Standhouder kerstmarkt, verkoop nauwelijks

07-12-2019 13:44 260 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn ouders, die het niet breed hebben, staan in een poging wat bij te verdienen samen met een vriendin op een kerstmarkt. Dit is de derde keer, het is een groot overdekt evenement. Deze vriendin verkoopt jam en chutney. De kosten voor een kraam zijn 250 euro, gedeeld door twee betalen mijn ouders dus de helft.

Mijn moeder is een keukenprinses en kan heerlijk bakken. Ook stylen/aankleding van de kraam doet ze mijns inziens heel leuk (met budgetvriendelijke spullen maakt ze combinaties waar mensen naar grijpen, omdat ze zelf niet zoveel fantasie hebben het te bedenken). Ze verkopen grote zakken assortiment koekjes, negen soorten, met jam, nootjes, chocolade, met zelfgespoten glazuurpatronen, anijs, gember, kardemon, kaneel enzovoort. Allemaal verse kruiden, boter, niks met kleurstof, zo puur mogelijk. We doen echt ons best ons te onderscheiden en koekjes te bakken die je niet in de winkel kan kopen. De decoratie, etiketjes op de bodem, het lint waarin de zakken worden verpakt, we maken alles zelf. Uit dik kartonachtig papier snijden we kerstboompjes en klokjes die we versieren, deze komen samen met een houten kersthangertje aan het koord te hangen waarmee we de zakjes dichtbinden (natuurlijk ook een plastic stripje eromheen zodat het goed vast zit). Om een beetje winst uit een zak te halen kost 1 zak 4,90, twee zakken 8. Het is een grote gevulde zak met zeker 24 koekjes erin. Lager gaan zitten kan niet, want dan haal je de grondstoffen er niet eens uit. Daarnaast verkopen we drie soorten brownies: schwarzwalder kirsch, walnoot-kaneel en cranberry appel (verse cranberry). Vier grote stukken per zak voor 4,50. Uiteraard ook alle etiketten en versiering zelf gemaakt.

Het is super veel werk, want alles zelf doen is bewerkelijk. Mijn moeder heeft (samen met mij) nachtenlang opgezeten en doorgewerkt om alles af te krijgen. De vorige kerstmarkt (vorige week) was teleurstellend. Mensen kijken en vinden het leuk, willen ook proeven, vinden het lekker (we hebben op etagères kleine versies om te proeven), maar nemen niks mee. Vooral mensen die hun kinderen aansporen om te pakken en dan gelijk weglopen.

Vandaag staan ze op de tweede kerstmarkt. Het loopt alweer niet. Ik pieker me suf wat we fout doen ... wat wij verkopen staat er verder niet, dus oververzadiging in het aanbod kan het niet zijn. Zijn we dan toch te duur? Ik kocht in Frankrijk 10 koekjes bij een bakkertje voor 6,-.

Die vriendin van ons verkoopt heel goed. Haar verkoopwaar is natuurlijk ook houdbaar, jam en chutney kan een tijdjes staan. Klanten kijken dan bij ons, zien ook de jam, en kopen vervolgens de jam ... Die vriendin stelde al voor dat we in het vervolg misschien beter ingemaakte groenten en fruit kunnen maken. Mijn moeder kan ook geweldig handwerken, vilten beestjes maken, mobielen, haken enz., dat hebben we ook al eens geprobeerd, maar dat werd ook geen succes.

Iemand tips, ideeën, tell me! Ik vind het zo sneu, weken van voorbereiding , nachten doorhalen, en financieel levert het niks op, het kost alleen maar geld.
Alle reacties Link kopieren
Kleinere zakjes met minder koekjes en dus goedkoper.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Gewoon niet doen dus. Of voor de leuk alleen.
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je op zo’n kerstmarkt doodgegooid wordt met eetmeuk. En dat je met Sinterklaas en kerst al zoveel pepernoten, chocola, kerstkransjes en ander voer hebt dat ik dergelijke kramen dan dus voorbij zou lopen. Even proeven, prima, maar niet nóg een zak koekjes die binnen een paar dagen op moet zijn naast alle andere zoete meuk die je al te verwerken krijgt in deze periode
anoniem_391194 wijzigde dit bericht op 07-12-2019 13:54
0.48% gewijzigd
ik denk dat koekjes niet echt iets zijn waar mijn veel geld voor neerleggen. Bij de bakker loopt dat ook amper.
En dit moet je volgens mij doen voor de hobby, niet voor de inkomsten.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
07-12-2019 13:51
Kleinere zakjes met minder koekjes en dus goedkoper.

Eens. Een zak met 24 koekjes is voor mij veel te veel. En om weg te geven zou ik 12 koekjes ook meer dan genoeg vinden.

En hoe is het aanbod verder? Staan we meer mensen die hetzelfde verkopen?
En zijn er geen kerstmarkten waar de huur veel lager is?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
misschien beter om koffie en koek ter plekke te serveren ipv gratis proeven. Koffie en brownie voor 3,50 of koffie met drie verschillende soorten koekjes voor 3,50
Alle reacties Link kopieren
Is die 125 euro voor 1 dag? Dan vind ik dat erg duur. Verder weet ik het niet waarom het niet loopt. Ik denk dat je vader/moeder meer verdienen met een krantenwijk.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hoog tijd om reclame te maken zodat kopende bezoekers de weg vinden. Foto's en filmpje op Facebook om te beginnen. Feel good, en benadruk het zelfgemaakte.
Ook persbericht naar de lokale krant: de terugkeer van het ambacht koken en bakken, en dan de buurt/stadsbewoners zijnde je ouders als helden daarvan. Eventueel A4 maken met foto en aanbieding en op prikborden (denk aan verenigingen) en aan lantaarnpalen.
De klassieker inzetten: een wedstrijd hoeveel koekjes er in deze glazen pot zitten.
Dan heb je een evenement voor de kraam.

Klein pr team samenstellen zodat je niet alles zelf hoeft te doen.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
07-12-2019 13:54
Eens. Een zak met 24 koekjes is voor mij veel te veel. En om weg te geven zou ik 12 koekjes ook meer dan genoeg vinden.

En hoe is het aanbod verder? Staan we meer mensen die hetzelfde verkopen?
En zijn er geen kerstmarkten waar de huur veel lager is?
Ja, de kerstmarkt van vorige week kostte maar 20 euro stageld voor 2 dagen. Die 250 euro hier is ook voor twee dagen.

Het aanbod verder is niet wat wij hebben, daar hebben we bewust naar gekeken.
Alle reacties Link kopieren
Nee je bent waarschijnlijk niet te duur voor je segment maar wellicht wel te duur voor het publiek die naar dat soort evenementen komen.

Kleinere kerstmarken en ambachtelijke markten zijn wellicht een betere optie om te gaan staan met jullie mooie spullen.

Vooral omdat de sfeer en beleving dan vaak het kopen van ambachtelijke/huisgemaakte goederen leuker maakt omdat het erbij past.

Mijn ervaring, als exmarktkoopvrouw, hoe groter het evenement hoe moeilijker het is je kosten eruit te krijgen.
of doe per gram, dat je gewoon als 1 persoon vijf koekjes kan kopen
Alle reacties Link kopieren
Bizar duur die kraam. Ik betaalde ooit voor een kraam op een kerstmarkt 30 euro geloof ik.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
07-12-2019 13:51
Kleinere zakjes met minder koekjes en dus goedkoper.
+1 als mensen over een kerstmarkt struinen zullen ze eerder zoiets hebben van "oh lekker bij de koffie vanavond", dan zijn zakken van 24 koekjes niet echt geschikt.
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
koekjes en taart is ook meer hobby dan bijverdienste. Al die uren die je hebt staan bakken haal je er niet uit. En koekjes wil je eigenlijk dagvers. Als je twee dagen kerstmarkt hebt moet je na de eerste dag weer gaan bakken voor de volgende dag
Alle reacties Link kopieren
Niet kijken wat je zelf graag maakt of verkoopt, maar wat willen je klanten? Het moet betaalbaar zijn en iets wat ze ook zelf thuis neer willen zetten.

24 koekjes voor €4,90 is best duur. Dat geldt ook voor de brownies. Dus waarom zo veel moeite, tijd en geld steken in de verpakking? Koekjes zijn ook heel kwetsbaar, wanneer deze de hele dag in je tas zitten kom je met kruimels thuis.

Je moeder kan beter kijken of dat ze haar koekjes en brownies niet kan verkopen aan een betere koffiezaak of lunchroom.

Op een kerstmarkt staan moet je het vooral hebben van grotere hoeveelheden verkopen.

Maar realiseer je dat eigen gemaakt spul (eten, haken, breien, freubels, kaarten, etc) niet echt goed verkoopt op een markt. Je haalt er meestal de kosten niet uit.

Wil ze toch haar spullen verkopen, probeer het dan eens op marktplaats of facebook. In de vriendenkring.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me dan afvraag is waarom jam en chutney dan wel zo goed verkoopt. Dat eet ik zelf namelijk helemaal niet, vind het eigenlijk smerig. Maar mensen grijpen er toch veel naar.
Alle reacties Link kopieren
Vette hap verkoopt wel altijd goed geloof ik, hamburgers, loempia’s, oliebollen etc.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Wie zij het hier ook alweer? Misschien beter om ze per stuk met koffie erbij te verkopen.
En zijn je ouders wel echte verkopers?Hebben ze dat een beetje in de vingers? Want je kunt wel prachtige en heerlijk koekjes bakken, maar als je niet de x-factor hebt waardoor mensen besluiten bij jou hun geld uit te geven, dan lukt het nooit, wat je er ook voor vraagt en hoe lekker je koekjes ook zijn.
Dus, staan ze actief bij hun kraam, trekken ze twijfelaars over de streep? Maken ze contact met de potentiële klanten, of vinden ze het eng om mensen aan te sporen de portemonnee te trekken?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
JoosjeVis schreef:
07-12-2019 14:03
Wat ik me dan afvraag is waarom jam en chutney dan wel zo goed verkoopt. Dat eet ik zelf namelijk helemaal niet, vind het eigenlijk smerig. Maar mensen grijpen er toch veel naar.
Het blijft langer goed, je hoeft het niet deze week op te eten.
Alle reacties Link kopieren
JoosjeVis schreef:
07-12-2019 14:03
Wat ik me dan afvraag is waarom jam en chutney dan wel zo goed verkoopt. Dat eet ik zelf namelijk helemaal niet, vind het eigenlijk smerig. Maar mensen grijpen er toch veel naar.
Misschien is die vriendin wel veel enthousiaster en gunnen mensen het haar meer. Of ze heeft gewoon makkelijker handel, kan ook.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
JoosjeVis schreef:
07-12-2019 14:03
Wat ik me dan afvraag is waarom jam en chutney dan wel zo goed verkoopt. Dat eet ik zelf namelijk helemaal niet, vind het eigenlijk smerig. Maar mensen grijpen er toch veel naar.
lijkt me verstandiger om te focussen op wat jullie zelf kunnen veranderen (kleinere hoeveelheden aanbieden, goedkopere recepten/ingredienten waardoor de prijs omlaag kan of iets in die richting) dan te focussen op waarom een ander wel.... klinkt ergens een beetje afgunstig...
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
07-12-2019 14:07
Wie zij het hier ook alweer? Misschien beter om ze per stuk met koffie erbij te verkopen.
En zijn je ouders wel echte verkopers?Hebben ze dat een beetje in de vingers? Want je kunt wel prachtige en heerlijk koekjes bakken, maar als je niet de x-factor hebt waardoor mensen besluiten bij jou hun geld uit te geven, dan lukt het nooit, wat je er ook voor vraagt en hoe lekker je koekjes ook zijn.
Dus, staan ze actief bij hun kraam, trekken ze twijfelaars over de streep? Maken ze contact met de potentiële klanten, of vinden ze het eng om mensen aan te sporen de portemonnee te trekken?
Ja, mijn moeder wel (ze werkt zelf al twintig jaar in de verkoopbranche, is ook opgegroeid in een winkel), zij kan er goed met klanten overweg en is ook erg sociaal. Prijst haar producten ook op een leuke manier aan, niet te overdreven maar ze probeert het zeker wel, weet ook veel uit te leggen over de herkomst van de koekjes (of ze uit Duitsland of Frankrijk komen bijvoorbeeld). Mijn vader is wat meer verlegen in de omgang naar klanten.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
07-12-2019 13:54
misschien beter om koffie en koek ter plekke te serveren ipv gratis proeven. Koffie en brownie voor 3,50 of koffie met drie verschillende soorten koekjes voor 3,50
Dit. En dan dus brownies met name (of ander klein gebak). Koffie, thee, wat fris en Gluhwein. De laatste kerstmarkt waar ik was, bestond het publiek voornamelijk uit oudere mensen. Die schoven massaal aan voor dergelijke kraampjes (de kraam met een halve meter braadworst, hotdogs en hamburgers werd meer bezocht door jongere mensen).

Of inderdaad kleinere porties. 24 koekjes zijn erg veel koekjes. Een kleiner zakje voor 2,50 neem je allicht sneller mee.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven