Angststoornis

19-08-2017 11:44 3089 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een angststoornis. Al jaren met ups en downs, maar nu zit ik in een flinke down. En heb het idee dat het nooit meer goed komt (terwijl ik best weer dat dat onzin is)

4 maanden geleden uitgevallen met veel lichamelijke klachten als vermoeidheid, spierpijn, vermoeide benen en duizeligheid. Bij mijn psych terecht gekomen en begonnen te werken aan de vermoeidheid. Oververmoeidheid staat altijd aan de basis van mijn angsten. Kreeg dus de diagnose overspannen. Bij mijn laatste bezoek aan de psych zijn we tot de conclusie gekomen dat de angststoornis niet zomaar weg gaat als mijn energie opgekrikt is.... tijd voor take 2. Het voelt als een soort vicieuze cirkel waarin ik gevangen zit.

Ben nu met terug van een angstige en vermoeiende vakantie met heel veel heimwee. Ik ben verdrietig, nerveus, gespannen en bang dat het altijd zo blijft. Ik ben getrouwd en moeder van het liefste (en het drukste) meisje van de wereld. Ik wil het zo graag goed doen voor hen, gewoon weer een vrolijke huisgenoot zijn die zich niet alleen maar angstig en nerveus voelt.

Wat zoek ik hier? Lotgenoten... mensen die in hetzelfde schuitje zitten en met een lach en een traan elkaar een steuntje in de rug kunnen geven. En hopelijk dan over een tijdje terug kunnen lezen en zien dat het echt wel beter wordt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het hier met iedereen? Hebben jullie een beetje normaal weekend kunnen vieren? Ik ben een paar dagen bij familie geweest (geen risicogroep en niet in strijd met de richtlijnen :). Dat was heel fijn en ik mis Ik moet zeggen dat het met mij heel wisselend gaat. Ik vind het met de dag leven vooral zo moeilijk, het niet ver vooruit kunnen kijken. Ik weet niet hoe mijn toekomst eruitziet en ik weet dat je dat gewoonlijk eigenlijk ook niet weet, maar toch. En vandaag zat ik in de trein (kon niet anders) en ik vond de sfeer op de stations en in de treinen zo beklemmend. Het was heel stil en normaal is dat fijn, maar nu niet. Ik zag iemand met een bivakmuts, mondkapje, handschoenen aan, een heel luguber gezicht was dat.
Mijn grootste angst is angst voor verandering en ik maak nu zoveel veranderingen mee dat ik mijn angsten lastig kan managen. Elke coach, hulpverlener of yogadocent (mijn helpers) zegt nu: niet te ver vooruitdenken, heb vertrouwen, accepteer dat het even is zoals het is.
't Is al met al een heel gedoe
T
anoniem_211628 wijzigde dit bericht op 30-03-2020 16:41
Reden: Te snel verstuurd
0.00% gewijzigd
Hoi raar en confronterend gezicht hè, die mensen met mondkapjes etc. Dat geeft echt een naar gevoel. Fijn dat je bij je familie ben geweest, ik ben ook bij mijn ouders geweest. Goed afstand houden kan daar prima, maar ik merk dat ik mezelf meteen ga verdedigen omdat ik daar heen ga. Ik merk dat iedereen anders met de regels omgaat en dat sommige mensen t nodig vinden om anderen hun eigen standaard op te dringen.

Hier gaat t eigenlijk wel goed. Kinderen zijn oud genoeg om hun eigen huiswerk etc in te delen. Ik kan gewoon naar kantoor (heel klein bedrijf) en ik vind t eigenlijk wel fijn dat er nu zo weinig dingen zijn die energie slurpen, denk op tijd eten (sport kids), verjaardagen waar ik geen zin in heb etc.
Dus hier even wat rustiger vaarwater en wat rust in mijn hoofd. Ik hoop dat t nog even zo blijft.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar van moeilijk om kunnen gaan met veranderingen...
Ik begin me met vlagen ook ietsje rustiger te voelen, zo lang ik me niet teveel bezig houd met het nieuws enz.
Heb vandaag eindelijk wat dingen in huis gedaan, was nogal verzand in passiviteit. Dus ik probeer nu elke dag iets kleins te doen.
Begin eindelijk weer een beetje op gang te komen.

Het rare van alles is, dat ik hoop dat we nu even zo door blijven gaan.., ik denk dat ik weer meer gespannen ga zijn als straks dingen weer open gaan/gaan lopen... Omdat dat virus nog niet helemaal weg is waarschijnlijk.

Misschien een beetje een rare gedachte van mij hoor, maar nu weten we allemaal een beetje waar we aan toe zijn en als straks alles weer gaat draaien wordt dat ook weer even een dingetje denk ik.

Begrijp me niet verkeerd, vind het ook fijn om straks weer meer te kunnen doen maar qua angst zal dat nog niet gelijk weg zijn denk ik... (Of dat mensen voor je gaan bepalen wat wel in niet kan terwijl je zelf nog even voorzichtig wil blijven)

Maar goed, maar niet proberen op de zaken vooruit te lopen.
Morgen is er volgens mij weer een persconferentie.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat redelijk. Ik ben diezelfde dag als mijn vorige bericht naar de apotheek geweest, daar was het rustig. Alleen raar dat de ene medewerkster een mondkapje had en de ander niet.
Vandaag naar de Jumbo. Ik probeerde angstvallig 1,5 meter afstand te houden met mijn kar, maar anderen liepen gewoon rakelings langs me.
Dan maakt mijn angststoornis wel een salto.
Alle reacties Link kopieren
De dingen die jullie benoemen komen me zo bekend voor. Hier wel een oké weekend gehad, niet veel gedaan. Werd vandaag gebeld door m'n psycholoog of ik de intake via videocall wil of de afspraak verzetten en dan face to face. Heb daar niet direct antwoord op kunnen geven, aan de ene kant wil ik z.s.m. bij hem terecht maar aan de andere kant bouw je via videocall niet echt een band/vertrouwen op denk ik en het is wel essentieel als ik helemaal mezelf kan zijn bij hem.
Alle reacties Link kopieren
@Robertje, een videocall lijkt me zo vreemd met een hulpverlener. Mocht je ervoor kiezen, dan ben ik benieuwd hoe het bevalt.

@Yess, dat verzanden in passiviteit, dat herken ik. Ik vind het lastig accepteren dat ik nu doe wat ik kan, en dat er even weinig meer in zit. Ik ben heel blij dat ik net een was heb weggewerkt, en probeer ik dan heel wat te vinden.

@Kaatje, ja, ik merk dat ik me soms moet verdedigen dat ik naar familie ben geweest, en met de trein dan ook nog.
Er werd omgeroepen 'reis alleen als u echt niet anders kan'. Nou, ik kon niet anders, want als ik dit deel van mijn familie niet kan zien, ga ik er helemaal aan onderdoor.
't Is al met al een heel gedoe
Hoi allemaal,

Erg vreemd allemaal inderdaad. Ik woon in Friesland en hier nog geen mondkapjes gezien behalve een aantal buitenlandse studenten.

Ik ben vrij hypochonder van mezelf wat toeneemt rond mijn menstruatie..toen vloog t me even aan allemaal. Nu weer in wat rustiger vaarwater. We hebben tussendoor ook nog (bijna) een huis gekocht. Binnenkort contract tekenen. Dat geeft ook wel weer afleiding van alles.

We,zullen vanavond vast horen wat de bedoeling is betreft alle maatregelen.

Iedereen sterkte en probeer positief te blijven :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Ook voor iedereen hier een :popcorn:
Ik heb soms het idee dat ik te weinig tips geef en niet nuttig genoeg ben, dus dan maar een knuffel.
konijnenpantoffeltje wijzigde dit bericht op 31-03-2020 16:45
1.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoelde deze!!! :hug:
Alle reacties Link kopieren
konijnenpantoffeltje schreef:
31-03-2020 16:44
Ik bedoelde deze!!! :hug:
Haha, right back at you!
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het met jullie allemaal?

Met mij gaat het ietsje beter, ik heb vannacht redelijk geslapen en man, wat maakt dat een verschil. Zo jammer dat dat bij mij het eerste is dat eruitligt in tijden van stress: het slapen. Maar goed, vannacht was het dus beter. Ik voel me minder angstig, maar nog wel onzeker en neerslachtig.
Wel jammer: mijn stresslevel is nog steeds te hoog en ik zou vanochtend een privésessie hebben in de buitenlucht met een yogadocent die veel weet van oefeningen die inwerken op je zenuwstelsel. Had ik heel erg naar uitgekeken. Maar ze appte dat ze verkouden was geworden en voor de zekerheid binnenblijft. Begrijpelijk, maar zo jammer, dat domino-effect door dat stomme kl*tevirus.
En nu had ik dus allang even naar buiten moeten gaan voor wat frisse lucht, maar iets houdt me tegen.
Weet je, ik ga het gewoon doen. Nu.
't Is al met al een heel gedoe
Goed zo pingu...is t gelukt met naar buiten gaan?

Konijnenpantoffeltjes .. het is toch niet nodig om tips te geven of nuttig te zijn hier. Je aanwezigheid en je luisterend oor is voldoende. :rose:

Matz bijna gefeliciteerd met jullie huis.... spannend! En een goede afleiding in deze tijd. Succes met alles!

Robertjeeeee hoe gaat t? Al een beslissing genomen of je je intake met (video) bellen gaat doen? Lijkt me inderdaad lastig, aan de ene kant wil je gewoon beginnen, maar telefonisch is niet ideaal. Succes!

Libe hoe gaat t eigenlijk met jou? Ik dacht ineens, kun je nog gewoon naar je verloskundige? Hoe ben je onder door hele corona gebeuren?

Hier gaat t nogal op en neer. Van energiek naar neerslachtig en angstig. Maar daar ben ik nu vast de enige niet in.
Nou, ik moet mezelf ook even naar buiten schoppen, dus tot later!
Alle reacties Link kopieren
Helaas is vandaag heel slecht begonnen, met een dikke angstaanval waar ik nu middenin zit. Ik heb voor mijn gevoel geen toekomst meer, alles is te groot om allemaal te overzien. Mijn relatie is over maar we wonen nog in 1 huis waarin ik zoveel liefde heb gestopt en waar ik straks niet meer woon, maar waar dan wel?
Ik weet niet waar ik heen wil, waar ik heen kan en of ik het straks wel kan betalen, want mijn baan is ook niet zo zeker in de nabije toekomst. Er komt een mega recessie aan. Ik kan tot nu toe alleen maar in een dik vest op de bank zitten, en daar voel ik me ook weer zo slecht over. Het enige positieve wat ik kan noemen is dat ik wel uit bed ben gekomen en mijn tanden heb gepoetst en een banaan heb gegeten.
Ik voel me zo verschrikkelijk angstig en verdrietig... maar ik ga zo wel proberen een vriendin te bellen en toch even naar buiten. Ik denk dat ik verder maar even niet te veel moet verwachten van deze dag.
Heeft iemand van jullie troostende woorden voor mij?
En vertel hoe het jullie vergaat, ik hoop beter dan mij op dit moment.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Hee!

@Pingu; Vreselijk dat het slapen zo slecht gaat, je merkt dan ook echt meteen dat de hele dag dan zwaar gaat verlopen. Ik heb er ook last van en bij slecht slapen merk ik ook dat m'n structuur ook dramatisch is (het liefst zit ik de hele dag op de bank of lig ik in bed).

@kaatje71: Ik heb oprecht een hele goede week, veel opgeschoten met m'n afstudeeropdracht! Ik ga denk ik mijn intake toch met videobellen doen, ik wil het liefst z.s.m. geholpen worden namelijk. Dankjewel!

Iedereen alvast een heel fijn weekend! Het wordt mooi weer dus ik hoop veel buiten te zijn!
@pingu ik hoor je, ik lees je. Het is zoveel dat je nu over je heen krijgt, dat ik me kan voorstellen dat t je lam slaat, je verdoofd. En ik denk dat je op dit moment niet meer kan doen, dan je doet. Opstaan, eten en als t lukt met iemand praten. Dit over je heen laten komen en blijven ademen.
Misschien als dit allemaal een beetje landt, je weer wat moed krijgt om zaken te ondernemen. Stap voor stap. Is de relatie met je ex nog wel zo oké dat je samen kunt wonen?
Veel sterkte, wees lief voor je zelf een wees trots op de kleine dingen die wel lukken :hug:

@robertjeeee wat onwijs lekker dat je zo'n goede week heb! Ik wens je een zonnig weekend!

Hier nog t zelfde... op en neer en weer terug. Maar over t algemeen best oké.
Alle reacties Link kopieren
@kaatje Ja, we wonen nog samen en dat gaat redelijk goed, wat me soms zelfs doet twijfelen aan onze beslissing. Maar dan denk ik aan wat mijn coach zei, dat dit mijn comfortzone is en dat we die beslissing toch niet voor niets hebben genomen? En dat is ook zo.
Dankjewel voor je reactie, trouwens. Daar heb ik echt veel aan. Ik ben naar buiten geweest, heb tussen de bomen gelopen (bomen geven me zoveel troost) en een vriendin gebeld. Dat hielp ook. Nu zit ik weer op de bank, heel moe, en dit is het gewoon even voor deze dag. Er hangt nog steeds een enorme onheilspellende donderwolk boven, maar dat is nu maar even zo. En ik zal toch ook maar weer naar buiten gaan straks, voor de frisse lucht, de vitamine D en...de bomen, mijn beste vrienden op dit moment :)

@Robertje, fijn te horen dat je beter in je vel zit! Geniet van je weekend, jullie allemaal trouwens.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ik lees je ook Pingu, en ik wilde dat ik je kon helpen. Je hebt veel om mee te moeten dealen nu, kan me voorstellen dat het je af en toe aanvliegt, zeker nu alles buiten stilvalt. Toch ben je goed bezig, vind ik. Want die kleine stappen, die zijn juist zo belangrijk: even naar buiten, even iemand bellen, iets eten. En dan mág je daarna op de bank. Maak het gezellig voor jezelf!

Als het lukt, bekijk het dan ook zo: stap per stap. Al die grote dingen in een keer, huis, baan, relatie: dat hoeft niet. Dat komt vanzelf en meestal komt het nog goed ook. ik spreek uit ervaring; ben net verhuisd na een relatiebreuk. Dat overweldigde me ook eerst, maar toen vond ik toch een huis in de stad waar ik heen wilde. Werk is lastig nu, voor mij ook, maar heb vertrouwen. En laat het even liggen voor later.

Wij woonden overigens ook nog een paar maanden samen nadat het uit was. Dat was heel vertrouwd, maar dat is logisch na zoveel jaren. Dat is geen liefde meer, maar gewenning. Maar het is wél een groot goed om zonder ruzie uit elkaar te gaan, dus dat zou ik ook koesteren.

:hug: (hoewel ik die popcornsmiley van konijnenpantoffeltje ook wel heel leuk vond!)
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Laflamande, je hebt precies de juiste woorden gevonden, mijn hart maakte echt een sprongetje toen ik ze las.

Het enige mooie aan de coronacrisis (er zijn meer mooie dingen trouwens, de schonere lucht, de zwanen in de kanalen van Venetië, de berggeiten die dorpen in Wales durven in te trekken - ik hou van dieren, merken jullie ‘t?) vind ik de diepere gesprekken die ik met mensen heb. Voor mijn werk moest ik wat mensen bellen en binnen de kortste keren spraken we over hoe het nu écht met ons ging, en met onze dierbaren.

Maar ik mis steeds heviger het persoonlijke contact, even bij iemand langsgaan, een arm om elkaar heen slaan.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
kaatje71 schreef:
02-04-2020 14:38

Libe hoe gaat t eigenlijk met jou? Ik dacht ineens, kun je nog gewoon naar je verloskundige? Hoe ben je onder door hele corona gebeuren?
Hee, lief dat je het vraagt! Met mij gaat het wel goed, kleintje trapt de hele dag en nacht in het rond. Ik slaap er soms wat minder goed door en heb vaak last van mijn maag, maar dat komt omdat die steeds meer wordt weggedrukt.
Ik moet toevallig volgende week naar de verloskundige, ga nog even informeren of die afspraak wel kan doorgaan ivm corona.
Ik heb momenteel weer wat last van hooikoorts, maar gelukkig is er nog niemand in mijn directe omgeving besmet geraakt.
Ik geniet trouwens best van deze tijd eigenlijk. De rust, de schone lucht, het niets hoeven, geen sociale verplichtingen, het lekkere weer. Voor mij is het absoluut geen straf.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Pingu schreef:
04-04-2020 10:16
Het enige mooie aan de coronacrisis (er zijn meer mooie dingen trouwens, de schonere lucht, de zwanen in de kanalen van Venetië, de berggeiten die dorpen in Wales durven in te trekken - ik hou van dieren, merken jullie ‘t?) vind ik de diepere gesprekken die ik met mensen heb.

Maar ik mis steeds heviger het persoonlijke contact, even bij iemand langsgaan, een arm om elkaar heen slaan.
Ik hoop ook zo dat we die mooie dingen ook na de crisis meenemen (als mens en als samenleving). En dat gemis begrijp ik heel goed. Dat is de lelijke keerzijde van deze crisis.
libe schreef:
04-04-2020 12:37
Ik geniet trouwens best van deze tijd eigenlijk. De rust, de schone lucht, het niets hoeven, geen sociale verplichtingen, het lekkere weer. Voor mij is het absoluut geen straf.
Heerlijk, wat fijn dat je zo geniet. Ik moet zeggen dat het mooie weer echt meehelpt.
Alle reacties Link kopieren
Laflamande: ja, het brengt voor mij rust dat ik nu even niets moet. Geen dagjes weg, geen feestjes, geen bijeenkomsten, me niet schuldig voelen omdat ik naar de sportschool moet of met mensen moet afspreken die ik lang niet heb gezien, geen drang om naar de stad te gaan en kleren te kopen die ik niet nodig heb en niet op vakantie gaan. Al die dingen leveren bij mij veel stress op en ik maak me nu al genoeg zorgen over mijn zwangerschap en aankomende bevalling.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen! Hoe is het met iedereen? Komen jullie de dagen een beetje door met dit mooie weer? Ik merk dat het mij echt heel goed doet nu ik meer buiten ben. Ik ervaar minder stress en angst, maar echt helemaal over is het nog niet.

Ik merk dat ik nu echt een beetje m'n ritme krijg te pakken, waar ik aan het begin nog erg veel moeite mee had. Dit doet me erg goed. Ook het mindfullness begint nu echt aan te slaan; ik geniet heel erg van dat ene momentje rust op de dag.

Fijne dag!
Alle reacties Link kopieren
Fijn om te horen Robertjeee! Het buiten zijn doet mij ook erg goed. Fijn dat de mindfullness jou helpt. Ik doe het ook:

https://www.mindfulcentrum.nl/gratis_mi ... efeningen/
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Robertje, goed te lezen dat je je veel beter voelt. Hoe lang doe je nu mindfulness en hoeveel tijd trek je ervoor uit op een dag?

Gisteren had ik een relatief goede dag, ik heb een mooie fietstocht gemaakt en het lukte me redelijk goed om mijn stress te parkeren. Het is me ook gelukt een lekkere, gezonde maaltijd te koken. Dat was fijn.
Vandaag is het weer een stuk minder. Ik kan mijn leven en de beslissingen die ik moet nemen niet overzien en dat blijft zo moeilijk. Ik twijfel ook: moeten mijn vriend en ik wel echt uit elkaar? Is er echt niets meer te redden? We hebben zoveel opgebouwd samen. Maar dan hebben we relatietherapie nodig en dat wil hij niet. Ik kan het wel weer voorstellen, maar ben bang voor het antwoord.

Vandaag voel ik me niet zozeer angstig als wel heel erg verdrietig en onzeker.
Dus dan moet ik proberen te leven van lichtpuntje naar lichtpuntje.

Lichtpuntje 1: ik wil met een vriendin een wandeling gaan maken, ik heb haar net geappt en ik hoop dat ze mee wil. In mijn eentje wandelen kan ook, maar ik merk dat ik dan veel meer ga malen.

Lichtpuntje 2: Voor een klusje voor mijn werk moet ik straks iemand bellen die ik heel erg aardig vind, en haar energie geeft mij energie

Lichtpuntje 3: ik heb lekkere boterhammen mee waarin ik nu al zin heb. Ik mag er straks vast eentje als ik dat telefoontje heb gedaan. :-)
't Is al met al een heel gedoe

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven