Altijd met een rotgevoel op vakantie gaan.

08-01-2019 16:12 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zal vast niemand zijn die mij begrijpt, maar ik heb nooit dat blije gevoel wat iedereen heeft wanneer je op vakantie gaat, als het nog even duurt voordat we op vakantie gaan dan vind ik het leuk, maar naarmate de tijd nadert vind ik het steeds minder leuk, iedereen in huis is dan in jubelstemming en ik ben de enige die zich van alles in het hoofd haalt en van alles wil regelen voor anderen voordat ik wegga, ook loop ik voorruit op problemen die helemaal niet aan de orde zijn maar het" wat als" gevoel blijft knagen.
Ik maak me druk om alles en iedereen die ik achter laat,
- Heeft mijn moeder genoeg medicijnen? Als ze maar niet de voordeur open doet voor vreemden, stel dat er iets gebeurd terwijl ik weg ben? Ik hoop niet dat mijn collega's het te druk hebben met mijn caseload, stel dat er word ingebroken wanneer we weg zijn, en zo gaat het maar door.
Al met al kan ik mij wel vermaken wanneer we eenmaal op plaats van bestemming zijn aangekomen, maar toch ben ik niet 100% gerust totdat we terug zijn, en ik ben altijd blij wanneer we weer thuis zijn.
Tips oh tips aub.



Dus mijn vraag is of er een iemand is hier op het forum die zich in mijn worsteling herkend,
( want veel zullen het er niet zijn ) en wat kan ik ertegen doen? Niet meer op vakantie gaan is geen optie, misschien als de kinderen wat groter zijn.
Ik word soms echt moe van mezelf, dus alle tips zijn welkom.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de aanloop naar de vakantie helemaal niet leuk.
Als ik er eenmaal ben dat is alles weer goed. Vind het uitzoeken, inpakken en de reis vooral veel gedoe.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
anoniempje200117 schreef:
08-01-2019 19:11
Ik weet precies hoe je je voelt, ik heb namelijk precies hetzelfde gehad.
Je weet nooit precies hoe iemand zich voelt.
De rest van je post was al net zo zinloos, dus die heb ik maar uit de quote verwijderd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
08-01-2019 19:26
Je weet nooit precies hoe iemand zich voelt.
De rest van je post was al net zo zinloos, dus die heb ik maar uit de quote verwijderd.
Je vond 'laat maar stromen' ook al zo'n top tip?

Vraag me nu wel af hoe dat 'stromen' precies moet dan....
Als ik mijn vakantie net geboekt kan ik niet wachten maar naarmate het dichterbij komt, hoe meer stress ik heb (vooral bij verre reizen, binnen europa heb ik veel minder stress). Dan bedenk ik me wat ik nog allemaal extra moet kopen, doen en regelen. En omdat ik alleen ga is het inpakken ook een stress van heb ik alles, heb ik dat voldoende bij? Etc etc.. En dan soms nog de basic dingen vergeten. Zo had ik op mijn vorige vakantie wel 2 tandenborstels bij maar was ik mijn tandpasta vergeten. Ik had voor vertrek nog snel even m'n tanden gepoetst en toen dus vergeten terug in m'n toilet tas te doen.

Ik begin ook altijd ruim op tijd met inpakken dus dat is het probleem niet maar dan check ik nog tig keer of ik alles heb en stop ik er vaak toch nog extra dingen in.

Word dan echt gek van mezelf en kom pas iets tot rust als ik mijn koffer op de bagageband op plaats bestemming zie want wat nou als ze die ook nog kwijtraken/zijn vergeten. :facepalm:

Maar als de eerste dag dan om is kan ik wel weer genieten dat ik op vakantie ben.

Ik heb valeriaan en melatonine geprobeerd maar het helpt weinig.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
08-01-2019 19:29
Je vond 'laat maar stromen' ook al zo'n top tip?

Vraag me nu wel af hoe dat 'stromen' precies moet dan....
Ik laat dat nog op me inwerken. :cheers:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik heb dat niet dat stressen voor vakantie.
Maar kan me best voorstellen dat je het hebt. Veel mensen hebben dat.

Ik heb weer heimwee bij dag 2 a 3 al.
Ik heb geen kids of grote familie hier waar ik woon. Nu wel huisdieren.
Maar o o o ik verlang dan zo graag naar mijn huis en wijk en stad. En 100 x mezelf afgevraagd “waarom?”....
Kan het niet uit leggen. Het is een gemis dan ofzo.
Dan geniet ik ergens wel van de vakantie. Maar stiekem denk ik o nog 5 dagen lekker naar huis.
Dus ik neem wel vakantiedagen op in zomer dit jaar. En geniet dan van parkjes en dagjes weg hier in Nederland.
Pak ik een hotelletje? Weer zoiets...
Ik ga graag dan weer terug in mijn eigen bedje.

Dus ik weet niet of ik ooit op vakantie ga.
Ik zeg ook niet nooit meer. Maar weet het niet. En dat voelt best lekker.
Alleen krijg ik wel bijv op werk reacties . He wat saai wil je helemaal niet weg???? Maar je hebt geen kinderen,je kan nu reizen ???
Het is echt nee haha
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
08-01-2019 19:23
Nee hoor. Nooit last van.


Wel van 200 andere dingen bij op vakantie gaan/moeten.
Wat bedoel je? Dat de vlucht gecanceld wordt. het hotel vies is en de kinderen salmonella krijgen?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
[quote=anoniempje200117 post_id=29448454 time=1546971113

MAAR ik heb na een lange tijd strugglen eindelijk een oplossing gevonden en die is heel simpel. De echte reden waarom we niet kunnen genieten of rust hebben tijdens een vakantie(of iets anders leuks) is omdat we ons gevoel niet laten stromen. Hoe kan je ooit genieten of je lekker/goed voelen als je niet durft te voelen? Nu kan je zeggen :maar als ik m'n gevoel toelaat voel ik stress angst pijn, kortom het voelt niet goed of rustig. Dan heb ik een belangrijk inzicht voor jou namelijk dat alle gevoelens gewoon neutraal zijn en dat het onze gedachten zijn die het positief of negatief maken. Dus label nooit meer gevoelens en laat ze gewoon stromen en voel ze gewoon, als je dan volhoud om ze toe te laten en niet meer in je verstand te vluchten kan je pas genieten.

Hoop dat je hieraan wat hebt!
[/quote]

Ik snap geen reet van deze post.
Is dit Nederlands?
koko67 schreef:
08-01-2019 19:59
[quote=anoniempje200117 post_id=29448454 time=1546971113

MAAR ik heb na een lange tijd strugglen eindelijk een oplossing gevonden en die is heel simpel. De echte reden waarom we niet kunnen genieten of rust hebben tijdens een vakantie(of iets anders leuks) is omdat we ons gevoel niet laten stromen. Hoe kan je ooit genieten of je lekker/goed voelen als je niet durft te voelen? Nu kan je zeggen :maar als ik m'n gevoel toelaat voel ik stress angst pijn, kortom het voelt niet goed of rustig. Dan heb ik een belangrijk inzicht voor jou namelijk dat alle gevoelens gewoon neutraal zijn en dat het onze gedachten zijn die het positief of negatief maken. Dus label nooit meer gevoelens en laat ze gewoon stromen en voel ze gewoon, als je dan volhoud om ze toe te laten en niet meer in je verstand te vluchten kan je pas genieten.

Hoop dat je hieraan wat hebt!
Ik snap geen reet van deze post.
Is dit Nederlands?
[/quote]

Nee. Het is nattewinds volgens mij.
Herkenbaar, daarom ga ik gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
08-01-2019 20:01
Herkenbaar, daarom ga ik gewoon niet.
:high5:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
08-01-2019 20:01
:high5:
Fijn is dat toch he!!
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
08-01-2019 20:03
Fijn is dat toch he!!
Ja, heerlijk.
Vooral als ik dan weer zo'n topic zie en in de OP lees dat niet op vakantie gaan geen optie is.
Vanwege de rest van het gezin neem ik dan aan.

Dan prijs ik mezelf gelukkig met mijn kinderen. Die ook niet op vakantie willen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
08-01-2019 20:00
Ik snap geen reet van deze post.
Is dit Nederlands?
Nee. Het is nattewinds volgens mij.
[/quote]

Oh, oke. Die taal spreek ik niet.
Solomio schreef:
08-01-2019 20:07
Ja, heerlijk.
Vooral als ik dan weer zo'n topic zie en in de OP lees dat niet op vakantie gaan geen optie is.
Vanwege de rest van het gezin neem ik dan aan.

Dan prijs ik mezelf gelukkig met mijn kinderen. Die ook niet op vakantie willen.
Inderdaad, ik met mijn man die liever een blije vrouw heeft als we vrij zijn dan een neuroot.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook niet zo wild van vakanties maar totaal niet om wat jij allemaal opnoemt TO, dat heeft volgens mij helemaal niets met vakantie te maken.
Ik vind het gewoon zo'n gedoe. Van alles inpakken, vliegveld (jak) dan naar plaats van bestemming... en dan... doe je eigenlijk wat je thuis ook zou doen alleen met beter weer :D
Skiën doe ik niet, surfen alleen op het web.
Ben wel heel veel weg geweest en heb veel landen gezien maar met ouders mee. En dat is dan makkelijk als je iets niet hebt kopen zij dat daar :D
Ik houd wel erg van zon dus dat zóú een reden kunnen zijn om wel weg te gaan. Maar vakantiegevoel heb ik toch het meeste thuis. Lekker nites hoeven en dan zo'n zomer er bij als we nu gehad hebben... heerlijk.

Waarom is niet gaan geen optie eigenlijk? Voor kinderen hoef je het niet te doen. Keertje pretpark dit, pretpark dat, dierentuin, zwemmen, met picknickmand naar een watertje... En dan savonds gewoon weer lekker in je eigen bedje :D
Alle reacties Link kopieren
Met een man trouwen die zijn portie van de voorbereidingen op zich neemt is aan te bevelen. Ik heb me eigenlijk nog nooit zorgen gemaakt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
08-01-2019 20:13
Inderdaad, ik met mijn man die liever een blije vrouw heeft als we vrij zijn dan een neuroot.
Ik kan natuurlijk nog denken dat ik mijn kinderen gewoon goed opgevoed heb wat dit betreft: oost west, thuis best.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ilovefairytales schreef:
08-01-2019 19:57
Ik heb dat niet dat stressen voor vakantie.
Maar kan me best voorstellen dat je het hebt. Veel mensen hebben dat.

Ik heb weer heimwee bij dag 2 a 3 al.
Ik heb geen kids of grote familie hier waar ik woon. Nu wel huisdieren.
Maar o o o ik verlang dan zo graag naar mijn huis en wijk en stad. En 100 x mezelf afgevraagd “waarom?”....
Kan het niet uit leggen. Het is een gemis dan ofzo.
Dan geniet ik ergens wel van de vakantie. Maar stiekem denk ik o nog 5 dagen lekker naar huis.
Dus ik neem wel vakantiedagen op in zomer dit jaar. En geniet dan van parkjes en dagjes weg hier in Nederland.
Pak ik een hotelletje? Weer zoiets...
Ik ga graag dan weer terug in mijn eigen bedje.

Dus ik weet niet of ik ooit op vakantie ga.
Ik zeg ook niet nooit meer. Maar weet het niet. En dat voelt best lekker.
Alleen krijg ik wel bijv op werk reacties . He wat saai wil je helemaal niet weg???? Maar je hebt geen kinderen,je kan nu reizen ???
Het is echt nee haha
Daar heb ik dan gelukkig weer geen last van. Heb soms wel even een mental breakdown waarbij ik denk "waar ben ik aan begonnen?!" etc. Dat had ik na een paar dagen in China te zitten. Paar dagen slecht geslapen maar oververmoeid zijn van alle indrukken en dan nog die drukte! Het werd teveel en even goed janken luchtte zo op :$ En toen het tijd was om naar huis te gaan wilde ik best nog wel iets langer blijven.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
08-01-2019 20:21
Met een man trouwen die zijn portie van de voorbereidingen op zich neemt is aan te bevelen. Ik heb me eigenlijk nog nooit zorgen gemaakt.
Ik prefereer toch echt een partner die ook liever thuis blijft.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Rooss4.0 schreef:
08-01-2019 16:15
Ik denk dat het al kan helpen als je de verantwoordelijkheden daar laat waar ze horen. Je moeder is een volwassen vrouw, uiteindelijk is het aan haar of ze de deur open doet en haar pillen slikt.
Je collega's zijn volwassen, als ze het lastig hebben werktechnisch mogen ze dat zelf oplossen.

Waar komt je betuttelgedrag vandaan?
Ik heb geen idee, mijn moeder is al op leeftijd en erg goed van vertrouwen, en als ik in Nederland ben dan voelt het dichterbij dan wanneer ik in het buitenland ben, daar waar ik niet 123 voor de deur kan staan.
Het is gewoon het feit dat ik geen controle heb en dat vind ik eng.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Satchel schreef:
08-01-2019 16:24
Ha, nou, ik herken dat helemaal hoor. Ik blijf het liefst elke vakantie gewoon lekker thuis. Het is ook zo raar, ik betaal me blauw aan een huis en dan heb ik eindelijk vrij en tijd om er van te genieten, en dan ga ik weg! Dan die reis, wat er allemaal wel niet kan gebeuren, pffff.

Het gaat precies zoals jij het omschrijft: als ik de vakantie boek heb ik er heel veel zin in, naarmate de tijd dichterbij komt heb ik er steeds minder zin in, als we weg moeten ben ik heel nerveus en wil ik thuis blijven, dan eenmaal op het vakantieadres heb ik het toch al snel naar mijn zin en dan vermaak ik me uiteindelijk prima als ik er ben. Tenslotte, als we weer terug naar huis moeten, ben ik in een tophumeur, maar wel weer stiknerveus voor de reis, heb ik echt zin om naar huis te gaan en eenmaal thuis ben ik zowel blij dat we weer thuis zijn als ook oprecht blij met de vakantie die we hebben gehad en waar ik toch van genoten heb.

Mijn 'oplossing' is het gewoon te accepteren. Mijn gezinsleden weten ook allemaal hoe het zit en die kunnen er tegenwoordig wel om lachen en laten het gewoon gebeuren. Niet op vakantie gaan is geen optie, want dan zou ik me steeds meer terugtrekken en ervaringen mislopen die ik toch echt niet wil missen en mijn gevoel veranderen is ook niet echt mogelijk.

Ik herken me in deze beweegreden, ook vind ik het sneu voor mijn gezin dat ze met dank aan mama nooit op vakantie zouden gaan.
Mensen die vertellen over een lowbudget backpack vakantie welke ze hebben geboekt, waar ze in een herberg gaan slapen en bad/ toilet gaan delen met anderen, als ik dan die enthousiasme in hun ogen zie, dan ben ik jaloers, puur omdat iemand zo kan uitkijken naar een lowbudget vakantie, terwijl ik niet een de voorpret kan opbrengen om in een luxehotel te gaan slapen.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
08-01-2019 16:55
Bespreek het eens in je omgeving: je zult versteld staan hoe veel mensen het herkennen.
Mss denk je dat iedereen blij op vakantie gaat, maar dat is niet zo.

Je schrijft dat niet op vakantie gaan geen optie is, maar waarom is dat? Ook met kinderen is op vakantie gaan geen must hè.
Lukt het je wel om een beetje te genieten als je eenmaal weg bent? (mss heb je dat al geschreven, maar ik ging natuurlijk alweer een reactie typen voordat ik alles gelezen had en nu kan ik dus je berichten even niet teruglezen)

Ik ga al jaren niet meer op vakantie, mijn kinderen ook niet.
Alle spanningen eromheen zijn bij ons veel groter dan eventuele positieve vakantie-ervaringen.


Ik ben al verbaasd dat er meerdere mensen hier zijn die mijn gevoel herkennen, ik heb een tijdje gedacht dat er iets mis met mij was.
Genieten lukt wel, maar ( en dit is echt genant) zelfs het weer houd me bezig, ik was ooit een keer in januari in Suriname, terwijl het hier - 10 was met sneeuw, het voelde echt niet goed. Ik in de zon en mijn dierbaren in de kou
Maar wat is de reden dat jij niet op vakantie gaat?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
08-01-2019 19:29
Je vond 'laat maar stromen' ook al zo'n top tip?

Vraag me nu wel af hoe dat 'stromen' precies moet dan....
Met stromen bedoel ik dat we al onze sensaties en gevoelens in ons lichaam helemaal toelaten, zonder met ons verstand iets van te vinden. Dan pas creëer je rust in je hoofd. Nogmaals hoe kan je je ooit voldaan voelen als je de hele tijd wegloopt van je gevoel? Echte pure rust en voldoening zit in ons iedereen maar omdat we pijnlijke evaringen meemaken lopen we weg van ons gevoel door met ons verstand er bv de hele tijd over na te denken of voeding, beter weten, kortom allemaal afleidingen.

Heb ik meer duidelijkheid gegeven?
Nee, kan niets met dat soort luchtpraatjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven