Wijsheden die je niet op school leert

19-01-2021 18:59 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie dat ook wel eens, dat je ziet dat andere mensen bepaalde lessen of wijsheden niet van huis uit hebben meegekregen? Of dat je juist zelf merkt dat je een weetje niet hebt meegekregen vanuit huis?

Ik bedoel van die dingen die je van je ouder(s) of grootouders leert, wat voorbeeldjes:
- dat je tampons niet door de wc moet spoelen omdat de wc dan verstopt kan raken (en het sowieso goor is dat ze in het riool en dus in zee belanden)... ik ken zoveel vrouwen die dit toch doen!
- dat je in een grote stad / toeristisch gebied beter niet je portemonnee in het makkelijke buitenste ritsvakje van je rugzak kan doen of op een tafeltje leggen met je rug er naartoe (ik zie dat zooooo vaak! en hoor ook zo vaak verhalen over te-simpele zakkerollerij)
- dat meisjes / vrouwen hun poepbillen van voren naar achteren moeten afvegen en niet andersom
- dat je eerst de wc-bril omhoog doet voordat je de toiletborstel hanteert
- koken, schoonmaken, band plakken, plankje recht ophangen
- dat je bij de aankoop van een duur product altijd kan proberen af te dingen, en ook bij je vaste providers van telefonie en energie elk jaar kan vragen om korting
- dat je bovenaan een roltrap even opzij moet gaan of doorlopen, en bij een aankomende trein even moet wachten met instappen totdat de uitstappers eruit zijn

Ik ben vooral benieuwd welke lessen jullie zelf hebben 'gemist' en pas later tegenkwamen. TO trapt af: ik heb helemaal niet leren koken (apart topic over in Eten) en niet zo goed leren schoonmaken. Dat van het afdingen en korting vragen heb ik ook pas na mijn 25e gehoord van andere mensen.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 19-01-2021 19:22
1.19% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
MrsLady schreef:
19-01-2021 19:43
Dit zijn ook niet per se de dingen die ik op school had willen leren. Hoe hypotheken werken, hoe je een belastingaangifte invult, wat er bij komt kijken om op jezelf te gaan wonen en al dat soort dingen had ik liever willen leren.
Daar zijn ouders en een financieel adviseur voor.
Alle reacties Link kopieren
15 jaar geleden in Londen zag ik al op bordjes bij roltrappen “rechts staan en links lopen” oid. Dat zie ik hier nog steeds niet, terwijl het wel gewoon heel handig zou zijn.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
19-01-2021 20:12
Daar zijn ouders en een financieel adviseur voor.
Maar voor sommige mensen spreekt ook zo'n financieel adviseur Swahilees en op bijvoorbeeld je 30ste zittend in een relatie neem je ook je ouders niet meer mee naar zulke gesprekken.

En niet elke ouder heeft ooit een huis gekocht en kent alles rond die financiën.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
GroenTuintje schreef:
19-01-2021 20:15
15 jaar geleden in Londen zag ik al op bordjes bij roltrappen “rechts staan en links lopen” oid. Dat zie ik hier nog steeds niet, terwijl het wel gewoon heel handig zou zijn.

Omdat toch niemand zich daaraan houdt hier.
Boomklevertje schreef:
19-01-2021 20:10
Wat een achterlijke dingen in de OP, dat weet toch zo'n beetje iedereen wel?
Doet me een beetje denken aan al die posters waarop staat hoe je je handen goed wast. Alsof we allemaal gereduceerd zijn tot debielen of zo.

Dat zou je denken maar Nederlanders schijnen heel slecht hun handen te wassen (slechtste van Europa zelfs). Maar ongeveer de helft wast bijvoorbeeld z'n handen na toiletbezoek.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
19-01-2021 20:15
15 jaar geleden in Londen zag ik al op bordjes bij roltrappen “rechts staan en links lopen” oid. Dat zie ik hier nog steeds niet, terwijl het wel gewoon heel handig zou zijn.
Dit soort bordjes hingen 30 jaar geleden al in Rotterdam bij de roltrappen bij het openbaar vervoer. En daar hield iedereen zich aan, anders werd je daar wel op aangesproken.
RikM schreef:
19-01-2021 20:25
Dat zou je denken maar Nederlanders schijnen heel slecht hun handen te wassen (slechtste van Europa zelfs). Maar ongeveer de helft wast bijvoorbeeld z'n handen na toiletbezoek.
En toch worden we met z'n allen steeds ouder. En zijn we niet méér ziek dan pak 'm beet de Duitsers. Ook niet nu met het jeweetwel-virus.
Alle reacties Link kopieren
Ik was verbaasd dat ik echt bloedde als een rund bij mijn ontmaagding. De algemene opvatting was namelijk dat dat bloeden een fabeltje was. Nou mooi niet dus.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
19-01-2021 19:10
Dat vrouwen/meisjes, ook geile beesten zijn; heb ik veel te laat geleerd.
Mijn man dacht ooit dat vrouwen sowieso een lager libido hebben dan mannen.
(Dat misverstand heb ik uiteraard rechtgezet.)
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
19-01-2021 19:51
Nou dan heb je al 35 jaar geluk. Ik weet nog hoe de loodgieter stond te vloeken en mijn moeder met het schaamrood op haar kaken erbij stond.

Of je hebt al heel veel cafés en restaurants verstoppings-ellende bezorgd zonder het zelf in de gaten te hebben.
Ik ben een dochter van een loodgieter :biggrin: . Je wil niet weten hoe vaak en hoe veel mensen dit doen. Ook luierdoekjes etc. Dus niet afbreekbare varianten. Heel wat verhalen aan moeten horen.

Mijn vader reisde ook graag, ik heb het geluk gehad dat ik vanaf jonge leeftijd dus in allerlei landen ben geweest.
Mijn partner is pas buiten Nederland geweest toen hij op zichzelf woonde. Hij had nog nooit gehoord van het feit dat op sommige plekken met water gespoeld wordt of wc papier niet in de wc gegooid kan worden. Ook zo met het drinken van kraanwater wat in een aantal landen wordt afgeraden etc. Dat was voor mij 'normaal' en als ik het niet wist zocht ik het op, partner had er niet eens over nagedacht.

Koken (AVG of met pakjes van honig en knorr) wel thuis geleerd. Maar mijn moeder was geen goede kok helaas. Pas toen ik op mijzelf ging ben ik de rest gaan leren/lezen/kijken/proberen/proeven.

Wat ik wel later pas van partner heb geleerd was het runnen van een huishouden. Ondanks eigen bedrijf hebben mijn ouders mij daar niet goed in geschoold. Thuis kon ik alles krijgen, ik hoefde maar te vragen en het werd aangeschaft.
Dat was met minimumloon op mijn 18e uit huis toch een tegenvaller :P .
Uiteindelijk wel gerooid met wat wijsheden en uitleg van partner :-D

Man gooit daarin tegen alle was (behalve de witte) bij elkaar op 40 graden :| .
Zo goor. Vaatdoekjes, handdoeken, keukendoeken, theedoeken, beddengoed. sokken, ondergoed, pyjama's bij mijn wollen trui ook enzo. Ik sorteer de was dus in duidelijke wasmanden. Dat had ie gewoon nooit geleerd.
Achja zo vullen we elkaar mooi aan :heart:
Not my circus, not my monkeys
RikM schreef:
19-01-2021 20:25
Dat zou je denken maar Nederlanders schijnen heel slecht hun handen te wassen (slechtste van Europa zelfs). Maar ongeveer de helft wast bijvoorbeeld z'n handen na toiletbezoek.

Oh dat ja. Kinderen die hun handen heel passief onder het stromende water houden en wachten tot het klaar is. Lukt echt niet als je handen vol kleuterlijm of verf zitten.

Dan moet je wrijven of boenen maar sommigen hebben geen idee hoe dat nou moet.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
19-01-2021 20:25
Dat zou je denken maar Nederlanders schijnen heel slecht hun handen te wassen (slechtste van Europa zelfs). Maar ongeveer de helft wast bijvoorbeeld z'n handen na toiletbezoek.
Helpt natuurlijk enorm als je een goed werkend wastafeltje hebt IN je toiletruimte, met een frisse schone handdoek erbij en wat goede zeep. Mar al te vaak zie je echter een slecht onderhouden fonteintje in de WC (ALS het er al is), met daarbij een gebarsten stukje kleffe zeep (of een smoezelig flesje dat er al sinds Methusalem staat), met daarnaast een handdoekje dat voor het laatst verschoond was in 2011 ofzo. Nou, dan pas ik er ook voor mijn handen te wassen, en in het huis van iemand anders vertik ik het om dan de keuken in te lopen om dáár mijn ablutie te gaan volvoeren.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
19-01-2021 20:42
Helpt natuurlijk enorm als je een goed werkend wastafeltje hebt IN je toiletruimte, met een frisse schone handdoek erbij en wat goede zeep. Mar al te vaak zie je echter een slecht onderhouden fonteintje in de WC (ALS het er al is), met daarbij een gebarsten stukje kleffe zeep (of een smoezelig flesje dat er al sinds Methusalem staat), met daarnaast een handdoekje dat voor het laatst verschoond was in 2011 ofzo. Nou, dan pas ik er ook voor mijn handen te wassen, en in het huis van iemand anders vertik ik het om dan de keuken in te lopen om dáár mijn ablutie te gaan volvoeren.
Wat een vieze mensen heb jij in je omgeving. Ik herken dat helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Boomklevertje schreef:
19-01-2021 20:10
Wat een achterlijke dingen in de OP, dat weet toch zo'n beetje iedereen wel?
Dat vriendelijk blijven niks extra’s kost.
Ook nooit geleerd?
Alle reacties Link kopieren
Gek genoeg heb ik thuis nooit gekeerd om je remsporen even uit de pot te boenen als dat nodig is na het poepen. Vind dat tegenwoordig zo vreemd. Het is me uitgelegd door een vriendje :facepalm: En nog steeds zie ik bij mijn ouders thuis wel eens remsporen in de pot.

Van hetzelfde vriendje ook geleerd dat je in een hotel niet in je pyjama naar de ontbijtzaal gaat :proud: Hij was wel hotels gewend, terwijl ik altijd alleen maar gekampeerd had.
Alle reacties Link kopieren
Miriammm schreef:
19-01-2021 20:49
Gek genoeg heb ik thuis nooit gekeerd om je remsporen even uit de pot te boenen als dat nodig is na het poepen. Vind dat tegenwoordig zo vreemd. Het is me uitgelegd door een vriendje :facepalm: En nog steeds zie ik bij mijn ouders thuis wel eens remsporen in de pot.

Van hetzelfde vriendje ook geleerd dat je in een hotel niet in je pyjama naar de ontbijtzaal gaat :proud: Hij was wel hotels gewend, terwijl ik altijd alleen maar gekampeerd had.
Wauw.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
19-01-2021 20:15
15 jaar geleden in Londen zag ik al op bordjes bij roltrappen “rechts staan en links lopen” oid. Dat zie ik hier nog steeds niet, terwijl het wel gewoon heel handig zou zijn.
Op de meeste treinstations toch wel? Amsterdam en Utrecht in elk geval.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
mafalda schreef:
19-01-2021 19:42
Gooi mijn tampon al 35 jaar door toilet.
Is dat fout dan?
Ja dat mag echt niet. Ik deed het ook af en toe en had toen verstopte wc. Loodgieter zei dat ik last had van witte muizen met rode snuiten en blauwe staarten dat daar dus vetstopping door kwam haha
LīlyRose schreef:
19-01-2021 20:12
Daar zijn ouders en een financieel adviseur voor.
Dan moeten je ouders wel verstand hebben van die dingen en een eigen huis hebben bijvoorbeeld en daarmee weten hoe hypotheken werken. En een financieel adviseur kost geld. Zou toch fijn zijn als je dit soort kennis gewoon leert zonder dat je er voor moet betalen aangezien je het in je leven bijna standaard nodig gaat hebben.
Het verbaast me dat zoveel vrouwen niet weten dat je tampons en maandverband niet door de wc moet spoelen. Ik heb me wel eens laten vertellen dat er op damestoiletten vaak een vuilnisbakje staat waar vrouwen gebruikte tampons en maandverband in weg kunnen gooien. Of het waar is, weet ik niet, want ik kom nooit op het damestoilet.
Ik heb geleerd dat als ik "nee" zeg mensen me toch heus wel aardig blijven vinden. Ik was altijd diegene die overal ja op zei, en dat ging uiteindelijk ten koste van mezelf.
ExodusRedux schreef:
19-01-2021 19:56
Inderdaad hypotheek en notaris. Bij de eerste keer schrok ik mij rot. Ik begreep er niks van en het was een groot zakelijk verhaal.
Dat zijn pensioenen trouwens voor mij ook. Ik hoop maar dat mijn werkgever dat allemaal goed heeft geregeld, want ik snap er zelf bijzonder weinig van. Als ik daarover ga lezen kom ik termen tegen waar ik maar weer door afhaak omdat ik er niks van begrijp.
MrsLady schreef:
19-01-2021 21:09
Dan moeten je ouders wel verstand hebben van die dingen en een eigen huis hebben bijvoorbeeld en daarmee weten hoe hypotheken werken. En een financieel adviseur kost geld. Zou toch fijn zijn als je dit soort kennis gewoon leert zonder dat je er voor moet betalen aangezien je het in je leven bijna standaard nodig gaat hebben.
Dus dan moeten docenten ook nog hypotheek- en belastingadviseur worden?
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
19-01-2021 21:11
Dus dan moeten docenten ook nog hypotheek- en belastingadviseur worden?
Of er eens ééntje 2 uurtjes uitnodigen in de aula voor heel het 4de of 5de jaar?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Boomklevertje schreef:
19-01-2021 20:10
Wat een achterlijke dingen in de OP, dat weet toch zo'n beetje iedereen wel?
Doet me een beetje denken aan al die posters waarop staat hoe je je handen goed wast. Alsof we allemaal gereduceerd zijn tot debielen of zo.
Ik heb nog nooit een band geplakt dus geen idee of ik dat écht kan. Hoe je het moet doen weet ik wel maar of het me lukt..
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven