Wijsheden die je niet op school leert

19-01-2021 18:59 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie dat ook wel eens, dat je ziet dat andere mensen bepaalde lessen of wijsheden niet van huis uit hebben meegekregen? Of dat je juist zelf merkt dat je een weetje niet hebt meegekregen vanuit huis?

Ik bedoel van die dingen die je van je ouder(s) of grootouders leert, wat voorbeeldjes:
- dat je tampons niet door de wc moet spoelen omdat de wc dan verstopt kan raken (en het sowieso goor is dat ze in het riool en dus in zee belanden)... ik ken zoveel vrouwen die dit toch doen!
- dat je in een grote stad / toeristisch gebied beter niet je portemonnee in het makkelijke buitenste ritsvakje van je rugzak kan doen of op een tafeltje leggen met je rug er naartoe (ik zie dat zooooo vaak! en hoor ook zo vaak verhalen over te-simpele zakkerollerij)
- dat meisjes / vrouwen hun poepbillen van voren naar achteren moeten afvegen en niet andersom
- dat je eerst de wc-bril omhoog doet voordat je de toiletborstel hanteert
- koken, schoonmaken, band plakken, plankje recht ophangen
- dat je bij de aankoop van een duur product altijd kan proberen af te dingen, en ook bij je vaste providers van telefonie en energie elk jaar kan vragen om korting
- dat je bovenaan een roltrap even opzij moet gaan of doorlopen, en bij een aankomende trein even moet wachten met instappen totdat de uitstappers eruit zijn

Ik ben vooral benieuwd welke lessen jullie zelf hebben 'gemist' en pas later tegenkwamen. TO trapt af: ik heb helemaal niet leren koken (apart topic over in Eten) en niet zo goed leren schoonmaken. Dat van het afdingen en korting vragen heb ik ook pas na mijn 25e gehoord van andere mensen.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 19-01-2021 19:22
1.19% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
19-01-2021 20:15
15 jaar geleden in Londen zag ik al op bordjes bij roltrappen “rechts staan en links lopen” oid. Dat zie ik hier nog steeds niet, terwijl het wel gewoon heel handig zou zijn.
Ik zie het op stations wel.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Wissewis schreef:
19-01-2021 21:13
Of er eens ééntje 2 uurtjes uitnodigen in de aula voor heel het 4de of 5de jaar?
Oja en na 50 minuutjes snap je er alles van en daarboven je als middelbare scholier ook veel aan. Tegen de tijd dat je van je vervolgopleiding af komt is alles weer anders.
Ook een cursusweek toeslagen aanvragen? En bijstand? En WW?
LīlyRose schreef:
19-01-2021 21:11
Dus dan moeten docenten ook nog hypotheek- en belastingadviseur worden?
Het zou fijn als de basis uitgelegd wordt. Had ik in mijn verdere leven meer aan gehad dan aan een flink aantal andere vakken die ik op de middelbare school heb gehad.
Alle reacties Link kopieren
Miriammm schreef:
19-01-2021 20:49
Gek genoeg heb ik thuis nooit gekeerd om je remsporen even uit de pot te boenen als dat nodig is na het poepen. Vind dat tegenwoordig zo vreemd. Het is me uitgelegd door een vriendje :facepalm: En nog steeds zie ik bij mijn ouders thuis wel eens remsporen in de pot.

Van hetzelfde vriendje ook geleerd dat je in een hotel niet in je pyjama naar de ontbijtzaal gaat :proud: Hij was wel hotels gewend, terwijl ik altijd alleen maar gekampeerd had.
Ik kwam hier achter toen ik 8 was en ging poepen bij een vriendinnetje. Moeder van vriendinnetje schreeuwde door het hele huis wie er net gepoept had en niet de sporen had weggehaald. Ik ging door de grond! Daarna standje voor de hele familie gekregen en wc borstel in mijn hand gedrukt. Ik snap ook niet waarom mijn ouders dat (toen) niet deden.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
MrsLady schreef:
19-01-2021 21:21
Het zou fijn als de basis uitgelegd wordt. Had ik in mijn verdere leven meer aan gehad dan aan een flink aantal andere vakken die ik op de middelbare school heb gehad.
Alles is de verantwoording van het onderwijs inderdaad. Als je groot genoeg bent om een huis te kopen ben je ook groot genoeg om je te laten informeren.
Alle reacties Link kopieren
WitteHaai schreef:
19-01-2021 21:09
Het verbaast me dat zoveel vrouwen niet weten dat je tampons en maandverband niet door de wc moet spoelen. Ik heb me wel eens laten vertellen dat er op damestoiletten vaak een vuilnisbakje staat waar vrouwen gebruikte tampons en maandverband in weg kunnen gooien. Of het waar is, weet ik niet, want ik kom nooit op het damestoilet.
.
Het is een mythe.
LīlyRose schreef:
19-01-2021 21:29
Alles is de verantwoording van het onderwijs inderdaad. Als je groot genoeg bent om een huis te kopen ben je ook groot genoeg om je te laten informeren.
Waarom is het wel de verantwoording van het onderwijs om mij verplicht Duits of Frans te leren? Als ik groot genoeg ben om naar die landen te gaan kan ik ook zelf een taalcursus doen? Ik zeg niet dat alles de verantwoording moet zijn van het onderwijs. Ik vind alleen dat er vakken zijn die nu een stuk minder bijdragen aan wat je uiteindelijk nodig hebt in je leven dan dat soort lessen.
Alle reacties Link kopieren
Sommige dingen heb ik ook nooit geleerd, zoals die roltrap... wij gingen nooit met het openbaar vervoer, alleen met de auto, dus we zagen hooguit roltrappen in het warenhuis, daar heeft niemand echt haast.

Daarnaast hadden wij een schoonmaakster en had ik totaal geen interesse in koken, dus dat soort dingen heb ik pas later geleerd, toen ik op mezelf ging (mijn moeder heeft toen wel gelachen, want ik was nogal eigenwijs en wilde het niet van haar leren in mijn puberteit)

De wijsheid die ik mijn vriend heb geleerd is communiceren... Praat met elkaar en bespreek de dingen, dat gebeurde vroeger bij hem thuis nooit

Andersom heeft hij mij geleerd dat het goed is dat om minder van een mening van een ander aan te trekken
WitteHaai schreef:
19-01-2021 21:09
Het verbaast me dat zoveel vrouwen niet weten dat je tampons en maandverband niet door de wc moet spoelen. Ik heb me wel eens laten vertellen dat er op damestoiletten vaak een vuilnisbakje staat waar vrouwen gebruikte tampons en maandverband in weg kunnen gooien. Of het waar is, weet ik niet, want ik kom nooit op het damestoilet.
Ik zou het toch eens proberen. Vaak is er taart.
MrsLady schreef:
19-01-2021 21:36
Waarom is het wel de verantwoording van het onderwijs om mij verplicht Duits of Frans te leren? Als ik groot genoeg ben om naar die landen te gaan kan ik ook zelf een taalcursus doen? Ik zeg niet dat alles de verantwoording moet zijn van het onderwijs. Ik vind alleen dat er vakken zijn die nu een stuk minder bijdragen aan wat je uiteindelijk nodig hebt in je leven dan dat soort lessen.
O maar dat vind ik ook. Dat wil nog niet zeggen dat je dat soort dingen dan maar wel moet aanbieden. Veel mensen kopen helemaal geen huis bijvoorbeeld.
SjaanRoeispaan schreef:
19-01-2021 21:33
.
Het is een mythe.
En wat bieden ze dan aan op deze site:

https://williejan.com/product-categorie ... n-tampons/
SjaanRoeispaan schreef:
19-01-2021 21:33
.
Het is een mythe.
Een hele gevaarlijke.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
19-01-2021 20:15
15 jaar geleden in Londen zag ik al op bordjes bij roltrappen “rechts staan en links lopen” oid. Dat zie ik hier nog steeds niet, terwijl het wel gewoon heel handig zou zijn.
Op stations hangen die plaatjes al een aantal jaar: links gaan, rechts staan. Wel heel bescheiden en bijna niemand houdt zich eraan.

https://www.prorail.nl/nieuws/roltra ... s-staan
Alle reacties Link kopieren
Minto schreef:
19-01-2021 19:43
Die lessen werden vroeger wel gegeven op de 'huishoudschool'.
Leerlingen (vooral meisjes, want huishoudschool) leerden budgetteren.
Dit is het gezinsinkomen (salaris van je man), zoveel bedraagt de huur, enz.
Het vak is afgeschaft, want het was betuttelend (?), of iedereen leerde het wel thuis (not), of iedereen kan het van nature (getuige de schulden die zelfs tieners al hebben, nadat ze Afterpay gebruiken).
Ik vond het vroeger echt heel raar dat mavo-leerlingen (in het mavo-economieboek stond het iig), hoe je een acceptgiro moest invullen.
Alle reacties Link kopieren
lenthe_ schreef:
19-01-2021 21:38
Sommige dingen heb ik ook nooit geleerd, zoals die roltrap... wij gingen nooit met het openbaar vervoer, alleen met de auto, dus we zagen hooguit roltrappen in het warenhuis, daar heeft niemand echt haast.

Daarnaast hadden wij een schoonmaakster en had ik totaal geen interesse in koken, dus dat soort dingen heb ik pas later geleerd, toen ik op mezelf ging (mijn moeder heeft toen wel gelachen, want ik was nogal eigenwijs en wilde het niet van haar leren in mijn puberteit)

De wijsheid die ik mijn vriend heb geleerd is communiceren... Praat met elkaar en bespreek de dingen, dat gebeurde vroeger bij hem thuis nooit

Andersom heeft hij mij geleerd dat het goed is dat om minder van een mening van een ander aan te trekken
Oh ja, dat ov- ik heb weleens iemand gesproken die niet wist hoe je er voor zorgt dat de bus op het juiste moment stopt. Ik vond dat als ov-reiziger echt heel bijzonder.

Maar goed: ik kan niet autorijden en weet de pedalen niet eens uit elkaar te houden.
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
19-01-2021 19:51
Nou dan heb je al 35 jaar geluk. Ik weet nog hoe de loodgieter stond te vloeken en mijn moeder met het schaamrood op haar kaken erbij stond.

Of je hebt al heel veel cafés en restaurants verstoppings-ellende bezorgd zonder het zelf in de gaten te hebben.
Dat je een tampon door het toilet kon spoelen stond vroeger in de bijsluiter genoemd als voordeel ten opzichte van maandverband. Aangezien je die als je eenmaal weet hoe je tampons gebruikt niet elke maand weer gaat zitten doorlezen, kan ik me voorstellen dat je die les niet leert totdat je een keer een loodgieter nodig hebt of het op het vivaforum leest.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Mevrouw75 schreef:
19-01-2021 21:52
Ik vond het vroeger echt heel raar dat mavo-leerlingen (in het mavo-economieboek stond het iig), hoe je een acceptgiro moest invullen.
Ik zou een moord doen voor een oefen digitale bankomgeving voor onze lln.
Alle reacties Link kopieren
Miriammm schreef:
19-01-2021 20:49
[...]
Van hetzelfde vriendje ook geleerd dat je in een hotel niet in je pyjama naar de ontbijtzaal gaat :proud: Hij was wel hotels gewend, terwijl ik altijd alleen maar gekampeerd had.
Dat zou ik dan weer heel schattig vinden, dat je daar zit te ontbijten en iemand komt daar in alle onschuld lekker nog in pyjama aanschuiven :-D

Maar nu je het zegt: zo'n gek idee is het eigenlijk nog niet. Met een mooie badjas van het hotel over je pyjama zou het (in bepaalde hotels) eigenlijk best kunnen...
Alle reacties Link kopieren
Ik leerde al vrij jong van mijn vader( en dat is hij blijven herhalen) dat ik zeker mijn eigen mening mag hebben, maar wel graag met argumenten.
Ik mocht als puber best zeggen dat ik de paus een crimineel vond( ik was nogal uitgesproken) maar dan wel graag onderbouwd.
Ook is hij blijven herhalen dat ik altijd moest zorgen om “ mijn eigen broek op te houden”.
Dat vond hij enorm belangrijk.
Ook toen ik al volwassen was en kinderen kreeg was hij heel blij dat ik 4 dagen bleef werken en economisch zelfstandig bleef.
Alle reacties Link kopieren
“Maak je je pas druk als het zover is”. Oftewel piekeren is zinloos. Ooit een uitspraak geweest van een kennis van mijn ouders. Helaas is hij jong overleden. Maar die zin is mij altijd bijgebleven :)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Apollos_Belt schreef:
19-01-2021 21:18
Ik zie het op stations wel.
Ik ben al minstens 10 jaar niet op een station geweest :$ ( daarvoor dagelijks 8 jaar lang)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
DG2015 schreef:
19-01-2021 21:58
Dat je een tampon door het toilet kon spoelen stond vroeger in de bijsluiter genoemd als voordeel ten opzichte van maandverband. Aangezien je die als je eenmaal weet hoe je tampons gebruikt niet elke maand weer gaat zitten doorlezen, kan ik me voorstellen dat je die les niet leert totdat je een keer een loodgieter nodig hebt of het op het vivaforum leest.
Ik zal eerlijk zijn: ik heb zoveel onzin op het vivaforum gelezen dat ik deze niet echt serieus neem. Ik heb ook echt, eerlijk waar, nog nooit van iemand in mijn omgeving en een hele grote straal daarbuiten gehoord over een tampon die dwars zat in een pijp.
Alleen bij familie in Amsterdam met een saniprojeur (of hoe heet zo’n kreng) en in een aftands schoolgebouw hingen briefjes om ook aub geen tampons in de pot te mikken.
Ik heb nog geen greenpieser met zwieptouwtjes “oooobeeej, obeeej” roepend over de stranden zien rennen en nog geen brief van de watermaatschappij gekregen.

Ik denk eigenlijk dat het wel meevalt. Behalve hier op het forum.
Maar goed, ik herken het gebrek aan opvoeding m.b.t. remsporen, dus ik ben vast niet een goed voorbeeld.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Er is meer in het leven dan geld verdienen. Als je genoeg hebt heb je genoeg en mag je je tijd aan iets anders besteden, ook als anderen vinden van niet.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
19-01-2021 22:50
Ik zal eerlijk zijn: ik heb zoveel onzin op het vivaforum gelezen dat ik deze niet echt serieus neem. Ik heb ook echt, eerlijk waar, nog nooit van iemand in mijn omgeving en een hele grote straal daarbuiten gehoord over een tampon die dwars zat in een pijp.
Alleen bij familie in Amsterdam met een saniprojeur (of hoe heet zo’n kreng) en in een aftands schoolgebouw hingen briefjes om ook aub geen tampons in de pot te mikken.
Ik heb nog geen greenpieser met zwieptouwtjes “oooobeeej, obeeej” roepend over de stranden zien rennen en nog geen brief van de watermaatschappij gekregen.

Ik denk eigenlijk dat het wel meevalt. Behalve hier op het forum.
Maar goed, ik herken het gebrek aan opvoeding m.b.t. remsporen, dus ik ben vast niet een goed voorbeeld.
"Voorwerpen die de WC kunnen verstoppen

Naast de voorwerpen die volgens regels niet in het riool terecht mogen komen, zijn er ook nog een heleboel producten die ervoor kunnen zorgen dat uw toilet verstopt raakt.

Vet van bijvoorbeeld bakken of frituren
Grote etensresten zoals koffiedik of kippenbotjes
Maandverband, tampons en condooms
Deze voorwerpen blijven achter in de leidingen, waardoor deze vernauwen en er op den duur verstoppingen kunnen ontstaan.

Om als laatste terug te komen op het doorspoelen van goudvissen in de WC: Ook dit is niet aan te raden. Dode vissen kunnen bacteriën en virussen verspreiden en levende vissen kunnen het ecosysteem ernstig uit balans brengen.
Is uw toilet onverhoopt toch verstopt? Bel ons dan, dan lossen wij het probleem voor u op."

Bron: ontstoppingsbedrijf.nu

En vele anderen, btw. Het staat zelfs in de bijsluiter.
Alle reacties Link kopieren
Mijn nederige excuses voor de tampons, ik wist dit echt niet. Nooit te oud om te leren en gelukkig nog nooit verstopping in de afvoer gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven