Wat is jouw favoriete bijbelverhaal?

15-11-2018 14:00 143 berichten
Gister was er op tv het programma "De grootste bijbel van Nederland" waarin men vroeg wat de Nederlander heeft met de bijbel en wat het favoriete bijbelverhaal van de Nederlanders is.

Hier is de top 10:

1. de geboorte van Jezus
2. de ark van Noach
3. de barmhartige Samaritaan
4. David en Goliath
5. Mozes in het biezenmandje
6. de rode zee
7. de wonderbare spijziging
8. de overspelige vrouw
9. Jezus zegent de kinderen
10. Kruis en opstanding

(op de website heybijbel.nl staat de hele top 40 populairste bijbelverhalen in Nederland)

Blijkbaar heeft Nederland toch wel iets met de bijbel, nog altijd het meest verkochte boek ter wereld.

Wat heb jij persoonlijk met de bijbel? Heb je er eentje (of meerdere) thuis?
En wat is jouw favoriete bijbelverhaal? Welk verhaal heeft jouw altijd aangegrepen of geïnspireerd?
Ben je het eens met deze top 10 of ken je ze niet?


Bron: heybijbel.nl
Alle reacties Link kopieren
dulcinea schreef:
15-11-2018 14:23
Hij bedoelt het hoe dan ook goed.
Wie?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
15-11-2018 14:22
Ik vind je vraagstelling een beetje suggestief.

Het onderzoek is onder 1022 Nederlanders gedaan. Het ligt voor de hand dat alleen mensen die iets met de bijbel hebben gereageerd.

Je zegt "blijkbaar heeft Nederland toch wel iets met de bijbel".
Op basis waarvan zeg je dat? Op basis van een top 10 van verhalen?

Dan zeg je "nog altijd het meest verkochte boek ter wereld". Tja, het is nogal langdurig in druk he. De tweede plaats is voor het Rode Boekje van Mao Tse Tung en de derde plaats is voor Harry Potter.

De afgelopen zoveel jaar staat de bijbel niet eens in de top 100 van de bestverkochte boeken van Nederland - terwijl er heel veel scholen en studies zijn waarbij de aanschaf van een bijbel verplicht is.

Het zal dus wel meevallen met dat "iets met de bijbel hebben".

Ik denk dat de EO nog een onderzoek moet laten verrichten door datzelfde onderzoeksbureau en dan de vraag laten stellen wat het favoriete sprookje is van de Nederlands. Zul je vast kunnen concluderen dat Nederlanders echt heel veel met Roodkapje hebben. Ik denk alleen dat het vooral betekent dat de verhaaltjes die men zich kan herinneren het meest aan bod komen. Omdat ze toevallig in voorleesboekjes stonden, er toneelstukjes van gedaan zijn etc.
nou, dan open jij een topic met:
- wat is je favoriete sprookje

Ik vond de bijbel echt wel opvallende verhalen hebben, en die verhalen een beetje kennen is best handig. Als je in musea loopt en wil snappen wat het thema van een schilderij is.
Ik ben niet kerkelijk oid, maar de bijbel is wel verweven met onze cultuur
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
15-11-2018 14:22
Ik snap dat mensen zeggen dat ze er niks mee hebben en niet in geloven,
maar toch is onze cultuur, onze feestdagen en zelfs onze taal (spreekwoorden ect.) gebaseerd op de bijbel. Dus als je het zo bekijkt heeft denk ik iedereen er toch wel iets mee.

Maar goed, ik woon op de bible belt, dus ja :)
Ik ben blij met de vrije dagen met Kerst en Pasen maar dat was ik ook geweest als het midwinterfeest of voorjaarsfeest oid had geheten.
Om een leuke Koningsdag te hebben hoef je ook geen fan van Willem-Alexander te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma vond de verloren zoon het allermooiste verhaal en ik postuum dus ook.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
15-11-2018 14:21
De verloren zoon. Ik vond altijd dat de brave broer best een punt had. Hállo zeg.

Eikelig broertje verbrast en verpatst alles, en als het op is komt ie weer thuis en is het groot feest. Brave broer heeft altijd hard gewerkt, en heeft nooit eens een bokje gekregen om met z'n vrienden te gaan barbecuen.
Oh ja, ik had ook een hekel aan de Verloren zoon, had van mij weg mogen blijven
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
15-11-2018 14:24
Wie?

Hij met de hoofdletter.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
15-11-2018 14:25
Mijn oma vond de verloren zoon het allermooiste verhaal en ik postuum dus ook.
maar waarom dan? Wat zien oma & jij, wat ik niet zie.
-jolijn- schreef:
15-11-2018 14:22
Ik vind je vraagstelling een beetje suggestief.

Het onderzoek is onder 1022 Nederlanders gedaan. Het ligt voor de hand dat alleen mensen die iets met de bijbel hebben gereageerd.

Je zegt "blijkbaar heeft Nederland toch wel iets met de bijbel".
Op basis waarvan zeg je dat? Op basis van een top 10 van verhalen?

Dan zeg je "nog altijd het meest verkochte boek ter wereld". Tja, het is nogal langdurig in druk he. De tweede plaats is voor het Rode Boekje van Mao Tse Tung en de derde plaats is voor Harry Potter.

De afgelopen zoveel jaar staat de bijbel niet eens in de top 100 van de bestverkochte boeken van Nederland - terwijl er heel veel scholen en studies zijn waarbij de aanschaf van een bijbel verplicht is.

Het zal dus wel meevallen met dat "iets met de bijbel hebben".

Ik denk dat de EO nog een onderzoek moet laten verrichten door datzelfde onderzoeksbureau en dan de vraag laten stellen wat het favoriete sprookje is van de Nederlands. Zul je vast kunnen concluderen dat Nederlanders echt heel veel met Roodkapje hebben. Ik denk alleen dat het vooral betekent dat de verhaaltjes die men zich kan herinneren het meest aan bod komen. Omdat ze toevallig in voorleesboekjes stonden, er toneelstukjes van gedaan zijn etc.

Ik baseer mij op wat ze in het programma zeiden en wat er op de bovengenoemde site staat.
Zij beweren dat ze bijbel het meest verkochte en meest gelezen boek ter wereld is.
Met meest verspreide drukwerk is trouwens de catalogus van de IKEA, dat vond ik dan weer erg grappig! :rofl:
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-11-2018 14:25
nou, dan open jij een topic met:
- wat is je favoriete sprookje

Ik vond de bijbel echt wel opvallende verhalen hebben, en die verhalen een beetje kennen is best handig. Als je in musea loopt en wil snappen wat het thema van een schilderij is.
Ik ben niet kerkelijk oid, maar de bijbel is wel verweven met onze cultuur
De afdeling religieuze schilderijen sla ik ook altijd over in musea. Dat voelt niet als een gemis, want zo heb ik tijd om andere dingen te zien die me wel boeien.
.
Poeh, dat zijn vijf vragen.
Kan je het bij één vraag houden?
Wat is je favoriete Bijbelverhaal?"
Twintig jaar geleden draaide The Prince of Egypt in de bioscopen. Prachtige film, vond ik. Het gaat over de uittocht uit Egypte (Exodus).

Mijn favoriet: Boaz en Ruth (en Naomi).
Lovestory. :heart:

Daniel in de leeuwenkuil vond ik ook wel stoer.
(Ik was fan van Steve Irwin.)
De gelijkenissen uit het nieuwe testament! Bijvoorbeeld 'de verloren zoon', 'de arbeiders in de wijngaard' en 'de talenten'; levenslessen in de vorm van een verhaal dat iedereen kan begrijpen.
En uit het oude testament het verhaal over het gouden kalf en het oordeel dat Salomon moet vellen wanneer 2 moeders ruzieën over een baby.

Veel verhalen kun je 'vertalen' naar het heden en dat is misschien wel de kracht van de bijbel.
ik ken geen verhalen uit de bijbel.
impala schreef:
15-11-2018 14:22


De mensen die de verhalen uit de bijbel gelezen hebben: heb je dan echt de originele versie gelezen (en hoe kwam je daar doorheen??) of een versimpelde versie uit bv een kinderbijbel?

Op school de kinderbijbel (denk ik toch?) en vroeger thuis toen mijn moeder nog voorlas ook de kinderbijbel.
Ik weet nog dat we op school in groep 7 geloof ik een echte bijbel kregen en daar soms ook wel verhalen uit werden gelezen.
Die moet ik nog ergens hier hebben die bijbel, ik heb hem toen wel gekaft met kaftpapier van Winnie the Pooh :yes:
lilalinda schreef:
15-11-2018 14:26
maar waarom dan? Wat zien oma & jij, wat ik niet zie.

Ik gok dat het de gedachte is dat hoe groot de puinhoop ook is die je van je leven maakt, dat God het toch groot feest vindt als je terugkomt. Enorm vergevensgezind, en zo.
Dat vind ik er ook wel aardig aan, maar het draagt toch ook uit 'eerlijk zijn en hard werken heeft geen nut, ga gewoon lekker slempen en maak het later goed'.
francijna schreef:
15-11-2018 14:29
en het oordeel dat Salomon moet vellen wanneer 2 moeders ruzieën over een baby.


Oh jaaaaaa dat kan ik me ook nog herinneren nu je het zegt, ik vond het toen echt wel briljant opgelost van Salomo!
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
15-11-2018 14:27
De afdeling religieuze schilderijen sla ik ook altijd over in musea. Dat voelt niet als een gemis, want zo heb ik tijd om andere dingen te zien die me wel boeien.
het zit veel dieper dan dat hoor, juist ook in moderne kunst zit toch weer een bijbels thema
Maar dat zie je alleen, als je de verhalen kent.
laat ook maar.
anoniem_373619 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 15:01
84.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
15-11-2018 14:32
Ik gok dat het de gedachte is dat hoe groot de puinhoop ook is die je van je leven maakt, dat God het toch groot feest vindt als je terugkomt. Enorm vergevensgezind, en zo.
Dat vind ik er ook wel aardig aan, maar het draagt toch ook uit 'eerlijk zijn en hard werken heeft geen nut, ga gewoon lekker slempen en maak het later goed'.
Ik vond het vooral naar de brave zoon zo onaardig, zo oneerlijk
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-11-2018 14:37
Ik vond het vooral naar de brave zoon zo onaardig, zo oneerlijk
Tja, Gods wegen zijn soms ondoorgrondelijk. Zou Hij vereerd worden als alles aan Hem met menselijke ratio te begrijpen was?
lilalinda schreef:
15-11-2018 14:37
Ik vond het vooral naar de brave zoon zo onaardig, zo oneerlijk

Ik ook. Had die jongen ook eens een feestje gegund.
lilalinda schreef:
15-11-2018 14:33
het zit veel dieper dan dat hoor, juist ook in moderne kunst zit toch weer een bijbels thema
Maar dat zie je alleen, als je de verhalen kent.
Eensch.
Zelfs in cartoons zijn er verwijzingen naar bijbelverhalen.
Bijvoorbeeld deze
https://ixquick-proxy.com/do/spg/show_p ... 65c7f72711
Alle reacties Link kopieren
Mooiste vind ik het verhaal van Job. Over hoeveel er mis kan gaan in je leven, je je god van alles zou kunnen verwijten (dat ook doen) maar wel vblijft zeggen dat die god je god is. Ook al snap je het niet. En je je blijft verweren tegen vrienden, familie en buren die er van uit gaan dat jouw noodlot wel zal komen omdat je gezondigd hebt/het aam jezelf te wijten hebt.

En het verhaal van Jozef, die mega irritant was als kind omdat hij door pa als lieverdje voorgetrokken werd. En na door broers aan mensenhandelaars verkocht, daardoor in Egypte beland en daartóch op eigen benen komen staan. Later op duidelijke wijze zijn positie weer opgeëist in het gezin.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het verhaal van Jozef als kind wel indrukwekkend. Hij was het lieverdje van zijn vader en zijn broers waren zo stikjaloers dat ze hun eigen broertje verkochten als slaaf. Over kutstreken gesproken!
Nou was Jozef ook wel een klikspaan en een aansteller met zijn voorspellende dromen, dus terecht dat ze hem aanpakten, maar je kan ook te ver gaan. En dat ze dan zijn jas onder het bloed deden om hun vader wijs te maken dat hij opgegeten was door een wild dier is ook niet echt grappig.

Maar goed, doordat Jozef een soort Jomanda is die dromen kan uitleggen komt hij op een hoge positie in Egypte en kan hij zijn broers terugpakken als er hongersnood is in de andere landen. Maar dat doet hij natuurlijk niet want het is uiteindelijk toch een goedzak die zijn broers alleen een lesje leert.

Eind goed al goed.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
francijna schreef:
15-11-2018 14:29


Veel verhalen kun je 'vertalen' naar het heden en dat is misschien wel de kracht van de bijbel.
ach nee, dat geldt voor de Griekse mythen bijvoorbeeld ook en die zijn nog ouder (en net zo prachtig)
mensen zijn gewoon mensen, al eeuwenlang.
Ze eten, drinken, neuken, gaan vreemd, stelen. Nooit anders geweest

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven