Geen resultaten gevonden Probeer een andere zoekterm

Zoekfilters:

Antipsychotica

13-07-2019 17:57 981 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een jaar of 9 antipsychotica gehad
De laatste jaren middels een depot
Ik wilde stoppen en dat heb ik nu kortgeleden gedaan.
Denk dat de laatste depot bijna uitgewerkt is.
Ik heb het idee dat het heel slechte medicijnen zijn. Had er steeds meer angst voor.
Ik heb nl ook vaak pijntjes overal. Dan op de ribben dan in de bovenbuik etc.
Onlangs bleek mn hormoonhuishouding op zn kop. O.a. prolactine te hoog
Ik vermoed door de ap ook.
Maar ik heb al heel lang hoofdpijn ook,
En maakte me er ineens zorgen over afgelopen week.
De ha zei dat het zou kunnen komen van de prolactine, maar dat ik langs moet komen en dat er dan een scan gemaakt moet worden in het ziekenhuis.
Gezien mn angststoornis is dit geen pretje. Maar ik heb twee artsen officieel. Van die scan zei de ene en ik heb volgende week een afspraak bij de andere. Kan dus maar zo dat zij geen scan adviseert.

Maar hoe is jullie ervaring na langdurig gebruik van ap? Gaf het andere lichamelijke klachten? Werd dit beter door het stoppen?
Of heb je ernstige evt blijvende gevolgen ervan ondervonden?
Ariellle schreef:
13-07-2019 21:30

Ik vond jouw reactie naar TO overigens een goede, jammer als je er tussenuit gaat om de reactie van Cateautje, want reacties zoals de jouwe kunnen wel TO wel helpen om verstandig hier mee om te gaan.
Dank je.

Ik denk dat TO er het verstandigst aan doet hier geen topic over te openen hier :P

Succes TO!

(Nu ga ik echt weg)
Ariellle schreef:
13-07-2019 21:30
Als je even loept dan lees je een hoop reacties van cateautje de afgelopen weken die niet de indruk geven dat het met haar zelf erg goed gaat psychisch want ze zijn regelmatig behoorlijk off en zoals ik haar al jaren lees als forummer, helemaal niets voor haar.

Ik vond jouw reactie naar TO overigens een goede, jammer als je er tussenuit gaat om de reactie van Cateautje, want reacties zoals de jouwe kunnen wel TO wel helpen om verstandig hier mee om te gaan.
Meid, je bent me echt aan het stalken en je nodigt zelfs mensen uit om hetzelfde te doen. Gaat het eigenlijk wel helemaal goed met jou?
Wees vriendelijk voor de mensen die je ontmoet op je weg naar boven, je zou ze op je weg naar beneden ook nog weleens tegen kunnen komen.
juliaaana schreef:
13-07-2019 21:34
Dit is nogal betuttelend hoe je het zegt. Ze is niet zo gestopt. Ze heeft het overlegd en is op 2 juli niet gekomen om haat depot op te halen. Haar spv heeft haar niet opgehaald dat het moet. Blijkbaar mocht ze van haar behandelend team stoppen, anders hadden E wel de moeite gedaan haar te halen voor het depot.

Dat bedoel ik met invullen. Wellicht vaak goed bedoeld hoor. Maar nog steeds invullen, terwijl er een team betrokken is.
Het lijkt me de bedoeling dat zoiets wordt besproken met een psychiater en niet met een spv-er.

Maar goed, ik hoop echt dat het allemaal goedkomt hoor, maar ik raad TO zeker aan om contact te zoeken met de psychiater.
Life is short. Eat dessert first.
Cateautje schreef:
13-07-2019 21:40
Meid, je bent me echt aan het stalken en je nodigt zelfs mensen uit om hetzelfde te doen. Gaat het eigenlijk wel helemaal goed met jou?
Heeft denk ik niet zo veel zin om met jou in discussie te gaan, maar het feit dat ik al de 2e a 3e persoon ben die jij in een paar dagen beticht van stalken, hoe jij reageert in topics en hoe anderen, los van mij dat zien, zegt misschien wel iets over jouw gemoedstoestand. Maar misschien heb je dat zelf niet door.
Ik vind het heel onverstandig om met AP te stoppen. Dat de naam van jouw klachtenpatroon van is veranderd door een nieuwe DSM, veranderd niks aan je symptomen en dus ook niet aan je behandeling. Ik mis een stukje ziekte inzicht bij je. Je zegt door de AP pas in psychose te zijn geraakt, maar je had van tevoren wel auditieve hallucinaties en last van achterdocht. Gebrek aan therapietrouw is ook een veel voorkomend symptoom bij jouw stoornis.

Je angstklachten kunnen een bijwerking zijn van de AP, maar zouden ook zomaar een symptoom van je stoornis kunnen zijn. Daar zou met andere medicatie voor iets aan gedaan kunnen worden, maar dat is aan je psychiater om dat te beoordelen. Stoppen met AP kan wederom een psychose uitlokken, naast dat je dan een ellendige tijd tegemoet van gaat, kan er ook restschade ontstaan, door de psychose, niet door de medicatie. Je komt na elke psychose er steeds slechter uit, wil je echt dat risico lopen? Het klopt dat AP bijwerkingen heeft, groter risico op metabool syndroom, etc. Allemaal waar, maar de 'bijwerkingen' van een psychose zijn alleen nog een stuk ernstiger helaas.

Mijn advies is om ASAP contact op te nemen met je behandelaars en door te gaan met je medicatie en je angst klachten op een andere manier aan te pakken, vraag daar hulp voor.
Ariellle schreef:
13-07-2019 21:53
Heeft denk ik niet zo veel zin om met jou in discussie te gaan, maar het feit dat ik al de 2e a 3e persoon ben die jij in een paar dagen beticht van stalken, hoe jij reageert in topics en hoe anderen, los van mij dat zien, zegt misschien wel iets over jouw gemoedstoestand. Maar misschien heb je dat zelf niet door.
Nee meid, de enige die mij stalked ben jij, plus je nodigt mensen uit hetzelfde te doen. Kan je er wel omheen kletsen en net doen alsof het allemaal aan mij ligt, maar dat neemt niet weg dat het toch hoog tijd wordt om je eigen straatje eens schoont e gaan houden.
En gelukgewenst dat je het diepgaande gevoel hebt er niet alleen voor te staan, ik snap hoe belangrijk dat voor sommige mensen kan zijn.
Wees vriendelijk voor de mensen die je ontmoet op je weg naar boven, je zou ze op je weg naar beneden ook nog weleens tegen kunnen komen.
vivajaline schreef:
13-07-2019 21:27
Bedankt

Maar dit loopt ff anders
Ik zocht ervaringen over lichamelijke klachten door de medicijnen
Ik snap wat de meeste hier zeggen maar als mn spv er zegt dat ze de dienstdoende psych vraagt of ik moet afbouwen eerst, dan ga ik er vanuit dat dit ook is gedaan en dat het dus niet hoefde
Ja, je hebt gelijk, het ging helemaal wat jou betreft niet over of je zou moeten stoppen, maar om de bijwerkingen door de medicatie. Maar het is denk ik toch verstandig om nog even goed na te vragen of het stoppen wel een goed plan is. Het kan natuurlijk ergens ook in de communicatie mis zijn gegaan en dus niet goed duidelijk is dat je je depot niet hebt gekregen, terwijl dat wel de bedoeling was, iig voor nu.
Boselfje3 schreef:
13-07-2019 21:54
Ik vind het heel onverstandig om met AP te stoppen. Dat de naam van jouw klachtenpatroon van is veranderd door een nieuwe DSM, veranderd niks aan je symptomen en dus ook niet aan je behandeling. Ik mis een stukje ziekte inzicht bij je. Je zegt door de AP pas in psychose te zijn geraakt, maar je had van tevoren wel auditieve hallucinaties en last van achterdocht. Gebrek aan therapietrouw is ook een veel voorkomend symptoom bij jouw stoornis.

Je angstklachten kunnen een bijwerking zijn van de AP, maar zouden ook zomaar een symptoom van je stoornis kunnen zijn. Daar zou met andere medicatie voor iets aan gedaan kunnen worden, maar dat is aan je psychiater om dat te beoordelen. Stoppen met AP kan wederom een psychose uitlokken, naast dat je dan een ellendige tijd tegemoet van gaat, kan er ook restschade ontstaan, door de psychose, niet door de medicatie. Je komt na elke psychose er steeds slechter uit, wil je echt dat risico lopen? Het klopt dat AP bijwerkingen heeft, groter risico op metabool syndroom, etc. Allemaal waar, maar de 'bijwerkingen' van een psychose zijn alleen nog een stuk ernstiger helaas.

Mijn advies is om ASAP contact op te nemen met je behandelaars en door te gaan met je medicatie en je angst klachten op een andere manier aan te pakken, vraag daar hulp voor.
Mooie post elfje. Laten we hopen dat de TO dat ook vindt.
vivajaline schreef:
13-07-2019 19:17
Ja maar de vraag is of ik echt schizofrenie heb
Eerst nav het po wel.
Toen een nieuwe psych die zei van niet
Toen een psych die zei wel schizofrenie en nu de laatste met de formulering zoals ik eerder zei
Dus ik ben ook onzeker of ik dan wel ap moet hebben
Laatst toevallig bijscholing gehad over psychoses en schizofrenie omdat een paar van mijn cliënten dit hebben. Ik meen me te herinneren dat die kwetsbaarheid zoals je arts het noemt de benaming is voor een- of tweemalig psychotisch decompenseren. Schizofrenie wordt het als je vaker dan dat psychotisch wordt (en aan de andere DSM kenmerken voldoet uiteraard) Pin me er niet op vast want ik weet het niet zeker.

Ik vind dat je niet slim bezig bent. Psychoses kunnen een groot gevaar vormen voor je eigen welzijn en ook voor dat van anderen. Zoek een andere psychiater en ga rustig in gesprek over de mogelijkheden, maar ga nooit zomaar zelf afbouwen of stoppen!
Ja klopt de gevolgen van een psychose zijn ook ernstig
Maar het is niet zeker dat ik die krijg
En ik heb ad gehad voor angst
Had wst bijwerkingen en toen ik stopte viel ik tien kilo af
Ik wil geen ad meer
Van dik zijn word ik ook niet blij
Daarbij heb ik geen vertrouwen in ad
En de huidige psych zei ook dat ze niet zo voor medicatie is
Ik ben ook gewoon erg benieuwd hoe het gaat zijn zonder ap
Je opende dit topic om te vragen welke ervaringen andere mensen hadden met (stoppen met) AP. Maar dat is zo specifiek dat ik niet denk dat je hier veel ervaringen gaat vinden. Bovendien zeggen die ervaringen niets over jou.
Je schrijft ook dat je volgende week een afspraak hebt met een arts, ik denk een huisarts? Het lijkt me een goed idee om je vragen aan je arts te stellen in plaats van op een forum.
Misschien is het handig om maandag de assistente even te bellen en aan te geven dat je graag een dubbele afspraak in wil plannen. Dan kan de arts meer tijd nemen om dingen met je te bespreken en uit te leggen.

Sterkte!
.
Cateautje schreef:
13-07-2019 21:56
Nee meid, de enige die mij stalked ben jij, plus je nodigt mensen uit hetzelfde te doen. Kan je er wel omheen kletsen en net doen alsof het allemaal aan mij ligt, maar dat neemt niet weg dat het toch hoog tijd wordt om je eigen straatje eens schoont e gaan houden.
En gelukgewenst dat je het diepgaande gevoel hebt er niet alleen voor te staan, ik snap hoe belangrijk dat voor sommige mensen kan zijn.
PoesinBoots schreef: ↑13-07-2019 18:11
Misschien moet je eens opzoek naar dat van jou.
Je wordt met het jaar narriger.

Hoe weet jij dat nou? Ben je me aan het stalken ofzo?

Dit schreef je een paar uur geleden in het napraattopic. Maar goed, dit is topicvervuiling en heeft TO niets aan.
vivajaline schreef:
13-07-2019 22:01
Ik wil geen ad meer
En als je ze wel krijgt ben je de pineut. Ga afbouwen onder toezicht van professionals. Ze studeren niet acht jaar zodat cliënten kunnen zeggen "Haha die weet er niks van" en lekker hun eigen gang gaan met medicatie. Antipsychotica is zwaar. Neem dat serieus.
Ariellle schreef:
13-07-2019 22:03
PoesinBoots schreef: ↑13-07-2019 18:11
Misschien moet je eens opzoek naar dat van jou.
Je wordt met het jaar narriger.

Hoe weet jij dat nou? Ben je me aan het stalken ofzo?

Dit schreef je een paar uur geleden in het napraattopic. Maar goed, dit is topicvervuiling en heeft TO niets aan.
Dat was een hypothetische vraag en dat weet je best, maar je moet zo nodig je gelijk halen omdat je dondersgoed weet vreselijk fout bezig te zijn en dat probeer je voor jezelf goed te lullen en hoe verder je gaat met je aanhoudende kritiek op mij en hoe ik met forummers omga, hoe erger je er zelf in bent. Goeie om eens bij stil te staan.
vivajaline schreef:
Ik wil geen ad meer
Ik heb zijdelings te maken met mensen die schizofreen zijn of andere stoornissen hebben en in mijn ervaring, willen heel veel mensen liever geen medicatie, meestal vanwege (soms hele nare) bijwerkingen. Maar het is een afweging of het middel erger is dan de kwaal om het maar wat ouderwets uit te drukken. Dat kan je niet alleen denk ik, dat moet je toch in overleg doen. Dus navragen of het nu echt ok is dat je geen medicatie meer krijgt is denk ik een verstandig plan.
ariellle wijzigde dit bericht op 13-07-2019 22:11
0.43% gewijzigd
Cateautje schreef:
13-07-2019 22:08
Dat was een hypothetische vraag en dat weet je best, maar je moet zo nodig je gelijk halen omdat je dondersgoed weet vreselijk fout bezig te zijn en dat probeer je voor jezelf goed te lullen en hoe verder je gaat met je aanhoudende kritiek op mij en hoe ik met forummers omga, hoe erger je er zelf in bent. Goeie om eens bij stil te staan.
Sorry Cateau, disccusie is wat mij betreft gesloten.
Ariellle schreef:
13-07-2019 22:10
Sorry Cateau, disccusie is wat mij betreft gesloten.
Spreek mij nooit meer aan!
kunnen jullie misschien ophouden met dit gehakketak? Ga dat lekker in napraat doen
I was born in the sign of water, and it is there that I feel my best
To lees de post van boselfje eens goed!
For every rat you see, there are fifty you don't
vivajaline schreef:
Ik wil geen ad meer

Er zijn ook AD's waar je niet van aankomt want natuurlijk wil je jezelf blijven, dat is ook belangrijk. Maar dat is met AD ook mogelijk. Probleem met
deze medicatie is dat je van tevoren niet weet welk middel bij jou maximaal je klachten verminderd en minimale bijwerkingen heeft en je psychiater kan dat ook niet helemaal van tevoren inschatten met welk middel jij het beste af bent. Dat is een kwestie van uitproberen, op- en afbouwen en dat is niet prettig. Maar beter dan op een psychose afstevenen, want daar kan je echt op wachten. Je hebt een chronische hersenziekte die het je heel lastig maakt om realiteit te onderscheiden van symptomen van je ziekte. Ik heb het persoonlijk niet op zogenaamde psych's die niet zo voor medicatie zijn, zeker niet bij mensen met jouw klachtenpatroon, ik zou een nieuwe zoeken. Een die er voor open staat om voorzichtig met jou andere medicatie te exploreren die je kwaliteit van leven verhoogd want dat vind ik een zeer reëele wens.

Probeer je eens in te leven hoe je leven er uit ziet wanneer je cognitieve capaciteiten sterk verminderd zijn na een volgende psychose, of je sociale netwerk een flinke knauw heeft gekregen, je medicatie ineens niet meer aanslaat en je niet meer stabiel wordt, je grootste hobby niet meer kan doen, etc, etc. Ben je echt bereid om dat risico te lopen?
Goede post weer, Boselfje.
Life is short. Eat dessert first.
Als dit niet aanslaat, weet ik het niet meer.

:redrose: voor elfje.
Boselfje3 schreef:
13-07-2019 22:24
Er zijn ook AD's waar je niet van aankomt want natuurlijk wil je jezelf blijven, dat is ook belangrijk. Maar dat is met AD ook mogelijk. Probleem met
deze medicatie is dat je van tevoren niet weet welk middel bij jou maximaal je klachten verminderd en minimale bijwerkingen heeft en je psychiater kan dat ook niet helemaal van tevoren inschatten met welk middel jij het beste af bent. Dat is een kwestie van uitproberen, op- en afbouwen en dat is niet prettig. Maar beter dan op een psychose afstevenen, want daar kan je echt op wachten. Je hebt een chronische hersenziekte die het je heel lastig maakt om realiteit te onderscheiden van symptomen van je ziekte. Ik heb het persoonlijk niet op zogenaamde psych's die niet zo voor medicatie zijn, zeker niet bij mensen met jouw klachtenpatroon, ik zou een nieuwe zoeken. Een die er voor open staat om voorzichtig met jou andere medicatie te exploreren die je kwaliteit van leven verhoogd want dat vind ik een zeer reëele wens.

Probeer je eens in te leven hoe je leven er uit ziet wanneer je cognitieve capaciteiten sterk verminderd zijn na een volgende psychose, of je sociale netwerk een flinke knauw heeft gekregen, je medicatie ineens niet meer aanslaat en je niet meer stabiel wordt, je grootste hobby niet meer kan doen, etc, etc. Ben je echt bereid om dat risico te lopen?
Ik ben juist blij met psychiaters die kritisch kijken naar medicatie, want in mijn optiek wordt er soms te snel naar medicatie gegrepen, zonder naar oorzaken, gevolg en in de toekomst beschermende factoren te kijken. Neemt niet weg dat er soms geen andere oplossing is dan medicatie, maar dat zou eerder uitzondering dan regel moeten zijn en dat laatste is het wel naar mijn idee.
Dat is het script Jaline en inderdaad, het geldt niet voor de volle 100% van alle patiënten, maar wel voor het overgrote deel.
Boselfje3 schreef:
13-07-2019 22:24

Welk sociaal netwerk en welke hobby
Ik merk nu ook sterke achteruitgang in cognitie en ik vermoed dat dat aan de medicatie ligt
Die maakt me dom

Ad wilik echt niet. Van veel kom je wel aan en waar leg je de grens. Bij 2 kilo of bij 5 of bij tien??
En daarbij heeft de vorige ad eigenlijk niks gedaan voor mn stemming en angst
Het kan natuurlijk dat een andere wel wat doet maar mn angst voor (nieuwe) medicatie is groot

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven