Wat is jullie visie/kijk op het Dolfinarium

07-06-2023 21:03 228 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben wel benieuwd naar jullie visie/kijk op het Dolfinarium. Ze presenteren zich als kenniscentum en educatieve organisatie. Maar ben benieuwd of die mening wordt gedeeld.

Normaliter is het "TO gaat eerst". Ik zal zeker nog mijn mening delen, maar voor nu ben ik eigenlijk vooral benieuwd naar die van anderen, dus TO wacht nog even.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Werk je bij het Dolfinarium en moet je onderzoek doen naar het imago?

Ontopic: geen recente mening, ben er jaren niet geweest. Ergens diep van binnen vind ik het toch zielig voor de dolfijnen, net als andere dierentuinen. Het is geen echte vrije habitat, ook al wordt er nog zo liefdevol voor hen gezorgd. Ik twijfel totaal niet aan de inzet en kennis van de medewerkers hoor. Maar om dan de term educatief oid te gebruiken om toch nog verantwoord te werken, mnee… niet mijn ding.
gryla wijzigde dit bericht op 07-06-2023 21:30
Reden: Stagelopen veranderd in werken bij.
76.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze zitten mij er best en ik maak me er ook niet druk om. Ik woon totaal niet in de buurt dus kom er nooit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vroeger leek het me leuk. Ben nooit geweest, en nu heb ik meer het idee dat die dieren meer vrijheid en leefruimte verdienen.
Zou er nu niet meer naar toe willen.

Lijkt me ook goed als ze stoppen, met de zekerheid dat de dolfijnen en andere dieren het wel goed krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sluiten.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je mening pas later willen delen, super spannend zeg. Poeh.
Jaja.
Sluiten.
Dolfijnen horen vrij in de oceanen te zwemmen, niet opgesloten te zitten in een "pret"park.
anoniem_64f4621f1b20d wijzigde dit bericht op 07-06-2023 21:14
85.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Gryla schreef:
07-06-2023 21:05
Loop je stage bij het Dolfinarium en moet je onderzoek doen naar het imago?
TO hangt al best een tijdje rond hier op het forum, hoor.

Ik zeg sluiten. Op social media zie ik nu de hele tijd filmpjes van een eenzame orka in een dolfinarium in Miami of zo. Hartverscheurend. Nu heeft Harderwijk geen orka, maar voor de dolfijnen, zeeleeuwen etc. vind ik het net zo erg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sluiten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sluiten. Ik ben er een aantal keer geweest en vond het toen leuk, maar als je je erin verdiept en met de kennis van nu kan het echt niet meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stel je voor dat je de rest van je leven met een ander mens, die je niet zelf uit mag kiezen, door moet brengen op het toilet en af en toe krijg je applaus en een snicker als je een koprol doet.

Weg ermee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat Harderwijk een van de beste en meest diervriendelijke dolfinaria ter wereld is en dat ze oprecht hun best doen voor de dolfijnen in het dolfinarium en de soort in het algemeen. Maar dolfijnen horen eigenlijk gewoon niet in gevangenschap. Dus op termijn zou ik ook zeggen: sluiten.

Hier een reportage van Vroege Vogels over het Dolfinarium: https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/videos/256194
mollymalone wijzigde dit bericht op 07-06-2023 21:24
15.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon er niet ver vandaan maar we zijn er nog nooit naartoe geweest. Ik wel als kind en weet nog dat ik vond dat die show ontzettend lang duurde en of die dolfijn dat ook dacht. Kinderen zijn wel met school geweest. Dat vond ik ook lastig. Ze waren wel al wat groter en vonden het ontzettend saai. Hopelijk houd het bestaan van dit soort pretparken snel op. Kennissen waren naar Amerika geweest waar ze nog echt shows hadden met 2 orka's met voor hun een minibad. Mijn hart brak maar zo te zien vonden vele mensen het fantastisch.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gryla schreef:
07-06-2023 21:05
Werk je bij het Dolfinarium en moet je onderzoek doen naar het imago?

Ontopic: geen recente mening, ben er jaren niet geweest. Ergens diep van binnen vind ik het toch zielig voor de dolfijnen, net als andere dierentuinen. Het is geen echte vrije habitat, ook al wordt er nog zo liefdevol voor hen gezorgd. Ik twijfel totaal niet aan de inzet en kennis van de medewerkers hoor. Maar om dan de term educatief oid te gebruiken om toch nog verantwoord te werken, mnee… niet mijn ding.
Van het dolfinarium weet ik te weinig, maar dierentuinen hebben wel degelijk een belangrijke functie als het gaat om soortbehoud, en inderdaad, educatie. Dan kun je je nog afvragen wat beter is, een bedreigde diersoort in gevangenschap of helemaal geen dier van dat soort. Maar in veel gevallen is dit wel de keuze. Goede dierentuinen doen ook veel aan natuurbehoud. En leggen tegenwoordig veel meer focus op het creëren van een natuurlijke habitat en het stimuleren van natuurlijk gedrag. De tijd dat een olifant in een dierentuin op 3m2 leefde (bij wijze van spreken) zonder verrijking, is over het algemeen wel voorbij.
Liv8 schreef:
07-06-2023 21:27
Van het dolfinarium weet ik te weinig, maar dierentuinen hebben wel degelijk een belangrijke functie als het gaat om soortbehoud, en inderdaad, educatie. Dan kun je je nog afvragen wat beter is, een bedreigde diersoort in gevangenschap of helemaal geen dier van dat soort. Maar in veel gevallen is dit wel de keuze. Goede dierentuinen doen ook veel aan natuurbehoud. En leggen tegenwoordig veel meer focus op het creëren van een natuurlijke habitat en het stimuleren van natuurlijk gedrag. De tijd dat een olifant in een dierentuin op 3m2 leefde (bij wijze van spreken) zonder verrijking, is over het algemeen wel voorbij.
De vraag is of dit dan ook voor dolfijnen, zeehonden, zeeleeuwen en zeeroggen geldt. De zeeleeuwen en dolfijnen zijn de sterren in hun shows. Zeehonden in het Wolderwijd lijkt me geen natuurlijk habitat. Van de chloorbak voor de trainingsdolfijnen zeg ik ook nog maar even niks.
anoniem_64f463e934203 wijzigde dit bericht op 07-06-2023 21:35
0.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
2x geweest en het ruikt er naar chloor… oftewel ze zwemmen in chloor tijdens de shows en erna. Rambam heeft ooit een uitzending over het dolfinarium gehad.
https://www.npo3.nl/rambam/VARA_101383040
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
07-06-2023 21:35
2x geweest en het ruikt er naar chloor… oftewel ze zwemmen in chloor tijdens de shows en erna. Rambam heeft ooit een uitzending over het dolfinarium gehad.
https://www.npo3.nl/rambam/VARA_101383040
Deze heb ik gekeken en daarna ben ik voorgoed genezen van het Dolfinarium. Ik loop er nog net niet te demonstreren, zo anti ben ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben anti
Alle reacties Link kopieren Quote
Brokkel* schreef:
07-06-2023 21:34
De vraag is of dit dan ook voor dolfijnen, zeehonden, zeeleeuwen en zeeroggen geldt. De zeeleeuwen en dolfijnen zijn de sterren in hun shows. Zeehonden in het Wolderwijd lijkt me geen natuurlijk habitat. Van de chloorbak voor de trainingsdolfijnen zeg ik ook nog maar even niks.
Ja helemaal mee eens, dat is een compleet ander verhaal, maar reageerde even enkel op de 'net als andere dierentuinen'. Misschien een beetje offtopic, sorry
liv8 wijzigde dit bericht op 07-06-2023 21:43
3.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Brokkel* schreef:
07-06-2023 21:36
Deze heb ik gekeken en daarna ben ik voorgoed genezen van het Dolfinarium. Ik loop er nog net niet te demonstreren, zo anti ben ik.
Ik vind het ook schokkend :-[
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Sluiten, mits de huidige bewoners een goede plek krijgen om oud te worden en dood te gaan. Als sluiten betekent dat alle dieren naar één of ander Roemeens dolfinarium zouden verhuizen, dan nog even aanhouden en geen nieuwe dieren erbij.
Leren over dieren doen kinderen maar met games/VR/in de natuur.
We're not doing this because it's easy. We're doing this because we thought it was easy.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dieren zijn geen vermaak. Ook niet onder t mom van educatie. Zulke intelligente dieren zo houden met vast de beste bedoelingen van de verzorgers vind ik in de tijd waarin we leven niet kunnen. Ik zou zeggen geen nieuwe dieren meer en de dieren waar mogelijk in natuur of groter verblijf plaatsen tot alles dood of weg is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Liv8 schreef:
07-06-2023 21:27
Van het dolfinarium weet ik te weinig, maar dierentuinen hebben wel degelijk een belangrijke functie als het gaat om soortbehoud, en inderdaad, educatie. Dan kun je je nog afvragen wat beter is, een bedreigde diersoort in gevangenschap of helemaal geen dier van dat soort. Maar in veel gevallen is dit wel de keuze. Goede dierentuinen doen ook veel aan natuurbehoud. En leggen tegenwoordig veel meer focus op het creëren van een natuurlijke habitat en het stimuleren van natuurlijk gedrag. De tijd dat een olifant in een dierentuin op 3m2 leefde (bij wijze van spreken) zonder verrijking, is over het algemeen wel voorbij.
Dat is natuurlijk onzin. Door de vele fokprogramma's worden met name andere dierentuinen bediend en welke belangen worden voor het dier zelf gediend? Geen één. Dat geldt ok voor het Dolfinarium, dieren zijn gewoon handel en al doe je er een strik omheen, het blijft mishandeling.
De regels kunnen niet streng genoeg zijn, een kind hoort niet te leren dat dieren gevangen worden gehouden als lesmateriaal, proefdier of "omdat ze zo mooi zijn".
Alle reacties Link kopieren Quote
Een aantal keer geweest en ik vind het vooral een trieste bedoening. Het meest zielige vind ik altijd nog de walrussen, die kan je onder water bewonderen. Ze zwemmen steeds hetzelfde rondje en tasten met hun baardharen over de betonnen bak waarin ze zwemmen. Het is duidelijk dat ze hiermee normaal gesproken in de bodem wroeten.
Alle reacties Link kopieren Quote
In België ligt hun eigen dolfinarium onder vuur, na stilzwijgen dood jonge dolfijn. https://www.hln.be/brugge/jonge-dolfijn ... ~a8906e70/
Voor iedereen een groene tuin

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven