Alles zit mij dwars [24 jaar en depressief]

21-07-2018 00:16 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forumleden.

Vandaag heb ik een account aangemaakt om mijn verhaal kwijt te raken, zodat ik, hopelijk, geholpen kan worden om een gelukkig leven te leiden. Eerst wil ik graag mijn verleden vertellen zodat jullie een beeld hebben hoe ik nu ben. Sinds kinds af aan was ik altijd al een bescheide persoon geweest, misschien zou dat kunnen omdat ik geen Nederlandse achtergrond heb, maar ik wil niet gelijk de schuld geven aan iets of iemand. Ik zat veel thuis en had geen vrienden om mee te spelen vooral na mijn 16e, want na mijn 16e was ik verhuisd naar een eengezinswoningen(daarvoor flatgebouw). Rond 17e ben ik begonnen aan mijn technische mbo 4 opleiding en ben na 2e leerjaar er mee gestopt, omdat ik de opleiding te moeilijk vond en ook te ver(30 km van huis). Na die technische opleiding was ik begonnen met een ander opleiding en dit keer zorg(apothekersassistent), ook dat vond ik niet leuk en ben na een halfjaar ermee gestopt. Na die opleiding heb ik 3 jarige economische opleiding gevolgd. Sinds vorig jaar februari heb ik dus mbo 4 diploma behaald, maar heb nog steeds geen baan gevonden.

Als ik mijn carriere bekijk voel ik me heel waardeloos. Vooral laatste maanden voel ik me waardeloos, somber en pessimistisch die nu en in de toekomst geen daglicht ziet. Ook heb ik nooit een vriendin gehad en ben dus altijd eenzaam geweest. Ik voel me heel kut om zo te zeggen. Ik ben gewoon waardeloos en voel me heel eenzaam. Hebben jullie wat adviezen voor mij of een opmerking hierover. Bedankt dat jullie alleen al dit tekst hebt gelezen.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
21-07-2018 09:17
Waar zou jij nou depressief om moeten zijn? Wat een problemen zeg.
Tja, dat is het rotte van depressie, dat heeft niets te maken met wat je hebt, maar dat is iets in je hoofd. Ik heb niets om depressief om te zijn, leuk huis, baan,, man, leuke kinderen, en toch zag ik het leven deze winter niet zitten. Lang leve de hormonen in mijn geval.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
21-07-2018 09:23
Tja, dat is het rotte van depressie, dat heeft niets te maken met wat je hebt, maar dat is iets in je hoofd. Ik heb niets om depressief om te zijn, leuk huis, baan,, man, leuke kinderen, en toch zag ik het leven deze winter niet zitten. Lang leve de hormonen in mijn geval.
Ik slik zelf ook antidepressiva. Maar op die leeftijd depressief om die specifieke problemen?
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
21-07-2018 09:25
Ik slik zelf ook antidepressiva. Maar op die leeftijd depressief om die specifieke problemen?
Waarom zou dat niet kunnen, ik snap niet dat je dit niet kan begrijpen als je zelf depressieve klachten hebt, dan zou je toch moeten weten dat het het van binnenuit komt. En dat de opmerking dat je niets hebt om depressief om te zijn niet bepaald helpt.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
21-07-2018 09:25
Ik slik zelf ook antidepressiva. Maar op die leeftijd depressief om die specifieke problemen?
Het gevoel van eenzaam en maar thuis niksen is er al vanaf mijn jeugd...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zelf ook vroeg hoor om depressief te voelen. Depressie is denk ik niet zo’n probleem, waar mij om gaat is het veranderen van mijn leefstijl. Structuur in het leven zal mij veel helpen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Matis!

Ik begrijp je wel hoor. Wat goed dat je volgende week twee gesprekken hebt. Bereid je goed voor, laat zien dat je enthousiast bent. En ga sporten. Maak jezelf fit, dan sta je ook anders in het leven. 7 Uur achter een scherm, daar wordt niemand blij van. Wordt actief en maak een plan. Een POG kan je daarbij helpen. Zet op papier wat je wil met je leven en handel daar naar.

Veel succes met de gesprekken, jij komt er wel! En dat vriendinnetje vast ook wel. Alles op z'n tijd....
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
En stop om jezelf depressief te noemen. Ik was 22 en wist ook totaal niet wat ik wilde met mijn werk. Over een carrière kun je nog helemaal niet spreken als je nog geen baan hebt. Dat komt vanzelf wel. Echt, maak een plan. En handel daarnaar. Focus je op wat je wilt in en met je leven. De rest volgt dan wel. Veel mensen hebben hiermee te maken hoor. Niet gelijk denken dat je niets voorstelt of depressief bent. Je hebt gewoon wat startproblemen. Hebben we allemaal we min of meer (gehad).
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Matis94 schreef:
21-07-2018 09:38
Ik vind het zelf ook vroeg hoor om depressief te voelen. Depressie is denk ik niet zo’n probleem, waar mij om gaat is het veranderen van mijn leefstijl. Structuur in het leven zal mij veel helpen.
Ik denk dat hier inderdaad een groot deel van de kern van je probleem in zit. Verander je manier van leven. Het heeft je tot nu toe niet veel opgebracht, toch? Tijd om de dingen eens anders aan te pakken. Je klinkt als een intelligente vent. Dan weet je ook wel wat er veranderen moet. En tot de tijd dat je een baan hebt kun je ook met andere dingen al meer structuur in je leven brengen. Sta elke dag om 8.00 uur op. Ga naar de sportschool/hardlopen, doe boodschappen, bezoek iemand, schrijf sollicitatiebrieven, doe een cursus, bekijk vacatures etc..
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
. verwijderd - zonde van mijn tijd
anoniem_373170 wijzigde dit bericht op 22-07-2018 14:11
96.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
21-07-2018 09:55
Ik denk dat hier inderdaad een groot deel van de kern van je probleem in zit. Verander je manier van leven. Het heeft je tot nu toe niet veel opgebracht, toch? Tijd om de dingen eens anders aan te pakken. Je klinkt als een intelligente vent. Dan weet je ook wel wat er veranderen moet. En tot de tijd dat je een baan hebt kun je ook met andere dingen al meer structuur in je leven brengen. Sta elke dag om 8.00 uur op. Ga naar de sportschool/hardlopen, doe boodschappen, bezoek iemand, schrijf sollicitatiebrieven, doe een cursus, bekijk vacatures etc..
Weetje wat het is oomslankie; ik heb alles geprobeerd om van mijn slechte gewoontes te vermijden en gezorgd om goede gewoontes te krijgen, maar dat is niet makkelijk dan je denkt. Ik had paar keer voor mezelf afspraakjes gemaakt en op papier geschreven dat ik dat datum en op dat tijd mijn internetverbuik ga verminderen of helemaal geen gebruik maken van computer/smartphone. Helaas heb ik niet aan mijn afspraken gehouden. Zelfcontrole loopt helemaal uit de hand. Smartphone of laptop is zeg maar een beste vriend geworden waarmee ik mijn tijd besteed :( . Appjes die ik verwijder is weer na een dag geinstalleerd.
anoniem_373209 wijzigde dit bericht op 21-07-2018 10:48
1.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je iets gaat doen (sportschool, vrijwilligerswerk, terug werken bij een bijbaantje) krijg je meer structuur en kan/mag je je laptop en telefoon niet bij je hebben en er continu op kijken.

Het klinkt alsof je je voornamelijk verveelt en daardoor vooral op internet zit. Dus ga wat doen.

Iemand anders zei het ook al, het komt vooral aan op doorzettingsvermogen denk ik.
verwijderd - zonde van mijn tijd
anoniem_373170 wijzigde dit bericht op 22-07-2018 14:11
89.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Forumsmurf,
Grotendeels heb je gelijk, behalve met de opleiding die ik niet aan kon was ook mijn eerste opleiding in het mbo. Het was een mbo 4+ opleiding en vond de stoffen die ik kreeg heel moeilijk. Ik was ook doorgestroomd naar de 2e jaar. Maar ben ook niet verder gekomen dan de 2e jaar. Het was dus door moeilijkheid waardoor ik ben gestopt. 2e opleiding was een zorg opleiding en dat vond ik niets aan en de manier van les geven was heel anders voor mij. Laatste opleiding is mij dus wel gelukt.

Wat mij kapot maakt is mijn gewoontes. Ik moet deze gewoontes zien af te komen. Ik heb het idee dat ik obsessie heb. Als ik eenmaal laptop gebruik, dan gebruik ik het uren lang. Zelfcontrole is dus op zero.
Alle reacties Link kopieren
Forumsmurf schreef:
21-07-2018 10:40
Oomslankie, hahaha. :HA: (Ik lees tanteslankie).

Maar goed.

Je kunt iedere dag opnieuw beginnen, hè? Mensen die alcohol- of drugsverslaafd zijn, een eetstoornis hebben, genezen ook niet na één of twee pogingen. (Althans, meestal niet toch).
Nieuwe gewoonten kosten tijd.
Dus: nieuwe poging.

(Reactie op je bericht van 10.28 uur).
Oeps :roll: :biggrin:

Klopt, ik doe me best om mezelf nieuwe(goede) gewoontes te hebben. Hoop dat POH ook een handje kan helpen. Ik verwacht niet een maggie en het is opgelost, nee, iemand die afspraakjes kan maken en dat ik dan serieus me best doe.
Matis94 schreef:
21-07-2018 10:28
Weetje wat het is oomslankie; ik heb alles geprobeerd om van mijn slechte gewoontes te vermijden en gezorgd om goede gewoontes te krijgen, maar dat is niet makkelijk dan je denkt. Ik had paar keer voor mezelf afspraakjes gemaakt en op papier geschreven dat ik dat datum en op dat tijd mijn internetverbuik ga verminderen of helemaal geen gebruik maken van computer/smartphone. Helaas heb ik niet aan mijn afspraken gehouden. Zelfcontrole loopt helemaal uit de hand. Smartphone of laptop is zeg maar een beste vriend geworden waarmee ik mijn tijd besteed :( . Appjes die ik verwijder is weer na een dag geinstalleerd.
Je spreekt met jezelf af iets NIET te doen, dat is moeilijk. Spreek met jezelf af iets WEL te doen, iets dat je leuker vindt dan Youtube kijken. Is er iets wat je heel leuk vindt?

Dat op papier schrijven is al heel goed! Stel jezelf ook een beloning in het vooruitzicht. Als het één dag gelukt is mag je iets heel lekkers eten. Als het een week gelukt is, mag je iets nieuws kopen. Bedenk zelf wat een goede beloning zou zijn.

Als je toch je telefoon wilt pakken, probeer het dan een halfuur uit te stellen.

Bedenk ook van tevoren wat je gaat doen als je toch weer een app wilt installeren en schrijf dat op. Bijvoorbeeld: als ik mijn smartphone wil pakken, ga ik een rondje hardlopen.

Probeer niet alles tegelijk te veranderen. Niet: “niet meer internetten, goeie baan vinden, altijd flossen en elke dag een nieuwe vriend maken.” Begin met iets kleins.

En denk niet dat het in één keer lukt. Goede gewoontes aanleren is een kwestie van elke dag blijven proberen.
Alle reacties Link kopieren
Haha, oomslankie :-D .

Precies, 1 ding tegelijk. En verandering begint toch echt bij jezelf, dat wil zeggen, je zal het zélf moeten doen. Dat is het echte leven, het volwassen leven. Je kunt wel hulp vragen en krijgen maar uiteindelijk moet je het zelf doen.

Kom op Matis, je bent niet dom, je kunt dit.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
21-07-2018 11:09
Haha, oomslankie :-D .

Precies, 1 ding tegelijk. En verandering begint toch echt bij jezelf, dat wil zeggen, je zal het zélf moeten doen. Dat is het echte leven, het volwassen leven. Je kunt wel hulp vragen en krijgen maar uiteindelijk moet je het zelf doen.

Kom op Matis, je bent niet dom, je kunt dit.
Klopt. Met hulp vragen bedoel ook dan maar een tikje(geen duw) op me rug. De rest komt wel.
Alle reacties Link kopieren
@stroman, goed idee. Proberen of beloningsysteem wel zal helpen.
Hey Matis,
Hopelijk wordt het iets met 1 van die banen, dat zou al zoveel schelen! Echt hoor, je moet weer onder de mensen komen anders stomp je af.
Als je kijkt naar je surfgedrag he, denk je dan dat daar iets onder zit wat je daarmee probeert niet te voelen?
Ben je angstig voor bepaalde ding En? Ben je erg negatief over jezelf? Allemaal dingen waar you tube je prima van af kan leiden. Maar het is wel nodig om die dingen onder ogen te gaan zien en eraan te gaan werken. Desnoods met proff. hulp.

Sterkte en succes!
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
21-07-2018 09:46
7 Uur achter een scherm, daar wordt niemand blij van.
Weet je wel hoeveel mensen 5 dagen per week 7 uur per dag voor een scherm zitten? Heel veel! Feitelijk is het volstrekt normaal, maar de meeste mensen doen dat om geld te verdienen, niet om Youtube te kijken..

@Matis94 Nog een tip: let bij het schrijven van een sollicitatiebrief en cv extra goed op je spelling en grammatica. De eerste indruk telt.
Don't follow me. I'm lost too..
Alle reacties Link kopieren
BruinHondje schreef:
21-07-2018 15:40
Weet je wel hoeveel mensen 5 dagen per week 7 uur per dag voor een scherm zitten? Heel veel! Feitelijk is het volstrekt normaal, maar de meeste mensen doen dat om geld te verdienen, niet om Youtube te kijken..

@Matis94 Nog een tip: let bij het schrijven van een sollicitatiebrief en cv extra goed op je spelling en grammatica. De eerste indruk telt.
Internet is voor mij heel verlijdelijk en ik ben er altijd onbewust mee bezig helaas. Niet dat ik geen toekomst wil of niet wil werken, maar ik ben er erg verslaafd aan.

CV en solli is er niets mis mee.
Bedankt voor je tip ;-)
Oke Matis.

Even een kleine samenvatting. Je loopt nu een beetje vast. Je bent volwassen maar hebt even geen bezigheid, waardoor je continue op het zeer verslavende internet zit. Je bekijkt je carrière en je voelt je waardeloos. Waarom? Je bent nog niet begonnen aan je carrière, alle deuren staan nog open.

Mag ik jouzelf even quoten? Want je zegt tegen mij: Het leven is waard. Je gaat nog vele dingen ontdekken.

Hoezo geldt dat voor mij en niet voor jou?
In tegenstelling tot jou, loop ik al sinds mijn zesde bij de GGZ, heb ik een opname, een zelfmoordpoging en een crisisopname achter de rug en meer problemen dan ik zelf kan tellen. Hoe kan het dan, dat voor mij het leven waard is en ik nog dingen ga ontdekken, en voor jou niet, terwijl dit je eerste ervaring met hulpverlening is? Als dat voor mij al geldt, moet dat voor jou al helemaal gelden.

Vervolgens zeg je dit: We weten nog niet alles wat er gaande is op aarde en hoe de hemel in elkaar zit. Verdiep je in natuur, zee, hemel(zon, maan en sterren) en zie hoe speciaal wij zijn.

We hebben andere gezichtspunten en filosofieën, maar jij denkt veel optimistischer dan ik denk. Waarom kun je dit niet op jezelf toepassen als je dit ongevraagd aan mij opdringt?
BruinHondje schreef:
21-07-2018 15:40
Weet je wel hoeveel mensen 5 dagen per week 7 uur per dag voor een scherm zitten? Heel veel! Feitelijk is het volstrekt normaal, maar de meeste mensen doen dat om geld te verdienen, niet om Youtube te kijken..

Lijkt mij volstrekt anders als je zinvol werk doet achter een computer of doelloos wat rondsurft. Bij dat eerste ben je actief, geconcentreerd bezig. Het andere zuigt je leeg.
Mooie post, LoVaKo.
Alle reacties Link kopieren
LoVaKo schreef:
21-07-2018 16:23
Oke Matis.

Even een kleine samenvatting. Je loopt nu een beetje vast. Je bent volwassen maar hebt even geen bezigheid, waardoor je continue op het zeer verslavende internet zit. Je bekijkt je carrière en je voelt je waardeloos. Waarom? Je bent nog niet begonnen aan je carrière, alle deuren staan nog open.

Mag ik jouzelf even quoten? Want je zegt tegen mij: Het leven is waard. Je gaat nog vele dingen ontdekken.

Hoezo geldt dat voor mij en niet voor jou?
In tegenstelling tot jou, loop ik al sinds mijn zesde bij de GGZ, heb ik een opname, een zelfmoordpoging en een crisisopname achter de rug en meer problemen dan ik zelf kan tellen. Hoe kan het dan, dat voor mij het leven waard is en ik nog dingen ga ontdekken, en voor jou niet, terwijl dit je eerste ervaring met hulpverlening is? Als dat voor mij al geldt, moet dat voor jou al helemaal gelden.

Vervolgens zeg je dit: We weten nog niet alles wat er gaande is op aarde en hoe de hemel in elkaar zit. Verdiep je in natuur, zee, hemel(zon, maan en sterren) en zie hoe speciaal wij zijn.

We hebben andere gezichtspunten en filosofieën, maar jij denkt veel optimistischer dan ik denk. Waarom kun je dit niet op jezelf toepassen als je dit ongevraagd aan mij opdringt?
Omdat jij op het punt bent gekomen tot zelfmoord. Ik niet. Depressief houdt niet persee in om helemaal wanhopig te zijn. En helemaal niet zelfmoord, want als alle depressive mensen zelfmoord hadden gepleegd dan waren de aantal zelfmoorden in Nederland veel hoger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven