Vraag het de mods, deel 2.

22-06-2020 15:05 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dan zitten we ineens in deel 2!

Tot op heden vinden wij het een succes, en hopen jullie ook. Voorlopig gaan we dus nog even door. Wij vinden het erg prettig dat we op deze manier de discussie kunnen voeren. Hoe hebben jullie de afgelopen weken ervaren?

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

Originele OP:

overig/vraag-het-de-mods/list_messages/463036

Nieuwe punten:

Reden van anonimiseren.

Update:

Het nieuwe banbeleid en topic.
overig/bantopic-2-0/list_messages/465162

Het nieuwe meld systeem.
overig/meld-het-de-mods/list_messages/465163

Update:

Beste forummers,

Er is nogal wat controverse ontstaan over napraat en napraat 2.0. We hadden er in eerste instantie voor gekozen om het napraten puur bij 2.0 te laten plaatsvinden maar bij nader inzien levert dit niet het voor ons gewenste effect op. Daarom kiezen we er alsnog voor om het napraten in beide topics voorlopig toe staan.

Daarbij willen wij ook nog even heel duidelijk maken dat het openen van 2.0 niet was om de vaste napraters te straffen. Er is dus ook geen vrijbrief gegeven vanuit ons om de vaste napraters te provoceren of om 'op de man' te gaan. En daarbij dat het nieuwe napraat topic (2.0) niet een aanleiding mag zijn om volledig los te gaan. Wij zullen dan ook strak gaan modereren op 'op de man' en in 2.0 offtopic. Forummers die proberen in één van beide topics de boel te verpesten voor elkaar kunnen ook een ban verwachten.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-07-2020 09:00
Reden: Update
84.18% gewijzigd
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Peixe schreef:
10-07-2020 14:23
Als iemand zelf de geestelijke vermogens niet heeft wel ja. Jij kan prima voor jezelf opkomen toch.
Klopt, en dat heb ik ook gedaan en daarna heb ik ook nog even meegelezen waarbij ik veel inspiratie voor mijn avondeten heb kunnen halen maar is het betreffende onderwerp niet meer ter sprake gekonen.

Maar misschien heb je gelijk en had ik het onderwerp weer moeten aanhalen.
Oakes schreef:
10-07-2020 14:26
Je zou maar net die ene persoon zijn die het betreft. Dat de rest van het topic 'zo gezellig' is, is geen excuus om Jagersvrouw te schofferen.
Dat beweer ik ook niet. Volgens die logica kunnen we net zo goed heel het forum afschrijven, dagelijks worden er felle, botte, of over de schreef reacties geschreven in allerlei topics. Toch vind ik het in de basis een leuk forum, anders zou ik hier niet zijn.

Ik heb al gezegd dat ik de reactie fel vond. Het gaat ook om een controversieel onderwerp, wat de kans daarop wel groter maakt. Daarnaast ken ook ik die forumster juist als een lief persoon, (en niet per se van napraat), dus dan kijk ik al genuanceerder naar zo'n reactie.

Verder over of mensen reageren of niet; normaal gesproken heb je een topic met een specifiek onderwerp, waar je naartoe komt omdat je iets te zeggen hebt erover. Napraat is een verzamelbak van onderwerpen dus het is logisch dat niet iedereen overal op reageert. Dat is niks persoonlijks, niet vanuit mij in ieder geval.
GreenLadyFern schreef:
10-07-2020 14:35
Dat beweer ik ook niet. Volgens die logica kunnen we net zo goed heel het forum afschrijven, dagelijks worden er felle, botte, of over de schreef reacties geschreven in allerlei topics. Toch vind ik het in de basis een leuk forum, anders zou ik hier niet zijn.

Ik heb al gezegd dat ik de reactie fel vond. Het gaat ook om een controversieel onderwerp, wat de kans daarop wel groter maakt. Daarnaast ken ook ik die forumster juist als een lief persoon, (en niet per se van napraat), dus dan kijk ik al genuanceerder naar zo'n reactie.

Verder over of mensen reageren of niet; normaal gesproken heb je een topic met een specifiek onderwerp, waar je naartoe komt omdat je iets te zeggen hebt erover. Napraat is een verzamelbak van onderwerpen dus het is logisch dat niet iedereen overal op reageert. Dat is niks persoonlijks, niet vanuit mij in ieder geval.
Soms willen mensen napraten, of verduidelijking vragen, whatever. De mods verwijzen daarvoor naar Napraat maar keer op keer blijkt dat daar geen normaal gesprek mogelijk is, Nu wordt daar wat van gezegd, en sommige van Napraat vliegen daarbij volledig van uit hun panty.
Napraat is geen verzamelbak van onderwerpen zoals de oorspronkelijke intentie was.
Jagersvrouw schreef:
10-07-2020 14:33
Klopt, en dat heb ik ook gedaan en daarna heb ik ook nog even meegelezen waarbij ik veel inspiratie voor mijn avondeten heb kunnen halen maar is het betreffende onderwerp niet meer ter sprake gekonen.

Maar misschien heb je gelijk en had ik het onderwerp weer moeten aanhalen.
Volgende keer niet zomaar opgeven omdat je één stomme reactie krijgt. Nou ja, tenzij je er totaal geen zin meer in hebt natuurlijk. :-)
Life is short. Eat dessert first.
Oakes schreef:
10-07-2020 14:42
Soms willen mensen napraten, of verduidelijking vragen, whatever. De mods verwijzen daarvoor naar Napraat maar keer op keer blijkt dat daar geen normaal gesprek mogelijk is, Nu wordt daar wat van gezegd, en sommige van Napraat vliegen daarbij volledig van uit hun panty.
Napraat is geen verzamelbak van onderwerpen zoals de oorspronkelijke intentie was.
Nee, nu mag er idd ook off topic gegaan worden. Maar als er nagepraat wordt, wordt dat door sommigen omschreven als roddelen. Dus dan is het eigenlijk nooit goed? Ik bedoel niet jou hoor, maar dat lees ik af en toe.
Abyss schreef:
10-07-2020 14:20
Als ik ook mag antwoorden. Ik vind het op zich wel meevallen en zoveel hoeft er niet te veranderen.

Het enige wat ik nogal storend vind. Is dat er door een aantal mensen het napraat wordt gebruikt om bijval te zoeken, te roddelen en eigenlijk gewoon naar te zijn over een bepaald persoon. Bijvoorbeeld ergens is er een topic geopend en daar is een discussie gaande.

Vervolgens zie je dan soms dat iemand naar het napraat topic komt. En roept van.. kijk eens op dat topic.. we hebben weer een " gekkie"
En vervolgens dan natuurlijk weer bijval krijgt. En het pagina's lang over die persoon gaat en iedereen roept hun eigen ervaring met die persoon en vaak nogal nare sarcastische opmerkingen.

Als dat gebeurd. Dan lijkt het mij nou niet uitnodigend voor degene die dan als gekkie wordt weggezet om ook gezellig naar het napraat topic te komen.

Persoonlijk zie ik het dus ook gebeuren. In het napraat topic wordt ik dan aangeduid als afgrond en iemand die niet begrijpelijk kan lezen.
Vervolgens heb je een discussie met iemand in een ander topic een dag later.

En wat zie je dan.. Die persoon gaat weer naar d'r napraat groepje. En roept dan.. Hey afgrond is weer bezig op "pijlert"
Een andere dag is het. een opmerking als: "Ik vind toch echt dat we begrijpend lezen verplicht moeten maken hier op het forum"

Het zijn de constante verwijzingen naar iemand zijn persoon, en het opjutten om weer te roddelen en bijval te krijgen.

Hier mag van mij is zijn algemeenheid wel iets strenger naar gekeken worden.
Zo ik het begrepen heb, is Napraat -oa- daar juist voor in het leven geroepen. Want anders werd zoiets op het betref topic zelf gezegd en dan was zo'n topic verreld/verklierd en was er niet tegen aan te modereren. Om dat tegen te gaan en aan de kennelijke behoefte om "na te praten" te voldoen, is Napraat er.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
doornroosje9 schreef:
10-07-2020 14:43
Volgende keer niet zomaar opgeven omdat je één stomme reactie krijgt. Nou ja, tenzij je er totaal geen zin meer in hebt natuurlijk. :-)
Dit is wat mij betreft het hele punt van Napraat. Niet zeiken, doorposten ook al krijg je een stomme reactie. Omgekeerde wereld, hoor.
Het wordt nota bene nu gewoon toegegeven dat incidentele, of onbekende forummers onheus worden bejegend.

Hoe duidelijk willen de mods het hebben.
simbalabimba schreef:
10-07-2020 14:46
Zo ik het begrepen heb, is Napraat -oa- daar juist voor in het leven geroepen. Want anders werd zoiets op het betref topic zelf gezegd en dan was zo'n topic verreld/verklierd en was er niet tegen aan te modereren. Om dat tegen te gaan en aan de kennelijke behoefte om "na te praten" te voldoen, is Napraat er.
Precies. Daar is napraat net voor. Zodat zulke dingen niet in de topics zelf geroepen worden.
simbalabimba schreef:
Dat is correct.
Geen bijzonderheden
doornroosje9 schreef:
10-07-2020 14:45
Nee, nu mag er idd ook off topic gegaan worden. Maar als er nagepraat wordt, wordt dat door sommigen omschreven als roddelen. Dus dan is het eigenlijk nooit goed? Ik bedoel niet jou hoor, maar dat lees ik af en toe.
Eoosje, ik bedoel jou ook niet persoonlijk. Ik schuif je even een stukje chocolade toe,
doornroosje9 schreef:
Precies. Daar is napraat net voor. Zodat zulke dingen niet in de topics zelf geroepen worden.
En dat vind ik nu net het stomme dr van. Maar goed, das bekend. :proud:
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

Oakes schreef:
10-07-2020 14:42

Precies.

Ik vind het zelfs absurd dat de mods iemand, die een vraag aan de mod heeft, naar napraat verwijzen.
missie_m wijzigde dit bericht op 10-07-2020 14:50
0.70% gewijzigd
LOEP ME MAAR aub.
Oakes schreef:
Dit is wat mij betreft het hele punt van Napraat. Niet zeiken, doorposten ook al krijg je een stomme reactie. Omgekeerde wereld, hoor.
Het wordt nota bene nu gewoon toegegeven dat incidentele, of onbekende forummers onheus worden bejegend.

Hoe duidelijk willen de mods het hebben.
Maar dat is toch overal op het forum? Soms krijg je zulke reacties. Het is net het echte leven, maar dan soms iets feller ofzo?
Oakes schreef:
10-07-2020 14:47
Eoosje, ik bedoel jou ook niet persoonlijk. Ik schuif je even een stukje chocolade toe,
Hahahaha, ik neem niet zo snel iets persoonlijk op hoor. En dank! :jump:
doornroosje9 schreef:
10-07-2020 14:48
Maar dat is toch overal op het forum? Soms krijg je zulke reacties. Het is net het echte leven, maar dan soms iets feller ofzo?
Dit.

Plus er word fantiek gepost bij napraat, hoe meer posts je hebt hoe meer kans dat er een felle reactie tussen zit. Dat zie je ook in andere topics die ontploffen en waar veel gereageerd wordt, daar vind je nou eenmaal sneller zo'n reactie dan in een topic met 10 reacties
simbalabimba schreef:
Dat klopt, het Napraattopic is bedoeld om de off-topicreacties uit andere topics weg te houden. Daarom mag je daar wel zeggen dat je denkt dat een TO bijvoorbeeld een troll kan zijn.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Wat een flauwe kul, dat schoonpraten van de reacties op Napraat. Probeer eens een maand met z'n allen Napraat te gebruiken waar het oorspronkelijk voor is bedoeld, dan zul je zien dat er veel meer mensen zullen komen posten en de toon zal ook anders zijn.
missie_m schreef:
10-07-2020 14:48
Precies.

Ik vind het zelfs absurd dat de mods iemand, die een vraag aan de mod heeft, naar napraat verwijzen.
Kun je aangeven om welke vraag dat ging?

Oakes schreef:
10-07-2020 14:56
Wat een flauwe kul, dat schoonpraten van de reacties op Napraat. Probeer eens een maand met z'n allen Napraat te gebruiken waar het oorspronkelijk voor is bedoeld, dan zul je zien dat er veel meer mensen zullen komen posten en de toon zal ook anders zijn.
Maar in Napraat mag je ook offtopic kletsen en stoom afblazen, dat staat gewoon in de OP
Oakes schreef:
10-07-2020 14:56
En dat is vanaf dag 1 nooit zo geweest.
Geen bijzonderheden
GreenLadyFern schreef:
10-07-2020 14:59
Maar in Napraat mag je ook offtopic kletsen en stoom afblazen, dat staat gewoon in de OP
Correct.
Geen bijzonderheden
ModeratorViva schreef:
10-07-2020 14:55
Dat klopt, het Napraattopic is bedoeld om de off-topicreacties uit andere topics weg te houden. Daarom mag je daar wel zeggen dat je denkt dat een TO bijvoorbeeld een troll kan zijn.
Dit klinkt schattiger dan hoe het er vaker aan toe gaat.
Ik blijf bij mijn standpunt, dat een forum het niet moet willen dat er een speciaal topic is, waarin je andere forummers bespreekt. Net zoals iemand ook niet een topic over een andere forummer mag openen.

Oakes schreef:
10-07-2020 14:26
Je zou maar net die ene persoon zijn die het betreft. Dat de rest van het topic 'zo gezellig' is, is geen excuus om Jagersvrouw te schofferen.

Prima dat je dat vind en inderdaad vervelend voor de persoon in kwestie. Maar richt dat commentaar dan op die persoon die dat deed. Als de rest van het topic gezellig is dan is dat dus geen excuus om op basis van één persoon iedereen in dat topic dat kwalijk te nemen.

Zijn alle napraters dan schuldig? Nee. Waren er veel napraters dan schuldig? Nee. Waren er sommige napraters schuldig? Nee. Was er één persoon onheus bejegend door één ander persoon? Blijkbaar.

Wat heeft dat dan met napraat te maken? Niks.
Als het allemaal nu zo kut is op het forum, kan het dan zijn dat het forum je gewoon niet ligt?

Ieder forum heeft zo zijn eigen sfeer, als je dat niet aanspreekt ga je hier toch niet voor je lol zitten?
Dan ga je naar Bokt, of FOK! of babybrabbel. Voor elk wat wils hoor.
Merys schreef:
10-07-2020 15:09
Als het allemaal nu zo kut is op het forum, kan het dan zijn dat het forum je gewoon niet ligt?

Ieder forum heeft zo zijn eigen sfeer, als je dat niet aanspreekt ga je hier toch niet voor je lol zitten?
Dan ga je naar Bokt, of FOK! of babybrabbel. Voor elk wat wils hoor.
Dat ook. Elk forum heeft zijn verschillende mores. Zoals GeenStijl 😂
Geen bijzonderheden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven