Stel hier je 'gekke vraag'..

12-12-2015 16:11 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb regelmatig dat ik me kleine dingen afvraag.

Geen grote wereldse vragen, maar gewoon dingetjes die ik me dan afvraag terwijl ik bijvoorbeeld onder de douche sta ofzo.

Ik vraag me bijvoorbeeld af of je haren net ietsje harder groeien als je eraan trekt. (Dit omdat ik een moeder ken die haar dochtertje van 2 jaar dagelijks vrij strakke staartjes indoet omdat ze zo hoopt dat haar haren sneller groeien )

En ik vraag me af of het zo kan zijn dat iedereen andere kleuren waarneemt. Dat mijn definitie van 'blauw' behoort bij een plaatje 'blauw', dat mss niet overeenkomt met jouw plaatje 'blauw'. Dat jij mss een andere kleur waarneemt. Want hoe kun je dat nou checken? Jij doet als baby je ogen open, en ziet een kleur X, je ouders wijzen naar die kleur en leren je dat het woordje 'blauw' daarbij hoort. Maar mss zien jouw ouders wel een hele andere tint.

Nouja, dat soort vragen.

En droomt een blinde in beelden?

En, als iemand heel erg scheel ziet, (dat je duidelijk ziet dat beide irissen richting neus staan), ziet die dan net zo dubbel als ik, als ik probeer met mijn ogen (zonder afwijking) bewust scheel te kijken?

En, als je in een bootje op zee dobbert, en je droogt bijna uit van de dorst, kun je dan beter wel of niet een slok zeewater nemen..?

En, als ik droom, dan voelt mijn droom vaak heel vanzelfsprekend en normaal, tot de wekker gaat. Dan schakel ik binnen 2 seconden over naar de 'werkelijkheid', parkeer de droom en 'weet' dat dit een illusie was.

Maar wat nu als er nog meer 'lagen' zijn. Dat er dadelijk NOG een soort van wekker gaat, ik uit mijn zo vanzelfsprekende leventje stap, en dit dus OOK niet 'de' werkelijkheid is..?

(Droom ik mijn droom of droomt mijn droom mij..? )

Antwoorden, en nog meer gekke vragen zijn welkom!
quote:badmeester schreef op 20 januari 2016 @ 20:01:

Hoe kan het nou dat ik liedjes wel meerdere malen wil horen maar films hoe leuk ook nooit meerdere malen wil zien?

Dat ligt aan jou.

Meerdere keren een film kijken. Geen probleem! (Voor mij he, partner kan er veeeel minder goed mee omgaan. )

Meerdere keren een boek lezen, geen probleem! (Ik heb waar voor mijn geld in ieder geval.)

En aanvullende vraag: waarom kan de een het wel en de ander het niet?

Een vriendin van mijn kan het wel met films, omdat ze nooit onthoudt waar ze over gaan. Maar met boeken lukt het haar niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Mijn gok over de beschuiten: het is expres, omdat als ze allemaal op dezelfde plek zitten het een heel kwetsbaar plekje is waar de beschuiten makkelijk breken.

Film opnieuw zien: zelden spannend.

Boek opnieuw lezen: minder spannend, maar omdat de meeste mensen zelf beelden erbij bedenken kan de tweede leeservaring heel anders en zelfs beter zijn.

Computeren/tv is slecht: ik geloof daar niet in. Mijn kinderen zijn achter de computer heel sociaal en creatief. Vooral dat creatieve (fantasie bevorderen/ denken in beelden) is volgens sommigen van boeken zo goed. Verder leer je door lezen veel nieuwe woorden en zinsconstructies. En lezen heb je veel en vaak nodig, en veel lezen = vaak ook beter en vlotter lezen. (Negeert het woord ondertiteling)
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
En ikbenik: twee keer per week is dus voor jou te veel.

Zodra je schuldgevoel vindt dat je toch moet lijkt het mij verstandiger om eens in de twee weken voor te stellen.

Verder zou het win-win kunnen zijn/worden als jij niet voor hun kookt, maar zij voor jou.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Hmm feow die uitleg over de beschuiten had ik idd ook bedacht, maar ik wil graag zeker weten hoe het zit hahahaha, medewerker van een beschuitfabriek in de zaal toevallig?

Ik ga toch weer eens op alle sirenes letten, nu ik lees dat sinds vijf jaar het verschil in sirenes is afgeschaft!
Ik spreek toch geen Chinees?!
quote:-tinkerbell- schreef op 20 januari 2016 @ 22:06:

Ik ga toch weer eens op alle sirenes letten, nu ik lees dat sinds vijf jaar het verschil in sirenes is afgeschaft!

Ik ook!

En feow; zat ik ook aan te denken: 1× in de 2 weken ofzo. En het is vaak zo dat ze juist komen onder het mom van dat dat leuk is voor de kleinkinderen, (maar die zijn inmiddels 16 en 14, de oppasleeftijd wel ontgroeid, en die moeten of huiswerk maken, of ze willen ergens afspreken, of willen liever gamen, etc.) Ik zorg dat er eten in huis is, en zij koken dan (of beginnen met koken), zodra ik v werk kom maak ik het af. Dus het is echt niet zo dat ze alleen maar zouden profiteren ofzo.

Integendeel. Ze nemen vaak een extraatje mee, iets kleins, wat koeken voor de kinderen ofzo.

Het gaat mij puur om dat het 'standaard elke week op vaste dagen werd' waar ik van begon te balen. Dat je huis op die dagen even niet 'eigen' voelt. Dus ik moet wel even goed nadenken wat ik wil.
Hoe kom jij bij jouw nick?
Sirenes zijn zeker niet hetzelfde. Mijn broer werkt op de ambu en hoort na 2 toontjes wat het is. Ambulance, sololance, huisarts, ambumotor, politie, politiemotor, brandweer. Klopt altijd.
quote:Zebra123 schreef op 21 januari 2016 @ 00:03:

Sirenes zijn zeker niet hetzelfde. Mijn broer werkt op de ambu en hoort na 2 toontjes wat het is. Ambulance, sololance, huisarts, ambumotor, politie, politiemotor, brandweer. Klopt altijd.http://www.brandweer.nl/algemene-onderd ... _regeling/
Je linkje brengt me naar een brandweer site, maar niet naar een pagina waarop er iets over sirenes staat, soleil.
quote:badmeester schreef op 20 januari 2016 @ 20:01:

Hoe kan het nou dat ik liedjes wel meerdere malen wil horen maar films hoe leuk ook nooit meerdere malen wil zien?

Ben ik niet met je eens. Een goede film zie ik graag meerdere keren. De volgende keren zie ik weer andere details die me de vorige keer niet waren opgevallen.

En sommige klassiekers gaan me nooit vervelen. The Shawshank Redemption bijvoorbeeld. Die wil ik best iedere jaar een keertje zien.
quote:amarna schreef op 21 januari 2016 @ 09:10:

[...]

Ben ik niet met je eens. Een goede film zie ik graag meerdere keren. De volgende keren zie ik weer andere details die me de vorige keer niet waren opgevallen.

En sommige klassiekers gaan me nooit vervelen. The Shawshank Redemption bijvoorbeeld. Die wil ik best iedere jaar een keertje zien.Daar kan ik met een beetje goede wil nog wel inkomen, maar sommige nummers heb ik al 500 keer gehoord en die vervelen nog steeds niet. Das toch wel een verschil.
quote:ikbenik schreef op 21 januari 2016 @ 08:00:

Je linkje brengt me naar een brandweer site, maar niet naar een pagina waarop er iets over sirenes staat, soleil.

Ik zie het, link doet het maar voor de helft.

Als je even Googled vind je meerdere sites, waaronder die van de brandweer, waarin staat dat er vanaf 1 januari 2009 nog maar een type sirene gebruikt wordt.
quote:badmeester schreef op 21 januari 2016 @ 09:14:

[...]

Daar kan ik met een beetje goede wil nog wel inkomen, maar sommige nummers heb ik al 500 keer gehoord en die vervelen nog steeds niet. Das toch wel een verschil.Een nummer duurt niet langer dan een paar minuten. Een film duurt 1,5 uur of langer, daar moet je echt voor gaan zitten.
In het verlengde van de vraag of computers/tv slecht zijn in vergelijking met lezen.

Waarom heb ik een hekel aan een E-reader? Ik vind er niets aan. Er gaat voor mij niets boven het snuffelen in een boekwinkel, in de nieuwste titels van mijn favoriete schrijvers bladeren. Bij het zien van de nieuwe titel op mijn nachtkastje heb ik al voorpret.
quote:amarna schreef op 21 januari 2016 @ 09:44:

[...]

Een nummer duurt niet langer dan een paar minuten. Een film duurt 1,5 uur of langer, daar moet je echt voor gaan zitten.Zou het niks te maken hebben met visueel en auditief geheugen?
Beschuit: ze worden gevormd (inkeping!), komen op een lopende band, gaan door de oven, afkoelen, worden op een of andere manier gestapeld en dan verpakt.

Volgens mij worden beschuiten zelfs 2x gebakken. .. (bis cuit, 2×gebakken, of was dat alleen vroeger).

Ik vind het logisch dat ze tijdens deze reis niet meer netjes gericht liggen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Boek en film 2x: ik mis vaak de details, dus een 2e keer snap ik het gewoon beter . En de details zijn elke (nou ja alles met mate) keer weer leuk, mits ik het de eerste keer ook een leuk boek of leuke film vond. Ben nu Harry Potter voor de 3e of 4e keer aan het lezen.

En de e-reader: het is aangetoond dat info op papier bij de meeste mensen beter binnen komt dan via een scherm, geldt ook voor de e-reader. Heb hier vorig jaar en onderzoek over gelezen. Ik vind een papieren boek ook fijn om te hebben; echt voor de heb Gewoon wat in handen met een mooie kaft, en bij bv een kookboek met mooie foto's.

Even iets terug zoeken is op papier ook makkelijker, oh een paar blz's terug ergens links stond dat...

Neemt niet weg dat ik Harry nu digitaal lees, in bed wel fijner, geen dik onhandig boek en de pagina's zijn verlicht. Op vakantie ook fijn om 40 boeken mee te kunnen nemen!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Waarom groeien haartjes van wenkbrauwen op den duur niet meer aan als je ze keer op keer epileert, maar blijf ik al jaren mijn benen epileren? Hoe maak ik die haartjes duidelijk dat ze ongewenst zijn, zonder ze te kwetsen?
quote:badmeester schreef op 21 januari 2016 @ 09:14:

[...]

Daar kan ik met een beetje goede wil nog wel inkomen, maar sommige nummers heb ik al 500 keer gehoord en die vervelen nog steeds niet. Das toch wel een verschil.Ik denk omdat goede muziek (en wat dat is, is voor iedereen verschillend) je emotioneel raakt. Het is niet alleen maar technisch knap uitgevoerd en mooi bedacht, het raakt je ook. Ik denk dat muziek 'directer' op je emoties inspeelt en daarom krijg je er minder genoeg van.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
quote:amarna schreef op 21 januari 2016 @ 09:10:

[...]

En sommige klassiekers gaan me nooit vervelen. The Shawshank Redemption bijvoorbeeld. Die wil ik best iedere jaar een keertje zien.

Ga maar eens met mijn kinderen praten... Mama Mia is topfavoriet (ze zijn 6 en 4) en die hebben ze zeker wel 50 keer gezien, schat ik zo (soms wel drie keer op een dag. En er dan ook echt naar gaan zitten kijken.)

En de liedjes van die film (Abba), ik heb die film dus ook al tientallen keren voorbij horen komen, maar ga nog steeds iedere keer vol overgave meezingen
quote:femke09 schreef op 21 januari 2016 @ 11:53:

[...]

Ga maar eens met mijn kinderen praten... Mama Mia is topfavoriet (ze zijn 6 en 4) en die hebben ze zeker wel 50 keer gezien, schat ik zo (soms wel drie keer op een dag. En er dan ook echt naar gaan zitten kijken.)

En de liedjes van die film (Abba), ik heb die film dus ook al tientallen keren voorbij horen komen, maar ga nog steeds iedere keer vol overgave meezingen

Wat een vrolijk gezin zijn jullie!

Het lijkt op mijn zus en haar dochters. Die zijn stapel op The Sound of Music.

Zelf houd ik meer van spannende films. Eerder genoemde Shawshank Redemption minstens 10x gezien. Ook films als Indiana Jones, Die Hard, Mission Impossible, The Vanishing, Double Jeopardy, Pelham 1,2,3 en vele andere meerdere malen gezien.
Haha, ja, is ook wel grappig als je in een winkel een liedje hoort en zoon begint te roepen: Ma Mia! Is een liedje van Ma Mia! En dan lekker mee gaat swingen

Ze zijn bij mij sowieso gevoelig voor muziek, volgens manlief verdwijnt dochter bij films/tv programma's als het spannend wordt naar de gang (want: eng). Daar gingen we toen op letten en wat bleek: ze gaat niet weg wanneer het echt spannend wordt, maar alleen als de muziek spannend wordt. Bij niet-spannende muziek doen enge/spannende scenes haar niets

Zoon heeft bij elk muziekje wel een associatie met films of reclames

Ik ben meer van details: ik zie zomaar een heel klein snippertje op de grond liggen, en dan sta ik al in de startblokken om die en die ervan te beschuldigen dat ze dat en dat zakje chips/koekje/.. hebben opgegeten. Was ook altijd de eerste die erachter kwam als iemand in ons gezin (broer/zussen) stiekem was gaan roken. Letterlijk, ik ben niet nieuwsgierig, maar ik weet graag alles
quote:apiejapie schreef op 21 januari 2016 @ 10:20:

Waarom groeien haartjes van wenkbrauwen op den duur niet meer aan als je ze keer op keer epileert, maar blijf ik al jaren mijn benen epileren? Hoe maak ik die haartjes duidelijk dat ze ongewenst zijn, zonder ze te kwetsen?

Ja wel echte doorzetters die beenharen inderdaad....
quote:amarna schreef op 21 januari 2016 @ 09:50:

In het verlengde van de vraag of computers/tv slecht zijn in vergelijking met lezen.

Waarom heb ik een hekel aan een E-reader? Ik vind er niets aan. Er gaat voor mij niets boven het snuffelen in een boekwinkel, in de nieuwste titels van mijn favoriete schrijvers bladeren. Bij het zien van de nieuwe titel op mijn nachtkastje heb ik al voorpret.

Ik vond de ereader super handig omdat hij met 1 hand te bedienen is. Dus met borstvoedende/slapende dochter kon ik lekker lezen. Nu pam ik er weer echte boeken bij.

Eerste keer dat ik weer een echt boek ik mn hand had tikte ik met mn vinger op de pagina om hem om te slaan
Als niemand zich meer voortplant hoe lang duurt het dan voordat alle mensen op de wereld zijn uitgestorven?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven