Waarom blijven zoveel mensen onnodig links rijden?

19-02-2019 13:47 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond reed ik terug naar huis en haalde ik nota bene een lesauto in die op de middelste baan reed terwijl de rechterbaan helemaal leeg was. Dus ik moest 2x naar links opschuiven en daarna weer 2x naar rechts. :@
Diegene zat alleen in zijn auto en zat ook nog te appen! Als rij-instructeurs al zo rijden, begrijp ik wel waarom opeens het halve verkeer op de middenbaan of linkerbaan blijft plakken en een fuik creëert voor al het achterop komend verkeer. Leren ze dat zo tegenwoordig?? Ik dacht dat het juist verboden was om onnodig links te rijden?

Waar komt deze irritante mode opeens vandaan? Het is zo onnodig en zo gevaarlijk. Want vaak ontstaan daardoor allerlei lastige situaties achter die fuik, mensen die willen inhalen komen klem te zitten omdat er ook al sneller verkeer reed op de uiterst linkse baan. Of op een tweebaans weg blokkeer je gewoon het hele verkeer, of dwing je mensen om rechts in te halen. Het zijn ook altijd mensen die nooit eens in hun achteruitkijkspiegel kijken tijdens het rijden.

o_o WAAROM? :-? Wat is het nut? Waarom ga je niet gewoon terug naar rechts na een inhaalactie? Echt, ik begrijp het niet. :cry:

Lees je dit en herken je het: alsjeblieft, hou ermee op. Kijk voor de grap eens in je spiegel wat voor conflictsituaties en gevaren en ergernissen je allemaal veroorzaakt achter je. En schuif op naar rechts als dat leeg is.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
19-02-2019 15:31
Wil.nog 2 bijbelse wijsheden aan deze 'discussie' toevoegen;

Mathëus 7, vers 3

Waarom ziet u wel de splinter in het oog van uw broeder, maar merkt u de balk in uw eigen oog niet op?

Johannes 8, vers 7

Hij die zonder zonde is, eerste steen
Nou, ook een onbegrijpelijke mode voor mij: de schuld bij het slachtoffer leggen.
Blijkbaar mag je gevaarlijk gedrag niet aankaarten. Dan ben je zelf een gevaar.
You can never have too many hats, gloves and shoes
ShaunTheSheep schreef:
19-02-2019 15:28
Het kan zijn dat de regels hierover zijn veranderd sinds ik mijn rijbewijs heb gehaald en ik die wijziging heb gemist, maar ik heb geleerd dat INvoegend verkeer GEEN voorrang heeft en je er niet voor aan de kant hoeft. Invoegend verkeer moet zich in snelheid aanpassen aan het verkeer op de rijbaan en invoegen wanneer kan. En UITvoegend verkeer heeft voorrang op INvoegend verkeer.

Of zijn die regels veranderd?
Want dan heb ik dat gemist en moet ik me aanpassen dus.


Aanvulling: in Nederland dus, want in Duitsland moet je volgens mij wel voorrang geven aan invoegend verkeer en dus aan de kant gaan.
Het is gelukkig hier nog fatsoenlijk om dat wel te doen.
Weddingpresent schreef:
19-02-2019 15:22
Ik irriteer me hier suf aan. Het ligt wel aan het verkeer en hoeveel banen er zijn. Bij vijf banen en continu mensen die op de derde blijven rijden terwijl er letterlijk NIETS rijdt, dan haal ik -als een aso, dat weet ik- via rechts in en kijk ik iemand even doordringend aan (die vaak verbaasd van zijn/haar telefoon opkijkt). Meestal gaan ze dan wel naar rechts.
:nope: dit inderdaad op mijn favoriete stuk A2 tussen A'dam en Utrecht. Bloedirritant dat volk...
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
19-02-2019 15:39
:nope: dit inderdaad op mijn favoriete stuk A2 tussen A'dam en Utrecht. Bloedirritant dat volk...
Over die weg had ik het eerder inderdaad ook al.
patsy--stone schreef:
19-02-2019 15:34
Ik zei tweebaans weg. Jij maakt er snelweg van.
Zoals een groot stuk tussen Almere en Groningen. 130 mag je daar op veel stukken. Dus als jij daar met 100 op de linkerbaan gaat rijden terwijl er op de rechterbaan voor je helemaal niks rijdt, dan creëer je een probleem voor het verkeer dat achterop komt. Maar ja, dat heb je niet door als je nooit in je spiegel kijkt.... tip: doe dat wat vaker.
Jij hebt het over 2baansweg. Dat is een weg met tegemoetkomend verkeer.
Alle reacties Link kopieren
Weddingpresent schreef:
19-02-2019 15:22
Ik irriteer me hier suf aan. Het ligt wel aan het verkeer en hoeveel banen er zijn. Bij vijf banen en continu mensen die op de derde blijven rijden terwijl er letterlijk NIETS rijdt, dan haal ik -als een aso, dat weet ik- via rechts in en kijk ik iemand even doordringend aan (die vaak verbaasd van zijn/haar telefoon opkijkt). Meestal gaan ze dan wel naar rechts.
Ha, de A2 zeker? Waar je na 19.00u 130 mag, en altijd wel mensen met 90km/u op de derde of vierde baan van rechts sukkelen. Moet ik er met 8 baanwisselingen omheen, en dan kijk je in je spiegel en tuffen ze nog steeds vrolijk verder. Ik krijg nooit contact met dat soort mensen hoor...
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
19-02-2019 15:41
Jij hebt het over 2baansweg. Dat is een weg met tegemoetkomend verkeer.
Oh, ik zie het al. Je wilt gewoon heel graag niet begrijpen wat ik bedoel.
You can never have too many hats, gloves and shoes
pipootje schreef:
19-02-2019 15:41
Jij hebt het over 2baansweg. Dat is een weg met tegemoetkomend verkeer.

Ze bedoelt een snelweg met twee banen de ene kant en twee banen de andere kant op.
patsy--stone schreef:
19-02-2019 15:45
Oh, ik zie het al. Je wilt gewoon heel graag niet begrijpen wat ik bedoel.
Ik snap het juist helemaal maar dan moet je wel de goede termen gebruiken
Star² schreef:
19-02-2019 15:47
Ze bedoelt een snelweg met twee banen de ene kant en twee banen de andere kant op.
Ja dat snap ik maar dat heet geen 2baansweg namelijk
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
19-02-2019 15:37
Nou, ook een onbegrijpelijke mode voor mij: de schuld bij het slachtoffer leggen.
Blijkbaar mag je gevaarlijk gedrag niet aankaarten. Dan ben je zelf een gevaar.
"Onnodig" links rijden is geen gevaarlijk gedrag. Hoogst irritant, vervelend, doorstroombelemmerd en verboden, maar niet per definitie gevraarlijj. De reacries van medeweggebruikers op "onnodig" links rijden, te weten;

Claxonneren (ongeoorloofd)
Rechts inhalen (verboden)
Bumperkleven (verboden)
Knipperen met groot licht (verboden)

Zijn allemaal wèl gevaarlijk.

En die middenvinger, los van het feit dat beide handen aan het stuur horen, is gewoon asociaal.

Onnodig links rijden is in heel veel (de meeste) gevallen discutabel.

Wat jij als onnodig ervaart, is voor de ander noodzakelijk.
jouw leven is een keuze
patsy--stone schreef:
19-02-2019 15:45
Oh, ik zie het al. Je wilt gewoon heel graag niet begrijpen wat ik bedoel.
Ik snap het juist goed. Om die reden ga ik vaak met de trein.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben er weleens discussie over. Hij vindt dat ik op de snelweg steeds terug moet naar de rechterbaan, maar ik blijf liever in de tweede/middelste baan rijden als er even verderop weer een vrachtwagen rijdt, en ik weet dat ik die toch weer ga inhalen. Ik ben van mening dat je verkeersbewegingen beter kunt vermijden. Het is wat anders als die vrachtwagen nog heel erg in de verte is, maar als hij redelijk dichtbij is, vind ik echt niet dat ik eerst weer naar rechts moet.
Mensen die met een lagere snelheid in het midden blijven rijden, daar heb ik ook een hekel aan. En helemaal aan bumperkleven en rechts inhalen. Met name dat laatste vind ik echt toenemen.
yella78 wijzigde dit bericht op 19-02-2019 16:10
0.07% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
19-02-2019 15:43
Ha, de A2 zeker? Waar je na 19.00u 130 mag, en altijd wel mensen met 90km/u op de derde of vierde baan van rechts sukkelen. Moet ik er met 8 baanwisselingen omheen, en dan kijk je in je spiegel en tuffen ze nog steeds vrolijk verder. Ik krijg nooit contact met dat soort mensen hoor...
Mag ja, niet MOET.

90 is een hele veilige en milieuvriendelijke snelheid.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
19-02-2019 15:51
"Onnodig" links rijden is geen gevaarlijk gedrag. Hoogst irritant, vervelend, doorstroombelemmerd en verboden, maar niet per definitie gevraarlijj. De reacries van medeweggebruikers op "onnodig" links rijden, te weten;

Claxonneren (ongeoorloofd)
Rechts inhalen (verboden)
Bumperkleven (verboden)
Knipperen met groot licht (verboden)

Zijn allemaal wèl gevaarlijk.

En die middenvinger, los van het feit dat beide handen aan het stuur horen, is gewoon asociaal.

Onnodig links rijden is in heel veel (de meeste) gevallen discutabel.

Wat jij als onnodig ervaart, is voor de ander noodzakelijk.
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/h ... /uitkomst/
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Yella78 schreef:
19-02-2019 15:54
Mijn man en ik hebben er weleens discussie over. Hij vindt dat ik op de snelweg steeds terug moet naar de rechterbaan, maar ik blijf liever in de tweede/middelste baan rijden als er even verderop weer een vrachtwagen rijd, en ik weet dat ik die toch weer ga inhalen. Ik ben van mening dat je verkeersbewegingen beter kunt vermijden. Het is wat anders als die vrachtwagen nog heel erg in de verte is, maar als hij redelijk dichtbij is, vind ik echt niet dat ik eerst weer naar rechts moet.
Mensen die met een lagere snelheid in het midden blijven rijden, daar heb ik ook een hekel aan. En helemaal aan bumperkleven en rechts inhalen. Met name dat laatste vind ik echt toenemen.
En daar heb jij gelijk.

1 plek op de rijbaan, ookal is dat niet de meest rechter, is te verkiezen boven (te) veel zijwaartse verplaatsingen.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
19-02-2019 15:54
Mag ja, niet MOET.

90 is een hele veilige en milieuvriendelijke snelheid.
Dat klopt. Maar neem dan het fatsoen om lekker rechts te gaan rijden en anderen niet te hinderen :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
19-02-2019 15:54
Mag ja, niet MOET.

90 is een hele veilige en milieuvriendelijke snelheid.
En die ga je dan lekker op de rechterbaan doen. Waar op de A2 helaas nooit iemand rijdt.
Hebben ze die hele weg verbreed naar (uit mijn hoofd) 5 banen, gaan mensen hem met hun idiote gedrag toch weer 'versmallen' tot 2 banen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Gewoon omdat Nederland te vol is.....We ergeren ons vreselijk als we 1 keer per jaar in Nederland zijn! Het afsnijden bij inhalen, iedereen rechts of in het midden etc....
En rijstroken die afgesloten zijn... En dan de ladingen snelheidsborden..... Van 80 naar 100 voor 500 meter.....Wat nou milieuvriendelijk?!
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg niet dat het mag, ik zeg dat het niet gevaarlijk is. En die € 140 bevestigd dat. Onnodig gedrag beboet je met € 140 gevaarlijk met meer......
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
Yella78 schreef:
19-02-2019 15:54
Mijn man en ik hebben er weleens discussie over. Hij vindt dat ik op de snelweg steeds terug moet naar de rechterbaan, maar ik blijf liever in de tweede/middelste baan rijden als er even verderop weer een vrachtwagen rijd, en ik weet dat ik die toch weer ga inhalen. Ik ben van mening dat je verkeersbewegingen beter kunt vermijden. Het is wat anders als die vrachtwagen nog heel erg in de verte is, maar als hij redelijk dichtbij is, vind ik echt niet dat ik eerst weer naar rechts moet.
Mensen die met een lagere snelheid in het midden blijven rijden, daar heb ik ook een hekel aan. En helemaal aan bumperkleven en rechts inhalen. Met name dat laatste vind ik echt toenemen.
Dit ligt aan de situatie. Ik heb het ook niet over mensen die even op de tweede baan van rechts blijven rijden omdat er verderop alweer een vrachtwagen rijdt. Nee ik heb het over mensen die minutenlang, urenlang langs een compleet lege rechterbaan blijven rijden, inderdaad alsof die van lava is zoals iemand het mooi zei. Terwijl er van achter wel allerlei verkeer zich met moeite over het ene overgebleven baantje wurmt om diegene in te halen. Met allerlei remmen, schuiven, afstemmen en gevaar tot gevolg.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
19-02-2019 15:59
Ik zeg niet dat het mag, ik zeg dat het niet gevaarlijk is. En die € 140 bevestigd dat. Onnodig gedrag beboet je met € 140 gevaarlijk met meer......
Ik zie dat het wel gevaarlijk is. Ik zie hoe zo'n fuik veroorzaakt dat verkeer dat achterop komt, allerlei rem-acties en manoeuvres moet maken, om met zijn allen op te schuiven en passen en meten naar het overgebleven ene baantje. En hoe verkeer dat nog weer nieuw van achteren kwam, soms pas laat door heeft wat voor gedoe er allemaal aan de hand is en dat mensen opeens 100 op de linkerbaan rijden waar je 130 mag, omdat er 1 zo'n sukkel met 90 een fuik in het midden had gecreëerd. Al heel vaak gezien dat het nog maar net goed ging. En dat de veroorzaker 'blissfully unaware' is, bij gebrek aan een mooie Nederlandse vertaling.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
19-02-2019 16:00
Dit ligt aan de situatie. Ik heb het ook niet over mensen die even op de tweede baan van rechts blijven rijden omdat er verderop alweer een vrachtwagen rijdt. Nee ik heb het over mensen die minutenlang, urenlang langs een compleet lege rechterbaan blijven rijden, inderdaad alsof die van lava is zoals iemand het mooi zei. Terwijl er van achter wel allerlei verkeer zich met moeite over het ene overgebleven baantje wurmt om diegene in te halen. Met allerlei remmen, schuiven, afstemmen en gevaar tot gevolg.
Met 12,5 miljoen voertuigen in NL is het onmogelijk om urenlang langs een lege rechter rijstrook te rijden. Zelf op 24 december on 1 uur s nachts in Zeeland.....

Dus je overdrijft..... snap ik wel, je krijgt je zin niet, en dan ga je overdrijven, doen mijn kinderen vam 6 en 8 ook altijd.....
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
19-02-2019 14:37
Net als ruimte maken voor invoegers, wat ook erg moeilijk blijkt te zijn.
Je hoeft helemaal gene ruimte te maken voor invoegers, sterker nog dat levert juist gevaarlijke situaties op. Als invoeger dien je je snelheid aan te passen aan het overige verkeer. Tuurlijk is het netjes om je snelheid op de rechterbaan ook even aan te passen, maar schuif geen baan op, dat levert zovaak een gevaarlijke situatie op. Ook invoegers die met te lage snelheid invoegen zijn levensgevaarlijk.

On topic, linksrijders zijn vervelend, vooral als ze al kilometers voor een knooppunt op de juiste baan gaan rijden met lagere snelheid. Dus nog lang voordat de blokken beginnen.
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
19-02-2019 16:03
Ik zie dat het wel gevaarlijk is. Ik zie hoe zo'n fuik veroorzaakt dat verkeer dat achterop komt, allerlei rem-acties en manoeuvres moet maken, om met zijn allen op te schuiven en passen en meten naar het overgebleven ene baantje. En hoe verkeer dat nog weer nieuw van achteren kwam, soms pas laat door heeft wat voor gedoe er allemaal aan de hand is en dat mensen opeens 100 op de linkerbaan rijden waar je 130 mag, omdat er 1 zo'n sukkel met 90 een fuik in het midden had gecreëerd. Al heel vaak gezien dat het nog maar net goed ging. En dat de veroorzaker 'blissfully unaware' is, bij gebrek aan een mooie Nederlandse vertaling.
Gelukkig ziet de wetgever dat anders.....
jouw leven is een keuze

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven