Wat is het grootste misverstand/vooroordeel over jou?

24-01-2021 21:24 91 berichten
Een goede vriendin van mij vertelde laatst dat ze bij sollicitatiegesprekken altijd aan kandidaten de vraag stelt: Wat is het grootste misverstand of vooroordeel over jou?

Voor mij een eye-opener, wat een goede vraag! Hoe zouden jullie hem beantwoorden?

Bij mij zou het antwoord zijn: Dat ik geen "nee" kan zeggen en altijd op alles dus "ja" zeg.

Ik heb een lieflijk, braaf uiterlijk. Mensen verwachten niet dat ik voor mezelf kan opkomen. Op werk maak ik vaak mee dat collega's taken bij mij over de schutting willen gooien of mij vragen om iets te doen dat helemaal niet bij mijn functie past (bijv. stukken printen; ik ben beleidsmedewerker). Soms is het een beetje manipulatief verkapt ("Ja, maar jij bent er zo goed in"). Begrijp me niet verkeerd, als iets bij mijn takenpakket en dossiers hoort, hoor ik het te doen en doe ik het ook. Of als een collega overloopt van het werk en ik een handje kan helpen. Dan wil ik best helpen. Maar een collega's werk doen omdat ie daar geen zin in heeft: dat gaat 'm niet worden. Collega's weten ook geen houding te vinden als ik dan "nee" zeg, want dat antwoord hadden ze nooit verwacht. Ze vallen stil en kijken mij met glazige ogen aan. Sommigen blijven pushen, maar druipen uiteindelijk af.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
24-01-2021 22:40
Ik vind het geweldig om onderschat te worden. Het geeft me een groot voordeel als mensen niet veel van me verwachten. Er staat ook debiel op mijn voorhoofd waardoor mensen al heel snel hun masker laten vallen, wat mij heel veel informatie verschaft.
Haha, in zekere mate herkenbaar. Mensen vertrouwen me snel waardoor ze allerlei privéshit aan me vertellen. Maar ik gebruik het niet tegen hen natuurlijk dus het vertrouwen is niet misplaatst.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
Dat ik heel sterk en zelfverzekerd ben.

Ik heb echt enorm faalangst... Ik stond voor de klas, met kinderen waarvan ik wist dat ze toch minder weten dan ik. Voor de klas heb ik echt nauwelijks onzekerheden en anders maskeer ik het met een grap. Zet mij voor een groep collega’s of andere volwassenen en ik verander in een piepend muisje.
Overigens spreken op een uitvaart gaat dan wel weer goed.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
24-01-2021 22:41
Lizzy1985, herkenbaar. Ik heb me er maar bij neergelegd en verras mensen soms met mijn kunnen. Zie je er soms erg vrouwelijk uit? Niet dat je dat zou moeten veranderen, maar dat wekt soms ook een bepaald vooroordeel op. Daar ben ik zelf ook schuldig aan. Ik heb een collega die altijd op torenhoge hakken en vol in de make up rondwandelt. Het is één van de meest kundige collega's die ik heb, maar in het begin vond ik haar maar een mode poppetje. Laat mensen maar lekker denken, heb je ook wat meer rust. Want straks komt iedereen naar je toe met vragen over verzekeringen etc.
Jep, val zeker niet onder de categorie mode-poppetje, maar kleed me wel graag vrouwelijk.
Ben ook nog een blond en klein. En zie er vrolijk (ben ik meestal ook overigens :D) uit, laat wat teveel over me heen lopen.
Ik denk dat ik het wel kan verklaren, zit in verschillende oorzaken. Maar ik baal er soms heel stevig van
lemoos2 schreef:
24-01-2021 22:47
Nou, die zou ik nooit gaan vertellen tijdens een sollicitatiegesprek in ieder geval :-)
Nee natuurlijk niet, net als dat ik mijn goede en slechte eigenschappen een beetje zakelijk hou.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zovaak dat mensen mij niet kunnen plaatsen. Ik heb heel verschillende interesses wat niet altijd in hetzelfde vakje past.

Een voorbeeld: Qua baan ben ik een graphic designer. Ook vroeger keek ik veel anime.
Mensen plaatsen mij dan in een artistieke hoek van linkse politiek en dat ik ook een gamer ben. Ik ben juist rechts en totaal geen geduld voor games.
essychan wijzigde dit bericht op 25-01-2021 14:22
41.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik word als simpel gezien. En weerbarstig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal keren te horen gekregen dat ik zo netjes/braaf overkwam. Echt als een mevrouw :blond: . Dat ik niet van grapjes hield. En ik heel netjes was met alles regelen. Ik was vast heel georganiseerd.
Ik was heel chaotisch en rommelig thuis, op m'n werk niet. En netjes als in dat ik geen grap kon waarderen. Dat klopte echt niet. Wanneer ze met me samen werkte was dat allemaal meteen over.
Geen idee waar dat vandaan kwam.
seashore wijzigde dit bericht op 24-01-2021 23:59
0.81% gewijzigd
Aviendha schreef:
24-01-2021 22:50
Haha, in zekere mate herkenbaar. Mensen vertrouwen me snel waardoor ze allerlei privéshit aan me vertellen. Maar ik gebruik het niet tegen hen natuurlijk dus het vertrouwen is niet misplaatst.
Ik ben ook een kluis voor geheimen. Mensen voelen dat toch aan hoor of ze iets aan je kwijt kunnen en dan geen wereldnieuws wordt.
Aan de andere kant heb ik nog nooit iemand ontmoet met dezelfde discretie.
Dat ik sociaal en dom ben. Vooral dat eerste vraag ik mij echt af hoe men er bij komt.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
24-01-2021 23:01
Nee natuurlijk niet, net als dat ik mijn goede en slechte eigenschappen een beetje zakelijk hou.
Precies. Zit soms met een open bek te kijken hoe zo’n HRM muts bij een nabespreking ook echt meent de Vraag der Vragen te hebben gesteld en daarin ‘de sollicitant eerlijk en oprecht bij zichzelf te rade zag gaan’. Waar ik alleen een ‘WTF?’ zie. De sollicitant die als eerste erg cynisch doet over dit soort vragen is 9 van de 10 keer mijn eerste keus :-).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
24-01-2021 23:11
Ik ben ook een kluis voor geheimen. Mensen voelen dat toch aan hoor of ze iets aan je kwijt kunnen en dan geen wereldnieuws wordt.
Aan de andere kant heb ik nog nooit iemand ontmoet met dezelfde discretie.
Ik kan juist geen geheim bewaren en als mensen niet heel duidelijk zeggen dat iets geheim is, kan ik dat niet zelf inschatten.
Alle reacties Link kopieren
@Lizzy1985 ik denk zeker dat het meespeelt dst je vrouw bent. Walgelijk maar waar.
Zulke opmerkingen zeggen ALLES over de ander. Dus lekker mee confronteren. En misschien mag je meer open zijn over je kunde? Vrouwen zijn daar over het algemeen wat bescheidener in dan mannen haha.

Bij mij hebben mensen altijd het idee dat ik bezet ben, een partner heb. Zelfstandigheid uitstralen vind ik top maar Verdorie, zo wil ik als single toch niet overkomen! Haha
Dat ik ongeïnteresseerd / gemakzuchtig ben, die houding heb ik mezelf als kind aangeleerd. Dingen makkelijker laten lijken dan dat ze zijn, juist omdat ik dingen moeilijker vond dan andere mensen. En ik moest wel normaal overkomen, dus nu doe ik alsof alles makkelijk is, het lukt me niet dit te veranderen haha.

Mensen denken dat ik heel braaf ben (door mijn uiterlijk). Dat is vrij komisch. Ik had wel eens dat bepaalde mensen mij wilden ‘beschermen’ voor iets, terwijl zij in mijn ogen juist die bescherming nodig hebben. Ik ben een aantal jaren hoog functionerend heroïne verslaafd geweest. Bijna niemand wist dat trouwens. Zo’n kerel op een feestje wilde zijn jointje niet met me delen omdat dat slecht voor me zou zijn. Oké dan, al mijn organen zijn al naar de tering, kapotte longen kunnen er ook nog wel bij
Mensen denken bij mij ook vaak dat ik goed voorbereid naar overleggen ga en heel gestructureerd te werk ga. Ze moesten eens weten hoe onvoorbereid ik soms naar overleggen ga en op reeds aanwezige kennis het overleg doorkom. Als ik teksten schrijf werk ik soms heel rommelig en ongestructureerd.
lemoos2 schreef:
24-01-2021 23:15
Precies. Zit soms met een open bek te kijken hoe zo’n HRM muts bij een nabespreking ook echt meent de Vraag der Vragen te hebben gesteld en daarin ‘de sollicitant eerlijk en oprecht bij zichzelf te rade zag gaan’. Waar ik alleen een ‘WTF?’ zie. De sollicitant die als eerste erg cynisch doet over dit soort vragen is 9 van de 10 keer mijn eerste keus :-).
Ik ben sowieso nooit super eerlijk bij sollicitaties. Ook op de traditionele variant, “wat is een minpunt van je?” geef ik nooit echt eerlijk antwoord en ook over andere dingen ben ik niet echt open.

Ik voel me daar niet schuldig over. Vaak is de werkgever ook niet helemaal eerlijk over bijvoorbeeld de functie en de exacte verantwoordelijkheden, of dat je komt samen te werken met een draak van een collega.
Bij mij hetzelfde als bij de TO. Niet alleen op werk, maar in mijn hele omgeving. Mijn hele leven proberen mensen van alles op mijn dak te gooien en me voor hun karretje te spannen, vaak verpakt in een compliment. 'Jij bent zo goed met dieren, wil je 6 weken op mijn kat passen als ik met vakantie ben?' 'Jij bent zo goed met de gasten, wil jij hem bedienen?' (bij moeilijke klanten). Mensen proberen allerhande klusjes of taken op mijn bord te gooien, omdat ze denken dat ik toch wel 'ja' zeg. Terwijl ik door schade en schande wijs geworden tegenwoordig juist heel goed ben geworden in 'nee' zeggen, dus het tegenovergestelde van wat ze verwachten. Ik krijg ook veel glazige blikken en het gebeurt ook vaak dat mensen verontwaardigd of beledigd reageren, waarschijnlijk om hun gezicht te redden?
Alle reacties Link kopieren
Dat ik rijk ben of uit een heel goed nest kom. Met ouders uit het gooi. Dat ik alle kansen krijg toegeworpen. Dit vind ik een frustrerend vooroordeel, want rijk ben ik niet. Mijn ouders zijn doodnormale mensen, die naar de camping gaan haha Geen idee waar het vandaan komt .. maar ik hoor dit al mijn hele leven! Opmerkingen als : oh.. maar jij hebt geen baan nodig want jij hebt toch genoeg geld. Mannen die tijdens date enorm gingen opscheppen over hun geld en merk kleding..
Als je naar fouten zoekt, gebruik dan een spiegel en geen verrekijker
Chienandalou schreef:
24-01-2021 22:48
Dat ik een groots en meeslepend leven leid vol seks, drugs en rock ‘n roll.
.... Niet?! :|
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
24-01-2021 23:59
Ik ben sowieso nooit super eerlijk bij sollicitaties. Ook op de traditionele variant, “wat is een minpunt van je?” geef ik nooit echt eerlijk antwoord en ook over andere dingen ben ik niet echt open.

Ik voel me daar niet schuldig over. Vaak is de werkgever ook niet helemaal eerlijk over bijvoorbeeld de functie en de exacte verantwoordelijkheden, of dat je komt samen te werken met een draak van een collega.
Nee, de meeste mensen hebben gewoon een hypotheek of huur te betalen en kijken wel link uit. En als die baan niets blijkt te zijn, solliciteert het een stuk rustiger vanuit een baan dan vanuit een uitkering. Het lijkt daarom op een soort van rituele paringsdans, iedereen weet dat 90% BS is (want je weet heus wel wat het meest gewenste antwoord is, net als de zogenaamde ‘controlevragen’) maar toch doen we het maar. Zorgt ervoor dat er weer een paar mensen een baan hebben :-)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Het grootste misverstand over mij is dat ik überhaupt zou willen werken, ik ben namelijk aartslui. Maar dat komt niet zo goed over, dus ik meld altijd dat ik efficiënt ben. Ik doe mijn werk namelijk inderdaad graag in zo min mogelijk tijd :mrgreen: .
Alle reacties Link kopieren
Dat ik dominant ben.
Ik klets goed maar ben meer toegevend dan dominant...
Via via wel eens gehoord dat ik eruit zie als iemand met wie je geen ruzie wil krijgen.
Daar moest ik heel hard om lachen want ik ben verschrikkelijk confrontatie vermijdend en echt een schijterd wat dat betreft :-D



En niemand verwacht dat ik best handig ben op ict gebied.
Ik lees hier veel verhalen dat mensen onderschat worden of al dom wouden gezien :-[
Ik herken dat wel. Zou het idd te maken kunnen hebben met seksisme?
Mijn man wordt ook veel vaker serieuzer genomen of ze spreken hem aan, terwijl ik over desbetreffende onderwerp meer weet of net zo weinig als mijn man. Heel storend.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
24-01-2021 23:02
Ik heb zovaak dat mensen mij niet kunnen plaatsen. Ik heb heel verschillende interesses wat niet altijd in hetzelfde vakje past.

Grappig, dat heb ik ook!
Vooral degene die mij nog moeten leren kennen raken daardoor nog wel eens in verwarring.
Ik ben een soort verrassingsbox waar van alles in zit en wat totaal niet met elkaar rijmt.
Alle reacties Link kopieren
Borrelhap schreef:
25-01-2021 01:01
Ik lees hier veel verhalen dat mensen onderschat worden of al dom wouden gezien :-[
Ik herken dat wel. Zou het idd te maken kunnen hebben met seksisme?
Mijn man wordt ook veel vaker serieuzer genomen of ze spreken hem aan, terwijl ik over desbetreffende onderwerp meer weet of net zo weinig als mijn man. Heel storend.

Ik vrees dat dit echt wel het vastgeroest seksisme is..
Zo was er bij ons laatst een mannetje aan huis om isolatie/ renovatie en nog wat andere zaken aangaande onze woning door te spreken.
Opvallend hoe hij bij iedere vraag of opmerking, vooral (eigenlijk alleen maar) mijn man aankeek en het alleen tegen hem had.
Ik bungelde er maar wat bij voor mijn gevoel.
Terwijl de woning toch echt voor de helft van mij is en ik meewerk en meebetaal aan alles.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven