Wijsheden die je niet op school leert

19-01-2021 18:59 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie dat ook wel eens, dat je ziet dat andere mensen bepaalde lessen of wijsheden niet van huis uit hebben meegekregen? Of dat je juist zelf merkt dat je een weetje niet hebt meegekregen vanuit huis?

Ik bedoel van die dingen die je van je ouder(s) of grootouders leert, wat voorbeeldjes:
- dat je tampons niet door de wc moet spoelen omdat de wc dan verstopt kan raken (en het sowieso goor is dat ze in het riool en dus in zee belanden)... ik ken zoveel vrouwen die dit toch doen!
- dat je in een grote stad / toeristisch gebied beter niet je portemonnee in het makkelijke buitenste ritsvakje van je rugzak kan doen of op een tafeltje leggen met je rug er naartoe (ik zie dat zooooo vaak! en hoor ook zo vaak verhalen over te-simpele zakkerollerij)
- dat meisjes / vrouwen hun poepbillen van voren naar achteren moeten afvegen en niet andersom
- dat je eerst de wc-bril omhoog doet voordat je de toiletborstel hanteert
- koken, schoonmaken, band plakken, plankje recht ophangen
- dat je bij de aankoop van een duur product altijd kan proberen af te dingen, en ook bij je vaste providers van telefonie en energie elk jaar kan vragen om korting
- dat je bovenaan een roltrap even opzij moet gaan of doorlopen, en bij een aankomende trein even moet wachten met instappen totdat de uitstappers eruit zijn

Ik ben vooral benieuwd welke lessen jullie zelf hebben 'gemist' en pas later tegenkwamen. TO trapt af: ik heb helemaal niet leren koken (apart topic over in Eten) en niet zo goed leren schoonmaken. Dat van het afdingen en korting vragen heb ik ook pas na mijn 25e gehoord van andere mensen.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 19-01-2021 19:22
1.19% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
21-01-2021 10:02
Ik denk dat je niet begrijpt waar ik het over heb. Ik heb het juist over alles wat je niet kan leren uit boeken en kunt opzoeken.
Dan gaat het vaak over dingen die van ouders op kind worden doorgegeven, en dat kan variëren van koken tot opruimen tot voordoen hoe je bepaalde dingen schoon houdt of hoe je je kledingkast netjes houdt e.d. Vroeger werden dergelijke "wijsheden" gewoon van ouder op kind doorgegeven en vaak leerde je dat spelenderwijs: je zag je vader of moeder iets op een bepaalde manier doen en dat nam je over. Maar tegenwoordig is dat zo vanzelfsprekend niet meer, om allerlei redenen. Soms omdat beide ouders werken en dus de tijd met hun kinderen beperkt is tot avondeten en bedritueel, soms omdat vader niet meer thuis woont en dus geen voorbeeldrol kan vervullen in het dagelijks leven, soms omdat huishoudelijke kennis als niet relevant wordt beschouwd.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
21-01-2021 09:59
Je noemt het idioten, mafklappers, randdebielen en sukkels. Maar vergeet niet dat de hele wereld ook veel vluchtelingen heeft uit landen als Ethiopië, Soedan, Jemen, Eritrea, Honduras, waar het hebben van een strijkbout en het weten wat de gevaren daarvan zijn, voor veel mensen misschien helemaal niet zo vanzelfsprekend is. Ik herinner me de scenes uit de film (op waargebeurd verhaal gebaseerd, volgens mij naar het boek Wat is de wat van Dave Eggers) over de Soedanese vluchtelingen die in de VS werden opgevangen en aan hun lot werden overgelaten in een appartement en op de grond gingen zitten barbecueën en niet wisten wat die rinkelende telefoon was. Je kan daar heel lullig over gaan doen en ze randdebielen noemen. Of je kan gewoon kijken naar waar ze vandaan komen.

En zo zijn er in Nederland ook mensen die lessen niet meekrijgen vanuit huis, die jij en ik misschien heel basaal en logisch vinden. Zo blijkt wel uit het tampon-niet-in-de-wc verhaal en hoeveel mensen nooit van hun ouders geleerd hebben om niet pontificaal in de weg te blijven staan op straat. En ook Nederlanders veroorzaken branden door bijvoorbeeld kaarsen onbeheerd achter te laten.
Welk weldenkend, redelijk intelligent mens dat bekend in met een wasmachine stopt er een vieze kat in?
Of een natte kat in een apparaat waar je je eten op 100 graden verhit in een minuut.

In Nederland zetten we asielzoekers niet op deze manier in een huis.

Mensen die kaarsen op grijphoogte voor kinderen zetten.. wat begrijpen die niet aan vuur?
Of die een kat hebben en die alleen laten met brandende kaarsen op een randje.

Ik kan er niet bij dat je niet bedenkt dat zoiets niet kan. Krijg je gewoon niet in mijn hoofd.

Wel dat mensen die je aan hun lot overlaat verder leven zoals ze dat deden waar ze vandaan kwamen. Maar die gebruiken dan niet ineens de vaatwasser als douche. Eerder als kastje, maar waarschijnlijk kijken ze ernaar en is dat het wel.
Maar die een handleiding geven over een apparaat heeft ook weinig zin. Want mensen die zo afgezonderd leven hebben 10 tegen 1 niet leren lezen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-01-2021 22:05
Dan gaat het vaak over dingen die van ouders op kind worden doorgegeven, en dat kan variëren van koken tot opruimen tot voordoen hoe je bepaalde dingen schoon houdt of hoe je je kledingkast netjes houdt e.d. Vroeger werden dergelijke "wijsheden" gewoon van ouder op kind doorgegeven en vaak leerde je dat spelenderwijs: je zag je vader of moeder iets op een bepaalde manier doen en dat nam je over. Maar tegenwoordig is dat zo vanzelfsprekend niet meer, om allerlei redenen. Soms omdat beide ouders werken en dus de tijd met hun kinderen beperkt is tot avondeten en bedritueel, soms omdat vader niet meer thuis woont en dus geen voorbeeldrol kan vervullen in het dagelijks leven, soms omdat huishoudelijke kennis als niet relevant wordt beschouwd.
Ik kom van vroeger, en heb ook veel dingen niet geleerd hoor.
En heel andere dingen wel geleerd, dan jij geleerd hebt.
En ik leer mijn kinderen ook weer van alles, maar grote kans, dat ik iets vergeet. Of dat het ze totaal niet interesseert.
Zo heb ik bijvoorbeeld van huis uit heel veel soorten vogeltjes geleerd, ik herken alle verschillende soorten meesjes en herken de roep van verschillende uilen. Maar mijn kinderen interesseert het geen hol.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-01-2021 22:05
Dan gaat het vaak over dingen die van ouders op kind worden doorgegeven, en dat kan variëren van koken tot opruimen tot voordoen hoe je bepaalde dingen schoon houdt of hoe je je kledingkast netjes houdt e.d. Vroeger werden dergelijke "wijsheden" gewoon van ouder op kind doorgegeven en vaak leerde je dat spelenderwijs: je zag je vader of moeder iets op een bepaalde manier doen en dat nam je over. Maar tegenwoordig is dat zo vanzelfsprekend niet meer, om allerlei redenen. Soms omdat beide ouders werken en dus de tijd met hun kinderen beperkt is tot avondeten en bedritueel, soms omdat vader niet meer thuis woont en dus geen voorbeeldrol kan vervullen in het dagelijks leven, soms omdat huishoudelijke kennis als niet relevant wordt beschouwd.
Je hebt gelijk, huishouden is een vak en de vrouw hoort terug achter het aanrecht, dan zou het allemaal een stuk soepeler lopen allemaal! Gouden tijden waren dat.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
22-01-2021 11:11
Welk weldenkend, redelijk intelligent mens dat bekend in met een wasmachine stopt er een vieze kat in?
Of een natte kat in een apparaat waar je je eten op 100 graden verhit in een minuut.

In Nederland zetten we asielzoekers niet op deze manier in een huis.

Mensen die kaarsen op grijphoogte voor kinderen zetten.. wat begrijpen die niet aan vuur?
Of die een kat hebben en die alleen laten met brandende kaarsen op een randje.

Ik kan er niet bij dat je niet bedenkt dat zoiets niet kan. Krijg je gewoon niet in mijn hoofd.

.....
Geen idee.
Ik weet niet uit welk land de moeder kwam maar waarschijnlijk hadden ze daar geen kaarsjes voor de gezelligheid op tafel staan.
Dat wil toch niet zeggen dat ze niet na kan denken?

Hoe dan ook, vreselijk drama :'(


https://www.1limburg.nl/vijfjarig-meisj ... d-brunssum
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
22-01-2021 11:30
Je hebt gelijk, huishouden is een vak en de vrouw hoort terug achter het aanrecht, dan zou het allemaal een stuk soepeler lopen allemaal! Gouden tijden waren dat.
als ik iets niet geleerd heb thuis, is het het huishouden!
(koken wel), schoonmaken, poetsen, de was doen?

Mijn kinderen vinden het nooit erg fris bij opa&oma, gelijk hebben ze.
Niet dat ze vervuilen hoor. Maar hier thuis is het frisser
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-01-2021 11:36
als ik iets niet geleerd heb thuis, is het het huishouden!
(koken wel), schoonmaken, poetsen, de was doen?

Mijn kinderen vinden het nooit erg fris bij opa&oma, gelijk hebben ze.
Niet dat ze vervuilen hoor. Maar hier thuis is het frisser
Ik was niet serieus... maar ik kon het niet laten, ik rook zo'n sterke spruitjeslucht.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
22-01-2021 11:45
Ik was niet serieus... maar ik kon het niet laten, ik rook zo'n sterke spruitjeslucht.
Ik vind het altijd een soort Brexit-lucht, terugverlangen naar een tijd die niet zo mooi was, als je denkt, En zeker niet meer past
pejeka schreef:
21-01-2021 22:05
Dan gaat het vaak over dingen die van ouders op kind worden doorgegeven, en dat kan variëren van koken tot opruimen tot voordoen hoe je bepaalde dingen schoon houdt of hoe je je kledingkast netjes houdt e.d. Vroeger werden dergelijke "wijsheden" gewoon van ouder op kind doorgegeven en vaak leerde je dat spelenderwijs: je zag je vader of moeder iets op een bepaalde manier doen en dat nam je over. Maar tegenwoordig is dat zo vanzelfsprekend niet meer, om allerlei redenen. Soms omdat beide ouders werken en dus de tijd met hun kinderen beperkt is tot avondeten en bedritueel, soms omdat vader niet meer thuis woont en dus geen voorbeeldrol kan vervullen in het dagelijks leven, soms omdat huishoudelijke kennis als niet relevant wordt beschouwd.

Ik heb nooit geleerd stokpaardjes te berijden. Kennelijk een groot gemis in de hedendaagse maatschappij.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 22-01-2021 13:02
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat je niet kan bouwen op anderen. Dat je er niet vanuit kan gaan dat andere mensen net zoveel klaarstaan als jij wel voor hun klaarstaat.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
22-01-2021 13:01
Dat je niet kan bouwen op anderen. Dat je er niet vanuit kan gaan dat andere mensen net zoveel klaarstaan als jij wel voor hun klaarstaat.
Dat is echt geen leuke les, ik zou willen dat het anders was voor je.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
22-01-2021 13:07
Dat is echt geen leuke les, ik zou willen dat het anders was voor je.
Nope, het leven is hard. Je weet ook meteen aan wie je wel en niet wat hebt :)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
22-01-2021 11:30
Je hebt gelijk, huishouden is een vak en de vrouw hoort terug achter het aanrecht, dan zou het allemaal een stuk soepeler lopen allemaal! Gouden tijden waren dat.
Tuurlijk is huishouden iets wat je moet leren. Net zo goed als koken iets is dat je moet leren. Of budgetteren zodat je met je inkomen elke maand rond komt iets is dat je moet leren. Nog niet zo lang geleden leerden kinderen dat (vaak spelenderwijs) van hun ouders, kregen ze van huis uit mee in hun opvoeding.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Je bent nooit zo veilig als je denkt dat je bent.
Niets is wat het lijkt.
Mijn vader: vertrouw nooit een vrouw met rammelende eierstokken!
pejeka schreef:
22-01-2021 19:26
Tuurlijk is huishouden iets wat je moet leren. Net zo goed als koken iets is dat je moet leren. Of budgetteren zodat je met je inkomen elke maand rond komt iets is dat je moet leren. Nog niet zo lang geleden leerden kinderen dat (vaak spelenderwijs) van hun ouders, kregen ze van huis uit mee in hun opvoeding.

Het is geen hogere wiskunde hè. Huishouden is gewoon iets dat je moet doen. Ook als je niets daarover geleerd is, kun je als autodidact heel veel komen.
Andersom schreef:
22-01-2021 20:21
Het is geen hogere wiskunde hè. Huishouden is gewoon iets dat je moet doen. Ook als je niets daarover geleerd is, kun je als autodidact heel veel komen.
Alles staat op YouTube!
Andersom schreef:
22-01-2021 20:21
Het is geen hogere wiskunde hè. Huishouden is gewoon iets dat je moet doen. Ook als je niets daarover geleerd is, kun je als autodidact heel veel komen.

Alleen jammer dat de les "geen schoonmaakazijn gebruiken op natuursteen" zo'n dure is. :sigh:
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
22-01-2021 20:21
Het is geen hogere wiskunde hè. Huishouden is gewoon iets dat je moet doen. Ook als je niets daarover geleerd is, kun je als autodidact heel veel komen.
Oefening baart kunst. Jong geleerd is oud gedaan. Ware woorden. Als je op je 25e nog op Youtube moet gaan kijken hoe je een huis schoon moet houden, loop je aardig achter.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Pas later kom je erachter hoe gevaarlijk je je eigenlijk altijd als fietser gedragen hebt.

(Toen ik ruim 30 was pas rijbewijs gehaald.)
RikM schreef:
22-01-2021 20:30
Alleen jammer dat de les "geen schoonmaakazijn gebruiken op natuursteen" zo'n dure is. :sigh:

Uh, dat leer je nou net wel op school. Bij scheikunde.

Niet letterlijk, dat is waar.
pejeka schreef:
22-01-2021 20:31
Oefening baart kunst. Jong geleerd is oud gedaan. Ware woorden. Als je op je 25e nog op Youtube moet gaan kijken hoe je een huis schoon moet houden, loop je aardig achter.
Achter op wat?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-01-2021 22:05
Dan gaat het vaak over dingen die van ouders op kind worden doorgegeven, en dat kan variëren van koken tot opruimen tot voordoen hoe je bepaalde dingen schoon houdt of hoe je je kledingkast netjes houdt e.d. Vroeger werden dergelijke "wijsheden" gewoon van ouder op kind doorgegeven en vaak leerde je dat spelenderwijs: je zag je vader of moeder iets op een bepaalde manier doen en dat nam je over. Maar tegenwoordig is dat zo vanzelfsprekend niet meer, om allerlei redenen. Soms omdat beide ouders werken en dus de tijd met hun kinderen beperkt is tot avondeten en bedritueel, soms omdat vader niet meer thuis woont en dus geen voorbeeldrol kan vervullen in het dagelijks leven, soms omdat huishoudelijke kennis als niet relevant wordt beschouwd.
Nee dit was een reactie over hoe het werkende leven is, en dat scholen je daar wel iets meer op mogen voorbereiden. Namelijk dat het in het werkende leven veel minder gaat om je daadwerkelijke prestaties / werk, maar veel meer om sociale handigheid om te navigeren in de slangenkuil van ellebogenwerk, politieke spelletjes, borstklopperij en onzichtbaarheid.
Tegenwoordig gebeurt dat volgens mij ook wel.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
_Aphia_ schreef:
22-01-2021 20:33
Pas later kom je erachter hoe gevaarlijk je je eigenlijk altijd als fietser gedragen hebt.

(Toen ik ruim 30 was pas rijbewijs gehaald.)
Ja, het is duidelijk te zien dat steeds meer jonge mensen nooit autorijles hebben gehad of hun rijbewijs hebben. Dan zouden ze wel snappen hoe onzichtbaar ze zijn als ze fietsen zonder licht in de regen.
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven