Geen resultaten gevonden Probeer een andere zoekterm

Zoekfilters:

ADD en hoe je je leven organiseert hiermee?

11-06-2017 11:23 46 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Iets wat ik eigenlijk allang wist is weer eens benoemd als een probleem. Ik heb ADD, de aandachtstekortstoornis.

Op school lukte het allemaal wel omdat ik slim genoeg was. Op de universiteit lukte het ook nog net met binge-leren. Maar organiseren en plannen kan ik niet, vooral omdat ik zaken eeuwig uitstel en de negatieve consequenties me veel stress bezorgen, maar me niet overhalen om dingen wel te doen.
Inmiddels ben ik halverwege de dertig en ik leer maar niet bij, waardoor ik niet verder groei qua werk maar ook qua organisatie bijvoorbeeld in het huishouden.

Bepaalde trucks heb ik wel, maar het altijd consequent uitvoeren loopt niet altijd goed. Ik doe iets of heel goed of het faalt jammerlijk, soms met veel werk erin gestoken, soms met heel veel tijd qua vermijding erin gestoken, soms totaal vergeten.

Ik wil zwanger worden dus nu instellen op medicijnen kan niet. Dus ik moet mijn weg vinden, eventueel met hulp maar hierin heb ik zelf niet zo'n vertrouwen. Mede omdat ik veel heb gelezen over hoe je het moet doen, maar het uitvoeren lastig blijft.

Wat werkt voor jou praktisch gezien, wat is jouw pad met omgaan met jezelf geweest en hoe ben je tot bloei gekomen?
Ik lees even mee. Ben er zelf ook dit jaar pas achter gekomen en vielen zoveel dingen op zijn plek. Ben nu 25 jaar. Nooit tot last geweest.
Maar nu een kantoorbaan en merk het nu heel goed aan mijn concentratie.

Ik lees even mee voor tips want ga niet graag aan de medicijnen
Oh en vroeger was er ook veel minder afleiding. Tegenwoordig zit ik een groot deel van de tijd alleen in mijn kantoor. Ik red mijn dagelijkse werk net, maar zit heel veel op mijn telefoon bijvoorbeeld. Dat ging stukken beter toen ik ern baan had waarbij ik een kamer deelde of waar veel mensen binnen konden lopen.
Ik ben er ook geen held in, en wat voor mij werkt hoeft voor jou niet te werken. In bloei ben ik zeker niet, maar daar is nu ff de ADD niet schuldig aan (hoewel die het niet makkelijker maakt)

Ik raak ook erg afgeleid door elektronica, even een spelletje op de telefoon, even een site checken kan ik niet. Ben wat dat betreft net een verslaafde, zodra ik mezelf iets toesta sla ik er in door. Dus op mijn werk gaat mijn telefoon in mijn tas. Thuis mag ik pas na kinderbedtijd op de tablet. Heel strikt want als ik vandaag smoesjes verzin hou ik me er morgen ook niet aan.

Verder werkt structuur, op het zelfde moment dezelfde dingen in dezelfde volgorde doen zodat ik niet verzand in discussies met mezelf (loopt ook een topic over nu). Voor de grote lijnen (administratie, belastingaangifte) helpt vriend me herinneren en stelt hij deadlines.

Rust in de omgeving is rust in mijn hoofd, dus op vaste tijden (na ontbijt, voor het eten, voor naar bed gaan) rondje rommels opruimen helpt ook.

Op het werk ook deadlines, werk in de zorg en de dagelijkse dingen gaan prima (wederom structuur en routine). Plannen van de taken erom heen (en dat worden er helaas steeds meer) kosten moeite, daar krijg ik dus ook hulp bij het plannen waarbij ik met collega afspreek wanneer het af is, dat helpt om het niet te blijven uitstellen.

Zoek anders een goede ADD coach die je helpt structuur die voor jou werkt in te bouwen. Kan echt een hoop rust geven.
Een goede add coach.... Ik vertrouw mezelf niet om te gaan en te blijven komen. Ik geloof er eigenlijk niet in dat iemand me daarbij kan helpen.
Ik weet niet of ik helemaal add heb, nooit laten onderzoeken. Maar, ik merk dat het mij veel geholpen heeft om de verbetering niet te zoeken in tegen mezelf ingaan, maar met mezelf mee werken.
Ik ga niet iedere dag op een vast tijdstip een klus doen, of lijstjes maken en vinken, of alles een vaste plek geven en daar ook houden.
Wel weet ik nu van mezelf wat de beste momenten zijn en van welke stemming ik gebruik kan maken voor werk, of huishouden, of administratie. En ik weet wat mijn valkuilen zijn en probeer die te vermijden.
Ik accepteer dat ik sommige dagen op mijn werk nét de 5,5 haal, omdat ik weet dat ik net zo goed een 8+ scoor op andere dagen.
Gelukkig heb ik werk wat dat toelaat. Maar dat zoek ik ook steeds bewuster op.

Een coach kan met jou op zoek naar wat je wel goed doet, en hoe je dat versterkt. En wat minder is, en hoe je dat ook minder belangrijk of bepalend maakt. Zo blijf je jezelf zonder dat je daar al te veel last van hebt.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Oh dit is wel heel erg herkenbaar. Op de uni ging het ook met binge-leren prima. Mijn werk ook al heb ik ook daar uitstelgedrag.
Maar thuis....met opruimen, organiseren, geldzaken regelen etc loop ik steeds weer tegen uitstel en consequenties en stress daardoor aan. En toch lukt het niet verbetering te brengen daarin.

Ik lees mee.
Ab imo pectore
Mijn probleem is momenteel dat ik weet een opleiding naast/tijdens mijn werk doe. Dat rondbreien kost me heel veel stress. Op werk lukt het als het om de standaard dingen gaat, maar verdieping vind ik lastig. Het huishouden doet mijn man grotendeels gelukkig. Ik doe alleen overzichtelijke zaken: de slaapkamer, wc, badkamer en de kleding (hoewel dat laatste met alle stappen soms ook vastloopt). De woonkamer en keuken opruimen, dat valt me echt zwaar bijvoorbeeld. Liefst zou ik een schoonmaker inhuren....
Maar dat is toch ook zwaar? Werk, opleiding, alles bij elkaar. Dat zou iedereen zwaar vinden.

Verder een interessant onderwerp, ik herken er eea in bij mijn zoon. He schijnt dat een exorfinen-vrij dieet helpt, maar zelf weet ik nog niet in hoeverre ik dat moet geloven.
Ik weet niet of wat jij moet precies hetzelfde dieet is. Maar ik ken wel de studies rondom een adhd dieet. Is ook weleens op nieuwsuur ed geweest. Het werkt maar het is heel erg strikt, je elimineert heel veel voedingsstoffen en er moet heel veel geobserveerd door ouders en leerkrachten wat het effect is. Die laatste twee groepen heb ik niet echt zo intensief in de buurt. Al met al duurt het duurt een jaar of anderhalf a twee voordat kinderen ingesteld zijn. Maar als ze iets buiten het voor hun specifieke uitgevonden dieet eten, wordt het effect weer tenietgedaan. Niet te hanteren met pubers dus. Als volwassene lijkt het me qua observaties vrijwel onmogelijk.
Bovendien weet ik niet exact wat het effect is op organisatievermogen. Ik ben immers niet hyperactief.
:hug:
tarataz wijzigde dit bericht op 23-06-2017 08:39
99.61% gewijzigd
En toch kan een coach het meeste uitrichten denk ik. Anders ga je in het wilde weg allemaal tips uitproberen die bij anderen helpen, maar misschien niet bij jou past. Wat Lola zegt zou bij mij niet kunnen, ik ben helaas nooit in een bui waarin ik moed heb om de administratie te doen, en voor huishouden maar heel af en toe. Ben bang dat ik dan zou verzuipen in mijn eigen puinhopen. Ik weet van veel adhd-ers dat ze het best functioneren als zelfstandige, terwijl dat voor mij never niet haalbaar gaat zijn, ik heb de dwingende ogen van een "baas" nodig om alles wat bij mijn werk hoort te doen.

En als je van alles gaat proberen gaat dat waarschijnlijk zelfs op de ADD manier, dus van alles door elkaar, dingen half doen, ergens wel mee beginnen maar niet afmaken, teleurgesteld raken omdat niets werkt, terugvallen in je oude gewoontes. Een coach kan samen met jou kijken waar de grootste valkuilen zitten, wat er aan trucks bij jou past, en je helpen om het vol te houden.

En anders, er zijn verschillende add topics, maar meestal bloeden ze snel dood omdat ADD-ers een forum bijhouden niet lang volhouden :P:P:P . Maar daar worden wel tips gegeven, dus misschien kan je ze opzoeken?
Ik upp dit topic even want herken mezelf ook wel in add. Heb nooit een officiële diagnose gehad en ben daar ook niet aan toe.

Heb sinds ik kinderen heb echt moeite met plannen en organiseren. Daarvoor kwam ik weleens ergens te laat maar dat was het voor zover de symptomen. Ook kwa werk gaat het goed, al werkte ik wel onder m'n niveau. Maar dat geeft dan weer ruimte om te genieten van m'n werk. Een werk wat ik aan zou kunnen kwa niveau lukt niet vanwege de mentaliteit die erbij hoort. Ben dus blijkbaar nogal gemakzuchtig. Maar nu ik kinderen heb wordt het me heel vaak teveel. Alsof ik door de golven wordt meegenomen en zelf niks meer te zeggen heb. Dit frustreert en m'n lontje wordt korter. Ik heb geen dagritme. Mijn kindjes zijn mijn wekker en dat is om 8.45. Altijd zo geweest, zelfs later. Nu zet ik de wekker om 8.30 en wordt dan nog best moe wakker idem voor m'n kindjes. Als ze op bed liggen bloei ik op en wordt gewoon pas om 24 uur moe. Als ik 23.30 in bed lig ben ik klaar wakker.

Oudste moet naar basisschool en moet om 8.30 beginnen. Ik ben er erg gestresst van. Op m'n vorige werk hield ik het lang vol omdat ik om 9.15 mocht beginnen, bovendien had ik toen nog geen kinderen.

Maar het ochtendritueel is aankleden terwijl ik ondertussen de kinderen moet corrigeren. Ook heb ik veel me time nodig om ff hoofd leeg te maken of stiekem eigen interesse op te zoeken op iPhone. Tuurlijk werkt dat niet en word ik onderbroken door m'n twee jonge kindjes, 2- 4.

Heb niet de kracht en puf om alles in goede banen te leiden. Kinderen zijn erg bewerkelijk en spelen liever niet alleen. Voel mezelf een slechte moeder en denk weleens dat moeders met add het extra zwaar hebben. Of ik ben overspannen geraakt...

Graag niet quoten omdat ik dit bericht later wil kunnen weghalen.
moonlight wijzigde dit bericht op 11-08-2017 21:20
0.06% gewijzigd
Ik zit er ook mee.
Wanneer ik lees over add op bv levente herken ik me in bijna alles. Ook de verhalen. Mijn hoofd zit altijd vol en ik ben ontzettend moe. moeite om bv dingen voor de kinderen te onthouden zoals bv aan huiswerk herinneren, dingen meegeven.. Huis op orde houden gaat moeilijk. Ik associeer door in mijn hoofd en kan - voor mijn man toch - ineens over iets beginnen wat totaal naast de kwestie is. heb het moeilijk om mensen te laten uitpraten en voel niet altijd goed aan wanneer ik mag tussen komen. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wat ook een valkuil is, is Dat wanneer iets mij raakt of ik ben erg geëngageerd voor iets ik kan beginnen ratelen. Zonder dan vaak door te hebben dat iemand tussen wil komen of niet mee is.

Ik heb alleen een maar: op school heb ik geen noemenswaardige leerproblemen gehad. Ik kon redelijk plannen, toen Wel. Op hogeschool knalde ik al mijn theorie tot in detail van buiten en ging hier erg ver in uit angst om te falen. Te ver soms ben er bijna aan onderdoor gegaan. Ik heb me altijd anders gevoeld.
Ik denk aan add maar kan dat met bovenstaande wel..?

Ben, dat zijn goede kanten, heel creatief, heb veel fantasie en kan ontzettend snel denken en associaties leggen als ik wil en als het me boeit.
Ben sterk in mijn job als hulpverlener (als ik mensen laat uitpraten zucht :-D )
Ik heb een zoon met adhd en ass en dochter met ass.

Ik loop momenteel vast. Mijn hoofd voelt altijd zo moe en met mensen afspreken begint veel energie te vragen. Vroeger had ik dat minder maar toen hzd ik ook amper vrienden...

Wat denken jullie hier nu van...?
O ja en ik stel vreselijk veel uit :cry:
Waarom kan instellen op medicatie niet als ik vragen mag?

Ik heb ADD, weet dit sinds 2 jaar. Ik ben ook nog zoekende. Ik heb groepstherapie gehad, maar daar niets van geleerd. En veel boeken gelezen. Maar ik blijf het moeilijk vinden.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Mijn tips:

- Wekker zetten een uur voor je afspraak, en 15 minuten voor je weg moet. Vaak ben je dan nog wel even bezig met het zoeken van schoenen, tas enzo.
- maak een klein tasje met de spullen die je altijd nodig hebt, zoals portemonnee, OV, agenda, oplader etc. Die kan je dan makkelijk meenemen in de tas die je op dat moment meeneemt.
- Voor degene die wel medicatie nemen: wat doe je 's ochtends als eerste? Is dat koffie zetten? Zet dan je medicatie in de keuken. Is het je gezicht wassen? Zet dan je medicatie in de badkamer. Doe het zodra je opstaat.
- Maak een bakje bij de voordeur/in de gang waar je je sleutels in legt bij binnenkomst. En zorg dat minimaal 2 mensen dichtbij een reservesleutel hebben, want mis gaat het sowieso een keer.
- Maak vaste plekken voor alles in huis. En ruim elke avond even 5/10 minuutjes op. Zo raak je niets kwijt.
- gebruik de pomodoro methode als dat helpend is voor jou. 25 minuten werken, 5 minuten pauze. En dat dan 4 keer. Daarna een half uur pauze en even wat anders doen.
Je hebt een app, maar kunt ook gewoon zelf je wekker instellen.
- Simpel, maar: agenda agenda agenda!!!! Zorg voor een handige waar ook gelijk to do lijstjes en dergelijke in kunnen. Zodat je niet overal boekjes hebt liggen.
- Blokkeer bepaalde websites op je computer. En leg je telefoon in je kluis/bij een collega als het je te veel afleidt. Alleen in je lunchpauze mag je die gebruiken.
- Maak checklists voor spullen die meegaan op vakantie. Kopieer deze een x aantal keer. Zo kun je altijd controleren of alles mee is.
- Plan voldoende beweging en ontspanning in. En eet gezond, vermijd suikers. Meditatie helpt sommigen.

Mocht me vanavond nog wat te binnen schieten zal ik dat nog sturen :)
Lezen jullie mijn post ook ff? Want zit echt met veel vragen... Pb mag ook
Oh ik zie nu pas dat dit een wat ouder topic is.
Geef ik al die tips voor niets :facepalm:

Moonlight, als je er nooit last van hebt gehad tot de laatste jaren vraag ik me af of je het add kunt noemen.
Ik denk eigenlijk dat je vooral een avondmens bent. Ik zou gewoon eens daar op googlen en kijken of je passende tips kunt vinden.

Minionette ik herken het meeste wel. Ik zou eens kijken of je wat kunt met tips over dit probleem (genoeg boeken te vinden) en verder vooral een goede balans zoeken tussen inspanning en ontspanning. Als afspreken met mensen je vaak te veel energie kost is het prima om dat op een lager pitje te zetten. Of een op een afspreken, in plaats van in een groep. Als jou dat helpt.
Heb je een partner? Vraag eens of hij/zij mee wil denken en of jullie structuur aan kunnen brengen in jullie huishouden, ritme en werk/privéleven.
Succes!
En lees mijn andere post eens door en kijk eens of je er wat aan hebt.

Wat je vooral niet moet doen is je hele week volplannen. Genoeg tijd nemen voor rust en ontspanning.
Miniotte, ik herken wel dat je makkelijk afgeleid kan raken, of je gedachtes niet kan uitzetten. Al verschilt het in hoeverre ik er dan last van heb.

Mijn leven was voordat ik kinderen kreeg vrij rustig en had vroeger een moeder die veel voor me deed en me erg beschermend heeft opgevoed. Dus toen ik jong was viel het niet zo op. Wel ben ik altijd wel dromerig geweest en vond ik dat ik best veel fantasie had. Dat laatste komt er niet uit want creatief bezig zijn is niks voor mij.

Ik vind het een hele uitdaging mijn kindjes op tijd op school te krijgen. Komt ook omdat ik geen ochtendmens ben. Mocht de school een uur later beginnen zou ik mezelf minder druk maken.
Moonlight ik neem aan dat je ook een partner hebt?

Ik herken je probleem hoor! Ik heb heel lang een slaapprobleem gehad en kon 's avonds maar niet slapen. Als mijn wekker dan om 6.15 ging was ik gewoon NIET wakker te krijgen, ik viel soms in de douche weer in slaap. Ik vond dat echt wel pittig. In jouw geval is het wellicht een optie dat jij de avonden doet en de vader de ochtenden?
Wat ik vroeger vaak te horen kreeg was: "kom beetje actie, tempo, niet zo suffen"... en ik was voor mijn gevoel niet aan het niksen. Ik was natuurlijk aan het nadenken over welke optie het beste zou zijn of iets wat was voorgevallen laatst, etc. Dus voor mijn gevoel sufte ik niet...

Herkenbaar?
Luna, mijn partner werkt onregelmatig en is soms ook een paar dagen van huis. Dus ook van hem komt weinig structuur en duidelijkheid uit. De ene keer kan het wel, dan weer lange tijd niet.
Hé leuk dat dit door mij geopende topic weer wakker is! Het wordt denk ik meer dan relevant binnenkort: ik ben net zwanger en ook nog eens van een onverwachte tweeling. Dat met add klinkt als een hele slechte combi. Maar ik moet er maar wat gaan maken. Mijn zwangerschapswens was ook de reden waarom ik geen medicatie kon gebruiken. Ik zie tegen het geregel met kinderen erg op, daar ga ik de mist vast mee in.
Ik heb mezelf wel bepaalde dingen geleerd in de loop Vd jaren, bv vaste plek sleutels, alle belangrijke dingen in mijn tas laten, alarmpjes zetten, maar dat gaat maar op voor beperkte dingen. Ik moest bv een rekening betalen, zit al weken in mijn tas, maar heb nu een aanmaning aan mijn broek, terwijl ik gewoon het geld heb en twee dingen in.moest voeren op mijn bankier app. En zo zijn er tientallen zaken die ik uitstel, vergeet en die dan weer keihard opduiken.
Oh mijn man heeft ook adhd, maar is wel gestructureerder dan ik. Maar ook chronisch ziek en weinig belastbaar. Dat helpt ook niet echt, daarnaast kan ik het niet altijd hebben om aangesproken te worden op bv uitstelgedrag.

Anonymous

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven