Tiener wil niet meer sporten

09-10-2019 14:12 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn zoon van 11 jaar wil stoppen met zijn sport.
Hij heeft in het verleden 2 jaar gevoetbald, een blauwe maandag atletiek, en nu alweer 3 jaar judo.
Hij is momenteel geblesseerd en kan niet vol gaan voor judo. Hij gaat wel naar de lessen en doet mee waar hij kan en voor de rest zit ie te kijken.
Nu geeft hij net aan dat hij wil stoppen met judo en weet niet wat hij wel wil gaan doen.
Hij judoot 3 keer per week een uur en 2 keer per week een zaalvoetbal via een psv vereniging. Bij het laatste is het niet alleen zaalvoetbal maar ook gezond koken, de wijk opruimen en iets met ouderen doen. Erg leuk maar niet echt SPORT.

Hoe belangrijk is sporten bij jeugd? Hebben jullie kinderen die niet sporten? En wat kan ik doen om hem te motiveren?

Ik ben alleenstaande moeder en werk 32 uur verdeeld over 5 dagen. Ik ben woensdag en donderdag middag vrij.
Dus de sport van mijn zoon was ook een soort opvang, tijdens mijn werk. Als ie niet meer gaat sporten, zit ie thuis en wellicht op zijn telefoon of Playstation.
Ik heb daar dan geen controle op.

Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

Groeten Joylinn
Alle reacties Link kopieren
mijn jongste heeft nooit gesport, op zwemles na. Hij haat het echt.. ik ga niet dwingen. HIj is beweeglijk zat en is graatmager (17 inmiddels en nog steeds mager). Ik let wel op dat ze niet te veel snaaien maar dat is het dan ook wel
Alle reacties Link kopieren
Dan stopt hij toch lekker met judo.
47084 schreef:
09-10-2019 14:48
Bijna alle sportbonden verliezen de laatste 10 jaar leden, en doen alles om de jeugd aan het sporten te krijgen.
Persoonlijk denk ik dat het concept verenigingssport aan herziening toe is. Mensen willen zich niet meer binden en verplichtingen aangaan, maar vrijblijvend inschrijven voor een korte sportvorm, een cursus, een competitie, een toernooi.
Dat kan dan bij vereniging A, B of C zijn, geheel afhankelijk van de omstandigheden. Zo kun je met een vriendengroepje afspreken om wat extra trainingen te pakken op park A vanwege de gezellige kantine, en dan inschrijven voor de competitie bij club B, omdat ze daar betere competitierechten hebben.
Er zijn zelfs omnisportverenigingen denkbaar, waarin je nog veel flexibeler kunt zijn.
Ik denk dat ze leden verliezen omdat ouders geen tijd meer hebben om hun kinderen een paar keer per week te brengen.
Bij de sport van mijn kinderen zijn er 4 trainingen die tussen 16.00 en 16.30 beginnen. Op zaterdag om 7.00 en regelmatig een wedstrijd in het weekend.
Mijn oudste had een vriendje die eraf moest. Zijn vader kon of wilde hem niet brengen.
Alle reacties Link kopieren
Verplicht sporten vind ik een beetje onnodig eerlijk gezegd. Ik zat vanaf mijn twaalfde niet meer op een sport en heb niet het idee dat het nu zo veel impact heeft gehad. In plaats van sport mocht ik van mijn ouders naar muzieklessen. Nu ik ouder ben ga ik weer wel vrijwillig naar de sportschool . Zonder die verplichte sport is het met mij dus ook wel goedgekomen.. Dus misschien heeft je zoon nieuwe interesses gekregen of staat hij open voor een heel andere hobby/sport. Dan zou ik hem daarin vrij laten. Bovendien doen ze op school als het goed is ook aan gym.

Maar eigenlijk verschilt de aanpak van het wel/niet verplicht laten sporten per kind. Wat voor de een goed is kan voor een ander kind beter op een andere manier aangepakt worden.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
09-10-2019 15:13
Ik denk dat ze leden verliezen omdat ouders geen tijd meer hebben om hun kinderen een paar keer per week te brengen.
Bij de sport van mijn kinderen zijn er 4 trainingen die tussen 16.00 en 16.30 beginnen. Op zaterdag om 7.00 en regelmatig een wedstrijd in het weekend.
Mijn oudste had een vriendje die eraf moest. Zijn vader kon of wilde hem niet brengen.
Of/en omdat er gewoon meer opties zijn. In mijn tijd kon je voetballen (alleen voor jongens), zwemsport, turnen, korfbal, ballet doen qua sport. Een enkeling zat bijvoorbeeld nog op muziekles. Nichtjes en neefjes hebben nu meer keus qua sport, maar ook qua andere activiteiten (knutselclub, musicalschool enz.). Daarnaast zijn ouders ook vaker bereid om verder te reizen. Wij hadden thuis maar één auto en sport/club moest dus met de fiets bereikbaar zijn én veilig genoeg dat we alleen konden gaan. Nichtjes en neefjes worden overal met de auto naartoe gebracht, ook naar een dorp/stad verderop.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen “moeten” van mij sporten. Ze krijgen maar 1 keer per week schoolgym en ik vind gewoon dat kinderen iets aan sport moeten doen. En welk sport? Tja, dat mogen ze zelf weten. Dus zoon heeft al op turnen, dansen, zwemmen en atletiek gezeten. Dat laatste lijkt wat meer zijn sport te zijn. De rest was het niet voor hem. Ik mopper dan ook niet wanneer hij wat anders wil. Wel 1 schooljaar volhouden en voor het stoppen een andere sport zoeken. Dochter heeft tot dusver ook ieder jaar wat anders gedaan, waarbij haar paardrijden wel een blijver is.
Maar 5 keer per week de deur uit vind ik wel heel veel. Dat zouden mijn kinderen niet trekken. Ze hebben ook tijd nodig om lekker “aan te rommelen”.
Mijn kinderen sporten graag. Als dat niet zo zou zijn dan zou ik ze wel stimuleren om iets aan sport te doen. Er is zoveel keus. Dan zit er toch wel iets bij wat je leuk vindt?
Willen ze echt niet sporten..... Tja, dan houdt het op. Je kan ze niet dwingen.
deenje schreef:
09-10-2019 15:26
Mijn kinderen “moeten” van mij sporten. Ze krijgen maar 1 keer per week schoolgym en ik vind gewoon dat kinderen iets aan sport moeten doen. En welk sport? Tja, dat mogen ze zelf weten. Dus zoon heeft al op turnen, dansen, zwemmen en atletiek gezeten. Dat laatste lijkt wat meer zijn sport te zijn. De rest was het niet voor hem. Ik mopper dan ook niet wanneer hij wat anders wil. Wel 1 schooljaar volhouden en voor het stoppen een andere sport zoeken. Dochter heeft tot dusver ook ieder jaar wat anders gedaan, waarbij haar paardrijden wel een blijver is.
Maar 5 keer per week de deur uit vind ik wel heel veel. Dat zouden mijn kinderen niet trekken. Ze hebben ook tijd nodig om lekker “aan te rommelen”.
Dat is weinig schoolgym. Hier hebben ze beide altijd drie uur per week gehad, verdeeld over 2 dagen (2 uur en 1 uur). Mijn jongste rijdt ook nog paard daarbij. Voorheen jeugdcircus, dus ook een soort sport.
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen kinderen die op de basisschool zitten zich ieder jaar inschrijven voor drie proeflessen van verschillende sporten en andere activiteiten. Zit van alles bij, bv zwemmen, volleybal, judo, maar ook muziekles, scouting en toneel. Leuk om eens iets te proberen zonder na 1 keer al te moeten inschrijven en er een jaar aan vast te zitten. Jongste vindt de eerste les altijd wel leuk, pas bij de tweede en derde merk je of het echt iets is. Je mag onbeperkt inschrijven, dus je hebt er nog zo een schooljaar mee gevuld ook.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-10-2019 15:36
Dat is weinig schoolgym. Hier hebben ze beide altijd drie uur per week gehad, verdeeld over 2 dagen (2 uur en 1 uur). Mijn jongste rijdt ook nog paard daarbij. Voorheen jeugdcircus, dus ook een soort sport.
Ze zijn van 2 keer 1 uur gym van de klassenleraar naar 1.5 uur van vakdocent gegaan. Ik vind het idd te weinig. Mijn zoon had de gym echt nodig om zijn ADHD gedrag wat te remmen. Dat is nu lastiger
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
09-10-2019 15:00
soms is zwemmen goed bij een blessure, misschien kun je eerst wat keertjes samen gaan?

verder is het veel vrijblijvender dan in groepsverband sporten, hooguit aan vaste tijden gebonden dus een mooie aanvulling zonder weer ergens aan vast te zitten... ook leuk voor de (spier) ontwikkeling, hij zal er niet lelijker van worden zeg maar
Ja dat idee had ie zelf ook. Gewoon sport dingen doen zonder verplichting. En nu ik het zo bekijk is dat natuurlijk ook leuk en prima. Dank je
Als kind vond ik het heerlijk om eens alleen thuis te zijn. Waarom wil jij dat niet? Zo klein is hij niet meer immers.
Ook tijd om niets zinnigs te doen is fijn. 5 x sporten is extreem veel, dus ik snap hem wel.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel.

De reacties dat ik het als opvang doe en opmerkingen als lekker makkelijk laat ik even achterwege.
Ik gaf het aan omdat hij (nog maar) 11 is en dan best veel tijd zonder iemand thuis is.

Ik denk dat ie kiest om 2 keer per week zaalvoetbal te doen en te stoppen met judo.
En klusjes etc klinkt ook erg goed.
Kan ie ook een extra zak centje verdienen :-)

Nogmaals bedankt! Soms wel ff fijn om te lezen wat andere ouders doen/vinden!
Ik heb 'iets' verplicht gesteld, kinderen mogen zelf weten wat 'iets' is; of ze nou gitaarles, knutselclub, voetbal, of balletles willen.

Oudste zit op scouting, 1x 2 uurtjes in de week, jongste zit nog op zwemles en dat is even prima. Ik zou dus lekker dat zaalvoetbal als voldoende beschouwen. En als je wil dat ie daarnaast nog meer beleeft dan laat je sinterklaas toch een 10 rittenkaart trampolinespringpark meenemen? Of toegang tot het mountainbike-park, klimwand, schaatsbaan/ zwembad? Genoeg vrijblijvender coole activiteiten te bedenken waar je een 11-jarige blij mee maakt.
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet je kind persé een sport doen?
Ik schrik eigenlijk dat zoveel hun kinderen verplichten. Ik ben zelf ook in die zin vrij opgevoed, maar ik was héél veel buiten aan het spelen.
Mijn kinderen hebben ook never nooit verplicht gesport. Het enige wat ze van mij moesten was minsten 2 zwemdiploma's halen, opdat ze ook met kleren aan hadden gezwommen. Dit omdat we in een plaats woonden met 14m diepe grachten en daarbuiten ook nog veel water.
Dat ging dus puur om veiligheid. Na resp. B en C wilden ze niet meer. Nou, prima dan.
Ze hebben altijd veel buiten gespeeld, ondanks dat ze vrij waren te doen wat ze wilden, inclusief non-stop achter het internet/gamen. Deden ze niet. Dat is alleen boeiend als het niet mag. En bewegen deden ze genoeg. In de zomer ook nog 13km fietsen naar school.
Beetje veel en overdreven om een kind dan nog te dwingen sport te doen. (vind ik).
Dus ik snap de motivatie niet.
Ik snap de motivatie ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
09-10-2019 16:06
Ik snap de motivatie ook niet.
Kunnen we samen op een bankje zitten, hihi.
FlowerSpirit schreef:
09-10-2019 16:22
Kunnen we samen op een bankje zitten, hihi.
*zucht* gelukkig maar. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook geen sporter als kind. Zat echter 2x per week dolgelukkig te zijn bij de techniekclub om daar van alles in elkaar te solderen. Sporten verplicht stellen vind ik altijd gek. Ik beweeg genoeg, maar vind sporten nog steeds heel stom. Dat voldoende bewegen wordt gestimuleerd lijkt me goed, maar verplicht sporten zal niet mijn keuze zijn in een opvoeding (m.u.v. zwemles omdat we aan het water wonen)
Kind sport toch nog als hij stopt met Judo???

Sowieso vind ik sport geen moetje.
Maar doen alsof hij helemaal niet meer wil sporten is beetje overdreven.

En je hebt daar echt meningen van het Vivagespuig over nodig?
Alle reacties Link kopieren
* laat maar, quoten gaat een beetje mis :bonk:
.
Ik zou het verplicht stellen omdat het gezonde inspanning is en ze er een bepaalde mentaliteit leren die ik nuttig vind. Voor kinderen die zich op school niet in hoeven te spannen kan het extra nuttig zijn om te leren oefenen en doorzetten en het resultaat van je harde werk te zien. (Oefenen kan misschien ook met muziek, maar we hebben geen muzikaal talent.) Winnen, omgaan met verlies, omgaan met clubgenoten, een doel hebben en daar voor gaan, plezier hebben met je gezamenlijke hobby...

Maar ik hoef het niet te verplichten, want ze willen zelf.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
09-10-2019 14:43
Wil hij trouwens helemaal niet meer judoën. Of wil hij alleen niet meer voor spek en bonen naar de les, nu hij geblesseerd is. Natuurlijk is er dan geen hol aan. Beetje raar ook dat hij er wel heen moet nu.
Dit vroeg ik mij ook af. Ervaring leert dat het echt enorm frustrerend is om aan de kant te zitten. Dan schreef je ook nog eens iets over een druk kind: des te frustrerender.
3thee schreef:
09-10-2019 16:51
Ik zou het verplicht stellen omdat het gezonde inspanning is en ze er een bepaalde mentaliteit leren die ik nuttig vind. Voor kinderen die zich op school niet in hoeven te spannen kan het extra nuttig zijn om te leren oefenen en doorzetten en het resultaat van je harde werk te zien. (Oefenen kan misschien ook met muziek, maar we hebben geen muzikaal talent.) Winnen, omgaan met verlies, omgaan met clubgenoten, een doel hebben en daar voor gaan, plezier hebben met je gezamenlijke hobby...

Maar ik hoef het niet te verplichten, want ze willen zelf.

Verplicht nog wel. Denk jij dat je een kind verplicht gaat sporten als hij dat zelf niet wil? Ja, als ze het willen, maar als ze het niet willen krijg je ze echt niet tot hun 18e op sport.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
09-10-2019 16:35
Ik was ook geen sporter als kind. Zat echter 2x per week dolgelukkig te zijn bij de techniekclub om daar van alles in elkaar te solderen. Sporten verplicht stellen vind ik altijd gek. Ik beweeg genoeg, maar vind sporten nog steeds heel stom. Dat voldoende bewegen wordt gestimuleerd lijkt me goed, maar verplicht sporten zal niet mijn keuze zijn in een opvoeding (m.u.v. zwemles omdat we aan het water wonen)
Ik heb dat dus ook t.a.v. sporten. Tis niet mijn hobby.
En ik vond het bizar te merken voor hoeveel mannen dit een dealbreaker is vinden van een partner. En dus letterlijk afhaken als je niet aan sport doet. Dan heb ik toch iets van WTF? Ineens hangt je waarde dus daar vanaf?
Voor mij is het belangrijker dat iemand iets te doen heeft in zijn leven, interesses, vrienden, hobbies enz. en wat aan zijn persoonlijke ontwikkeling doet, aktief of passief.
Maar of ie wel of niet sport? Voor mij nooit een maatstaf geweest om een man af te wijzen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven