Tiener wil niet meer sporten

09-10-2019 14:12 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn zoon van 11 jaar wil stoppen met zijn sport.
Hij heeft in het verleden 2 jaar gevoetbald, een blauwe maandag atletiek, en nu alweer 3 jaar judo.
Hij is momenteel geblesseerd en kan niet vol gaan voor judo. Hij gaat wel naar de lessen en doet mee waar hij kan en voor de rest zit ie te kijken.
Nu geeft hij net aan dat hij wil stoppen met judo en weet niet wat hij wel wil gaan doen.
Hij judoot 3 keer per week een uur en 2 keer per week een zaalvoetbal via een psv vereniging. Bij het laatste is het niet alleen zaalvoetbal maar ook gezond koken, de wijk opruimen en iets met ouderen doen. Erg leuk maar niet echt SPORT.

Hoe belangrijk is sporten bij jeugd? Hebben jullie kinderen die niet sporten? En wat kan ik doen om hem te motiveren?

Ik ben alleenstaande moeder en werk 32 uur verdeeld over 5 dagen. Ik ben woensdag en donderdag middag vrij.
Dus de sport van mijn zoon was ook een soort opvang, tijdens mijn werk. Als ie niet meer gaat sporten, zit ie thuis en wellicht op zijn telefoon of Playstation.
Ik heb daar dan geen controle op.

Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

Groeten Joylinn
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zijn grenzen respecteren. Hij deed erg veel naast school. Rond deze leeftijd (hij is troiwens geen tiener) kan het gebeuren dat ze andere interesses krijgen. Stimuleer andere hobby's. Nu komt het op mij over alsof je sport gebruikt als kinderopvang en ee van baalt dat hij dat dus niet meer wil. Die van mij wilden niet meer verder met muziekles, vond ik vreselijk jammer maar zij vonden het niks aan. Tja, dan houdt het op.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 09-10-2019 14:18
22.62% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Oudste is na zwemles gestopt met 'sporten' en heel leuk terecht gekomen
Is meer van de kunst & cultuur, leest boeken en gaat (uit zichzelf) naar musea

als je bang bent, dat hij dan alleen nog playstationt, kun je hem daar restricties voor opleggen natuurlijk
Waarom zeg je dat hij niet meer wil sporten? Hij gaat toch door met zaalvoetbal?
En ik neem aan dat hij ook twee keer per week gymles heeft?
En is het zo´n ramp als hij ´s middags een beetje gamed? Je kan bv afspreken dat hij eerst zijn huiswerk doet, en daarna mag gamen. Of je (hij) zoekt een andere activiteit waarmee hij onder de pannen is.

Ik moedig mijn kinderen aan te sporten, maar dwing ze niet.
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 14:17
Reden: toevoeging
9.70% gewijzigd
Die van mij wilde nooit sporten toen hij tiener was. Ik heb hem ook nooit gedwongen om te sporten.
Trouwens leuke binnenkomer met deze 1e post.
Alle reacties Link kopieren
Sport vind ik vrij belangrijk voor jonge kinderen. Je zoon is nu 11 en maakt de keus om een van zijn sporten op te geven. Jammer natuurlijk, maar dat krijg je op een gegeven moment. Hij houdt toch nog zijn andere sport (zaalvoetbal 2 x /week) over?

Dat je de sport van je zoon als een soort kinderopvang zag, lijkt me niet de juiste motivatie. Een kind van 11 kan zijn gang toch wel vinden in huis als jij weg bent? Geef hem wat klusjes of huishoudelijke taken op die dagen. Steekt hij veel van op en hij neemt jou werk uit handen.
Sport is niet ieders hobby en wordt bij kinderen vaak door de ouders erdoor gejast terwijl de kinderen zelf er niet echt op zitten te wachten en het niet zelden allemaal doen omdat de ouders het zo leuke en gezond vinden.
Waarom zou je controle willen?
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
09-10-2019 14:17
Trouwens leuke binnenkomer met deze 1e post.
ah thanx
2019 schreef:
09-10-2019 14:17
Trouwens leuke binnenkomer met deze 1e post.
:lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
Sjemig... mag het kind nog een keer normaal thuis zijn? Je lijkt wel Amerikaans, daar verplichten ze kinderen ook om tig keer in de week te sporten.
Ik heb mijn kinderen nooit verplicht. Als ze iets leuk vonden, dan gingen ze het doen, vonden ze het niet (meer) leuk, dan niet. Who cares?
Kinderen bewegen en doen de hele dag, een beetje lekker rust is ook gezond.
Mijn kids mochten vrij op internet op hun eigen kamer en zaten helemaal niet de hele dag er achter. Als je daar anaal om gaat doen (half uur per dag) dan creëer je dat zelf. Als het mag is de spanning en het persé willen er af.
Mijn kids (meisje en jongen) waren meer weg en buiten dan achter de PC gamen of zo.
Ik zou aangeven dat hij het seizoen moet afmaken.

Hij is nu geblesseerd dus ik snap dat hij het nu even niet leuk vindt, maar straks hopelijk niet meer en dan kan hij aan het eind van het seizoen beslissen of hij echt wil stoppen.
Hij judoot 3x per week en 2x per week heeft hij zaalvoetbal.
Vind je het gek dat hij het genoeg vind. Hij klinkt als een echte tiener hij wil graag zijn eigen ding doen.
O en je gebruikt de sport als buitenschoolse opvang? Eigenlijk een soort verplichting?
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
09-10-2019 14:16
Ik zou zijn grenzen respecteren. Hij deed erg veel naast school. Rond deze leeftijd (hij is troiwens geen tiener) kan het gebeuren dat ze andere interesses krijgen. Stimuleer andere hobby's. Nu komt het op mij over alsof je sport gebruikt als kinderopvang en ee van baalt dat hij dat dus niet meer wil. Die van mij wilden niet meer verder met muziekles, vond ik vreselijk jammer maar zij vonden het niks aan. Tja, dan houdt het op.

Huh, een 11-jarige is geen tiener? Wat is dan wel een tiener?
Athan schreef:
09-10-2019 14:22
Huh, een 11-jarige is geen tiener? Wat is dan wel een tiener?

tie·ner (de; m,v; meervoud: tieners)
1
iem. van 13-19 jaar
Alle reacties Link kopieren
De jongste van negen sport zowat iedere dag, de oudste van dertien vindt het al sporten als ze een keer de trap oploopt. Tja. So be it.
Alle reacties Link kopieren
Sport je zelf ? Is er niet iets wat jullie samen zouden kunnen doen ? Uurtje joggen of baantjes trekken in het zwembad.

Er komt straks met middelbare heel wat op hem af en hij gaat minder tijd voor hobby's hebben. Laat hem dus nu maar lekker wat genieten van zijn vrije tijd.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Drie keer judo per week? Hier was dat een uurtje op zaterdagochtend. Was de laatste sportieve buitenschoolse activiteit van mijn oudste en ze is er op haar 11e mee gestopt. Wij zijn niet van die sportmensen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-10-2019 14:18
Sport is niet ieders hobby en wordt bij kinderen vaak door de ouders erdoor gejast terwijl de kinderen zelf er niet echt op zitten te wachten en het niet zelden allemaal doen omdat de ouders het zo leuke en gezond vinden.
Waarom zou je controle willen?
Volgens mij valt dat vaak wel mee. Veel kinderen willen gewoon wel zelf sporten omdat ze het leuk vinden. En anderen willen dat niet.
Ik ben blij dat ze hier zelf willen, maar anders zou ik het wel verplichten.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
09-10-2019 14:17
Trouwens leuke binnenkomer met deze 1e post.
:lightbulb:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
FlowerSpirit schreef:
09-10-2019 14:18
Als je daar anaal om gaat doen (half uur per dag) dan creëer je dat zelf. Als het mag is de spanning en het persé willen er af.
Anaal doen? :proud:
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
3thee schreef:
09-10-2019 14:25
Ik ben blij dat ze hier zelf willen, maar anders zou ik het wel verplichten.
Ja dat hebben mijn ouders ook verplicht. Daarna ben ik nooit meer gaan sporten.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-10-2019 14:24
Drie keer judo per week? Hier was dat een uurtje op zaterdagochtend. Was de laatste sportieve buitenschoolse activiteit van mijn oudste en ze is er op haar 11e mee gestopt. Wij zijn niet van die sportmensen.
3x is inderdaad heel veel. Zeker omdat het een blessure gevoelige sport is en het lijf weer moet kunnen herstellen van evt. impact. Mijn zoontje judode ook en ging 1x per week.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven