Angststoornis

19-08-2017 11:44 3089 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een angststoornis. Al jaren met ups en downs, maar nu zit ik in een flinke down. En heb het idee dat het nooit meer goed komt (terwijl ik best weer dat dat onzin is)

4 maanden geleden uitgevallen met veel lichamelijke klachten als vermoeidheid, spierpijn, vermoeide benen en duizeligheid. Bij mijn psych terecht gekomen en begonnen te werken aan de vermoeidheid. Oververmoeidheid staat altijd aan de basis van mijn angsten. Kreeg dus de diagnose overspannen. Bij mijn laatste bezoek aan de psych zijn we tot de conclusie gekomen dat de angststoornis niet zomaar weg gaat als mijn energie opgekrikt is.... tijd voor take 2. Het voelt als een soort vicieuze cirkel waarin ik gevangen zit.

Ben nu met terug van een angstige en vermoeiende vakantie met heel veel heimwee. Ik ben verdrietig, nerveus, gespannen en bang dat het altijd zo blijft. Ik ben getrouwd en moeder van het liefste (en het drukste) meisje van de wereld. Ik wil het zo graag goed doen voor hen, gewoon weer een vrolijke huisgenoot zijn die zich niet alleen maar angstig en nerveus voelt.

Wat zoek ik hier? Lotgenoten... mensen die in hetzelfde schuitje zitten en met een lach en een traan elkaar een steuntje in de rug kunnen geven. En hopelijk dan over een tijdje terug kunnen lezen en zien dat het echt wel beter wordt.
gizzmo-returns schreef:
29-06-2020 14:42
Ik ben ook een slechte slaper en piekeraar (en bekend met angst)

Ik gebruik deze van het kruidvat, en heb er baat bij. Wel soms wat nachtmerries, maar of het perse aan deze pillen ligt, weet ik niet.

https://www.kruidvat.nl/sleepzz-melaton ... /p/5138988
Hey! Bedankt voor de tip.
Kan het natuurlijk altijd proberen.
Gebruik je die iedere dag voor het slapen gaan? Of alleen met periodes.
Ik denk dat ik ook weleens hyperventileer in mijn slaap, word dan echt met een druk op borst wakker.
Ook doe ik heel erg tandenknarsen, praten en draaien.....erg onrustig, schijnt.
Eviva1983 schreef:
30-06-2020 15:02
Hey! Bedankt voor de tip.
Kan het natuurlijk altijd proberen.
Gebruik je die iedere dag voor het slapen gaan? Of alleen met periodes.
ik wissel het wat af, af en toe een oxa, of eentje van valdispert, meer een natuurlijke rustgever.
gizzmo-returns schreef:
30-06-2020 15:15
ik wissel het wat af, af en toe een oxa, of eentje van valdispert, meer een natuurlijke rustgever.
Ja als ik een belangrijke dag heb of moet werken en ik kan niet slapen neem ik nu ook een oxa.
Meestal neem ik ze 1 of 2 per week, vaak is een halve al genoeg.
Maar een natuurlijke rustgever zou wel beter zijn.
Eviva1983 schreef:
30-06-2020 15:50
Ja als ik een belangrijke dag heb of moet werken en ik kan niet slapen neem ik nu ook een oxa.
Meestal neem ik ze 1 of 2 per week, vaak is een halve al genoeg.
Maar een natuurlijke rustgever zou wel beter zijn.
Ik gebruik dan valdispert nacht.
Hoi allemaal,

Ik ben 34 jaar, mama van twee jongens (8 en 5) en heb ook al een paar jaar last van een angststoornis. (Niet officieel gediagnosticeerd overigens). Op dit moment is de emmer weer even overgelopen en zit ik vol in de paniek. Kwam dit topic toevallig naar boven bij actieve topics. Ik lees en schrijf dus graag mee.
Punttaart schreef:
27-06-2020 22:03
Ik heb een vraag aan jullie, hebben jullie ook periodes gehad met heel veel angdt ?

Ik probeer van alles gewoon te doen maar wat voel ik me stik zenuwachtig de hele dag alsof er ieder moment iets heel ergs gaat gebeuren
Herkennen jullie dit ?

Liefs
@punttaart: ja, dit herken ik ook. Teken voor mij dat ik teveel van mezelf gevraagd heb de laatste tijd. Kenmerkend voor periode met veel paniek helaas. Probeer te relativeren, rust te pakken en ontspanning te zoeken. Dat helpt bij veel. Veel sporten, voor het aanmaken van endorfines.
Shedevil85 schreef:
30-06-2020 17:13
Hoi allemaal,

Ik ben 34 jaar, mama van twee jongens (8 en 5) en heb ook al een paar jaar last van een angststoornis. (Niet officieel gediagnosticeerd overigens). Op dit moment is de emmer weer even overgelopen en zit ik vol in de paniek. Kwam dit topic toevallig naar boven bij actieve topics. Ik lees en schrijf dus graag mee.



@punttaart: ja, dit herken ik ook. Teken voor mij dat ik teveel van mezelf gevraagd heb de laatste tijd. Kenmerkend voor periode met veel paniek helaas. Probeer te relativeren, rust te pakken en ontspanning te zoeken. Dat helpt bij veel. Veel sporten, voor het aanmaken van endorfines.
Hey wat klote voor je ...

Mag ik een pb doen?
Alle reacties Link kopieren
Punttaart schreef:
30-06-2020 21:47
Hey wat klote voor je ...

Mag ik een pb doen?
Hoe is het nu met jou punttaart? Ik heb nl.dezelfde klachten als jij..mssch wel erger zelfs..vandaag ook opgestaan met zenuw buikpijn en hartkloppingen..alsof ik een examen af moet leggen. Ben minder actief hier..zooo druk en veel prikkels.

@shedevil..vervelend,join the vlub..welkom💗

En wie heeft er een link met ontspannings/ademhalingsoefeningen oid?

Tis alweer juli mensen...helft v dit rare jaar
He konijnenpantoffeltjes hoe gaat t met je konijn? Ik hoop dat t kuurtje aanslaat.

Shedevil 85, goed dat je ons topic gevonden heb, leeg je emmer, het lucht zo op soms.

Rammie, shit hé oom zo op te staan. Gaat t om de loop van de dag beter of blijft dat gevoel? Ik hoop dat je snel in een wat rustigere periode komt. Hoe gaat t verder met jou en je kids (Je hebt toch kinderen?). Ik heb de app van VGZ gedownload met mindfulness oefeningen. Ademhalingsoefeningen vind ook zelf niet zo fijn, maar dat is voor iedereen persoonlijk. S avond luister ik wel eens deze link https://youtu.be/8cJNOI_J40Q (weet niet of de link werkt), maar het is yoga nidra. Heel rustgevend. Ik spoel m altijd de 1e keer helemaal naar het eind. Als ie dan afgelopen is, kun je m opnieuw afspelen, dan zitten er geen reclames tussen (zo irritant, lig je met ontspannen, komt er ineens een reclame).

Hier gaat t nu oké. Met de angst is t rustig, dus ik probeer te genieten van dit gevoel, want t kan morgen weer anders zijn!
Weet je wat ik zo irritant vind ... ik heb nu heel de tijd zo’n raar gevoel in m’n hoofd en wat onwerkelijk en onrust ik ben de hele dag op pad geweest maar het is er constant zoooooo moe van
Punttaart, het hoort echt helaas bij de angst. Een beetje duizelig, het gevoel er niet echt bij te zijn, ik voel t soms alsof ik niet echt ijk mijn lijf zit, maar er net boven hang ofzo. Ik denk dat t iets te maken heeft met verkeerde ademhaling. Niet goed uitademen.
Het is ook om geïrriteert (zwak uitgedrukt) te worden. Probeer eens te gaan zitten, in de rust en een ontspanningsoefeningen te doen. Of rustige muziek waar je je helemaal op concentreert, de gratis app van VGZ heeft ook goede oefeningen. En verwacht niet dat je gevoel daarna helemaal top is, dat je je helemaal prima voelt, want dat kan niet.

Virtuele knuffel
Hebben jullie ook regelmatig spanningsklachten in de vorm van druk op de borst en dan echt langere periodes achter elkaar?
Ik vind Insight Timer echt een hele fijne app. Daar kun je verschillende soorten begeleiding vinden voor meditatie/ontspanningsoefening, zowel met stembegeleiding of alleen geluiden/muziek. Ik word daar wel echt rustiger van en op goede dagen zelfs echt ontspannen.
Alle reacties Link kopieren
Welkom Shedevil. Hoop dat het meeschrijven en de herkenning een beetje helpt (alis het maar dat je niet alleen bent met je angsten). Weet je ook hoe het komt, waardoor je emmer overloopt? En is dat iets waar je op kunt letten, om het enigszins te voorkomen?

@ de rest: zo vervelend dat de angsten blijven opspelen. Zeker als het zo blijft aanhouden. Hyperventilatie (al dan niet bewust) speelt daar vaak een grote rol in. Ademhalingsoefeningen zijn dan heel goed. Maar ik moet dat wel vooraf goed oefenen, want op het moment dat de paniek toeslaat is het moeilijk om ze te doen. Dan is het fijn als ze wat geautomatiseerd zijn. Sterkte allemaal!

Zelf leek ik heel goed te gaan, maar eergisteren een appelflauwte in de supermarkt. Buiten even gaan zitten en druivensuiker gegeten tot het weer over was. Maar helaas blijf ik dan dagenlang angstig. Is mijn zwakke plek: angst om flauw te vallen in het openbaar. Vandaag wel gelukt om boodschappen te doen, maar duurde lang voor ik mezelf bij elkaar had geraakt. Ben blij dat ik dat heb gedaan, maar baal dat het zo'n gevoelig punt blijft.
Eviva 1983, nee die klacht ken ik niet, maar wellicht anderen wel ?

Shedevil: bedankt voor de tip, ik heb de app ook gedownload

LaFlamnde wat vervelend dat zo'n appelflauwte (mooi woord eigenlijk, ik hoor t niet vaak, maar begrijp wat je bedoelt) je weer terug kan zetten in je angst. Dan ga je met lekker en boem, weer even terug. Knap dat je toch terug ben gegaan de volgende dag. Ik weet hoe moeilijk dat is. Angst voor flauwvallen is ook een gevoelig punt voor mij en ik weet niet waarom of wat er nou zo eng aan is voor me.
Ik hoop dat je angst weer weg ebt.

Ook ik ging best lekker, maar gisteren had ik zo'n dag waarop alles teveel was. Ik heb zo'n beetje de hele dag in bed doorgebracht. S avonds geprobeerd een film te kijken met mijn man, maar zelfs dat was teveel. Ik kan me moeilijk overgeven aan dat soort dagen. Ik denk direct dat t een terugslag is, dat ik me ziek moet melden voor werk (ook zo'n rare angst) en dat t begin is van een ellendige periode..
Mijn man wordt daar ook niet echt vrolijk van, waar ik me dan weer schuldig over voel.
Gezellige boel dus...

Vandaag toch maar gewoon gaan werken (Ik werk halve dagen gelukkig) ik probeer maar zo normaal mogelijk mijn dingen te blijven doen.
Alle reacties Link kopieren
Kaatje, goed dat je toch bent gaan werken! Ik had gister en eergister ook ontzettend futloze dagen. Mijn buik was hard en ik kon niet veel meer doen dan in bed liggen. Vannacht constant schrikmomenten als ik bijna sliep. Van elk geluidje schrok ik wakker met een raar gevoel in mijn hoofd. Ik durfde op een gegeven moment niet meer te gaan slapen en ben naar beneden gelopen. Baby is ook heel druk in mijn buik, ik vraag me constant af hoe lang hij het nog volhoudt daar, want volgens mij heeft hij niet meer zoveel ruimte. Net ging ik een stukje wandelen alleen en toen kreeg ik beenkrampen in mijn rechter bovenbeen. Omdat ik daarvan schrok ben ik verkeerd gaan ademen en nu tintelt mijn hoofd. Gelukkig is de kramp weer wat gezakt nu ik thuis ben.
Do you want to be right? Or happy?
Libe, de laatste loodjes.. die wegen echt t zwaarst. De baby heeft vast genoeg ruimte om lekker te spelen en schoppen, maar wat geeft t een 'vol' gevoel hè. Slapen is dan lastig, ik weet t nog van mijn zwangerschappen. Vooral s nachts waren ze bij mij heel druk om mijn buik.
Die harde buiken zijn ook niet fijn.. maar het is voor een goed doel. Ben je al wat rustiger over de bevalling? Ga je in t ziekenhuis of thuis?
Je hebt t misschien al gezegd, maar soms is mijn geheugen niet meer zo goed.
Gek idee dat je over korte tijd gewoon een baby heb, of vind je dat niet? Ik vond t zo'n raar idee dat als de baby er eenmaal was, hij er voor altijd zou zijn.
Nou meis, doe t rustig aan!
Alle reacties Link kopieren
Hey Kaatje, dankje voor je reactie. Mijn buik voelt inderdaad extreem vol, soms zo vol dat ademen moeilijk wordt. Het is net of de baby probeert zoveel mogelijk ruimte te maken door hard tegen de wand te duwen, maar daar wordt hij dan weer zo hard van dat ik bijna niet meer kan lopen. Ik hoop niet dat ik zo nog 5 weken moet in elk geval. Heel gek om dalijk voorgoed een baby te hebben ja! Hij heeft nu al echt een eigen wil. Hij geeft het wel aan als ik anders moet gaan liggen 's nachts. Helaas voor hem heeft hij 3 keer per dag de hik. Ik voel mijn buik dan op en neer tikken. Het liefst wil ik als het kan thuis bevallen, want ik krijg stress van ziekenhuizen en medische toestanden. Maar als het niet gaat, dan gaat het niet en dan ga ik alsnog. Het belangrijkste is voor mij om rustig te blijven, want als ik alleen maar aan de bevalling denk schiet ik al in de stress. Ik hoop heel erg dat het mee valt en dat het geen lange lijdensweg wordt.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Hey Libe Ja de laatste loodjes. Heb jij ook zo last van het zuur? Had ik wel de laatste maanden. Probeer niet te veel aan de bevalling te denken. Makkelijk gezegd haha. Maar als anderen het kunnen, kan jij het ook. Ik denk aan je. En over een aantal weken goed nieuws. Komt goed.
Be yourself, everyone else is already taken. Oscar Wilde
kaatje71 schreef:
02-07-2020 09:26
Punttaart, het hoort echt helaas bij de angst. Een beetje duizelig, het gevoel er niet echt bij te zijn, ik voel t soms alsof ik niet echt ijk mijn lijf zit, maar er net boven hang ofzo. Ik denk dat t iets te maken heeft met verkeerde ademhaling. Niet goed uitademen.
Het is ook om geïrriteert (zwak uitgedrukt) te worden. Probeer eens te gaan zitten, in de rust en een ontspanningsoefeningen te doen. Of rustige muziek waar je je helemaal op concentreert, de gratis app van VGZ heeft ook goede oefeningen. En verwacht niet dat je gevoel daarna helemaal top is, dat je je helemaal prima voelt, want dat kan niet.

Virtuele knuffel
Hey sorry zie je bericht nu pas

Ja tis zo vermoeiend zo’n angst periode ik verlang zo weer naar rust ik zag dat je schreef dat je ook die angst hebt om weer zo’n kutperiode te krijgen ik had hiervoor m’n laatste terugval in 2012 maar idd de angst ligt altijd op de loer en altijd denk je oh nee nooit meer dat

Ik voel me smorgens zo naar is dat ook herkenbaar?


Libe ik vind dat je het zo goed doet!
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me soms af of ik niet beter ook bij het depressietopic kan posten. Die speelt nu wel weer op, tegelijk met mijn angst, sinds mijn konijn ziek is.
Het leek een week beter te gaan, maar vanmorgen zat er weer bloed in haar urine. Nu moet ze morgenvroeg onder het röntgenapparaat. Vermoedelijk blaassteen of -gruis.
Ik heb mijn spv-er gemaild, die kan alleen maar zeggen dat nu afleiding zoeken het beste is. Klopt ook wel, werkt ook, maar zodra de afleiding klaar is dan begin ik weer te huilen en te wanhopen.
Ze is al 7 jaar... Ik ben zo bang dat als ze komt te overlijden dat ik dan weer helemaal terugval. Die burn-out en depressie volgde ook op een onrustige periode en de dood van een konijn die slecht verzorgd werd (Maar die ik met betere hygiëne probeerde op te lappen) op mijn toenmalige vrijwilligerswerk was de druppel.
Ik wil die burn-out niet nog eens doormaken, niet nog eens zo depressief worden dat ik op een gegeven moment echt plannen begon te bedenken wat betreft het-echt-niet-meer-zien-zitten.

Libe, ik heb geen idee hoe het is om zwanger te zijn maar ik denk dat het wel goed komt hoor. Alleen speelt je angststoornis weer op, snap ik wel.

Punttaart, angst in de ochtend komt heel veel voor bij angststoornissen. En al helemaal als je in een slechte periode zit. Doe je het 's morgens wat rustig aan? Mij helpt dat wel.
Alle reacties Link kopieren
Klaverj: ja, vreselijk last van maagzuur. Vanmiddag weer iets te veel geluncht en dan word ik meteen gestraft. Voel me er ook vaak misselijk bij. 'S nachts moet ik vaak omhoog, omdat het dan vrij heftig is. Wat minder en niet te vet eten helpt trouwens wel.

Punttaart: dankje 🙂. Ik voel mij 's ochtends ook vaak angstiger en ook raar in mijn hoofd. Komt denk ik omdat je cortisol dan hoger is.
Ik las laatst dat door zwangerschapshormoon oestrogeen je serotoninepeil stijgt en je minder angstig en depressief bent. Ik merk dat ook wel aan dat ik al een tijdje geen echte paniek meer heb gevoeld, terwijl dat eerst wel vaak was, vooral rond mijn menstruatie. Kunnen we niet allemaal een oestrogeendrankje nemen? 😉

Konijnenpantoffel; veel beterschap met je konijn, hopelijk komt hij er weer bovenop. Geef hem maar een lekker worteltje voor het slapen gaan. Ik hoop dat jij je ook snel beter gaat voelen.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Helaas, als het echt steentjes of gruis is dan mag ze niet eens meer het groen van de wortels eten. Wortel mag een konijn sowieso al bijna niet, zitten teveel suikers in. Witlof dan maar, daar is ze gek op.
Alle reacties Link kopieren
Ah wat jammer dat wist ik niet! Ik maar denken dat wortel zo gezond was...gelukkig mag ze wel witlof. 7 jaar is trouwens best wel oud al voor een konijn, dus je zorgt goed voor haar 🙂
Do you want to be right? Or happy?
Gister beetje ziek verhoging keelpijn snotterig vandaag stijf van de angst merkte vanochtend al het zweet liep me met stralen van me af nu hele dag trillen hyperventileren en angst tranen met tuiten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven