Wijsheden die je niet op school leert

19-01-2021 18:59 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie dat ook wel eens, dat je ziet dat andere mensen bepaalde lessen of wijsheden niet van huis uit hebben meegekregen? Of dat je juist zelf merkt dat je een weetje niet hebt meegekregen vanuit huis?

Ik bedoel van die dingen die je van je ouder(s) of grootouders leert, wat voorbeeldjes:
- dat je tampons niet door de wc moet spoelen omdat de wc dan verstopt kan raken (en het sowieso goor is dat ze in het riool en dus in zee belanden)... ik ken zoveel vrouwen die dit toch doen!
- dat je in een grote stad / toeristisch gebied beter niet je portemonnee in het makkelijke buitenste ritsvakje van je rugzak kan doen of op een tafeltje leggen met je rug er naartoe (ik zie dat zooooo vaak! en hoor ook zo vaak verhalen over te-simpele zakkerollerij)
- dat meisjes / vrouwen hun poepbillen van voren naar achteren moeten afvegen en niet andersom
- dat je eerst de wc-bril omhoog doet voordat je de toiletborstel hanteert
- koken, schoonmaken, band plakken, plankje recht ophangen
- dat je bij de aankoop van een duur product altijd kan proberen af te dingen, en ook bij je vaste providers van telefonie en energie elk jaar kan vragen om korting
- dat je bovenaan een roltrap even opzij moet gaan of doorlopen, en bij een aankomende trein even moet wachten met instappen totdat de uitstappers eruit zijn

Ik ben vooral benieuwd welke lessen jullie zelf hebben 'gemist' en pas later tegenkwamen. TO trapt af: ik heb helemaal niet leren koken (apart topic over in Eten) en niet zo goed leren schoonmaken. Dat van het afdingen en korting vragen heb ik ook pas na mijn 25e gehoord van andere mensen.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 19-01-2021 19:22
1.19% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Budgetbeheer en administratie.

Ik pleit nog altijd voor een cursus / vak daarover op de middelbare.



Goddank waren mijn ouders zelfstandigen :-).
En zag ik het thuis dus.

Maar er zouden een pak minder financiële troubles zijn als mensen een realistisch beeld hadden van inkomsten, uitgaven, sparen, jaaroverzichten, administratieve zooi die in 't oog moet gehouden worden, ...
wissewis wijzigde dit bericht op 19-01-2021 19:40
37.41% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Pejeka, ja al dat stilstaan op onhandige plekken en überhaupt als Remi leven, dat is nou net wat ik wel heel erg heb meegekregen vanuit huis: denk even aan meer mensen dan alleen jezelf, let even op waar je staat, loop niet in de weg.

Maar ik zie om me heen dat dat helemaal geen vanzelfsprekende les is vanuit de meeste ouders.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Van dat afdingen leer ik nu voor het eerst van de TO.
De rest van dat rijtje heb ik in de loop van mijn leven wel al geleerd, maar lang niet alles van huis uit.
Alle reacties Link kopieren
Gooi mijn tampon al 35 jaar door toilet.
Is dat fout dan?
Alle reacties Link kopieren
Emblema schreef:
19-01-2021 19:35
Hoe je goed met geld om moet gaan is iets waarvan nog steeds verwacht wordt dat de ouders het hun kinderen leren. Ja je hebt economielessen maar daar maakte ik in mijn ervaring alleen rekensommen. Zou goed zijn als ze daar ook eens een paar lessen aan besteden op school.
Helemaal mee eens!

Ik zie op internet zelfs wel eens berichten van mensen die denken dat een creditcard een soort gratis geld is. Als ze de limiet van de ene bereikt hebben, gewoon eentje bij een andere maatschappij aanvragen. En dan nog wat spullen kopen bij winkels waar je 2 of 5 jaar mag doen over je betaling, lekker handig toch?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Dit zijn ook niet per se de dingen die ik op school had willen leren. Hoe hypotheken werken, hoe je een belastingaangifte invult, wat er bij komt kijken om op jezelf te gaan wonen en al dat soort dingen had ik liever willen leren.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 13:30
99.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat niemand - ook jijzelf niet - staat te klappen als jij beleefd blijft wanneer mensen ongewenst aan je zitten.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
mafalda schreef:
19-01-2021 19:42
Gooi mijn tampon al 35 jaar door toilet.
Is dat fout dan?
Grapje toch?
Minto schreef:
19-01-2021 19:43
Die lessen werden vroeger wel gegeven op de 'huishoudschool'.
Leerlingen (vooral meisjes, want huishoudschool) leerden budgetteren.
Dit is het gezinsinkomen (salaris van je man), zoveel bedraagt de huur, enz.
Het vak is afgeschaft, want het was betuttelend (?), of iedereen leerde het wel thuis (not), of iedereen kan het van nature (getuige de schulden die zelfs tieners al hebben, nadat ze Afterpay gebruiken).
Wordt in het PrO, de vroegere huishoudschool, nog gewoon gegeven hoor.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 13:29
99.39% gewijzigd
mafalda schreef:
19-01-2021 19:42
Gooi mijn tampon al 35 jaar door toilet.
Is dat fout dan?
Die liggen dan nu allemaal op het strand!
Alle reacties Link kopieren
Mimosa80 schreef:
19-01-2021 19:41
Van dat afdingen leer ik nu voor het eerst van de TO.
Het vergt wat lef en ik sta er stiekem ook altijd bij te zweten, maar toen ik bijvoorbeeld een tourfiets van €1000 kocht, heb ik er een gebruikt leren zadel, tassendragers voor het voorwiel en een gloednieuw fietsslot van €60 gratis bij geritseld. De brutalen hebben de halve wereld. En de winkelier kan altijd nee zeggen, ook prima. Als ik er niet om had gevraagd, had ik voor die losse spullen gewoon moeten betalen.
Ook wel eens ordinaire korting gekregen op een koelkast of matrassen.

En als puber werkte ik in een kledingzaak en had de baas mij ook geleerd dat als klanten erom vroegen, ik altijd maximaal 10% korting mocht geven, of een gratis stropdas bij een blazer. Het was dus gewoon beleid! Maar wel alleen als de klant erom vroeg. Eigenlijk gek dat ik het ondanks dat baantje, heel lang zelf nooit heb geprobeerd. Te bescheiden.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 19-01-2021 19:50
2.86% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Minto schreef:
19-01-2021 19:43
Die lessen werden vroeger wel gegeven op de 'huishoudschool'.
Bij het woord huishoudschool moet ik altijd denken aan een liedje van de Surinaamse band Trafassi waarin ze vertellen wat meisjes op de huishoudschool leren.
Alle reacties Link kopieren
mafalda schreef:
19-01-2021 19:42
Gooi mijn tampon al 35 jaar door toilet.
Is dat fout dan?
Nou dan heb je al 35 jaar geluk. Ik weet nog hoe de loodgieter stond te vloeken en mijn moeder met het schaamrood op haar kaken erbij stond.

Of je hebt al heel veel cafés en restaurants verstoppings-ellende bezorgd zonder het zelf in de gaten te hebben.
You can never have too many hats, gloves and shoes
OK, wat leer je wél op school? Reken en taal.
Al het andere leer je daarbuiten.
Alle reacties Link kopieren
Handwerk dingen als naaien en een knoopje ergens terug erin naaien. Dat heb ik nooit geleerd en heb momenten waarmee ik iemand nodig heb die dat kan.
Blankepit schreef:
19-01-2021 19:51
OK, wat leer je wél op school? Reken en taal.
Al het andere leer je daarbuiten.
Lezen, schrijven, sociale vaardigheden, etc.
ExodusRedux schreef:
19-01-2021 19:52
Handwerk dingen als naaien en een knoopje ergens terug erin naaien. Dat heb ik nooit geleerd en heb momenten waarmee ik iemand nodig heb die dat kan.
Ik had op de lagere school gewoon handwerken. Wat een kutmens was dat zeg, ook nog eens van zo’n zuur lijk.
En van dat stilstaan, ja irritant, maar we zijn nog steeds mensen! En die doen weleens ondoordacht. Of in gedachten verzonken.

Ben zelf ook weleens zo'n suffe stilstaander geweest in de stad, bedenk ik me opeens iets en sta ik plots stil.
En ja dan ineens word je geconfronteerd met geïrriteerde mensen die bijna tegen je opknallen.

En dan denk ik bij mijzelf 'Oops nu was ik er zelf zo 1'. Tja. Jammer dan.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
19-01-2021 19:53
Ik had op de lagere school gewoon handwerken. Wat een kutmens was dat zeg, ook nog eens van zo’n zuur lijk.
Ik had handwerk, maar ik ben een motorische ramp :-D.

Die knoop naait mijn moeder er dus maar aan.
Of eventueel doet mijn man een poging (die niet lang stand houdt).


Ik heb dus vooral ook geleerd "ken je grenzen en je beperkingen" en dat je niet alles moet kunnen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
MrsLady schreef:
19-01-2021 19:43
Dit zijn ook niet per se de dingen die ik op school had willen leren. Hoe hypotheken werken, hoe je een belastingaangifte invult, wat er bij komt kijken om op jezelf te gaan wonen en al dat soort dingen had ik liever willen leren.
Inderdaad hypotheek en notaris. Bij de eerste keer schrok ik mij rot. Ik begreep er niks van en het was een groot zakelijk verhaal.
Alle reacties Link kopieren
MrsLady schreef:
19-01-2021 19:43
Dit zijn ook niet per se de dingen die ik op school had willen leren. Hoe hypotheken werken, hoe je een belastingaangifte invult, wat er bij komt kijken om op jezelf te gaan wonen en al dat soort dingen had ik liever willen leren.
Ja dat soort dingen zijn enorm ingewikkeld, vooral als je geen bètatype bent.

Ik was me in het begin van mijn tijd als huiseigenaar ook helemaal niet bewust van hoe dat nou eigenlijk werkt met het aflossingsvrije deel van een hypotheek. Dat je daar na die 30 jaar geen rente meer over mag aftrekken, en dus daarna opeens veel meer geld kwijt bent daaraan. En dat je dus ook langer dan 30 jaar rente betaalt daarover. En welke problemen het kan geven als je aflossingsvrije gedeelte te hoog is en je ooit wilt verhuizen. Hypotheekadviseurs en banken vertelden al die dingen er helemaal niet bij, 'aflossingsvrij' was lang de heilige graal.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Wat een achterlijke dingen in de OP, dat weet toch zo'n beetje iedereen wel?
Doet me een beetje denken aan al die posters waarop staat hoe je je handen goed wast. Alsof we allemaal gereduceerd zijn tot debielen of zo.
Als je zulk soort dingen vaak ziet in je omgeving zou ik toch eens wat doen aan de kringen waarin je je begeeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven