Wiskundevraag

29-06-2020 19:29 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor de leuk wat wiskundeopgaven aan het doen (middelbare school niv).

Nu is er de volgende opgave:
In het kader van een onderzoek naar de watervervuiling heeft men op drie verschillende locaties A, B en C 10 proefvangsten gedaan en het aantal snoekbaarzen per vangst geteld. De resultaten zijn:
A 10, 16, 22, 28, 34, 40, 46, 52, 58, 64
C 10, 11, 12, 13, 14, 60, 61, 62, 63, 64

Vraag d: Bereken de kwartielafstand op locatie A.
Vraag e: Bereken Q1 en Q3 op locatie C.

De antwoorden staan in het boek, maar de uitwerking niet. Ik geloof dat ik gek word.. Wie legt me deze simpele opgave uit?
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
29-06-2020 20:56
Dit is anders een 3VWO vraag ;-)
Dat zou best kunnen. Ik bedacht net dat ik op de heao ook wiskunde heb gehad in het eerste jaar. Volgens klasgenoten was dat havo 4/5 niveau en ik heb er een 6 voor gehaald. Vraag me niet hoe, want ik kom echt niet verder meer dan een simpele vergelijking.
OohBoy schreef:
29-06-2020 20:58
Hm, staat in 2e fase boek, en in de onderbouwboeken kwam ik niks tegen over kansberekening en statistiek ed.
Ik heb vorige week exact deze opgave nog met mijn mijn dochter (3VWO) gemaakt. De definitie van die kwartielen staat trouwens een paar bladzijdes terug. Komt bij het boxplot ook nog aan bod.
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
29-06-2020 21:02
Ik heb vorige week exact deze opgave nog met mijn mijn dochter (3VWO) gemaakt. De definitie van die kwartielen staat trouwens een paar bladzijdes terug. Komt bij het boxplot ook nog aan bod.

Hm ik snap er geen hout meer van. Ik heb verschillende lesmethodes meegenomen, maar de leerjaren zijn niet heel duidelijk. (VWO A, deel 3 vs 3A VWO vs VWO Wiskunde A deel 3).

Maar, jullie hebben dus ‘Moderne wiskunde’ begrijp ik? Heb je dan heel heel misschien ook de uitwerkingen van blok 2?! En zou je mij daaraan kunnen helpen? :A:
OohBoy schreef:
29-06-2020 21:31
Hm ik snap er geen hout meer van. Ik heb verschillende lesmethodes meegenomen, maar de leerjaren zijn niet heel duidelijk. (VWO A, deel 3 vs 3A VWO vs VWO Wiskunde A deel 3).

Maar, jullie hebben dus ‘Moderne wiskunde’ begrijp ik? Heb je dan heel heel misschien ook de uitwerkingen van blok 2?! En zou je mij daaraan kunnen helpen? :A:
Ik zal het haar eens vragen. Wat is "Blok 2"?

Edit: heb even gekeken, twee boeken met uitwerkingen. Uitwerkingen bij 3A vwo en 3b vwo.
anoniem_63ab5705e222a wijzigde dit bericht op 29-06-2020 21:43
8.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
29-06-2020 21:33
Ik zal het haar eens vragen. Wat is "Blok 2"?

Zou fijn zijn! Blok 2 is statistiek, hfd 4&5. :)
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
29-06-2020 21:31
Hm ik snap er geen hout meer van. Ik heb verschillende lesmethodes meegenomen, maar de leerjaren zijn niet heel duidelijk. (VWO A, deel 3 vs 3A VWO vs VWO Wiskunde A deel 3).

Maar, jullie hebben dus ‘Moderne wiskunde’ begrijp ik? Heb je dan heel heel misschien ook de uitwerkingen van blok 2?! En zou je mij daaraan kunnen helpen? :A:
VWO A, deel 3 en VWO wiskunde A deel 3 lijken me 'hetzelfde boek' maar dan een andere druk
3A VWO weet ik niet, zou ook hetzelfde kunnen zijn maar kan ook deel 3A zijn

Volgens mij zijn er 2 boeken per leerjaar maar ik weet niet of ze per leerjaar genummerd zijn (3A en 3B voor de derde klas) of opvolgend
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
29-06-2020 21:31
Hm ik snap er geen hout meer van. Ik heb verschillende lesmethodes meegenomen, maar de leerjaren zijn niet heel duidelijk. (VWO A, deel 3 vs 3A VWO vs VWO Wiskunde A deel 3).

Maar, jullie hebben dus ‘Moderne wiskunde’ begrijp ik? Heb je dan heel heel misschien ook de uitwerkingen van blok 2?! En zou je mij daaraan kunnen helpen? :A:
VWO A, deel 3 en VWO wiskunde A deel 3 lijken me 'hetzelfde boek' maar dan een andere druk
3A VWO weet ik niet, zou ook hetzelfde kunnen zijn maar kan ook deel 3A zijn

Volgens mij zijn er 2 boeken per leerjaar maar ik weet niet of ze per leerjaar genummerd zijn (3A en 3B voor de derde klas) of opvolgend
Alle reacties Link kopieren
Banaantjee schreef:
29-06-2020 21:48
VWO A, deel 3 en VWO wiskunde A deel 3 lijken me 'hetzelfde boek' maar dan een andere druk
3A VWO weet ik niet, zou ook hetzelfde kunnen zijn maar kan ook deel 3A zijn

Volgens mij zijn er 2 boeken per leerjaar maar ik weet niet of ze per leerjaar genummerd zijn (3A en 3B voor de derde klas) of opvolgend

Die eerste is Getal & Ruimte, de tweede Moderne Wiskunde. Ik denk dat die beiden dan bovenbouw zijn.
3A VWO is ook Moderne Wiskunde, maar dat zou inderdaad derde klas deel A kunnen zijn, en dus niet persé wiskunde A.
En dan heb je ook nog de verschillende uitgaves (edities).. :@@:
OohBoy schreef:
29-06-2020 21:38
Zou fijn zijn! Blok 2 is statistiek, hfd 4&5. :)
H4 is de abc formule en h5 is statistiek. Klopt dat?
Uitwerkingen h5 zijn 18 blz zo te zien. Moet je die hebben?
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
29-06-2020 22:09
H4 is de abc formule en h5 is statistiek. Klopt dat?

Nee helaas, is waarschijnlijk een nieuwere uitgave dan. Het was te proberen, wat een ellende haha.
Maar bedankt voor de moeite! :rose:
OohBoy schreef:
29-06-2020 22:20
Nee helaas, is waarschijnlijk een nieuwere uitgave dan. Het was te proberen, wat een ellende haha.
Maar bedankt voor de moeite! :rose:
Geen dank. Dit is trouwens de 10e editie. Kun je hem anders niet op bol.com vinden?
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
29-06-2020 22:07
Die eerste is Getal & Ruimte, de tweede Moderne Wiskunde. Ik denk dat die beiden dan bovenbouw zijn.
3A VWO is ook Moderne Wiskunde, maar dat zou inderdaad derde klas deel A kunnen zijn, en dus niet persé wiskunde A.
En dan heb je ook nog de verschillende uitgaves (edities).. :@@:
Misschien kan je op de site van de uitgever vinden voor welk jaar het boek is.

Ik heb zelf les gehad uit Moderne Wiskunde en ook weleens bijles gegeven uit dit boek. De laatste jaren eigenlijk alleen nog maar Getal&Ruimte, maar ik vind Moderne Wiskunde prettiger (al kan ik niet precies zeggen waarom).
Banaantjee schreef:
29-06-2020 22:25
Misschien kan je op de site van de uitgever vinden voor welk jaar het boek is.

Ik heb zelf les gehad uit Moderne Wiskunde en ook weleens bijles gegeven uit dit boek. De laatste jaren eigenlijk alleen nog maar Getal&Ruimte, maar ik vind Moderne Wiskunde prettiger (al kan ik niet precies zeggen waarom).
Ik vind het boek ook wel goed. Dochter leert het door vooral de opdrachten te maken. Het is ook een doe-vak en geen leer-vak.
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
29-06-2020 22:29
Ik vind het boek ook wel goed. Dochter leert het door vooral de opdrachten te maken. Het is ook een doe-vak en geen leer-vak.
Ja dat klopt helemaal! Herhalen, herhalen en dan nog meer herhalen. En dan een week later weer want dan is een deel alweer weggezakt
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
29-06-2020 22:29
Ik vind het boek ook wel goed. Dochter leert het door vooral de opdrachten te maken. Het is ook een doe-vak en geen leer-vak.

Ja precies. Ik vind het ook leuk om de opgaves te maken, maar als je ze niet kunt controleren is de lol er wel gauw af. (Deze opgave was uit de ‘test jezelf’, daarvan staan tenminste de antwoorden wel achterin, maar dat is maar 1 opgave per paragraaf, schiet niet echt op).
Alle reacties Link kopieren
Banaantjee schreef:
29-06-2020 22:25
Misschien kan je op de site van de uitgever vinden voor welk jaar het boek is.

Ik heb zelf les gehad uit Moderne Wiskunde en ook weleens bijles gegeven uit dit boek. De laatste jaren eigenlijk alleen nog maar Getal&Ruimte, maar ik vind Moderne Wiskunde prettiger (al kan ik niet precies zeggen waarom).

Het leerjaar maakt me op zich niet heel veel uit, ik kijk vooral naar de inhoudsopgave. :)

Ik had op de middelbare school trouwens G&R maar vind ze best wel op elkaar lijken!

Ik heb de uitgever van G&R gebeld, maar de uitwerkingen van het leerboek dat ik heb van de bieb zijn niet meer te koop.. dan zou ik én de nieuwere leerboeken moeten kopen én de uitwerkingen en dat is me te gortig voor een beetje zelfstudie voor de leuk. Zelfs op mp zijn ze nog een smak geld.

Maar goed, vooralsnog vermaak ik me wel met de boeken en op internet staan ook wel opgaves. Ik zie wel waar het schip strandt.
Alle reacties Link kopieren
oohboy ik heb je net een pb gestuurd (viva toont het niet zo duidelijk dus zeg ik het hier).
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
29-06-2020 23:19
oohboy ik heb je net een pb gestuurd (viva toont het niet zo duidelijk dus zeg ik het hier).

Gezien, dankjewel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven