Twijfels adopteren hond

07-01-2019 12:44 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik zou graag de mening van anderen horen over het volgende:
Ik ben vorige week samen met mijn partner naar het asiel geweest om een hond te bekijken. Het is een ontzettend lieve hond die al op leeftijd is.
Nou komt het volgende: na alles besproken te hebben met mijn partner hebben we ervoor gekozen de hond deze week te adopteren en alles is zo goed als rond. Nu slaan bij mij alleen de twijfels toe, mijn partner is er wel zeker van maar ik weet het niet zo goed. Herkent iemand zich hierin, of weet wat ik er mee moet?

Ik hoor het graag Xx
Alle reacties Link kopieren
Nee ik herken het niet en ik heb verschillende herplaatsers en asielhonden (gehad). Maar bij twijfel: niet doen. Hond heeft er niks aan als hij of zij weer teruggebracht wordt.
Alle reacties Link kopieren
Waar twijfel je over? Deze hond of zou je over elke hond twijfelen?
Een hond is geen wegwerpartikel, zeker als hij al uit het asiel komt. In dat geval zou ik zeggen, bij twijfel niet doen.
Een hond kost tijd en geld en dat moet je erin willen steken. Natuurlijk krijg je er heel veel voor terug, maar het is geen dier wat je in een kooitje zet en waar je even niet naar hoeft te kijken. Hij moet uit, hij wil aandacht, spelen etcetera.
The mind, once stretched by a new idea, never returns to its original dimensions
Alle reacties Link kopieren
Waarom slaan de twijfels toe?
Alle reacties Link kopieren
Vervelend voor je man, die heeft zich er al helemaal op ingesteld dat de hond er komt.
Als bladeren van de reuzenwaterlelie, krioelend van de kikkerkolonies...
Als het een goed asiel is krijg je dr hond eerst op proef mee. Je krijgt een paar dagen om af te tasten, daarna komt pas de definitieve adoptie.

En het is zo dat als het echt heel erg tegenvalt, of jullie niet bij elkaar passen de hond altijd terug kan/moet.
Het ligt eraan wat voor twijfels je hebt. Is het koudwatervrees of zie je echte bezwaren?
Wat is de twijfel dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook even getwijfeld maar ze kwam zag en overwon.maar bij mij was het meer twijfel over het uitlaten en alles wat er bij een hond kwam kijken.Maar nog geen seconde spijt van gehad ze is echt mijn grote harige vriendin.
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk een grote beslissing. Neem aan dat jullie er goed over nagedacht hebben. Dat je het heel spannend vindt is logisch. Een hond brengt veel gezelligheid en liefde in je huis maar zeker ook verplichtingen die elke dag terugkomen! Met vakanties en dagjes uit moet je ook altijd wat regelen. Realiseer je dat goed!
Ik schrijf mee... Ik heb een soortgelijk dilemma. Ik wil zelf heel graag een hond, al jaren. Maar ik heb nog nooit een hond gehad en hoewel ik denk dat ik een heel goed huis kan bieden voor een hond blijft er een stemmetje knagen of ik de commitment wel aan moet gaan.

Nu heeft een bekende van mij een hele lieve hond, maar kan ze er door omstandigheden niet goed meer voor zorgen. Ik wil het beestje graag in huis nemen. Het is een hond dat qua karakter en omvang goed bij mij past. Maar stel nou dat... Stel nou dat ik helemaal niet zo'n goede baas zou zijn als ik nu denk. Stel nou dat het beestje meer tijd kost dan ik inschat. Stel nou dat ik een keer op vakantie wil en de hond kan niet mee. En ik geen goed adres kan vinden. Stel nou dat ik niet zo consequent ben als ik me nu voorneem. En ik de hond niet goed onder controle kan krijgen. Stel nou dat de hond niet went aan een nieuw huis. Stel nou dat ik iets over het hoofd zie.

Klinkt misschien heel stom, maar ik vind het zo moeilijk! ik vind een hond een behoorlijke verantwoordelijkheid en dat vind ik lastig.
anoniem_64ca64e6b24fc wijzigde dit bericht op 07-01-2019 13:56
1.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is een hond "op leeftijd", die gaat dus nog maar een paar jaar mee.

Gun de hond (en je vriend) nou gewoon die paar fijne jaren
Alle reacties Link kopieren
Twijfel je over deze specifieke hond of twijfel je of dat je überhaupt wel een hond zou willen hebben?

- Heb je ooit eerder een hond gehad?
- Heeft je partner ooit eerder honden gehad?
- Hebben jullie duidelijke afspraken over verzorgen en het uitlaten van de hond?
- Wat is de reden dat jullie een hond willen?
- Ken je het verhaal achter deze hond uit het asiel?

Een hond is niet voor even of om uit te proberen, een hond heb je vaak jaren lang als huisgenoot.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook erg benieuwd naar de twijfels die zo plotseling zijn ontstaan..
Alle reacties Link kopieren
Is er wellicht de optie de hond een dag mee te nemen naar huis? Al zal hij/zij misschien dan wat ander gedrag vertonen i.v.m. de nieuwe omgeving.

Ik heb zelf ook een assielhond en het is echt een ontzettend lief beest. Het kost je tijd en energie maar dan krijg je er ook een hoop liefde voor terug.
Alle reacties Link kopieren
Ja waarom twijfel je?

Je zegt dat de hond op leeftijd is, mocht een hond dan toch niet helemaal jouw huisdier zijn, zit je er in ieder geval geen 15 jaar aan vast. Klinkt misschien een beetje bot zo, maar misschien helpt het tegen je twijfel. Is ook leuk als je een hond nog een mooie oude dag/jaren kan geven toch?
Alle reacties Link kopieren
Je moet bij een oudere hond natuurlijk wel rekening houden met ziektes, kwaaltjes en dus misschien hogere dierenartskosten.
Alle reacties Link kopieren
Kraaienpootje schreef:
07-01-2019 13:55
.

Maar stel nou dat... Stel nou dat ik helemaal niet zo'n goede baas zou zijn als ik nu denk. Stel nou dat het beestje meer tijd kost dan ik inschat. Stel nou dat ik een keer op vakantie wil en de hond kan niet mee. En ik geen goed adres kan vinden. Stel nou dat ik niet zo consequent ben als ik me nu voorneem. En ik de hond niet goed onder controle kan krijgen. Stel nou dat de hond niet went aan een nieuw huis. Stel nou dat ik iets over het hoofd zie.
Mijn ervaring is dat honden erg meegaand zijn. Ze willen je graag leren kennen, graag vrienden met je worden, en jou graag een plezier doen. Zolang jij lief voor ze bent, je duidelijk laat merken dat je er echt voor hen bent, en je met zachte stem duidelijk bent over de regels, dan is het al snel goed. Vooral heel veel tegen ze praten, dan snappen ze al snel wat je allemaal zegt.

En over de tijd die het kost en de eventuele vakanties zou ik me niet te druk maken. Als je eenmaal zo’n knuffel in huis hebt en er echt gek mee bent, dan vindt je al snel tijd samen met jouw hond belangrijker dan elke andere vorm van vermaak ;-D
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
07-01-2019 16:47
Mijn ervaring is dat honden erg meegaand zijn. Ze willen je graag leren kennen, graag vrienden met je worden, en jou graag een plezier doen. Zolang jij lief voor ze bent, je duidelijk laat merken dat je er echt voor hen bent, en je met zachte stem duidelijk bent over de regels, dan is het al snel goed. Vooral heel veel tegen ze praten, dan snappen ze al snel wat je allemaal zegt.

En over de tijd die het kost en de eventuele vakanties zou ik me niet te druk maken. Als je eenmaal zo’n knuffel in huis hebt en er echt gek mee bent, dan vindt je al snel tijd samen met jouw hond belangrijker dan elke andere vorm van vermaak ;-D

Mee eens!
Nummer*Zoveel schreef:
07-01-2019 16:47
Mijn ervaring is dat honden erg meegaand zijn. Ze willen je graag leren kennen, graag vrienden met je worden, en jou graag een plezier doen. Zolang jij lief voor ze bent, je duidelijk laat merken dat je er echt voor hen bent, en je met zachte stem duidelijk bent over de regels, dan is het al snel goed. Vooral heel veel tegen ze praten, dan snappen ze al snel wat je allemaal zegt.

En over de tijd die het kost en de eventuele vakanties zou ik me niet te druk maken. Als je eenmaal zo’n knuffel in huis hebt en er echt gek mee bent, dan vindt je al snel tijd samen met jouw hond belangrijker dan elke andere vorm van vermaak ;-D
We hebben gisteren afgesproken dat de hond eerst een weekje komt proefwonen bij ons voor we een knoop doorhakken :-)
Alle reacties Link kopieren
Eens met Nummerzoveel, met uitzondering van dat honden je graag een plezier willen doen. Tenminste, dat is de ervaring met mijn hond. Ze is ontzettend zelfstandig en slim, waardoor ze meent dat ze alles beter weet en ze vertoont geen enkel please-gedrag. Niet bij mij, noch bij anderen. Dat gezegd hebbende, ze is wel voor rede vatbaar, al is dat een kwestie van een lange adem hebben en consequent zijn.

Wat Nummerzoveel schrijft, dat als je veel tegen ze praat, dat ze begrijpen wat je tegen ze zegt, is waar. Hond begrijpt bijvoorbeeld tijdens de wandelingen mondelinge aanwijzingen (links, rechts, we gaan naar *naam vrienden).

Het proefwonen is voor jullie zelf een mooie manier om erachter te komen of het ritme met een hond jullie bevalt. Houd er rekening mee dat de hond in eerste instantie onder de indruk kan zijn van veranderingen en daardoor zichzelf nog niet helemaal zal laten zien. Dat kan best een aantal weken duren, totdat hond er vertrouwen in heeft dat de situatie blijvend is.
To?
Alle reacties Link kopieren
Het was eigenlijk een beetje koudwatervrees omdat het toch ineens 'echt' werd, we hebben de hond wel opgehaald dinsdag en het bevalt ontzettend goed! Het is een grote knuffelkont die goed luistert. Ik/ we hebben er absoluut geen spijt van, dank voor jullie reacties! :-D
Wat fijn! :heart:
Veel plezier, fijn dat je het nog even meldt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven