Wie is er een ramptoerist?

30-06-2020 18:46 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk?

In mijn woonplaats in afgelopen week een klein kind geschept door een auto en de traumahelikopter moest eraan te pas komen. Op onze Facebook woonplaats site stond er een foto van de lokale krant en daarop zag je veel mensen staan die kwamen kijken. Sommige stonden zelfs met hun telefoon te filmen hoe de helikopter opsteeg. Volgens de tekst van de krant stond dat er echt heel veel publiek was en er veel tranen vloeiden want het kind was er erg heftig aan toe.

Ik kan hier zelf serieus niet met mijn hoofd bij waarom je naar zoiets gaat kijken en denkt joh ik ga even een filmpje plaatsen van de traumahelikopter incl een glimp van een aantal huilende toeschouwers want dat is leuk voor op mijn insta stories... Dat je er toevallig langs fietst en een blik werpt oké want nieuwsgierig zijn dat is iets natuurlijks. Maar waarom zou je op je gemakje gaan kijken? Ik ben hier serieus benieuwd naar wat iemands reden is.
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar geleden werd mijn man erg ziek, hij werd blauw en ademde bijna niet meer.
Binnen mum van tijd stonden er twee politiewagens en twee ambulances in de straat, iets verder op landde een traumahelicopter.
Het was een mooie zondagmiddag en heel snel stond de straat vol mensen.
Ze stonden zelfs voor het raam binnen te kijken. Een agent maakte de gordijnen maar dicht.
Gelukkig is alles goed gekomen.

Maar nee, ik ga niet kijken. Ik weet wat zoiets met je doet.

Ik kijk wel op de alarmberichten, als ik sirenes hoor.
Hier hebben ze een tijd, het volledige adres neergezet ( straat en huisnummer )
Daar heb ik het met het ambulancepersoneel over gehad, dat ik dat niet zo slim vond. Familie die het via die site al wist, voordat je ze zelf kan inlichten.
Na een half jaar stond alleen de straatnaam er nog, veel beter.
Pluk de dag
Alle reacties Link kopieren
Sjiraf schreef:
30-06-2020 19:01
Echt weer een kijk mij eens grappig zijn reactie :yawnee:
Nou nee.
Jij komt hier even vertellen dat wat anderen doen heel erg fout is en dat jij zulke dingen niet doet. Dat vind ík nou eens gaapwaardig.
...
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste het is gewoon ook fout en ten tweede steek ik echt geen veren in m’n reet met m’n topic.

Ik ben gewoon oprecht benieuwd waarom je dat doet? Waarom je iemands leed moet zien. En waarom je er dan ook nog een foto of filmpje van moet maken. Want nee dat zou in mijn hoofd echt niet opkomen. That’s it.
Sjiraf schreef:
30-06-2020 21:10
Ten eerste het is gewoon ook fout en ten tweede steek ik echt geen veren in m’n reet met m’n topic.

Ik ben gewoon oprecht benieuwd waarom je dat doet? Waarom je iemands leed moet zien. En waarom je er dan ook nog een foto of filmpje van moet maken. Want nee dat zou in mijn hoofd echt niet opkomen. That’s it.
Nou ja een rondje lopen en om je heen kijken is natuurlijk niet per definitie fout. Het gaat er vooral om hoe je je gedraagt. Niet als een hyena ergens vooraan gaan staan en je camera gebruiken. Volgens mij zijn er ook al meerdere redenen gegeven in dit topic om jouw vraag te beantwoorden.
Alle reacties Link kopieren
X
sjiraf wijzigde dit bericht op 30-06-2020 21:15
0.00% gewijzigd
Macoti schreef:
30-06-2020 20:58
Het was een mooie zondagmiddag en heel snel stond de straat vol mensen.
Ze stonden zelfs voor het raam binnen te kijken. Een agent maakte de gordijnen maar dicht.
Werkelijk onbeschaamd. Verschrikkelijk.
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
30-06-2020 19:21
Toen we net verhuisd waren moest mijn man...
Wat vreselijk voor je IBIopviva. Wat moet jij je alleen hebben gevoeld hebben die dag :"-(
Rooss4.0 schreef:
30-06-2020 21:05
Nou nee.
Jij komt hier even vertellen dat wat anderen doen heel erg fout is en dat jij zulke dingen niet doet. Dat vind ík nou eens gaapwaardig.
Ja hoor. :roll:
Alle reacties Link kopieren
Treurniet12 schreef:
30-06-2020 21:13
Nou ja een rondje lopen en om je heen kijken is natuurlijk niet per definitie fout. Het gaat er vooral om hoe je je gedraagt. Niet als een hyena ergens vooraan gaan staan en je camera gebruiken. Volgens mij zijn er ook al meerdere redenen gegeven in dit topic om jouw vraag te beantwoorden.
Dat is ook wel. Iemand die er heen loopt om te kijken wat er is en daarna gelijk weg loopt noem ik ook geen ramptoerist. Als je daar uitgebreid gaat staan loeren en een foto maakt dan ben je er in mijn ogen wel een.

Ik kijk trouwens ook vaak op p2000 als ik een sirene hoor. Ik doe dit omdat ik wil kijken of er geen bepaalde straten genoemd worden. Zoals de straat van mijn ouders, werk van mijn vriend en als mijn oudste is buitenspelen hier straten uit de buurt waar hij speelt. Dan weet ik dat er niks met hun aan de hand is.
Alle reacties Link kopieren
Jaten geleden werd ik wakker van glasgerinkel en knallen om 3 uur s nachts. Bleek er een appartement in de flat tegenover de mijne in de fik te staan. Ik ben blijven kijken uit mijn slaapkamerraam maar was sromverbaasd hoeveel auto's er komen aanrijden om te kijken. Zelfs met kinderen! En zelf een keer op straat gelegen en afgevoerd met ambulance. Pas toen ik de ambu inging zag ik hoeveel mensen er stonden te kijken en het was echt niet zo spannend. (Wel heel pijnlijk).
Alle reacties Link kopieren
Sjiraf schreef:
30-06-2020 21:28
Dat is ook wel. Iemand die er heen loopt om te kijken wat er is en daarna gelijk weg loopt noem ik ook geen ramptoerist. Als je daar uitgebreid gaat staan loeren en een foto maakt dan ben je er in mijn ogen wel een.

Ik kijk trouwens ook vaak op p2000 als ik een sirene hoor. Ik doe dit omdat ik wil kijken of er geen bepaalde straten genoemd worden. Zoals de straat van mijn ouders, werk van mijn vriend en als mijn oudste is buitenspelen hier straten uit de buurt waar hij speelt. Dan weet ik dat er niks met hun aan de hand is.
Dat is voor mij ook al een ramptoerist, want het is voor die persoon niet van belang om op dat moment te weten wat er aan de hand is, behalve het voeden van je eigen nieuwsgierigheid. Je hoort aan de sirenes wel dat het iets ergs is, want anders zouden er geen hulpverleners komen. Als het echt nieuwswaarde heeft, lees je het later wel in de (lokale) krant.
Ik woon vlakbij een waterplas waar de afgelopen tien jaar twee keer iemand in verdronken is. Beide keren stond het volk er rijen dik, ook gezinnen met kinderen. Als klein meisje woonde ik aan het kanaal en daar werd twee keer iemand eruitgehaald (suïcide). Wij waren met een ander gezin de enige kinderen uit de buurt die niet mochten komen kijken. Mijn klasgenoten vertelden gefascineerd over hoe het lijk eruit zag.

Mensen vinden het vaak gek, dat je in de Middeleeuwen naar executies ging kijken als gezinsuitje. Ik vind het niet zo vreemd: dat zit toch blijkbaar in mensen verstopt.
Alle reacties Link kopieren
Ben 1 keer echt gaan kijken toen was er een gasexplosie geweest in de buurt. Heel het huis trilde ervan. Zijn er naar toe gerend om te kijken of we konden helpen maar alle hulpdiensten waren er gelukkig al. Dus toen zijn we weg gegaan.Het idee om dat te gaan filmen zal ik wel nooit begrijpen....

En sorry ik weet niet meer wie zei iets over vuilnismannen.Mijn zwager was vuilnisman bij ons in de buurt.Dus wij kwamen hem regelmatig tegen.Maar mijn zoon vond het het leukst als die langs school kwam in de pauze en dan toeterde naar hem.Al zijn vrienden wow ken jij hem dat is stoer♥️
Alle reacties Link kopieren
Ja, vuilnisauto's zijn mooi!

Vroeger had de vuilnisauto bij ons een schroef die het vuilnis naar achter trok (en de zakken kapot maakte.

Later kregen de vuilnisauto's zo'n klep/schep die het vuilnis naar achter trekt.
Het is wel indrukwekkender, maar minder mooi.

En dat ze de containers nu optillen, is wel weer mooi.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Toen kind peuter was woonden we op een hoek met rondom ramen. En voor onze deur, en de hoek om, was de verzamelplaats voor containers. Wekelijks feestje!
Hmz, ik ben weer van het hele andere uiterste denk ik. Ben veel te egoïstisch voor dat soort dingen. Zodra ik hulpdiensten ter plekke aanwezig zie ga ik er vanuit dat ze in goede handen zijn en mensen die blijven staan kijken en zelfs filmen snap ik helemaal niet.

En als ik iedere keer dat ik een sirene hoor moet gaan kijken (uit het raam/buiten/op internet zoeken) heb ik geen leven meer. Dan ben ik uren bezig.

Als er iets gebeurt wat op het regionale/landelijke nieuws komt zie je nog wel eens cameraploegen ter plekke. Als ik dan toevallig op die plek of vlakbij (supermarkt bijvoorbeeld aanwezig ben) maak ik helemaal dat ik weg kom. Ik weet echt wel dat ze geen interview mogen afnemen als je geen toestemming geeft, maar ik hoef al niet op beeld en op de tv.
Ik ben ramptoerist op afstand. Als ik de brandweer of ambulance vlakbij hoor, dan check ik p2000. En als er in de buurt brand is en ik moet toch de deur uit, dan ben ik wel zo nieuwsgierig dat ik er even langs fiets of loop. En ik heb weleens een foto gemaakt van een flinke brand en die gedeeld met familie op whatsapp.
Maar mijn grens ligt bij foto's of video's maken van de mensen om wie het gaat, of stoppen op de vluchtstrook om naar een ongeluk te gluren, of in de weg staan van hulpverleners, of uitgebreid toekijken hoe iemand uit z'n huis getakeld wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk wel online als er meerdere brandweerauto’s langs komen, toch even kijken wat het is. Ik ga er nooit naartoe verder maar ik ben dan wel benieuwd of het bijvoorbeeld een woonhuis is of hier op her bedrijventerrein.
Eigenlijk wel alleen bij brandweer, niet bij een ambulance, die komen hier trouwens ook elk uur wel voorbij want ik woon vlakbij het ziekenhuis.
Ik vind het zo'n raar fenomeen. De hulpdiensten blijven erover klagen, en ik zie dan echt een stel tokkies voor me die hun nek aan het uitrekken zijn om net meer te zien. Brrrr..

Laatst bij de supermarkt renden twee beveiligers langs mij heen en vloerden en jonge meneer tegen de grond. Mijn reactie is: mijn pad vervolgen en kijken naar waar ik normaal naar zou kijken. Diegene wordt al genoeg gestraft. In dit geval dat hij blijkbaar in de situatie is dat hij moet jatten en ook nog publiekelijk gepakt wordt.

En ja, dan moet ik me opeens door een stel nieuwsgierigen manoeuvren en een paar die hun telefoon erbij hebben gepakt.

Ik begrijp het niet, in welke situatie dan ook. Vind het verwerpelijk gedrag en ik hoop dat mij nooit iets overkomt op straat, voornamelijk vanwege het feit dat ik zo bekeken en zelfs gefilmd zou kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
Bij (natuur)brand kijk ik van een afstand naar rook en als ik het van ver (> 50 m en zonder hinderen van hulpverleners etc) kan zien op een heuvel of zo kijk ik even als ik langsfiets, als laatst. Toen ik meerdere brandweerauto's hoorde ging ik naar buiten om dit te doen.

Als er mensen gewond zijn kijk ik van minstens zo grote afstand of er ramptoeristen zijn als ik het tegenkom. Ik vind het niet tof om dan dichtbij te komen. Ik kijk niet online naar berichten als van p2000. Ik film nooit, al is het maar omdat mijn telefoon dat niet kan. Ik ga niet naar buiten voor een ambulance of helicopter.

Heel even vind ik ramptoeristen interessant om te zien maar tijdens en daarna vooral walgelijk. Laatst was ik al buiten toen een traumaheli landde en ik van 500 m de mensen zag staan om te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon vlakbij een groot ziekenhuis, het politiebureau en de brandweerkazerne dus ik hoor zeer regelmatig sirenes en de traumaheli.
Wanneer ik erg veel (brandweer)sirenes tegelijkertijd hoor dan kijk ik wel even op P2000.

Ter plekke gaan om te kijken komt niet eens bij me op. Filmen vind ik echt debiel.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind filmen en bewust er naartoe gaan om te kijken niet kunnen.

Recent voorbeeld ..De vader van het vriendinnetje van mijn dichter heeft afgelopen februari een heel zwaar ongeluk gehad midden in de stad.
Een paar idioten hebben lekker foto.s en filmpjes geplaatst en jawel op TikTok geplaatst

Vriendinntje dochter is 10 en die hebben ze bewust overal van afgeschermd totdat vader weer uit coma was (met geluk ) etc..maar ze zit ook op Timtok.. gelukkkg kwamen amderen er eerder achter dan zinzelf of klasgenootjes.maar dat moet gewoon strafbaar zijn als je zoiets filmt en plaatst
Alle reacties Link kopieren
Volk trekt volk aan. Ik snap dat mensen op sirenes afkomen. Nieuwsgierigheid.
Maar dat mensen uitgebreid gaan staan kijken als je ergens voorbij de massa een verwrongen kinderfietsje ziet liggen... dat wil je toch niet eens zien? Of politie op het water met duikers. Dan kun je wel raden wat ze uit het water proberen te bergen. Dat je dan debielen erbij hebt die dan ook nog eens met kleine kinderen uitgebreid gaan staan loeren zal ik nooit begrijpen. Laat staan filmen.

Twee weken terug was er een grote politieachtervolging in de wijk. Vier auto’s, twee motoren en een Audi vol gajes. En dan ook van die figuren die lekker op het uiterste randje van de stoep met de hele familie staan te kijken en te filmen. Een verkeerde beweging door dat gajes in die roestbak of in een van de achtervolgende politieauto’s en je hele gezin is in één klap gaan hemelen. Zoon stond ook te springen van opwinding, kijkend vanuit een raam op de bovenverdieping. Mooi niet dat meneer met zijn go-pro op de stoep mag gaan filmen of de achtervolging inzetten met zijn fiets.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik schaam me altijd kapot voor de mensheid als ik weer eens een bericht lees dat filmende mensen de hulpdiensten in de weg staan.
Luci_Morgenster schreef:
30-06-2020 20:23
Zo zijn de meeste mensen hoor. Gewoon normale mensen met redelijk leuk gedrag.

Alleen een deel niet en daar gaat het hier over.
Ik kan wel raden bij welk deel jij hoort. :roll:
Daarom staan er dus altijd enorme groepen om een ongeluk heen.. Idd. Volgens de viva forummers niet dus, die zijn dat allemaal natúúrlijk niet.

Joh. Jij kan niets raden. Heel veel mensen doen zich op internet mooier voor dan dat ze zijn hè.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven