Transgendervrouwen deelnemen aan vrouwenwedstrijden topsport

03-05-2021 09:48 315 berichten
Transgendervrouwen die deelnemen aan topsport voor vrouwen. Eerlijk (onder voorwaarden) of niet ?
Ik vind het een lastige.

Transvrouwen willen als vrouwen erkend worden en door ze uit te sluiten worden ze geconfronteerd met het feit dat ze biologisch gezien geen vrouwen zijn. Dat is een feit, maar het blijft voor transvrouwen wel pijnlijk. In tot hoeverre kun/mag je hier rekening mee houden als het om sport op hoog niveau gaat ?

Een paar jaar geleden was er ophef ontstaan nadat Transgender Laurel Hubbard goud had gewonnen bij de Pacific Games (gewichtsheffen). De winnaressen van zilver en brons hebben een klacht ingediend omdat ze het niet eerlijk vonden.

Ik zag vorige week in het nieuws dat Ron Desantis, gouverneur van Florida een wet gaat ondertekenen die deelname door Transvrouwen in vrouwencompetitie verbied.
Caitlyn Jenner zei van het weekend dat het oneerlijk voor vrouwen zou zijn, als transvrouwen mee gaan doen in vrouwencompetities.
Voor degene die Caitlyn Jenner niet kennen - zij is transvrouw die een aantal gouden medailles won vóór haar transitie naar vrouw (Bruce Jenner).

Wat zegt de IOC:
In 2003 kwam het Internationaal Olympisch Comité daarvoor met richtlijnen. Transvrouwen waren welkom in de vrouwencompetitie op voorwaarde dat ze een chirurgische ingreep en minimaal twee jaar hormoontherapie hadden ondergaan. In 2015 werd de operatieverplichting geschrapt. Wel dienen transvrouwen schriftelijk een verklaring af te leggen over hun genderidentiteit (zeg maar: wie je denkt/voelt dat je bent) en kunnen aantonen dat gedurende een jaar hun testosteronniveau onder een bepaald niveau is gebleven.
We willen transgender atleten zo min mogelijk uitsluiten, maar tegelijkertijd eerlijke concurrentie garanderen, aldus het IOC. Het ziet daarbij testosteron als doorslaggevend element, net als eerder gebeurde in de zaak van Caster Semenya (al zijn de aan haar en vergelijkbare atleten gestelde voorwaarden niet precies hetzelfde).

Mogen Transvrouwen meedoen bij de vrouwen ?

Totaal aantal stemmen: 160

Ja. zou altijd moeten kunnen (9%)
Ja, met huidige voorwaarden is t eerlijk (11%)
Ja, maar striktere voorwaarden als nu (8%)
Nee, zal nooit eerlijk zijn (51%)
Alleen bepaalde sport, andere niet (14%)
Nee, vrouwen moet beschermd worden (4%)
Anders (4%)
permafrost schreef:
04-05-2021 18:11
Wat er in Nederland gebeurd is, is al erg genoeg, de Chinese methoden zijn tien keer zo extreem. Het is ook onwenselijk wanneer je alleen nog maar op het hoogste niveau kunt sporten wanneer je je als kind jarenlang een regime van mishandeling hebt moeten laten welgevallen en je bovendien de top bent van een piramide met onder je duizenden wegwerpkinderen.
Ik vraag me wel af wat dat soort landen gaan doen met dit soort ontwikkelingen. Je kan het ook gaan zien als een nieuwe manier om een voorsprong te creëren op het moment dat transvrouwen de dienst uit kunnen maken in sommige disciplines.
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
04-05-2021 22:43
Ik vraag me wel af wat dat soort landen gaan doen met dit soort ontwikkelingen. Je kan het ook gaan zien als een nieuwe manier om een voorsprong te creëren op het moment dat transvrouwen de dienst uit kunnen maken in sommige disciplines.

China heeft daar echt geen transvrouwen voor nodig, die zijn al aan het rommelen met genenpakketten, die hebben over een paar jaar de eerste designerbaby al wel gefabriceert.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
Ik zit er nog wat over te lezen en ik lees dat het maximaal toegestane niveau testosteron (10nmol/L) volgens de regels van het IOC voor trans vrouwen 10 tot 20 keer hoger is dan dat voor biologische vrouwen.

De waarden van trans vrouwen mogen dus hoger zijn dan die van biologische vrouwen naast de al bestaande fysieke voordelen die ze hebben.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
04-05-2021 23:14
Ik zit er nog wat over te lezen en ik lees dat het maximaal toegestane niveau testosteron (10nmol/L) volgens de regels van het IOC voor trans vrouwen 10 tot 20 keer hoger is dan dat voor biologische vrouwen.

De waarden van trans vrouwen mogen dus hoger zijn dan die van biologische vrouwen naast de al bestaande fysieke voordelen die ze hebben.

10nmol/L is het maximum toegestane testosteronniveau bij de vrouwen. De gemiddelde cisvrouw zit op 0,3-2,4 nmol/L maar wanneer die toch flink meer (tot 10nmol per liter) lichaamseigen testosteron zouden meedragen mogen ze natuurlijk ook gewoon aan wedstrijden onder IOC auspicien meedoen.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
maylina schreef:
04-05-2021 22:12
Sure. Als junior van 19 in de mannencompetitie liftte ze zwaardere gewichten (300 kg) dan toen ze als senior in de vrouwencompetitie (268). Het wereldrecord bij de vrouwen staat op 332 kilo. De gouden medaille van Laurel was dan ook niet op het wereldkampioenschap of op de Olympische Spelen maar op de Pacific Games en dat soort wedstrijden. Niet echt vrouwenveldverpletterend alleswinnend.

Ik begrijp niet zo goed wat je met deze post nou wil zeggen? Dat het okee os en dat cis vrouwen niet moeten zeuren? Zoals eerder gezegd heeft ze wel meer medailles behaald dan wat jij stelt. In deze tak van sport zie ik het als oneerlijke concurrentie.

(En met alle dopingcontroles zullen er op grote kampioenschappen niet veel vrouwen zijn die zich volspuiten met testosteron)
Alle reacties Link kopieren
Zowizo schreef:
04-05-2021 23:44


(En met alle dopingcontroles zullen er op grote kampioenschappen niet veel vrouwen zijn die zich volspuiten met testosteron)

Ik denk dat je op een WK of OS weinig cleane gewichtheffers tegen zult komen.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
permafrost schreef:
04-05-2021 23:28
10nmol/L is het maximum toegestane testosteronniveau bij de vrouwen. De gemiddelde cisvrouw zit op 0,3-2,4 nmol/L maar wanneer die toch flink meer (tot 10nmol per liter) lichaamseigen testosteron zouden meedragen mogen ze natuurlijk ook gewoon aan wedstrijden onder IOC auspicien meedoen.

En hoe vaak is dat het geval? Naast de al bestaande andere fysieke voordelen?


https://www.insidethegames.biz/articles ... nder-sport


The IOC guidelines are severely critiqued by Dr Antonia Lee in an article written for medium.com.

"Briefly the previous requirement for transgender surgery was removed while the length of time during which an athlete had to demonstrate testosterone levels within allowable limits was reduced from two years," she wrote.

Lee maintains that what has been billed as a scientific consensus paper offers "no research references whatever".

She adds: "I find it intriguing that in a short commentary in Current Sports Medicine Reports (November 2016), three of the IOC consensus meeting participants argued: 'Given the paucity of relevant research and the likely impact of decisions relating to transgender and intersex athletes, there is now an urgent need to determine not only what physical advantages transgender women carry after HRT [hormone replacement therapy] but also what effect these advantages may have on transgender women competing against women in a variety of different sports.

"'Properly designed intervention studies are required to investigate the effect of the transition (both MTF and FTM transitions) on trainability and performance'”.

Lee also refers to "the methodological flaws in the work of IOC consensus meeting participant, Joanna Harper".

Reuters reports that researchers at the Dunedin-based University of Otago said in a peer-reviewed study published in July that the IOC guidelines were "poorly drawn" and the mandated testosterone level was still "significantly higher" than that of women.

The study advocated that the IOC ditch its "binary" approach to competition and consider introducing a transgender category or find another solution that balances the desire for inclusion with the need for a level playing field.

Ian Miles Chong, managing editor of humanevents.com, highlighted other details of the paper, which appeared in the British Medical Journal’s Journal of Medical Ethics, in which researcher Lynley Anderson and her associates Alison Heather and Taryn Knox argued against proposals capping testosterone levels.

The researchers found that the 10nmol/L level permitted by the IOC was "significantly higher than that of cisgender women, whose sex and gender align as female".

“’It is 10 to 20 times higher than a cis female, so this is one of my major concerns," argued Heather. "At the moment we are really targeting inclusiveness for our trans females to compete in a female division and in that aspect we are not considering a fairness issue for cis females.

"The researchers also argue that the advantages transgender women have over biologically female counterparts extends well beyond testosterone levels. Namely, they have denser and larger muscles, better muscle distribution, and higher lung capacities. Males even have an advantage when it comes to the amount of oxygen they can accumulate."
Alle reacties Link kopieren
permafrost schreef:
04-05-2021 23:50
Ik denk dat je op een WK of OS weinig cleane gewichtheffers tegen zult komen.

Dopingcontrole en bloedpaspoorten zijn tegenwoordig redelijk effectief. Uiteraard wordt er nog altijd gesjoemeld, maar het is echt niet neer zo dat bij bepaalde sporten iedereen aan de doping zit. Wel gaan ze allemaal tot het gaatje qua medische begeleiding. Die halve procent die ze er misschien mee kunnen winnen kan net het verschil betekenen tussen eeuwige roem of zilver.

Maar dat doen ze dus vrijwel allemaal, niet alleen de gewichtheffers.
permafrost schreef:
04-05-2021 23:50
Ik denk dat je op een WK of OS weinig cleane gewichtheffers tegen zult komen.

Ik denk eerder andersom. In de breedtesport zul je veel meer dopinggebruik zien dan op grote toernooien omdat de controles daar gewoon strenger zijn.

En die controles zijn er ook op nationaal niveau. Het is een misvatting te denken dat alle vrouwelijke gewichtsheffers volop dopinggebruik gebruiken omdat dit gewoon uitkomt. Wel zullen ze idd op het randje van het toegestane balanceren maar vgm is dat in alle sporten zo en bij zowel mannen als vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Zowizo schreef:
05-05-2021 00:08
Ik denk eerder andersom. In de breedtesport zul je veel meer dopinggebruik zien dan op grote toernooien omdat de controles daar gewoon strenger zijn.

En die controles zijn er ook op nationaal niveau. Het is een misvatting te denken dat alle vrouwelijke gewichtsheffers volop dopinggebruik gebruiken omdat dit gewoon uitkomt. Wel zullen ze idd op het randje van het toegestane balanceren maar vgm is dat in alle sporten zo en bij zowel mannen als vrouwen.

De meeste sporters komen wel weg met doping (zie de wielrenners), en in het gewichtheffen wordt vaak na afloop van een toernooi het halve deelnemersveld gediskwalificeerd en worden hele landen uitgesloten vanwege stelselmatig dopinggebruik. Bij het WK 2017 ontbraken bijna alle toplanden wegens een collectieve schorsing.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
permafrost schreef:
05-05-2021 00:17
De meeste sporters komen wel weg met doping (zie de wielrenners), en in het gewichtheffen wordt vaak na afloop van een toernooi het halve deelnemersveld gediskwalificeerd en worden hele landen uitgesloten vanwege stelselmatig dopinggebruik. Bij het WK 2017 ontbraken bijna alle toplanden wegens een collectieve schorsing.

Ja goed maar dan wordt ook je medaille afgenomen. 2017 is inmiddels ook alweer eventjes geleden. En ik ga niet zeggen dat het niet gebeurd, tuurlijk, er wordt altijd wel grens opgezocht en alleen maar goed dat die controles er zijn ook nog achteraf.

Maar daar gaat de discussie natuurlijk niet over. Als vrouwen dan maar dopinggebruik moeten gebruiken om te kunnen concurreren met transvrouwen dan gaat er iets niet goed denk ik. ;-)
Alle reacties Link kopieren
maylina schreef:
04-05-2021 22:12
Sure. Als junior van 19 in de mannencompetitie liftte ze zwaardere gewichten (300 kg) dan toen ze als senior in de vrouwencompetitie (268). Het wereldrecord bij de vrouwen staat op 332 kilo. De gouden medaille van Laurel was dan ook niet op het wereldkampioenschap of op de Olympische Spelen maar op de Pacific Games en dat soort wedstrijden. Niet echt vrouwenveldverpletterend alleswinnend.
Beetje domme opmerking hoor. Voor veel van de deelneemsters is dit hun topwedstrijd en dan mag er ineens een man winnen.

(Dat geldt trouwens voor ieder niveau: het is altijd iemands topniveau. Ook bij clubkampioenschappen zijn mensen fanatiek.)
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
04-05-2021 22:43
Ik vraag me wel af wat dat soort landen gaan doen met dit soort ontwikkelingen. Je kan het ook gaan zien als een nieuwe manier om een voorsprong te creëren op het moment dat transvrouwen de dienst uit kunnen maken in sommige disciplines.
Gebeurt toch al in de parasport. Genoeg gesjoemel met classificaties.

De drang om te winnen is sterk bij sporters/coaches/bonden/landen.
Hetvrijewoord schreef:
04-05-2021 22:36
Je mist iets, ze heeft in 2020 de gouden medaille op de wereldkampioenschappen gehaald.

Voor jou tellen alleen Olympische Spelen en WK's mee?
En zo moeten haar opponenten het ook maar zien?
Op welke wereldkampioenschappen heeft Laurel Hubbard een gouden medaille gehaald dan? Op de wereldkampioenschappen die Wikipedia vergeet te vermelden misschien?

Mijn punt is: Laurel Hubbard heeft een aantal wedstrijden gewonnen. Ze is minder sterk als vrouw dan toen ze als man meedeed aan wedstrijden. Haar medailles en overwinningen heeft ze gehaald op wedstrijden met een beperkt karakter, zoals masters wedstrijden (voor veteranen) of regionale wedstrijden. Het is niet zo dat zij vanwege haar verleden als biologische man het internationale topveld het nakijken geeft vanwege het vermeende voordeel van die mannelijke biologische achtergrond.
zx123 schreef:
05-05-2021 08:05
Beetje domme opmerking hoor. Voor veel van de deelneemsters is dit hun topwedstrijd en dan mag er ineens een man winnen.

(Dat geldt trouwens voor ieder niveau: het is altijd iemands topniveau. Ook bij clubkampioenschappen zijn mensen fanatiek.)

Iemand vindt bepaalde wedstrijden niet belangrijk genoeg. Wedstrijden die bijvoorbeeld meetellen om te bepalen of je naar de Olympische Spelen wordt gestuurd, dat is bijzaak kennelijk.

Feit blijft dat trans vrouwen bij heel veel sporten in het voordeel zijn (ongeacht hormoontherapie) en of je vindt dat dat eerlijk is. Het is niet plotseling wel een eerlijke vergelijking of onbelangrijk omdat het maar om bepaalde wedstrijden gaat of omdat het maar om een paar vrouwen gaat.

Overigens: https://www.youtube.com/watch?v=Tv86AbqX7BI

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven