Psyche
alle pijlers
Adhd partner
dinsdag 23 juli 2024 09:29
Ik heb een hele lieve vriend met adhd. Ik ben gevallen voor zijn 'actie'. Ik hoef maar met mijn vingers te knippen en hij doet het voor me. Hij is enorm gedreven en zoekt steeds weer nieuwe uitdagingen. Hij repareert alles in huis en aan de voertuigen. Heerlijk zo een manman die met zijn handen werkt.
Oké, ik laat mijn vraag achterwege. Ik besef me ook gewoon dat ik mijn vriend neem zoals hij is. Ook met kanten die ik minder vind. Ik heb ook mindere kanten. Die heeft iedereen.
Oké, ik laat mijn vraag achterwege. Ik besef me ook gewoon dat ik mijn vriend neem zoals hij is. Ook met kanten die ik minder vind. Ik heb ook mindere kanten. Die heeft iedereen.
plantenbabe wijzigde dit bericht op 23-07-2024 16:11
Reden: Verandering van gedachte
Reden: Verandering van gedachte
49.26% gewijzigd
dinsdag 23 juli 2024 10:04
Is dat voor jou een reden geweest om uit elkaar te gaan? Ik merk dat ik er moeite mee heb.
dinsdag 23 juli 2024 10:06
Sowieso, in elke relatie kan het gebeuren dat je uit elkaar groeit of dat een eigenschap die je eerst heel leuk vond, toch gaat irriteren. Of dat blijkt dat je toch te verschillend bent.Plantenbabe schreef: ↑23-07-2024 10:04Is dat voor jou een reden geweest om uit elkaar te gaan? Ik merk dat ik er moeite mee heb.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 23 juli 2024 10:17
Het 'aanwezige' gedrag heb ik het meeste moeite mee. Ik ben die stille muis die zichzelf het liefste onzichtbaar maakt. Overal waar hij komt weet iedereen in 10 seconden dat hij er is. Ik kan geen winkel meer binnen lopen met hem zonder ineen te krimpen en te denken 'Oh jee, wat zegt hij nu?'. Maar ook op mijn werk.
dinsdag 23 juli 2024 10:40
Klinkt alsof je denkt dat je vriend zijn gedrag 'afstraalt' op jou?Plantenbabe schreef: ↑23-07-2024 10:17Ik kan geen winkel meer binnen lopen met hem zonder ineen te krimpen en te denken 'Oh jee, wat zegt hij nu?'. Maar ook op mijn werk.
Misschien als jij aan de slag gaat met jouw onzekerheden, dat je je vriend gewoon zichzelf kan laten zijn.
dinsdag 23 juli 2024 10:43
Ik denk dat je hem dan beste vrij kan laten, want ik ben de ADHD partner en als mijn partner zich schaamt voor mijn ADHD dingen dan ben ik liever alleen.
Ik weet niet wat hij zegt, want een flapuit zijn door ADHD is niet zelfde als altijd maar rare of ongepaste dingen zeggen.
Ik hoor vaak zat zogenaamde neurotypische mensen zomaar hele domme dingen zeggen, steeds uit niets de raarste racistische en seksistische uitspraken doen. Daar zou ik bij een partner ook snel klaar mee zijn.
Je OP is eigenlijk zo goed als nietszeggend, dus gaat om karakter of de ADHD waar je last van hebt bij je partner?
Ik weet niet wat hij zegt, want een flapuit zijn door ADHD is niet zelfde als altijd maar rare of ongepaste dingen zeggen.
Ik hoor vaak zat zogenaamde neurotypische mensen zomaar hele domme dingen zeggen, steeds uit niets de raarste racistische en seksistische uitspraken doen. Daar zou ik bij een partner ook snel klaar mee zijn.
Je OP is eigenlijk zo goed als nietszeggend, dus gaat om karakter of de ADHD waar je last van hebt bij je partner?
dinsdag 23 juli 2024 10:45
Jij bent niet verantwoordelijk voor het gedrag van je vriend. Je denkt misschien dat mensen jou " er op aankijken " maar dat is niet zo.Plantenbabe schreef: ↑23-07-2024 10:17Het 'aanwezige' gedrag heb ik het meeste moeite mee. Ik ben die stille muis die zichzelf het liefste onzichtbaar maakt. Overal waar hij komt weet iedereen in 10 seconden dat hij er is. Ik kan geen winkel meer binnen lopen met hem zonder ineen te krimpen en te denken 'Oh jee, wat zegt hij nu?'. Maar ook op mijn werk.
Bij een scheiding in je haar gaat het ook 2 kanten uit dus dikke doei! (by GrumpyCat1983)
dinsdag 23 juli 2024 10:59
Ik vraag me af of de dingen waar ik me aan stoor adhd dingen zijn of karakter.Lucifee2024 schreef: ↑23-07-2024 10:43Ik denk dat je hem dan beste vrij kan laten, want ik ben de ADHD partner en als mijn partner zich schaamt voor mijn ADHD dingen dan ben ik liever alleen.
Bijvoorbeeld een dure schoenenwinkel binnen stappen en tegen de winkelbediende roepen die tegen de toonbank leunt "goed vasthouden anders loopt hij weg!". En dan hard om zijn eigen grapje lachen.
Ik accepteer de 'negatieve' adhd dingen zoals: steeds een andere hobby die een hoop geld kost, geen huishouden doen, rommel niet opruimen, hem precies moeten vertellen hoe ik iets wil enz.
Ik doe alles in huis, hij doet de klussen. Gaat prima op die manier.
Het enige waar ik niet zo goed mee kan leven is dat 'aanwezige'.
Maar iedereen heeft wel wat, toch? Ik moet me er ook niet zo druk over maken.
dinsdag 23 juli 2024 11:04
Dit moet ik inderdaad goed onthouden.
Hij ging een keer mee naar mijn werk omdat het op zondag was en er een leuke activiteit was voor de ouderen in het verpleegtehuis. Ik vind het erg leuk dat hij mee gaat. Maar ik vergeet soms dat hij er ook dingen uit kan flappen over rolstoelen bijvoorbeeld die niet zo handig zijn.
Maar goed, ik moet niet steeds ter plekke door de grond zakken en mee verantwoordelijk voelen voor zijn gedrag. Ik moet wat meer relaxed zijn. Mijn vriend is verder echt super.
dinsdag 23 juli 2024 11:55
Ik vind dat soort jovialiteit vreselijk en zou mij ook vreselijk aan storen. Het is namelijk wel iets waar je steeds mee geconfronteerd wordt en daar zou ik in ieder geval geen trek ik hebben. Zelfs als hij verder HE-LE-MAAL perfect is, zou ik dat gewoon niet trekken. Ik wil mij niet schamen voor mijn partner, maar ik gun mijn partner ook iemand die zich daar niet voor schaamt. Maar blijkbaar ben ik gewoon niet de persoon die bij hem past.Plantenbabe schreef: ↑23-07-2024 10:59Ik vraag me af of de dingen waar ik me aan stoor adhd dingen zijn of karakter.
Bijvoorbeeld een dure schoenenwinkel binnen stappen en tegen de winkelbediende roepen die tegen de toonbank leunt "goed vasthouden anders loopt hij weg!". En dan hard om zijn eigen grapje lachen.
Ik accepteer de 'negatieve' adhd dingen zoals: steeds een andere hobby die een hoop geld kost, geen huishouden doen, rommel niet opruimen, hem precies moeten vertellen hoe ik iets wil enz.
Om eerlijk te zijn, denk ik dat al die andere negatieven ook meetellen. En iedereen heeft wel wat? Ja, dat klopt. Maar het is niet zo dat elke wat evenveel weegt. Noch is het zo dat elke wat op zichzelf staat.
Dat iemand steeds zijn sleutels laat slingeren, is hoogstens een zucht waard. Tenzij diegene steeds aan jou vraagt waar die sleutels zijn, te beroert is om de sleutels aan het haakje voor de sleutels te hangen, altijd loopt te vloeken tijdens het zoeken, jouw sleutels pakt of zelfs jou de schuld geeft. Het zijn nog steeds sleutels die de ander kwijt raakt, maar jij hebt er last van. Dat is al een hele andere wat.
En het is niet leuk om in je eentje verantwoordelijk te zijn voor het hele huishouden, zowel qua taken als het mentaal bijhouden van al die taken en eventuele verzoeken aan je partner. Ik zou mij dan zijn moeder voelen en niet als zijn partner. Als ik dan ook nog met samengeknepen billen met hem op stap moet, alsof je met een kleuter op stap gaat die de meest ongepaste opmerkingen maakt, dan zou ik mij helemaal zijn moeder voelen.
Ik vraag mij af in hoeverre jouw wens om onzichtbaar te zijn, bijdraagt aan jouw wegcijfergedrag om die lieve vrede en dan maar alles accepteert?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 23 juli 2024 11:55
@Plantenbabe: Misschien ook fijn om je iets minder druk te gaan maken over wat mensen van jou vinden? Vond ik lang heel moeilijk, maar kijk eens eerlijk om je heen, je verwacht vaak veel meer van jezelf dan anderen doen. Er zullen mensen die hem heel grappig vinden en anderen vinden het irritant, prima toch? Zo hebben mensen ook een mening over jou en daar doe je ook niets aan.
dinsdag 23 juli 2024 12:11
Ja uiteindelijk is dat wel de reden geweest. Met alle ADHD dingen kon ik enigsinds leven. Sommige dingen had ik moeite mee maar kon ik wel accepteren omdat ze nu eenmaal bij hem paste. Een voorbeeld, een cola inschenken maar die was in de koelkast op, naar de koelkast in de berging die stond binnen notime op straat wat ging hij even opruimen. Sommige dingen hoorde innde schuur achter die daarna aan de beurt was. Resultaat 3 uur verder en tijd om naar bed te gaan.Plantenbabe schreef: ↑23-07-2024 10:04Is dat voor jou een reden geweest om uit elkaar te gaan? Ik merk dat ik er moeite mee heb.
Vaatwasser inruimen en vervolgens thuis komen in een chaos van een keuken met een halve uitgeruimde vaatwasser omdat hij weer afgeleidt was en op de bank zat met de ipad.
Het altijd "aanwezig" zijn, grappen maken over anderen hebben uiteindelijk onze relatie gekost. Ik was totaal opgebrand. 3 van de 4 kinderen hebben ADD. Daar kan ik overigens echt prima mee omgaan. Voor mij zat het probleem echt in de Hyperactiviteit en het eruit flappen van opmerkingen en grappen zonder na te denken.
Sinds wij uit elkaar zijn heb ik bergen meer energie.niemamd uit mijn omgeving vond iets van zijn gedrag, ik schaamde me wel echt heel dood als hij dingen deed in mijn bijzijn, op een rapportgesprek ook bijv. Je bent toch parner van. Maar toen we uit elkaar gingen kwamen de woorden wel los.
Waarom neem jij je man mee naar je werk als hij zich daar zo gedraagt en je je ervoor schaamt?
dinsdag 23 juli 2024 12:12
Ja want to is ook niet perfect. Wat als haar partner zich schaamt voor haar verlegenheid? Dat hij elke keer dat ze in gezelschap zijn zou denken: 'jeetje zeg toch een keer wat saaie muts, doe een keer gezellig'dianaf schreef: ↑23-07-2024 11:55Ik vind dat soort jovialiteit vreselijk en zou mij ook vreselijk aan storen. Het is namelijk wel iets waar je steeds mee geconfronteerd wordt en daar zou ik in ieder geval geen trek ik hebben. Zelfs als hij verder HE-LE-MAAL perfect is, zou ik dat gewoon niet trekken. Ik wil mij niet schamen voor mijn partner, maar ik gun mijn partner ook iemand die zich daar niet voor schaamt. Maar blijkbaar ben ik gewoon niet de persoon die bij hem past.
Dan moet je gewoon concluderen dat je niet past.
dinsdag 23 juli 2024 12:16
Schuif je niet teveel af op zijn adhd? Dat iemand minder goed is in bepaalde dingen, betekent niet dat hij geen verantwoordelijkheid hoeft te dragen.Plantenbabe schreef: ↑23-07-2024 10:59geen huishouden doen, rommel niet opruimen, hem precies moeten vertellen hoe ik iets wil enz.
Ook met adhd kun je leren structuur aan te brengen. Wat voor werk doet hij? Heeft hij op werk ook een assistent die alles achter zijn kont opruimt? Of kan hij het daar wel?
Je kan begrip tonen voor iemands beperking, maar hij is nog steeds een volwassen man en hij kan leren om anderen zo min mogelijk te belasten met zijn beperking.
Er zijn talloze trucs om als adhd-er toch jezelf te motiveren voor saaie herhalende taken. Je kunt bijvoorbeeld het huishouden samen doen. Zaterdagochtend zetten jullie de muziek hard aan of hij een koptelefoon op en dan knallen jullie samen even een uurtje of twee door het huis.
Of iets anders dat voor hem werkt. Soms werken dingen een tijdje en zal hij daarna een nieuwe truuk moeten verzinnen.
Wil je kinderen? Word je dan ook verantwoordelijk voor alle taken wanneer hij voor ze zorgt? Moet je hem herinneren dat ze moeten eten? Moet jij alles opruimen als hij ze in bad doet?
dinsdag 23 juli 2024 12:51
Ik denk dat meer mensen zo denken als er iemand aan een toonbank hangt in een winkel maar het vooral bij denken houden. Een ADHDer flap het er sneller uit.gonniegijsje schreef: ↑23-07-2024 12:44Ik zou dergelijke opmerkingen bloedje irritant vinden én is niet perse adhd maar gewoon karakter.
dinsdag 23 juli 2024 13:00
Plantenbabe schreef: ↑23-07-2024 10:59Ik vraag me af of de dingen waar ik me aan stoor adhd dingen zijn of karakter.
De H gaat niet weg uit ADHD, dus dat is jammer, maar de rest klinkt bij wel meer als karakter, ik kan ook huishouden doen, ik kan mezelf ondertussen wel stoppen qua geld tegen elke hobby aan gooien, ik ruim iedereens en mijn eigen rommel op.
Heb meerdere alarmen, agenda's en schema's, speciale hulpjes zodat ik niks kwijt raak. Is gewoon veel extra werk/energie maar ADHD-ers kunnen best ook zulke dingen mits juiste hulp en wat geduld om uit te zoeken wat wel en niet werkt.
Het gaat niet vanzelf en alles kost extra moeite/energie maar wat jij opnoemt is gewoon een excuus.
Qua humor lijkt me gewoon ook zijn humor, zat wel leuke ADHD-ers en ook zat zonder enige humor at all. Heeft niets met ADHD te maken, het feit dat hij het er overal uitgooit en daarom soms misschien onaangepast lijkt wel.
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 23-07-2024 13:03
1.55% gewijzigd
dinsdag 23 juli 2024 13:02
De meeste moeders met ADHD kunnen dat ook idd, gaat met meer moeite en hersteltijd en misschien hele veel prikkels extra op een dagDropdrop schreef: ↑23-07-2024 12:16Schuif je niet teveel af op zijn adhd? Dat iemand minder goed is in bepaalde dingen, betekent niet dat hij geen verantwoordelijkheid hoeft te dragen.
Ook met adhd kun je leren structuur aan te brengen. Wat voor werk doet hij? Heeft hij op werk ook een assistent die alles achter zijn kont opruimt? Of kan hij het daar wel?
Je kan begrip tonen voor iemands beperking, maar hij is nog steeds een volwassen man en hij kan leren om anderen zo min mogelijk te belasten met zijn beperking.
Er zijn talloze trucs om als adhd-er toch jezelf te motiveren voor saaie herhalende taken. Je kunt bijvoorbeeld het huishouden samen doen. Zaterdagochtend zetten jullie de muziek hard aan of hij een koptelefoon op en dan knallen jullie samen even een uurtje of twee door het huis.
Of iets anders dat voor hem werkt. Soms werken dingen een tijdje en zal hij daarna een nieuwe truuk moeten verzinnen.
Wil je kinderen? Word je dan ook verantwoordelijk voor alle taken wanneer hij voor ze zorgt? Moet je hem herinneren dat ze moeten eten? Moet jij alles opruimen als hij ze in bad doet?
(echt heel veel, dus zwaar vind ik) maar die doen meestal ook allemaal. Als hij nu al niks kan zogenaamd dan word heel moeilijk voor TO vrees ik .
dinsdag 23 juli 2024 13:11
We hebben wel plezier samen, al hebben we niet dezelfde humor.
Hij luistert goed maar vindt het moeilijk om er iets mee te doen. Lijkt een beetje ongemakkelijk voor hem. En hij zorgt erg goed voor me. Dat is waar ik voor gevallen ben. Maar met name praktisch zorgt hij goed voor me.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in