Vogeltje gevonden

15-05-2024 12:14 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zat vanochtend onder een rooster voor de deur een vogeltje vast, ik denk een koolmees.

Hij kan nog niet echt vliegen, lijkt uit een nest hoog in de boom te komen.

Hij zit nu in een doos met water en wat brood. Op aanraden van een vriendin de dierenambulance gebeld maar stond 1 uur in de wacht. Er is geen vogelopvang in de buurt.

Wat kan ik het beste met hem doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Opnieuw de dierenambulance bellen en in de wacht blijven staan. Of een lokale dierenarts bellen voor advies.
Alle reacties Link kopieren Quote
Brood is slecht voor vogels, extra slecht voor jonkies. Dus dat zou ik zo snel mogelijk weer weghalen.

Verder, heel erg naar maar wel hoe het is, krijgen koolmezen vrij flinke nestjes juist omdat er een hoop jongen sneuvelen. De natuur is er helemaal niet op ingesteld dat alle jongen het overleven. Dus voor deze ene (en voor jou) is het heel naar maar het is voor de balans wel van belang.
sprankelend wijzigde dit bericht op 15-05-2024 12:28
Reden: Slecht gelezen
9.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Niets doen, buiten laten zitten. Deze kleine vogeltjes worden meestal gewoon door hun ouders op de grond gevoerd. Her us nu de tijd dat vogeltjes het nest verlaten en buiten het nest worden gevoerd door de ouders.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.vogelbescherming.nl/actueel ... den-wat-nu
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.dier.nu/dierenweetjes-artik ... belangrijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nooit brood aan vogels geven.
Die kleintjes eten wormen, rupsen, etc.

Gewoon buiten laten, bij voorkeur op een hoge plek waar geen katten bij kunnen. Dan regelt de natuur dit vanzelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je zou m in een (open) doos aan de waslijn kunnen hangen. Dan kunnen katten er niet bij, maar vader en moeder vogel wel. Die voeren die nestvlieders nog bij, dat vliegen moeten die prulletjes nog een beetje onder de knie krijgen. En geen brood geven!
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dierenambulance, als je 'm op de grond zet dan is hij voor de kat, in een doos aan de waslijn is het ook niet, het gaat binnenkort regenen, de ouder verspillen hun energie om het bij te voeren, echt dierenambulance.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
15-05-2024 12:27
Niets doen, buiten laten zitten. Deze kleine vogeltjes worden meestal gewoon door hun ouders op de grond gevoerd. Her us nu de tijd dat vogeltjes het nest verlaten en buiten het nest worden gevoerd door de ouders.
Dat had ik ook gelezen toen ik vorig jaar een vogeltje had gevonden. Vogeltje dus met rust gelaten. Even later had de buurkat hem te pakken :|
If you need a hug, give it to someone else.
Alle reacties Link kopieren Quote
Inderdaad dierenambulance en in de wacht blijven staan. Is hij al oud genoeg om op de grond te zitten denk je, of is hij er voortijdig uitgevallen? Niet zomaar 'overlaten aan de natuur' hoor, de omgeving zit namelijk vol onnatuurlijke gevaren en bovendien is de vogelstand al zeer laag. Je mag de natuur best een handje helpen, op de juiste manier.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Wormen en rupsen zal je niet in huis hebben maar misschien heb je een kat. Dan kan je hem wat kattenvoer uit blik geven. In elk geval geen brood.
Verder gewoon de dierenambulance of een vogelopvang bellen
Alle reacties Link kopieren Quote
Zaramorad schreef:
15-05-2024 12:47
Dat had ik ook gelezen toen ik vorig jaar een vogeltje had gevonden. Vogeltje dus met rust gelaten. Even later had de buurkat hem te pakken :|

Hier zijn de meesjes toevallig vanochtend uitgevlogen. Er zaten al drie dagen eksters en kauwen rond de nestkast in de hoop op een snack. Soms loopt het goed af voor de ene soort en soms voor de andere. Katten zijn natuurlijk gedomesticeerd, dus dan is het wel echt zinloos ellendig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan ook een vogelopvang bellen voor advies, daarvoor hoeft ie niet in de buurt te zitten.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren Quote
Zaramorad schreef:
15-05-2024 12:47
Dat had ik ook gelezen toen ik vorig jaar een vogeltje had gevonden. Vogeltje dus met rust gelaten. Even later had de buurkat hem te pakken :|
Katten zijn de grootste vijand van jonge vogeltjes. Zeker in deze periode van het jaar zou het goed zijn als eigenaren hun poes/kat binnen houden.

Je kan een vogeltje eventueel wel wat hoger zetten buiten bereik van katten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor alle reacties! Brood direct weg gehaald. Opnieuw gebeld en we kregen het advies om hem op het dak te zetten in een open doos en de hoop dat hij eten krijgt van zijn moeder. De natuur inderdaad zijn werk laten doen.

Er kunnen geen katten op het dak komen. Hopelijk gaat hij het redden!
Alle reacties Link kopieren Quote
sprankelend schreef:
15-05-2024 13:02
Hier zijn de meesjes toevallig vanochtend uitgevlogen. Er zaten al drie dagen eksters en kauwen rond de nestkast in de hoop op een snack. Soms loopt het goed af voor de ene soort en soms voor de andere. Katten zijn natuurlijk gedomesticeerd, dus dan is het wel echt zinloos ellendig.
Het lastige vind ik dat de balans tussen soorten compleet zoek is, doordat de leefomgeving niet meer heel natuurlijk is. Normaal zouden de aantallen eskters en kauwen nooit zo hoog kunnen zijn, want dan is er onvoldoende voedsel (dus dat regelt zichzelf). Nu is er eindeloos voedsel, doordat mensen veel laten slingeren en ontstaan (soort van) plagen van bepaalde soorten. Dus eksters en kauwen vind ik wel een klein beetje hetzelfde als de situatie katten, wat ook totaal niet natuurlijk is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
15-05-2024 12:27
Niets doen, buiten laten zitten. Deze kleine vogeltjes worden meestal gewoon door hun ouders op de grond gevoerd. Her us nu de tijd dat vogeltjes het nest verlaten en buiten het nest worden gevoerd door de ouders.
Dit. Het is gewoon normaal dat jongen die uitvliegen eerst nog (een paar weken) op de grond gevoerd worden door de ouders.
Gewoon afblijven en als je een kat hebt, die binnen houden in deze periode.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven