Voorbeelden van lieve onbaatzuchtige acties...

15-11-2018 21:30 80 berichten
Daar kan ik altijd zo gelukkig van worden...

Bijvoorbeeld iemand die veel nieuwe kinderkleding koopt, de prijskaartjes eraf haalt en dan wast om het vervolgens als 'tweedehands kleding' weg te geven aan minder bedeelde kennissen...

Iemand die 'toevallig' nog vlees voor een bbq voor 30 mensen in de vriezer heeft liggen (en dat dan snel koopt bij de slager) zodat er een kinderverjaardag van mensen die een moeilijke periode hebben onvergetelijk wordt...

etc. etc.

Nog meerdere mensen die hier ook blij van worden en voorbeelden (misschien van zichzelf) hebben...
Iemand die ik goed ken heeft jarenlang kerstpakketten gemaakt met voedsel en speelgoed etc. voor arme gezinnen. De bracht hij dan rond vlak voor kerst.
Nu doet hij dagelijks vrijwilligerswerk met demente mensen. Is er een groot deel van de dag mee bezig. En hij is zelf al dik in de 80.
Had stiekem gedacht dat dit topic veel drukbezochter zou worden. Een feelgood topic, een cadeau voor iedereen! ;)
Ik ben een beetje terughoudend geworden met mijn liefdadige acties. Ben een paar keer bedonderd door zogenaamde zielige zieltjes waardoor ik het vertrouwen een beetje kwijt was in de mensheid. Tijd terug vroeg een dame mij geld want ze had zo een honger. Nou zie ik haar altijd sigaretten kopen van het geld dat ze bij elkaar bedeld. Normaal had ik ondanks dat toch geld gegeven maar op dat moment dacht ik vast weer zo een oplichtster. En ik vind het vreselijk. Want de goede mogen niet onder de daden van de slechte lijden uiteraard. Ik denk nog vaak aan die vrouw.
Voel me toch een beetje schuldig.
Mocht ik haar ooit weer zien hoop ik het dubbel en dwars goed te maken.
Alle reacties Link kopieren
Pfff... Ik word helemaal sentimenteel van dit topic.
Ik ben zelf niet zo onbaatzuchtig, dus even geen voorbeelden voorhanden. Ik ben wél orgaandonor, bloeddonor en stamceldonor.
Mijn gepensioneerde buurvrouw maakte kaarten, met vouwsels, voor eenzame ouderen, die nooit post kregen. Buuf is een paar jaar geleden gevallen en overleden.


Voor degenen die geïnspireerd zijn om een ombaatzuchtige actie uit te voeren.

Koop een mooie kerstkaart. Of (nog leuker) maak een tekening samen met je kinderen. Of maak een foto van je hond met een kerstmuts op.

Stuur de kaart op, voor een eenzame oudere.
https://www.ouderenfonds.nl/campagnes/s ... kerstkaart

Kleine moeite, groot plezier.
Jufjoke, jij maakt veel, en nog meer dan veel, goed met je donorschap.
Jufjoke schreef:
17-11-2018 14:21
Pfff... Ik word helemaal sentimenteel van dit topic.
Ik ben zelf niet zo onbaatzuchtig, dus even geen voorbeelden voorhanden. Ik ben wél orgaandonor, bloeddonor en stamceldonor.
Het leven van een familielid is gered dankzij bloed van bloeddonoren.
Ik :heart: bloeddonoren.
Alle reacties Link kopieren
Caitriona* schreef:
17-11-2018 15:46
Het leven van een familielid is gered dankzij bloed van bloeddonoren.
Ik :heart: bloeddonoren.
:love:
Alle reacties Link kopieren
Ik kan helaas geen stamceldonor worden, anders had ik het gedaan. Bloeddonor trekt me niet, maar ben wel vanaf mijn 18e orgaandonor.
Alle reacties Link kopieren
Ik word blij van dit topic!

Probeer zelf ook vaak goed te zijn voor anderen. Sowieso ben ik bloed-, stamcel- en orgaandonor.
Ik heb weleens eten gekocht voor een zwerver die in de donkere decembermaand in een prullenbak op zoek was naar voedsel. Die man was zo ontzettend blij met een frietje mayo, zo fijn om te zien.
Ik heb in mijn studententijd een 'bedrijfje' gehad waarbij ik oude fietsen gratis of goedkoop ophaalde en deze dan opknapte. Vervolgens verkocht ik ze aan mensen die geen geld hadden voor een goede fiets. Uiteraard rekende ik hierbij geen winst o.i.d., alleen de prijs voor nieuwe onderdelen (ik wilde het het liefst gratis doen maar ik was zelf student en had geen cent te makken, dus helaas).
Ik heb overwogen een nier te doneren aan iemand die daar online een oproep voor had geplaatst, maar uiteindelijk was iemand anders eerder.
Ik vind het heerlijk om mensen te verrassen met bijv. een lief pakketje als een vriendin ziek is of het moeilijk heeft.
Laatst nog voor iemand van Marktplaats die geopereerd was aan haar been en daardoor moeilijk liep het product (iets voor haar kat) dat ze wilde hebben bij haar thuisgebracht (was niet ver weg). Ze was er zo blij mee dat ik van haar als dank een pakketje kreeg met wat lekkers voor mijn kat. Dat vond ik zo lief!

Geven is zo fijn. :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb onlangs een oud vrouwtje een lift naar het tramstation gegeven, ze kwam de weg vragen en moest nog een heel stuk lopen , dus ik zei stap in, ik breng u even. Kan dat mensje toch niet zo ver laten lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mij net aangemeld als stamceldonor na aanleiding van sommige reacties op dit topic.
Was al geregistreerd als orgaandonor, maar nu hiervoor ook.
Het minste dat een mens kan doen vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat met 4 vriendinnen in een ICE trein in Duitsland. Er stond nergens aangegeven dat je daar aparte tickets voor moest hebben dus wij hadden allemaal gewoon een normaal ticket. Bij controle bleek dat we dus een verkeerd ticket hebben en de enige optie die de conducteur ons gaf was met contant geld een nieuw ticket bij hem te kopen, maar niemand van ons had contant geld mee (ging om bij elkaar meer dan 100 euro). We mochten er ook niet bij het volgende station uit om op de volgende trein te wachten dus we konden helemaal niks. Behoorlijke paniek dus en een van m'n vriendinnen raakte overstuur (het was al een stressvolle trip met weinig slaap). Ineens stond er een vrouw achter ons op en gaf aan dat zij het wel zou betalen. We hebben het geprobeerd te weigeren want het was een enorm bedrag maar ze stond erop en weigerde haar nummer te geven zodat we haar ooit nog konden terugbetalen. We hebben het er nog regelmatig over!
Alle reacties Link kopieren
Bloed geven heb ik toch al een paar emmers vol geleverd als ik zo terug reken. Stamcel ben ik te oud voor.
Een kaart naar een onbekende sturen zal ik niet gauw doen, gewoon omdat ik me niet kan voorstellen dat iemand blij wordt van een kaart van een onbekende. Ik kan me wel voorstellen dat ik, als ik over een jaar of 15 zo'n kaart zou krijgen ik hem eerder bij het oud papier zou gooien dan hem een ereplaats op de kast geven. (van de andere kant, over 15 jaar is een kaart misschien wel zo uniek dat het een verzamelaarsitem is die op marktplaats geld oplevert)
En verder heb ik ook wel eens het parkeergeld voor iemand aangevuld omdat hij het niet gepast had, neem ik alle gratis zegeltjes bij de super aan om ze dan weer weg te geven, en dan wordt er soms gereageerd alsof je minimaal een tientje weggeeft.
En dan probeer ik ook nog er aan te denken om complimentjes te geven, en als ik ze krijg ze niet af te wimpelen, maar ze te zien als een cadeautje, waarvan je ook niet zegt: Och het is niets
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Leuk en aardig dit topic, maar die had ik dus al geopend dit jaar, remember :P

overig/aardige-sociale-attente-acties-v ... #p28292017
Mijn pinpas was laatst defect. En daar kwam ik pas achter toen ik mijn OV-kaart probeerde op te laden. Het was vrij laat op de avond, ik kwam van mijn werk en moest nog thuis komen. Ik had geen contant geld op zak. Nog voordat ik überhaupt kon gaan stressen, werd ik aangesproken door een jonge vrouw. Of ik haar treinkaartje wilde gebruiken (een kaart waarmee je overal heen kon reizen), zij had een enkele reis gemaakt en het was een retour. Ze wist niet eens dat mijn pinpas stuk was en dat ik geen contant geld bij me had. Ik was haar zó dankbaar. :worship:

Een paar jaar geleden was ik met mijn tweelingzus en haar kinderen (na een treinreis door Europa) op de eindbestemming aangekomen. We hadden een paar uur vertraging opgelopen. We moesten nog een bus nemen naar het huisje, maar we hadden geen idee waar de halte was. De laatste bus zou al bijna gaan. Toen zijn we maar bij een willekeurige bushalte gaan staan, ben ik de eerst volgende bus in gestapt en heb ik aan de chauffeur gevraagd of hij wist welke bus naar onze bestemming reed. Hij begreep mijn vraag geloof ik niet echt, maar hoorde me de naam van het huisje zeggen. We mochten gaan zitten, hij belde tijdens het rijden naar de eigenaresse van het huisje en heeft ons voor de deur afgezet. Zo ontzettend lief van hem. :heart:

Ook was ik een keer in het buitenland en ontstond er commotie rondom mijn transfer terug naar het vliegveld. Toen was er een hele aardige man die mij geld gaf om een taxi te bestellen. Toen de transfer toch kwam, wilde hij het geld niet terug. Echt lief. :shame:

Zelf probeer ik mensen ook te helpen als ik dat kan. Een keer liep er heel laat ‘s nachts een jonge vrouw met een koffertje langs mijn huis. Ik wilde net naar binnen gaan. Ze zag eruit alsof ze verdwaald was. Toen ik haar aansprak vertelde ze dat ze inderdaad geen idee had waar ze was. En dat haar telefoon ook nog eens was uitgevallen. Ik ben toen met haar meegelopen, zodat ik zeker wist ze het zou vinden. Dat heb ik ook een keer voor een oude vrouw gedaan, die haar auto niet kon vinden in het donker. Ze was ergens op visite geweest en wist echt niet meer waar de straat was waar ze geparkeerd had. Zij had niet eens een mobiele telefoon. Toen ben ik ook meegelopen tot ze haar auto gevonden had. En als iemand in de supermarkt te weinig geld heeft voor zijn of haar boodschappen, betaal ik (bij). Opstaan voor oudere mensen, mensen die slecht ter been zijn ondersteunen bij het oversteken, buitenlandse mensen helpen bij bijvoorbeeld het kopen van een treinkaartje, etc. Van die simpele kleine dingen. :proud:
Alle reacties Link kopieren
.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer mijn plek op een vlucht van Boston naar Los Angeles afgestaan aan een vrouw die naar haar zieke kind moest. Geen compensatie gevraagd, mij maakte het niet zoveel uit of ik nu zaterdag of zondag zou vliegen. Later via de luchtvaartmaatschappij nog wel een bedankje gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een hartverwarmend topic :heart:
RégineFilange schreef:
18-11-2018 01:01
Leuk en aardig dit topic, maar die had ik dus al geopend dit jaar, remember :P

overig/aardige-sociale-attente-acties-v ... #p28292017
Ik ga lezen, want ik word heel blij van dit soort topics.
Alle reacties Link kopieren
Caitriona* schreef:
15-11-2018 22:14
Jaren geleden, toen er nog geen voedselbanken waren, gaf het hoofd van onze school aan een vertrouwenspersoon van de kerk door welke gezinnen het moeilijk hadden. (Allemaal strikt geheim, zo weinig mogelijk mensen wisten er vanaf.)
Die gezinnen kregen dan een levensmiddelenpakket.

Diezelfde kerk heeft ook een stel (vrouw hoogzwanger) met schulden geholpen om hun baby-uitzet bij elkaar te krijgen. Het stel zei: "Maar we zijn niet eens gelovig." Dat was niet belangrijk, het ging om de zorg voor de aanstaande baby.

En de vuilniszak buiten te zetten voor je oude, gehandicapte buuf is praktische hulp.


Wie het kleine niet eert, is het grote niet waard. Mijn buuf is niet oud of kreupel. Een heel fijne en gezellige avond nog!

:biggrin:
Opinion is the medium between knowledge and ignorance. Plato
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
16-11-2018 07:51
Biol, eigen interesse. Aan wat voor kosten moet ik denken bij zo'n pakket?
Overigens heel mooi dat jullie dit doen voor het meisje en haar ouders. Het is voor haar toekomst heel waardevol.
275 euro.
Het meiske is heel stil en verlegen en aangezien ze ook naar die school gaat is dit perfect om de school te leren kennen en een beetje voor te bereiden op dat wat komen gaat.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
peperl schreef:
22-11-2018 21:16
Wie het kleine niet eert, is het grote niet waard. Mijn buuf is niet oud of kreupel.
Mijn buuf maakte me attent op een lekkage.
(En ik ben niet oud of gehandicapt.)
Ik had het zelf niet gezien. Daarna laten repareren.
Fijn als buren een beetje voor elkaar zorgen.
Als kind zat ik achterin de auto en ik had het portier niet goed gesloten. Deur stond op een kier en ik (dromertje) had het niet in de gaten. Autogordels achterin de auto waren nog niet verplicht. Andere automobilisten op de weg hebben mijn vader gewaarschuwd dat ik bijna uit de auto zou vallen.
Zorgzaam.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou heel graag bloed- /stamceldonor worden, maar dat kan niet.... en dat vind ik echt erg kut.
Orgaandonor ben ik wel.

Verder verras ik vrienden of bekenden graag met een kaartje met lieve boodschap, vreemden met een gemeend compliment. Een klein persoonlijk cadeautje. Een luisterend oor.

Praktische hulp heb ik vooral zelf veel nodig, soms bied ik dat aan aan een ander en kan ik mezelf achteraf wel voor mijn kop slaan (teveel doen is meteen erg ziek zijn).

Ik denk dat de grootste gift is om voor iedereen even vriendelijk te zijn. Naar elkaar te lachen. Rekening te houden met elkaar.
Helaas is dat tegenwoordig bewonderenswaardig als dat gebeurt, waar het eigenlijk vanzelfsprekend zou moeten zijn.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven