Wijsheden die je niet op school leert

19-01-2021 18:59 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie dat ook wel eens, dat je ziet dat andere mensen bepaalde lessen of wijsheden niet van huis uit hebben meegekregen? Of dat je juist zelf merkt dat je een weetje niet hebt meegekregen vanuit huis?

Ik bedoel van die dingen die je van je ouder(s) of grootouders leert, wat voorbeeldjes:
- dat je tampons niet door de wc moet spoelen omdat de wc dan verstopt kan raken (en het sowieso goor is dat ze in het riool en dus in zee belanden)... ik ken zoveel vrouwen die dit toch doen!
- dat je in een grote stad / toeristisch gebied beter niet je portemonnee in het makkelijke buitenste ritsvakje van je rugzak kan doen of op een tafeltje leggen met je rug er naartoe (ik zie dat zooooo vaak! en hoor ook zo vaak verhalen over te-simpele zakkerollerij)
- dat meisjes / vrouwen hun poepbillen van voren naar achteren moeten afvegen en niet andersom
- dat je eerst de wc-bril omhoog doet voordat je de toiletborstel hanteert
- koken, schoonmaken, band plakken, plankje recht ophangen
- dat je bij de aankoop van een duur product altijd kan proberen af te dingen, en ook bij je vaste providers van telefonie en energie elk jaar kan vragen om korting
- dat je bovenaan een roltrap even opzij moet gaan of doorlopen, en bij een aankomende trein even moet wachten met instappen totdat de uitstappers eruit zijn

Ik ben vooral benieuwd welke lessen jullie zelf hebben 'gemist' en pas later tegenkwamen. TO trapt af: ik heb helemaal niet leren koken (apart topic over in Eten) en niet zo goed leren schoonmaken. Dat van het afdingen en korting vragen heb ik ook pas na mijn 25e gehoord van andere mensen.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 19-01-2021 19:22
1.19% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
23-01-2021 11:05
Ja, het is duidelijk te zien dat steeds meer jonge mensen nooit autorijles hebben gehad of hun rijbewijs hebben. Dan zouden ze wel snappen hoe onzichtbaar ze zijn als ze fietsen zonder licht in de regen.
En hebben automobilisten die hun knipperlicht niet kunnen vinden nog nooit een fiets van dichtbij gezien, of wat?
patsy--stone schreef:
23-01-2021 11:05
Ja, het is duidelijk te zien dat steeds meer jonge mensen nooit autorijles hebben gehad of hun rijbewijs hebben. Dan zouden ze wel snappen hoe onzichtbaar ze zijn als ze fietsen zonder licht in de regen.
Ach welnee. Je moet eens weten hoeveel vaders en moeders met kinderen voor-en achterop ik zonder licht tegen kom. Gewoon het aloude ‘dat gebeurt mij niet’.
patsy--stone schreef:
23-01-2021 11:00
Nee dit was een reactie over hoe het werkende leven is, en dat scholen je daar wel iets meer op mogen voorbereiden. Namelijk dat het in het werkende leven veel minder gaat om je daadwerkelijke prestaties / werk, maar veel meer om sociale handigheid om te navigeren in de slangenkuil van ellebogenwerk, politieke spelletjes, borstklopperij en onzichtbaarheid.
Tegenwoordig gebeurt dat volgens mij ook wel.
Rare werkplekken heb jij gehad. En nee, daar bereiden we niet op voor. Wel op goed werknemersschap.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik van huis uit meegekregen heb, maar heel veel mensen blijkbaar niet, is dat het onbeleefd is om jezelf als eerste te noemen, zowel in gesproken als geschreven taalgebruik. Hoe vaak lees je bijvoorbeeld niet in een topic: ‘Ik en mijn vriend hebben een half jaar een relatie’ o.i.d. Nee, het is: ‘Mijn vriend en ik...’ Ik schrijf dit trouwens niet in zo’n topic, ik denk het alleen maar...
Knowledge speaks, but wisdom listens (Jimi Hendrix)
Mijn ouders leerde mij dat eerlijk zijn boven alles gaat!
Liesje68 schreef:
23-01-2021 12:59
Wat ik van huis uit meegekregen heb, maar heel veel mensen blijkbaar niet, is dat het onbeleefd is om jezelf als eerste te noemen, zowel in gesproken als geschreven taalgebruik. Hoe vaak lees je bijvoorbeeld niet in een topic: ‘Ik en mijn vriend hebben een half jaar een relatie’ o.i.d. Nee, het is: ‘Mijn vriend en ik...’ Ik schrijf dit trouwens niet in zo’n topic, ik denk het alleen maar...

'Stront voorop', riep mijn ouder dan als ik het fout deed.

Roep ik nu op school ook wel eens, moeten ze erg om lachen, en gaat steeds beter. Mijn leidinggevende vond alleen eerst 'stront' niet echt een woord voor op school, maar inmiddels zegt ze het zelf ook.
Alle reacties Link kopieren
Liesje68 schreef:
23-01-2021 12:59
Wat ik van huis uit meegekregen heb, maar heel veel mensen blijkbaar niet, is dat het onbeleefd is om jezelf als eerste te noemen, zowel in gesproken als geschreven taalgebruik. Hoe vaak lees je bijvoorbeeld niet in een topic: ‘Ik en mijn vriend hebben een half jaar een relatie’ o.i.d. Nee, het is: ‘Mijn vriend en ik...’ Ik schrijf dit trouwens niet in zo’n topic, ik denk het alleen maar...
Dat is juist iets dat bij mij op school tot in den treure herhaald werd.
Dan moest je brieven schrijven met op heel precieze plekken bepaalde dingen. En dus niet met "ik" beginnen.


Wat je niet op school leert, maar anderen misschien wel van hun ouders ofzo, is dat als je reist na je schooltijd je zóveel leert.
En dat het de beste tijd van je leven is om veel te reizen omdat het veel makkelijker is, je nog nergens aan vastzit.
_Aphia_ schreef:
23-01-2021 14:57
Dat is juist iets dat bij mij op school tot in den treure herhaald werd.
Dan moest je brieven schrijven met op heel precieze plekken bepaalde dingen. En dus niet met "ik" beginnen.


Wat je niet op school leert, maar anderen misschien wel van hun ouders ofzo, is dat als je reist na je schooltijd je zóveel leert.
En dat het de beste tijd van je leven is om veel te reizen omdat het veel makkelijker is, je nog nergens aan vastzit.
Begin nooit aan kinderen, dan heb je vrijheid. Advies van mijn ouders.
Alle reacties Link kopieren
Lucieanders schreef:
23-01-2021 16:53
Begin nooit aan kinderen, dan heb je vrijheid. Advies van mijn ouders.
:biggrin:
🤣

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven