Welk museum bezocht jij onlangs?

29-12-2018 19:48 641 berichten
Deel hier welk museum je onlangs bezocht, wat je van het museum vond e.d. Ben benieuwd naar jullie verhalen.
Wil andermans topic niet kapen, daarom dit topic.
Voor museumkaarthouders: al googelend welke musea ik vandaag ging bezichtigen, in de buurt van Harderwijk/Nunspeet, las ik dat het orgelmuseum in Elburg vanaf 1 januari 2019 ook museumkaart geldig is. Nooit geweest, dus kan je niet vertellen of het de moeite waard is.
Zijn er al meer musea gesignaleerd waar de museumkaart vanaf 1-1-2019 geldig is?
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
30-12-2018 01:17
Zijn er al meer musea gesignaleerd waar de museumkaart vanaf 1-1-2019 geldig is?
Ik kan alleen een lijstje vinden met nieuw toegevoegde musea vanaf 1 juli 2018. Misschien komt er dinsdag wel een nieuwsbericht bij.

Op de site van Museumkaart vond ik nog dat ik dit jaar 27 museumbezoeken heb gedaan, meer dan ik verwacht had.
Alle reacties Link kopieren
_Aphia_ schreef:
29-12-2018 21:36
Hier ga ik volgende week vrijdag heen met de kinderen. Onze dochter van 10 had er ergens over gelezen.
En mijn andere dochter van 8 wil graag naar het Anne Frank huis want daar hebben ze het in de klas over gehad. Ik twijfelde of ze niet te jong is, maar het past ook niet meer in deze vakantie. Dus dat wordt ergens volgend jaar.

Maar die Da Vinci was dus interessant? Staat alles achter glas of zijn er ook die-dingen?
Nou, er zijn wel veel tekeningen maar veel kleine formaatjes, veel over vreemdsoortige gezichtsvormen, ik denk wel dat dat veel kinderen aanspreekt, maar niet echt iets te "doen". Ik vond zelf de projectie van het laatste avondmaal erg indrukwekkend, daar heb ik een tijdje zitten kijken en je ziet steeds meer.
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
29-12-2018 21:23
Echt? Die stond voor volgend jaar op mijn lijstje en aangezien Doesburg niet echt om de hoek ligt, wilde ik er een overnachting aan wagen. Niet doen??
Het ging mij vooral om Chagall.....en het museum zelf is vrij klein en vol.....
stippensokken schreef:
30-12-2018 07:36
Ik kan alleen een lijstje vinden met nieuw toegevoegde musea vanaf 1 juli 2018. Misschien komt er dinsdag wel een nieuwsbericht bij.

Op de site van Museumkaart vond ik nog dat ik dit jaar 27 museumbezoeken heb gedaan, meer dan ik verwacht had.
Klopt; ik kon het op de site van de museumkaart ook niet vinden. Wellicht inderdaad op 1 of 2 januari. Verder verschijnt het wel altijd in de digitale nieuwsbrief in het nieuwe jaar.
Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die zoveel gebruik maakt van de museumkaart; bij mij staat de teller op 35 O_O museumbezoeken dit jaar met de museumkaart. Was ook meer dan ik verwachtte. Het gemiddelde is 6.6 museumbezoeken op jaarbasis per museumkaart.
Herinner me dat ik dit jaar bij trouwens ook nog bij minstens drie niet museumkaartgeldige musea ben geweest.
Het is wel duidelijk dat ik een museumliefhebber ben, volgens mij. :mrgreen:
MockTurtle schreef:
29-12-2018 21:23
Echt? Die stond voor volgend jaar op mijn lijstje en aangezien Doesburg niet echt om de hoek ligt, wilde ik er een overnachting aan wagen. Niet doen??
Als je slechts voor het museum een hotelovernachting gaat boeken, zou ik het niet doen inderdaad. Ben onlangs ook geweest. Museum is vrij klein en je moet goed kunnen traplopen, gezien het een oud pand is met oude, steile, uitgesleten trappen. Ze gaan trouwens verhuizen naar een nieuw pand, met lift, vertelde men mij daar.
Overigens is Doesburg wel een mooi plaatsje om te zien en als je van wandelen houdt, kun je daar ook nog wel uit de voeten. Maar alleen voor het Lalique Museum zou ik geen overnachting boeken. Prijs is 13 euro zonder museumkaart en dat vond ik echt teveel voor dit museum. Met museumkaart kost het je niets. Overigens vond ik het museum klein, maar wel leuk om te zien. De details in het werk van Lalique zijn geweldig en Chagall is mooi om te zien, maar ook maar weinig stukken. Het mosterdmuseum in Doesburg kun je overslaan; kost bijna niets, maar stelt ook niets voor.
Best raar dat de entreeprijzen zo hoog zijn voor locals. In sommige landen (Nieuw Zeeland bijv) is het juist voor locals gratis en betalen de toeristen de hoofdprijs. Lijkt me best lucratief in Nederland waar toch massa's toeristen op af komen.

Zelf ga ik nauwelijks naar musea, dus ik zou zo'n jaarkaart er niet eens uithalen. Keek net even op google en zag dat die maar liefst 64,90 kost! Dan moet je al minimaal naar 4 museums gaan per jaar.
Bedankt voor al jullie reacties in dit topic. Echt Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic :proud:
Ik lees veel tegenvallende reacties op het archeon, ik ben er na de zomer ergens geweest en vond het echt leuk.

Overal vrijwilligers die in hun rol veel wilden vertellen.
Heb wel een kaart gekocht om activiteiten te doen. Broodje bakken, armbandje vilten enz.

Wel prijzig, maar met een vrijkaart of mjk toch leuk.

Oja, kids waren met 4, 4 en 6 nog vrij jong. Ga zeker nog een keer.
Alle reacties Link kopieren
En het kinderboeken museum in den haag schijnt erg leuk te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook museumkaarten en het laatste museum dat we bezocht hebben is het Onderwijs museum in Dordrecht. Leuk voor een uur of twee. Mijn dochters vonden vooral het schrijven met een kroontjespen erg leuk.
Gatinmijnsok schreef:
30-12-2018 16:48
Wij hebben ook museumkaarten en het laatste museum dat we bezocht hebben is het Onderwijs museum in Dordrecht. Leuk voor een uur of twee. Mijn dochters vonden vooral het schrijven met een kroontjespen erg leuk.
Deze onthoud ik ook even.

Vandaag weer een keer naar Tropenmuseum geweest met dochter. Erg leuk!
Alle reacties Link kopieren
Appeltaartmetrozijn schreef:
30-12-2018 15:23
En het kinderboeken museum in den haag schijnt erg leuk te zijn.
Dat klopt, onder peuter van bijna 3 vond het er prachtig! Ik miste wel een koffiedrink-plek (we waren er op een zondag en toen was die dicht). Mooi bijkomend voordeel is dat ik (als boekenliefhebber en neerlandicus) meteen een rondje door de Koninklijke Bibliotheek kon doen, die zit in hetzelfde gebouw!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het afgelopen jaar 11 musea bezocht zowel met als zonder mijn kinderen Het laatste museum was met mijn jongste zoon, het Natuurhistorisch in Rotterdam erg leuk museum zeker ook voor kinderen.

Ik wil deze week nog een museum bezoeken ben er nog niet helemaal uit wat het gaat worden.

Ik haal mijn kaarten er altijd heel snel uit.
Ik vond het Archeon ook erg leuk overigens kleiner dan de andere openluchtmusea maar evengoed erg leuk.

Micropia vond ik ook heel gaaf.

2019 zal meer omdat we daar ook veel interesse in hebben oorlogsmusea bezocht gaan worden.

Verder ga ik vaak even naar een tijdelijke tentoonstelling wat super handig is met de MK.

Den Haag de gevangenepoort vond ik een van de leukere musea leuke gids ook dat maakt een en ander ook levendiger.

Geofort voor kinderen erg leuk evenals het Markiezenhof.

Ik ga zeker in 2019 meer musea bezoeken als het zo uitkomt ik blijf in NL in de zomervakantie dus dat moet vast en zeker gaan lukken.
Alle reacties Link kopieren
Dit jaar aardig wat musea gezien.

- Groninger Museum: de tentoonstelling over de eerste jaren van De Ploeg. In 2 dagen uitgebreid bekeken. De 1e dag de werken en de muziek, de 2e dag de documentaire. Boeiend vond ik het, heb er erg van genoten.

- Het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen, nét voor de wintersluiting van het buitenmuseum. Het viel me op dat er zo weinig buitenlandse toeristen waren. Vooral veel bezoekers uit het behoudende gedeelte van de biblebelt. De appeltaart is niet re versmaden, evenals de vis, en de horecaprijzen zijn zeer schappelijk. Ik heb me er zeker vermaakt!

- Het burgerweeshuis in Culemborg. Mooie binnenplaats om te vertoeven op een dag dat je veel buiten bent. Interessante collectie. Ik was niet bijster lang binnen maar zeker de moeite waard als je in de buurt bent! Het gebouw alleen al en de tuin en de stadsmuren....ademen sfeer. Ik kwam even helemaal bij!

Ik houd hoe dan ook van musea. Rust, ruimte, schone wc's....
Alle reacties Link kopieren
- Openluchtmuseum Arnhem. Ik fiets er wel eens langs en dan hop ik snel naar binnen om bij de bakker een ouderwetsch broodje te scoren, (naast gratis plassen en bidon vullen) en genieten van het terrein en prikkelarm en autoluw lunchen.Maar ook voor een regulier bezoek is het de moeite waard.
Zeker als er ambachten mee te doen of andere activiteiten zijn.
De laatste keer dat ik er was en ik in de Indonesische barak nasi mocht mee eten, ontstond er tussen een aantal bezoekers een gesprek over de Molukken, de overgang naar Nederland en de politiek daaromtrent. De geschiedenis kreeg voor mijn neus een gezicht, toen bleek dat deze bezoekers een Indische achtergrond hadden én ontdekten dat ze bij elkaar in de straat hadden gewoond. Ook dat soort bijzondere dingen kunnen gebeuren als je de tijd neemt. Musea hebben soms iets magisch!

- Kasteel Amerongen. Als er gratis concerten zijn dan is het leuk om aan te doen, maar bijzonder boeiend is het gebouw en de collectie niet. Ik was er snel weer uit.

-Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. Tsja wat zal ik er van zeggen? De museumwinkel is qua collectie weer eens wat anders. Het museum is op zich best aardig, een leuke trip down memory lane, een mooi gebouw, veel interactief....maar gotegottegot wat een kolereherrie is het! Overal staat iets aan of te toeteren of muziek te maken of tegen je aan te kletsen...de keer dat ik er was liepen er ook 2 schoolklassen rond. Ik werd kierewiet van alle herrie en ben eerder weggegaan dan ik van plan was. Voor een prikkelgevoelig persoon is het Niet Te Doen.
hanke321 wijzigde dit bericht op 30-12-2018 21:10
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Appeltaartmetrozijn schreef:
30-12-2018 15:23
En het kinderboeken museum in den haag schijnt erg leuk te zijn.
Klopt, echt de moeite waard!
Alle reacties Link kopieren
Geen museumjaarkaart hier maar de afgelopen jaren vaker naar musea geweest:

Diamantmuseum in Amsterdam; was wel aardig.
Touwmuseum en de heksenwaag in Oudewater; beide vrij klein maar interessant. Daarnaast is het centrum van Oudewater schattig.
Museum in Joure: klokken, ambachten en DE; was leuk
Zilvermuseum in Schoonhoven; had ik meer van verwacht.
Museum van papierknipkunst in Westerbork; wauw. Er was een tentoonstelling uit China.... echt m´n ogen uitgekeken.
Zoutmuseum in Delden; was interessant.
Snjókorn falla, á allt og alla
Alle reacties Link kopieren
- Singer Museum in Laren: een pareltje. Binnen anderhalf uur sta ik weer buiten maar elke keer weer blij en dankbaar dat ik binnen ben geweest. Dit is echt een museum om een paar mooie werken uit te kiezen en daar letterlijk en figuurlijk een poos voor te gaan zitten. De zeegezichten die er hangen blijven prachtig!

-Haags Historisch Museum: een grote tegenvaller! Vond er weinig aan en was denk ik binnen 25 minuten weer weg. Niet erg samenhangende tentoonstelling.

-Beelden aan Zee in Scheveningen als ik er geen rondleiding/praatje had gehad vond ik er waarschijnlijk niet veel aan. Maar voor E2,50 ruim een uur over van alles onderricht te worden tav de tijdelijke tentoonstelling, was zeker geen waste of time.

-Gemeentemuseum Den Haag: elke keer weer genieten (wel die bankgiro loterij mensen van me af meppen- die staan voor het openlucht in Arnhem je ook lastig te vallen) want mooi gebouw en zéker als er tentoonstellingen zijn over mode of toegepaste kunst dan geniet ik van al het gesoigneerde publiek dat rondloopt. De kinderafdeling heeft me aangenaam verrast!
Alle reacties Link kopieren
Drents Museum in Assen, met name de tentoonstelling over zelfbenoemd archeoloog Tjerk Vermaning.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Het Groninger Museum heeft een nieuwe tijdelijke tentoonstelling (tot juni ongeveer) van Chihuly, een glaskunstenaar.
Prachtige en indrukwekkende tentoonstelling!
Erg leuk: je wordt vooral uitgenodigd om foto's te maken. Het werk leent zich dan ook om prachtige foto's te kunnen maken.
Ik was er met iemand anders en we zijn drie keer opnieuw op ons gemak de tentoonstelling doorgelopen. Te mooi om afscheid van te nemen.

Afbeelding
Ik ben in Wenen en was vandaag in het Leopold museum met veel werk van Klimt en Schiele, vooral die laatste vind ik mooi. Ik was eerst naar het Belvédère maar daar moest je 1 a 2 uur in de rij staan in de kou, dat vind ik wat overdreven.
Blondie456 schreef:
29-12-2018 20:00
Ik geef helemaal niks om musea. Zo saai. Ik vond het vroeger vreselijk als we met school daar naar toe moesten. Het enige museum wat ik wel leuk vond was het wassenbeelden museum maar wel zonde van het geld van in een kwartier a 20 minuten tijd stonden we weer buiten.
Als je echt al musea saai vindt (ook spoorwegmuseum, openluchtmuseum, stripmuseum etc) dan mis je toch wel iets hoor.
Dankzij dit topic (en relaxt op de bank-dag vandaag) schiet me nog een hele diepe wens te binnen: ik wil zo ontzettend graag eens naar de ruïne van Teylingen!! Ik ben normaal niet van de voornemens op nieuwjaarsdag, maar nu maak ik er toch echt 1: dit jaar wordt het jaar dat ik erheen ga. Verheug me er zo ontzettend op.
Albertina in Wenen, Monet tentoonstelling. Prachtige schilderijen en veel informatie maar helaas was het teringdruk en ging iedereen voor mijn snufferd staan dus dat stond de esthetische ervaring danig in de weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven