Abortus? Hoe neem ik een beslissing?

23-10-2017 09:22 829 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door een stomme actie van mijn man (veroorzaakt door combinatie van drank en medicatie) ben ik ongewenst zwanger, nu ruim zeven weken. Tot een jaar geleden was onze relatie stabiel en wilden we graag een kind. Na verschillende miskramen en een te vroeg geboren kindje dat is overleden hebben we dat even stopgezet. Vervolgens werd mijn man ernstig ziek, raakte daarna in een psychose en is een periode erg agressief geweest. We hebben allebei hulp om dit alles te verwerken en de situatie leek stabiel. Zeker door deze laatste gebeurtenis vind ik de situatie nu echter absoluut niet geschikt om een kind te krijgen. Tegelijk voelt een abortus zo verkeerd, vooral gezien de eerdere zwangerschappen. Mijn man wil het kindje heel graag laten komen. Onze situatie is verder stabiel, qua werk, huis, netwerk etc.

Inmiddels heb ik allerlei gesprekken gehad, alle voors en tegens wel op een rijtje, maar dat helpt me niet om een beslissing te nemen. Normaal neem ik beslissingen uiteindelijk vaak op basis van wat goed voelt, maar nu weet ik dat niet. Ik heb nog wel even tijd, maar hoe neem ik een beslissing? Iemand advies?
Alle reacties Link kopieren
Het gaat oké, lief dat je vraagt. Man is stabiel en krijgt langzaam weer wat meer energie. We lopen elke avond een rondje door de buurt, dan praten we over hoe het gaat, wat er is gebeurd, waar we mee bezig zijn. Dat vinden we allebei een fijne manier en ook fijn dat het wat beperkt is zo. We kunnen zolang lopen en praten als we willen en als we weer thuis zijn houden we op.

Op mijn werk wordt streng opgelet dat ik echt niet meer dan 50 procent werk. Dat vind ik niet zo prettig. Het is fijn dat ik weinig verplichtingen heb en weg kan als ik er klaar mee ben, maar als ik even lekker bezig ben en dan een uurtje langer doorga, wil ik dat gewoon kunnen doen. Volgende week ga ik naar de bedrijfsarts, hopelijk kan die meedenken wat daarin nu verstandig is.

Ik heb komende week ook een afspraak met een nieuwe psycholoog. Met de psycholoog vanuit het ziekenhuis klikte het toch niet echt en ik heb ook liever iemand die helemaal los staat van man, dat die er echt voor mij is. Ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat jullie goed bezig zijn Duckling.
Snap dat je het niet prettig vindt als je al te zeer aan de 50% gehouden wordt, misschien is dit een mooie oefening om je grenzen aan te geven, dit geldt namelijk voor negatieve dingen maar even zo goed voor de positieve!
Dus: 'dank jullie wel, heb jullie gehoord maar ik ga nog even door.'
Zou ik denken dan, het gaat er uiteindelijk om waar JIJ je beter door gaat voelen en niet slechter.

Ik kan je schematherapie aanraden bij je nieuwe psycholoog, lees je maar eens in. Ik heb het zelf afgelopen jaar ook gehad. Men kijkt dan waar je valkuilen liggen en dan ga je heel gericht met die punten aan de slag. Een wereld gaat voor je open!

:redrose: :redrose: :redrose:
Hatsjikideee...
I
Alle reacties Link kopieren
Dat is een goed punt, dat ik ook bij positieve dingen grenzen aan kan geven :) Ga ik proberen. Schematherapie ken ik, dank voor de tip. De nieuwe psycholoog heeft dat ook in haar pakket zitten, net als bijvoorbeeld EMDR.

Koffiekop, ik had je bericht gisteravond gelezen. Ik zie dat je het nu hebt weggehaald, dus ik zal er niet inhoudelijk op reageren, maar ik wil je wel bedanken voor je uitgebreide antwoord. Het helpt me om minder naïef te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Duckling, wat fijn dat jullie in wat rustiger vaarwater terecht zijn gekomen. Ik hoop dat de nieuwe psycholoog jou beter kan begeleiden en dat je met hem/haar wel een ‘klik’ hebt.

Van alles wat ik van je heb gelezen heb ik het idee dat je het soms moeilijk vindt om jouw grenzen aan te geven, of om jouw wensen goed duidelijk te maken. Misschien ben je al snel bang om iemand tot ‘last’ te zijn en dat is niet nodig, je bent net zoveel waard als ieder ander persoon, je hoeft jezelf niet weg te cijferen. Ik zie ook dat je al wel stappen de goede richting op gemaakt hebt en wil je veel succes wensen.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor je woorden Inktlijn. Dat klopt, ik vind het lastig en ik probeer nu beter te letten op wat ik nodig heb en wil en dat ook nog duidelijk aan te geven. Dat heeft te maken met eigenwaarde inderdaad. Dat was de laatste jaren best oké, maar het is/was een beetje verdwenen. Dat komt door het geweld denk ik. Ik weet niet precies hoe dat werkt en ik vind het ook vrij stom (om mezelf minder waard te vinden omdat een ander mij geweld aan doet).

Vandaag bij de bedrijfsarts geweest, die begreep mij goed gelukkig en geeft me ruimte om zoveel (of zo weinig) te werken als ik wil, zolang het nog even niet volledig is tot de voorjaarsvakantie. Ze legde het gevaar van voortdurende alertheid/stress uit en gaf tips om dat te doorbreken. Dat is het eerste waar ik met de psycholoog naar wil kijken: dat het niet lukt (omdat ik het niet durf) om tot rust te komen.
Fijn Duckling dat je zo'n goed gesprek met de bedrijfsarts hebt gehad.
Dat van dat geweld en eigenwaarde dat komt me ergens heel bekend voor. Ik denk dat er op het viva-forum misschien ook wel dames zijn die weten hoe zo'n "dynamiek" (?) werkt.
Dat je niet tot rust durft te komen vind ik wel erg verdrietig voor je, ik kan het me ook zo goed voorstellen.
Ik geef je gewoon weer eens een virtuele knuffel :hug:
Alle reacties Link kopieren
Dank je Sam :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Duckling, ik vind het helemaal niet stom en juist begrijpelijk dat je eigenwaarde een knauw heeft gekregen. Dat juist degene die je het meest vertrouwde je geweld heeft aangedaan lijkt mij heel zwaar.

Durf je niet tot rust te komen in de angst dat (opgekropte) emoties er dan uitkomen? Ik denk ook dat de psycholoog je kan helpen om gebeurtenissen gedoseerd te verwerken. Ik hoop dat je een mooie balans kunt vinden tussen werk en ontspanning. Fijn dat de bedrijfsarts je hier de ruimte in geeft. En blijf vooral wandelen :)
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is zwaar. Het heeft er wel iets mee te maken, dat ik het/hem zo verkeerd heb ingeschat/vertrouwd doet niet veel goeds voor mijn eigenwaarde. Maar het is ook iets van dat ik niet veel waard kan zijn als iemand zulke dingen met mij doet. Dat is het ook niet helemaal, snap het nog niet zo goed. Het is niet rationeel, daarom vind ik het stom. Dat geldt ook voor dat niet durven/kunnen ontspannen. Ik wéét dat het nodig is en ik weet ook dat ik het heus wel aankan wat er dan ook maar komt, maar toch durf ik het niet los te laten. Het voelt alsof ik een luik dichthou om te zorgen dat het water dat er tegenaan beukt niet binnenkomt. Zoiets.

Ja, dat wandelen houden we erin. Makkelijker praten zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je jouw man wel degelijk kon vertrouwen toen je de relatie aanging. Maar dat het plotseling gekanteld is n.a.v. een aantal ingrijpende gebeurtenissen. En dat het daarmee geen inschattingsfout is. (Tenzij er in de beginjaren dingen gebeurd zijn waar wij niet vanaf weten).

En eigenwaarde is denk ik deels gevoel en daarmee niet helemaal rationeel te benaderen. Iets dat ook wordt beinvloed door hoe anderen op je reageren.

Dat niet durven ontspannen begrijp ik wel, het klinkt als zelfbescherming. Als het goed is dan zou de psycholoog dit zeker in goede banen moeten kunnen leiden. Het lijkt me niet vreemd als je een soort trauma hebt opgelopen door alle gebeurtenissen en het heeft tijd nodig om alles een plekje te geven. :hug:
Ik hoop dat je snel bij de psycholoog terecht kan. Ik heb serieus mensen voor minder met spoed voorrang zien krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt wel Inktlijn, man was zeker wel te vertrouwen de eerste 9 jaar. Ik weet wel dat het irrationeel is, maar toch gaat het door mijn hoofd, irritant. Hopelijk kan de psycholoog ook daarmee helpen, om het in elk geval begrijpelijk te maken voor mezelf. Morgen heb ik de eerste afspraak (zonder speciale spoed of voorrang, gewoon weinig wachttijd).
Succes morgen Duckling.
Of nou ja succes, ik bedoel hopelijk heb je een prettig gesprek en een goede klik!
Alle reacties Link kopieren
Hoe was je psych, duckling? Heb je daar wat aan denk je?
Go green, fuck a vegetarian
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 29-01-2018 23:18
99.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Confronterend bericht koffiekop, maar wel waar. Fijn dat je het zo helder opschrijft.

De psycholoog was heel rustig, waardoor ik extra voelde hoe onrustig/gespannen ik ben. Ik heb kort het verhaal verteld, merkte dat ik de voor mij heftigste dingen wegliet. Uiteindelijk wel nog genoemd dat hij heel agressief is geweest tegen mij. Ze reageerde wel goed, rustig maar wel dat ze de impact begreep. We gaan nu eerst eens op een rijtje zetten wat er eigenlijk allemaal is gebeurd, met aandacht voor traumaverwerking. Ze zei dat mijn systeem me zo sterk heeft beschermd door geen emotie toe te laten, dat er nu echt niet meer zal komen in één keer dan ik aan kan. Op de een of andere manier geloofde ik dat wel. Ze heeft me een mindfulness oefening meegegeven (bodyscan) om weer een beetje in mijn lichaam te landen. En wat mindfulness-opdrachtjes voor tijdens mijn gewandel. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan. Dinsdag al de volgende afspraak.
Ja Koffiekop inderdaad heel logisch.

Fijn dat je dinsdag al weer terug gaat. Wel eerlijk zijn hoor!
I
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 30-01-2018 00:20
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je dat goed en helder verwoord koffiekop.

Duckling fijn dat het goed ging bij de psycholoog. Van wat ik zo lees is ze nu al een stuk concreter dan je vorige psych. Mooi ook hoe zij jouw zelfbescherming omschrijft, dat moet wel een geruststellende gedachte zijn :)
Je schrijft dat je de gebeurtenissen nu in grote lijnen verteld hebt. Vind je het jammer dat je nog niet alles durfte te vertellen? Ik denk dat het geen probleem is hoor, als het goed is dan zal de psycholoog je begeleiden in steeds één situatie te bespreken, dan kun je tijdens die gesprekken (of schrijfopdrachten) er dieper op in gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ben wel eerlijk, maar moet er wel op letten. Haast automatisch verzwijg ik alles waar niet naar gevraagd wordt. Ik vond het niet erg om alleen de grote lijnen te vertellen. Ik wil graag rustig de tijd nemen om te vertellen, zodat ik het ook kan verwerken. Als ik nu alles had verteld, zou het een emotieloos verhaal zijn geworden, daar had ik niet veel aan gehad. Nu vertelde ik de de grote lijnen, meer als informatie zodat zij een beetje een beeld kreeg.

De bodyscan is wel een effectieve oefening, wel heftig vind ik het. Voel opeens hoe ontzettend moe en gespannen ik ben. Ik was een beetje een wandelend hoofd geworden geloof ik...
Lieve Duckling, wat heb jij intense periode achter de rug. Ik wens je heel veel licht, kracht, liefde en voorspoed toe.

Ik ben na een diepe dal zelf het boek “Patronen doorbreken” gaan lezen. Deze heeft me zeer veel gebracht. Nieuwe inzichten en verklaringen. Het boek heeft ook oefeningen wat je kunt toepassen. Ik heb heel veel aan gehad. Mogelijk dat het ook iets voor jou kan doen? :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ook vanaf hier een dikke :hug:
Hatsjikideee...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je bericht en de boekentip Vivalamor. Ik zal er naar kijken, misschien samen met de psycholoog.

Vanmiddag ben ik daar weer geweest. Ik zag er een beetje tegenop, tegen het moeten vertellen. En ik wist niet goed wat ik precies wilde met de afspraak, daar ergerde ik me aan. Maar beide was niet nodig. Ze vroeg eerst goed door in hoeverre ik veilig ben en me veilig voel thuis, heel zorgvuldig. Daarna nog even weer gehad over dat ik bang was dat alles me zou overspoelen als ik weer gevoel toe zou laten, maar afgelopen dagen heb ik gemerkt dat dat inderdaad niet gebeurde. Ze stelde voor om het bespreken van wat er allemaal gebeurd is nog even uit te stellen. Eerst wat meer in mijn lichaam terugkomen en vertrouwen opbouwen. Dat was wel een opluchting. We hebben een paar meditatie-/visualisatieoefeningen gedaan en nabesproken. Oefeningen die ook goed bruikbaar zijn voor traumaverwerking. Ben heel blij dat ik haar gevonden heb.

Verder gaat het redelijk. Ik ben ziek (geweest) en nog niet echt weer fit. Dat maakt dat man een beetje voor mij gaat zorgen, dat is wel goed geloof ik. Ik heb een paar mensen wat meer verteld over wat er speelde, voorzichtig aftasten wat kan en wat ik wil.
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig hoor Duck :)
Hatsjikideee...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven