Wie is er een ramptoerist?

30-06-2020 18:46 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk?

In mijn woonplaats in afgelopen week een klein kind geschept door een auto en de traumahelikopter moest eraan te pas komen. Op onze Facebook woonplaats site stond er een foto van de lokale krant en daarop zag je veel mensen staan die kwamen kijken. Sommige stonden zelfs met hun telefoon te filmen hoe de helikopter opsteeg. Volgens de tekst van de krant stond dat er echt heel veel publiek was en er veel tranen vloeiden want het kind was er erg heftig aan toe.

Ik kan hier zelf serieus niet met mijn hoofd bij waarom je naar zoiets gaat kijken en denkt joh ik ga even een filmpje plaatsen van de traumahelikopter incl een glimp van een aantal huilende toeschouwers want dat is leuk voor op mijn insta stories... Dat je er toevallig langs fietst en een blik werpt oké want nieuwsgierig zijn dat is iets natuurlijks. Maar waarom zou je op je gemakje gaan kijken? Ik ben hier serieus benieuwd naar wat iemands reden is.
Alle reacties Link kopieren
Kijken vind ik tot daar aan toe. Maar foto's maken en filmen ongepast.
Alle reacties Link kopieren
Dat je even op of om kijkt als je toevallig ergens langs loopt/rijdt, vind ik begrijpelijk, maar blijven staan en kijken. Nee. Ergens speciaal naar toe gaan. Nee. Om die mooie auto's en zo aan je kinderen te laten zien. Nee.

Hoe minder mensen er zijn, hoe meer ruimte de hulpdiensten hebben om hun werk te doen. Omstanders/kijkers zorgen voor overlast, ook als ze zich er niet mee bemoeien! Want ze gaan vaak op plekken staan die niet handig zijn, letten niet meer op het overige verkeer. En andere mensen raken getriggerd om ook te gaan kijken, waardoor je nog meer overlast krijg. Waardoor aanvullende diensten moeite hebben om bij het incident te komen. Ga dus niet met je kinderen kijken, maar leer ze juist uit de buurt te blijven, want kijken is ook hinderen!

En ja, kijken is gewoon ramptoerisme of gewoon puur leedvermaak, een beetje genieten van een andermans ongeluk. Sneu.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Absoluut, maar niet bij de echt heftige dingen. In mijn straat, onder m'n raam, is toch minstens 2x per week wel een opstootje. Als ik dan sirenes weer voor de deur hoor stoppen vlieg ik naar m'n raam, kan echt genieten van die sensatie en het opgepakt zien worden van raddraaiers :P

Maar ik zou er niet speciaal naartoe gaan o.i.d. en ook niet bij iets waar mensen echt gewond zijn gaan 'kijken'.

Edit: overigens zie ik dan al gauw de buren en overburen ook lekker staan loeren. Met z'n allen theeleuten bij de gratis reality-tv :heart:
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Foto’s maken vind ik asociaal.
Kijken doe ik vluchtig als ik toevallig voorbij rij, maar ik ga niet ergens naar toe rijden of lopen als ik een ambulance zie of hoor.

Vroeger als kind weleens gedaan met een brand.

Het enige dat ik echt interessant vind zijn huizen of plekken waar bijvoorbeeld een moord is gepleegd. Als ik daar in de buurt zou zijn zou ik er wel speciaal voor omrijden zeg maar. Maar dan achteraf, niet op het moment van onderzoek.
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
01-07-2020 19:35
Ik vat het niet lullig op. Ik zou het meer onder écht ramptoerisme scharen als er een lijk/gewonde was of huilende nabestaanden. In dat geval had ik absoluut geen foto gemaakt, of erbij staan kijken. Nu wss het allemaal zeer klinisch, en ik vond die politieactiviteit zeer interessant. Dus ja, zeg het maar.
Er wàs een lijk, alleen heb je dat niet te zien gekregen. Gelukkig, maar dat had dus best gekund als ze het net in een zak naar buiten hadden gereden ofzo. Misschien hebben de nabestaanden zich wel rot geërgerd aan al het publiek dat stond te kijken naar het onderzoek en foto's maakte. Je weet het niet. Voor hun was het waarschijnlijk wel emotioneel....Het gaat er natuurlijk om welke definitie je precies wil hanteren voor ramptoerisme, maar naar mijn mening valt dit daar toch ook echt onder.
AnAppleADay schreef:
01-07-2020 10:07
En als het een brandend huis in de straat zou zijn geweest? Ga je dan ook door met je dagelijkse bezigheid of ga je dan toch even staan kijken?
Hier boven mij in een appartement een keer uitslaande brand, toen ben ik buiten geweest ja. De buur in kwestie belde namelijk bij me aan, of ik me even over de hond wilde ontfermen. Natuurlijk wilde ik dat, heb de hond even opgevangen. De volgende dag belde buur weer aan, ging naar de zwartgeblakerde woning toe. 'ga je mee kijken buuf' ben meegelopen naar boven, die geur vergeet ik nooit meer.

De avond van de brand stonden alle bewoners van de appartementen tegenover ons gebouw buiten, met hele drommen mensen tegelijk.

Foto's maken en hulpdiensten hinderen vind ik afschuwelijk, of nog erger: hulpverleners mishandelen. Wat ook nog wel eens gebeurt, helaas.
Alle reacties Link kopieren
Interessant artikel, moest meteen aan dit topic denken:

https://www.omroepwest.nl/nieuws/407697 ... -en-filmen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven