Waarom mag je niet je eigen openingspost verwijderen?

13-07-2020 11:32 45 berichten
Ik weet dat veel mensen het superirritant vinden als een openingspost wordt weggehaald, maar ik vind het bizar dat er maatregelen genomen worden als iemand dat doet. Ik begrijp dat het niet zo leuk is voor degenen die gereageerd hebben, maar iemand is toch eigenaar van zijn eigen schrijven? Ik vraag me af of die maatregelen houdbaar zouden zijn als het voor de rechter kwam.

Zijn er meer die het ook heel gek vinden dat je niet het recht hebt om je eigen post te verwijderen? Wijzigen mag dan weer wel. Waar ligt die grens?
Alle reacties Link kopieren
Verrassingswolkje schreef:
13-07-2020 11:49
Er zullen misschien niet veel reacties meer bij komen? En het is minder confronterend, en anderen kunnen niet meer precies lezen wat je geschreven hebt.
Je kunt er toch ook voor kiezen om niet meer op het forum te kijken dan? Dan hoef je de nare en felle reacties ook niet meer te zien.
Nadat je de OP hebt gewist komt dit namelijk op het zelfde neer. Dan word je eerst nog uitgejouwd omdat je de OP hebt gewist en daarna stoppen alle reacties en stop jij met kijken op het forum.
Volgens de privacywet in het Nederlandse recht mag je je eigen berichten altijd (laten) verwijderen. De huisregel dat je je OP niet mag weg halen slaat daarom ook nergens op. Mensen blijven het ook gewoon doen omdat je alleen maar een waarschuwing krijgt. Niemand ligt daar echt wakker van. Ik heb meerdere OP's verwijderd met meerdere accounts en ik blijf het gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren
lovechild schreef:
13-07-2020 11:56
Volgens de privacywet in het Nederlandse recht mag je je eigen berichten altijd (laten) verwijderen. De huisregel dat je je OP niet mag weg halen slaat daarom ook nergens op. Mensen blijven het ook gewoon doen omdat je alleen maar een waarschuwing krijgt. Niemand ligt daar echt wakker van. Ik heb meerdere OP's verwijderd met meerdere accounts en ik blijf het gewoon doen.
Je mag ze ook laten verwijderen, door de mods. Gewoon vragen ivm privacy...
Kokoro schreef:
13-07-2020 11:46
Een waarschuwing bij het aanmaken van een topic: LET OP, wees voorzichtig met wat je deelt. Na het plaatsen van het topic is eenmalig maximaal 25% van de openingspost te wijzigen. Ofzo, Maar dan zul je zien dat de vaste prik hier een topic opent met 1 zin en dan daaronder in de eerste reactie de openingspost zet.
Goed idee, ik was er namelijk niet van op de hoogte dat je je OP niet mocht leeghalen. Uiteraard moet je de huisregels lezen en je gaat met de algemene voorwaarden akkoord, maar niemand leest dat. Ik ben zelf moderator op een ander forum en wij hebben er nog nooit moeilijk over gedaan als iemand vraagt of haar berichten weg kunnen.
lovechild schreef:
13-07-2020 11:56
Volgens de privacywet in het Nederlandse recht mag je je eigen berichten altijd (laten) verwijderen. De huisregel dat je je OP niet mag weg halen slaat daarom ook nergens op. Mensen blijven het ook gewoon doen omdat je alleen maar een waarschuwing krijgt. Niemand ligt daar echt wakker van. Ik heb meerdere OP's verwijderd met meerdere accounts en ik blijf het gewoon doen.
Interessant! Ik kon me ook niet anders voorstellen.
lovechild schreef:
13-07-2020 11:56
Volgens de privacywet in het Nederlandse recht mag je je eigen berichten altijd (laten) verwijderen. De huisregel dat je je OP niet mag weg halen slaat daarom ook nergens op. Mensen blijven het ook gewoon doen omdat je alleen maar een waarschuwing krijgt. Niemand ligt daar echt wakker van. Ik heb meerdere OP's verwijderd met meerdere accounts en ik blijf het gewoon doen.
Dat is ook de reden dat het wel mogelijk is. Ook kun je de mods vragen (per mail) je topic te verwijderen.
Maar omdat de OP verwijderen vrij irritant is voor degenen die gereageerd hebben, wil men de drempel wat hoger maken.
lovechild schreef:
13-07-2020 11:56
Volgens de privacywet in het Nederlandse recht mag je je eigen berichten altijd (laten) verwijderen. De huisregel dat je je OP niet mag weg halen slaat daarom ook nergens op. Mensen blijven het ook gewoon doen omdat je alleen maar een waarschuwing krijgt. Niemand ligt daar echt wakker van. Ik heb meerdere OP's verwijderd met meerdere accounts en ik blijf het gewoon doen.
Waarom verwijder je ze dan?
*Morrigan* schreef:
13-07-2020 12:09
Waarom verwijder je ze dan?
Omdat ik niet wil dat bepaalde dingen terug te halen zijn in verband met herkenbaarheid. Ik heb het gevoel dat je ook door de loepjes heel snel herkend kan worden, dat zie je mensen ook vaak posten. En uiteraard komt dat door de dingen die je zelf op internet zet alleen geef je onbewust soms heel snel heel veel bloot.
Ik heb met een vorige nick ook weleens een OP verwijderd. Ik kreeg toen een uiterst vriendelijke mail van een moderator, dat dat niet mocht, ik een eerste waarschuwing kreeg, maar dat me verder nog heel veel forumplezier gewenst werd.
Blijkbaar weten ze zelf ook wel dat het niet mag?
lovechild schreef:
13-07-2020 12:10
Omdat ik niet wil dat bepaalde dingen terug te halen zijn in verband met herkenbaarheid. Ik heb het gevoel dat je ook door de loepjes heel snel herkend kan worden, dat zie je mensen ook vaak posten. En uiteraard komt dat door de dingen die je zelf op internet zet alleen geef je onbewust soms heel snel heel veel bloot.
Ah ja, ik snap het. Dit zou voor mij wel een reden zijn om nooit een topic te openen. Dat loepen zouden ze wel mogen afschaffen.
Ik vind het een bezopen regel en meteen ook een van de redenen dat ik niet graag meer een topic open. Het wil nogal eens gebeuren op Viva dat een serieus bedoelt topic totaal naar de klote wordt geholpen of je met de grond gelijk wordt gemaakt of herkent wordt en in dat geval zit je dus als een rat in een val. Jij mag je OP niet weghalen maar anderen mogen je vervolgens wel schofferen en dat hele topic incl kut antwoorden of eventuele insinuaties of herkenbare feiten blijft voor altijd bestaan. Wat een intense flauwekul is dat dan?
anoniem_398104 wijzigde dit bericht op 13-07-2020 12:24
0.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nog wel een verschil in hoe het topic verlopen is. Als er bladzijden vol tips/Posts/opmerkingen/adviezen zijn gemaakt en de TO antwoord op niets (of haalt ook die berichten later weg) en dan de OP leeghaalt, irriteert me dat. Stank voor dank. Open dan geen topic.
Mensen hebben tijd in je gestoken.

Als TO mee heeft geschreven, dingen heeft uitgelegd/verduidelijkt oud, en dan zegt ‘ik haal de OP weg vanwege herkenbaarheid’, dan heb ik daar minder moeite mee.

Maar ook wordt vaak een deel/delen van de OP gequote, dus als je dan zo nodig niet meer teruggelezen wil worden, laat dan je hele topic weghalen via de mods.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik vind het irritant als mensen het doen, maar wel begrijpelijk. Tenzij je in het echt ook erg privé bent, zijn de meeste OP's wel herkenbaar voor een aantal mensen in je omgeving. Tenzij je echt halve waarheden neer typt. Maar dan krijg je ook niet echt goede antwoorden op je hulpvraag. Ik zou daarom zelf ook nooit een eigen topic openen.
himalaya schreef:
13-07-2020 12:24
Ik vind het nog wel een verschil in hoe het topic verlopen is. Als er bladzijden vol tips/Posts/opmerkingen/adviezen zijn gemaakt en de TO antwoord op niets (of haalt ook die berichten later weg) en dan de OP leeghaalt, irriteert me dat. Stank voor dank. Open dan geen topic.
Mensen hebben tijd in je gestoken.

Als TO mee heeft geschreven, dingen heeft uitgelegd/verduidelijkt oud, en dan zegt ‘ik haal de OP weg vanwege herkenbaarheid’, dan heb ik daar minder moeite mee.

Maar ook wordt vaak een deel/delen van de OP gequote, dus als je dan zo nodig niet meer teruggelezen wil worden, laat dan je hele topic weghalen via de mods.
Ik snap wel dat je dat jammer vindt en zelfs irritant, maar iemand heeft wel het recht dat te doen.
Alle reacties Link kopieren
blauwebessensap schreef:
13-07-2020 12:21
Ik vind het een bezopen reden en meteen ook een van de redenen dat ik niet graag meer een topic open. Het wil nogal eens gebeuren op Viva dat een serieus bedoelt topic totaal naar de klote wordt geholpen of je met de grond gelijk wordt gemaakt of herkent wordt en in dat geval zit je dus als een rat in een val. Jij mag je OP niet weghalen maar anderen mogen je vervolgens wel schofferen en dat hele topic incl kut antwoorden of eventuele insinuaties of herkenbare feiten blijft voor altijd bestaan. Wat een intense flauwekul is dat dan?

Of TO blieft alleen meehuil-reacties en vindt zelfs normale tegenreacties ‘schofferen’.

En als je herkent bent, mail je de mods met het verzoek om je topic te verwijderen wegens praivasie. Doen ze volgens mij niet moeilijk over.
himalaya wijzigde dit bericht op 13-07-2020 12:44
0.23% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
En met halve waarheden krijg je weer dat mensen gaan loepen en zeggen ‘3 jaar geleden had je nog een zoon’
himalaya schreef:
13-07-2020 12:26
Of TO blieft alleen meehuil-reacties en vindt zelfs normale tegenreacties ‘schofferen’.

En als je herkent bent, mail je de kids met het verzoek om je topic te verwijderen wegens praivasie. Doen ze volgens mij niet moeilijk over.
Ze mogen daar ook niet moeilijk over doen.
Alle reacties Link kopieren
Ja natuurlijk mag iemand zijn eigen website veranderen zoals hij zelf wil.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Verrassingswolkje schreef:
13-07-2020 12:37
Ze mogen daar ook niet moeilijk over doen.
Nou, ik heb wel eens gehad dat ik haast op mijn knieën moest voor mijn topic verwijderd werd, terwijl ik door iemand herkend was.
Drackie schreef:
14-07-2020 01:13
Nou, ik heb wel eens gehad dat ik haast op mijn knieën moest voor mijn topic verwijderd werd, terwijl ik door iemand herkend was.
Eens. Misschien verschilt het per situatie maar ze doen er redelijk moeilijk over naar mijn ervaring.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven