Waarom doet de politie zo soft?

26-05-2017 17:21 30 berichten
De laatste tijd erger ik me meer en meer aan mensen in het verkeer, met name de manier waarop zij de politie te woord staan wanneer ze staande gehouden worden. Ik vraag me echt af waarom de politie dit tolereert. Hoe kan je verwachten dat mensen respect hebben voor de politie als je overal maar mee wegkomt?

Neem onderstaand filmpje, en deze valt nog mee..
http://www.sbs6.nl/programmas/wegmisbru ... op-camera/

Waarom houden ze hem niet aan? Wie niet luisteren wil moet maar voelen. Dan leren ze misschien eens dat verkeerd gedrag consequenties heeft.

Ik ben me er van bewust dat bovenstaand filmpje gaat over een man met migratie achtergrond, dit is toeval. Er zijn ook genoeg mensen zonder migratie achtergrond die een scheur opentrekken van heb ik jou daar. Het is dus niet een discriminatie topic.

Ik begrijp gewoon echt niet dat dit getolereerd wordt. Zie ik het nou verkeerd? Ben benieuwd hoe jullie dit zien.
Ben t met je eens.
Idd, ben het met je eens. Brutaliteit van heb ik jou daar als he gewoon netjes rijdt en aan de regels houdt heb je ook geen last van de politie. Ik vind sowieso dat veel mensen aso op de weg rijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met je eens en ik zie dit ook al jaren, niet alleen in die programma's, maar ook anderszins. Mensen die worden aangehouden omdat ze écht over de schreef zijn gegaan in het verkeer en dan de agenten maar uit gaan schelden, en die agenten pikken het gewoon.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat de politie hier ook behoorlijk aan uitstraling verloren heeft. Men wil liever je beste vriendje zijn dan iemand die het gezag handhaaft, en zo lopen ze er ook bij: losse overhemden of polo's, makkelijk jekkie er overheen, baseball-petje op... nou, zo dwing je dan ook echt gezag af...

In andere landen hebben de politiemensen nog wel gewoon een uniform aan, met een stropdas, en een echte uniformpet, en hoe dan ook, dwingt dat dan meer gezag af dan wanneer je verschijnt in een openhangend hemd onder een jekkie en met een baseballpetje op...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Omdat ze zich niet persoonlijk beledigd voelen denk ik. Als iemand mij op straat begint uit te schelden dan voel ik me niet aangesproken. Ik denk dan niet dat die persoon gelijk heeft. Ik denk bijvoorbeeld dat hij slecht opgevoed is, misschien een minderwaardigheidsgevoel heeft en niet weet hoe het hoort want waarom zou hij zich anders zo druk maken?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je dit 'steeds meer' ziet omdat juist dit soort reacties op de politie het goed doen op tv/youtube/dumpert/etc. En men deelt het gretig over andere social media. En iedereen heeft tegenwoordig een telefoon met camera functie.

Mensen die zich gewoon normaal gedragen wanneer ze staande worden gehouden zijn niet interessant en zul je dus ook niet op een filmpje zien.

Edit:
En waarom de politie zo 'soft' doet? Zodra ze wat hardhandiger te werk gaan en wordt dit ook opgenomen dan is het ook niet goed voor de menigte :facepalm:
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-05-2017 17:39
In andere landen hebben de politiemensen nog wel gewoon een uniform aan, met een stropdas, en een echte uniformpet, en hoe dan ook, dwingt dat dan meer gezag af dan wanneer je verschijnt in een openhangend hemd onder een jekkie en met een baseballpetje op...
Helemaal mee eens!
In Italië laat je het wel uit je hoofd om onbeschoft te doen tegen een agent van de Carabinieri.

Het nieuwe politieuniform vindt ik helemaal niks.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Omdat wanneer de politie dan wat harder aanpakt dit groots in het nieuws komt en ze van alle kanten worden aangevallen waarom ze zo handelen.

Het zal ook nooit goed zijn
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-05-2017 17:39
Ik ben het met je eens en ik zie dit ook al jaren, niet alleen in die programma's, maar ook anderszins. Mensen die worden aangehouden omdat ze écht over de schreef zijn gegaan in het verkeer en dan de agenten maar uit gaan schelden, en die agenten pikken het gewoon.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat de politie hier ook behoorlijk aan uitstraling verloren heeft. Men wil liever je beste vriendje zijn dan iemand die het gezag handhaaft, en zo lopen ze er ook bij: losse overhemden of polo's, makkelijk jekkie er overheen, baseball-petje op... nou, zo dwing je dan ook echt gezag af...

In andere landen hebben de politiemensen nog wel gewoon een uniform aan, met een stropdas, en een echte uniformpet, en hoe dan ook, dwingt dat dan meer gezag af dan wanneer je verschijnt in een openhangend hemd onder een jekkie en met een baseballpetje op...
Wat een onzin, dit heerschap was tegen een agent met stropdas en pet nét zo tekeer gegaan.
Ik vind overigens dat deze agenten dit keurig en beheerst oplossen zónder dat de hele boel escaleert, ook heel wat waard.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat nieuwe uniform juist wel meer uitstraling hebben. Stoerder ook. Als een brede agent dat aan heeft, en dan zo'n band met een paar pistolen; dat straalt wel wat uit vind ik.
Vind het ook mooier dan het oude uniform.

Voor de rest vind ik het vaak bewonderenswaardig hoe goed agenten kunnen praten zonder direct uit hun slof te schieten. Zou niks voor mij zijn ;-)
Falathiel schreef:
26-05-2017 18:26
Omdat wanneer de politie dan wat harder aanpakt dit groots in het nieuws komt en ze van alle kanten worden aangevallen waarom ze zo handelen.

Het zal ook nooit goed zijn
Omdat ineens het contrast zo groot is. Je kunt mensen tijdens een boete best aangeven dat ze niet zo'n toon aan hoeven te slaan en vanuit daar opbouwen.

In Engeland heeft de politie een heel andere reputatie, daar heb je echt een probleem als je denkt hun even uit te kunnen schelden. Nu vind ik het wel een ander uiterste, maar daar is wel gezag aanwezig.
Honderd keer liever Nederlandse agenten. Hun optreden werkt heel vaak vooral de-escalerend, onderschat dat niet.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
26-05-2017 19:10
Honderd keer liever Nederlandse agenten. Hun optreden werkt heel vaak vooral de-escalerend, onderschat dat niet.
Onzin met een verlengsnoer. Als de enige manier om te de-escaleren is je kleden als een toffe baseballgast en vooral niet je gezag laten gelden, zijn we fout bezig. Laat ze de mensen die agressief worden, of onbeschoft, of op een andere manier onbehoorlijk reageren als ze worden aangehouden, maar gewoon meenemen en nog een extra boete geven. Leren ze het wel af.

Jouw reactie vind ik net zo zot als dat je zegt "Ja, maar als ouders moet je geen regels stellen, want dat kan tegen de haren van je kinderen in strijken, dus doe maar tof en laat maar over je heen lopen, want dat is véél beter"...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Bedankt voor je bijdrage.
Alle reacties Link kopieren
Willen, willen???
A. Dat uniform is niet zelf uitgezocht hoor, dat gebeurt lekker van bovenaf
B. Bij elk hard optreden heb je een vette claim aan je broek hangen
C. Wat dacht je inderdaad van aldus filmpjes? En als de politie dan eens hard(handig) te werk gaat is daar weer gezeik om.

Oftewel je doet het nooit goed. Ondertussen mag je voor een habbekrats andermans ellende en asocialiteit opknappen.
Alle reacties Link kopieren
Van bovenaf zouden ze veel harder op mogen treden. Je wilt niet weten hoe vaak dingen geseponeeed worden en daar sta je dan. De crimineel maar lachen. De politie moet zich in Nederland aan veel te veel regeltjes houden en ligt onder een vergrootglas
vrouwjagersma schreef:
26-05-2017 19:10
Honderd keer liever Nederlandse agenten. Hun optreden werkt heel vaak vooral de-escalerend, onderschat dat niet.
Vind ik ook.

Al ben ik wel benieuwd naar de uitzending van Zembla van vanavond waarin een verwarde man in zijn eigen huis zes kogels van de politie heeft gekregen.
Alle reacties Link kopieren
EvaHier schreef:
26-05-2017 19:42
Willen, willen???
A. Dat uniform is niet zelf uitgezocht hoor, dat gebeurt lekker van bovenaf
B. Bij elk hard optreden heb je een vette claim aan je broek hangen
C. Wat dacht je inderdaad van aldus filmpjes? En als de politie dan eens hard(handig) te werk gaat is daar weer gezeik om.

Oftewel je doet het nooit goed. Ondertussen mag je voor een habbekrats andermans ellende en asocialiteit opknappen.
Maar dat is ook gewoon omdat doortastend (en als het nodig is: hard) optreden van de politie hier al tientallen jaren niet meer gebeurt, dus als ze het een keer wél doen, is het gelijk hommeles. Het zou dus juist normaal moeten zijn dat de politie doortastend optreedt, in plaats van dat we dan filmpjes op Facebook gaan gooien in onze verontwaardiging, en dat Umberto Tan of een andere praatshowpersoon gelijk ter discussie gaat stellen of die ene tik wel geoorloofd was.

En het wordt tijd dat mensen weer eens fatsoenlijk leren reageren als ze op een fout worden gewezen, in plaats van gelijk een grote bek open te trekken en de politie te behandelen als een voetveeg. Opvoeding enzo.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Helemaal mee eens pejeka! Maar dat ligt er niet aan dat de politie (de uitvoerende agenten op straat) dat zo wil, dat ligt aan de fijne chefs daar.
Voor je het weet wordt er weer een onderzoek naar je gestart en al dat wantrouwen gaat je niet in de koude kleren zitten!
Het beleid is idd escalatie voorkomen. Het beleid moet dus op de schop (hoewel soms escalatie voorkomen wel beter is, sommige mensen moet tegen zichzelf in bescherming genomen worden). Je dient je grote bek te houden, als je de wet overtreedt is er een consequentie en die draag je maar. Ik vind het ook vreselijk dat fluwelen handschoentjes gedoe
anoniem_347455 wijzigde dit bericht op 26-05-2017 19:54
2.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom de politie zo soft is in Nederland? Omdat ze heeeeeel weinig bevoegdheden hebben. De consequentie hiervan is dat ze weinig gezag uitstralen. Ik ken een hoop mensen die bij de politie werken. Je moet als politieagent heel voorzichtig te werk gaan. Heb meerdere verhalen gehoord van verdachten/ criminelen die de politie van bijv. mishandeling beschuldigden, bleek achteraf niet zo te zijn, maar dit moest natuurlijk wel uitgezocht worden enz..
Alle reacties Link kopieren
En via social media ben je best snel te vinden (of je familie). Auto in de fik of je gezin bedreigd komt veel voor hoor! Opvallende voertuigen thuis wordt al compleet afgeraden
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
26-05-2017 19:49


En het wordt tijd dat mensen weer eens fatsoenlijk leren reageren als ze op een fout worden gewezen, in plaats van gelijk een grote bek open te trekken en de politie te behandelen als een voetveeg. Opvoeding enzo.
http://www.dumpert.nl/mediabase/773791/ ... prent.html
feow wijzigde dit bericht op 26-05-2017 20:09
0.51% gewijzigd
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik had de indruk dat ze hierop geselecteerd en getraind worden. Ieder ander mens zou toch compleet doordraaien en de overtreder achter het stuur vandaan trekken? Er zit vast een filosofie achter.
Alle reacties Link kopieren
Mijn mening: die agent doet het prima. Lekker onderkoeld met wat sarcasme reageren waardoor dat mannetje in de bestelbus helemaal in de overdrive gaat. Vooral de finishing touch ("Je zet jezelf nu wel voor lul hè, dat doe je helemaal zelf") vond ik mooi. Ook een mooi detail: de bedrijfsnaam die op het busje staat lekker helder in beeld :hihi:
Denk dat dit hem/zijn baas meer centjes kost dan een extra boete.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
:biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven