Ass; onvoorspelbaarheid en controle
maandag 16 februari 2026 om 20:06
Ik wou soms wel dat ik een aan-uit knopje heb op mijn hoofd. En soms denk ik; Waar maak ik mij druk om?? Daarnaast heb ik ook ASS.
Bij mij zijn ze nu een maandje bezig met renoveren. In het begin dacht ik; zal wel meevallen. Wel beetje geluidsoverlast.
Ze doen van alles en nog wat en soms opeens mensen achterhuis.
Maar bij is het meer dat ongemakkelijke gevoel, bekeken worden of iets. Ook omdat ik afgekeurd ben en vaak thuis ben.
Maar nu moest ik laatst de auto verplaatsen, omdat het op dat pleintje best druk was met werkbussen en toen een hoogwerker waardoor het een beetje krap zat.
Maar voor mij, of mijn brein voelt dat raar en ongemakkelijk. Moet er aan wennen. Ik heb ook ASS en daardoor probeer ik ook alles in mijn hoofd op een rijtje te krijgen.
Maar mijn brein zit constant te scannen en alert te zijn op alles wat er hier gebeurd, soms is het druk, soms rustig. Maar doordat mijn auto ergens anders stond dacht ik wel de hele tijd; is dat niet raar? Wat zullen mensen denken etc?
Helemaal niet realistisch ik weet het.
En ja, soms zie ik een hoogwerker, en dan ga ik denken; als ik straks maar weg kan met de auto etc.
Maar als ik soms weg ga, voelt het ongemakkelijk. Heb soms last van sociale angst.
Maar nu staat mijn auto weer op dat pleintje waar die altijd stond. Er stond geen hoogwerker meer. Ik dacht mooi, en toen ik vanmiddag weg ging stonden er wel 2 werkbussen naast mij maar geen probleem. Alleen moest ik over een waterslang heen rijden.
Ja, ik dacht ik zal meer rust ervaren als mijn auto daar weer staat. Maar ik probeer gewoon controle te krijgen en dan ga ik denken; wat als ik daar niet weg kan? Of alles staat vast? Of wat zullen mensen denken?
Maar nu merk ik soms dat ik mezelf beperk in het dingen doen en niet vaak meer weg ga. Het voelt ongemakkelijk en soms kost dat echt energie.
Mijn psycholoog zei wel zie het maar als een exposure en probeer gewoon weg te gaan wanneer je wil.
Toen ik vanmiddag terug kwam dacht ik eerst: ik ga mijn autp verplaatsen, makkelijke keuze zodat ik zeker weet dat ik met een gerust hart weg kan.
Maar uiteindelijk toch weer op dat pleintje gezegd.
Maar ik vind het zo lastig blijf maar in mijn hoofd malen maar wil niet de maanden dat ze bezig zijn dat ik mij er zo door laat beïnvloeden...
Mijn hoofd staat nooit stil maar dit is ook iets waar ik geen controle over heb en dat weet ik.
Ik vind het best lastig en weet niet altijd hoe ik er mee om moet gaan en dat kost soms best energie. Tuurlijk praat ik wel met mijn psycholoog er over maar toch lukt het mij niet om het los te laten. Die onvoorspelbaarheid en alles.
Hoe gaan jullie om met dit soort situaties?
Bij mij zijn ze nu een maandje bezig met renoveren. In het begin dacht ik; zal wel meevallen. Wel beetje geluidsoverlast.
Ze doen van alles en nog wat en soms opeens mensen achterhuis.
Maar bij is het meer dat ongemakkelijke gevoel, bekeken worden of iets. Ook omdat ik afgekeurd ben en vaak thuis ben.
Maar nu moest ik laatst de auto verplaatsen, omdat het op dat pleintje best druk was met werkbussen en toen een hoogwerker waardoor het een beetje krap zat.
Maar voor mij, of mijn brein voelt dat raar en ongemakkelijk. Moet er aan wennen. Ik heb ook ASS en daardoor probeer ik ook alles in mijn hoofd op een rijtje te krijgen.
Maar mijn brein zit constant te scannen en alert te zijn op alles wat er hier gebeurd, soms is het druk, soms rustig. Maar doordat mijn auto ergens anders stond dacht ik wel de hele tijd; is dat niet raar? Wat zullen mensen denken etc?
Helemaal niet realistisch ik weet het.
En ja, soms zie ik een hoogwerker, en dan ga ik denken; als ik straks maar weg kan met de auto etc.
Maar als ik soms weg ga, voelt het ongemakkelijk. Heb soms last van sociale angst.
Maar nu staat mijn auto weer op dat pleintje waar die altijd stond. Er stond geen hoogwerker meer. Ik dacht mooi, en toen ik vanmiddag weg ging stonden er wel 2 werkbussen naast mij maar geen probleem. Alleen moest ik over een waterslang heen rijden.
Ja, ik dacht ik zal meer rust ervaren als mijn auto daar weer staat. Maar ik probeer gewoon controle te krijgen en dan ga ik denken; wat als ik daar niet weg kan? Of alles staat vast? Of wat zullen mensen denken?
Maar nu merk ik soms dat ik mezelf beperk in het dingen doen en niet vaak meer weg ga. Het voelt ongemakkelijk en soms kost dat echt energie.
Mijn psycholoog zei wel zie het maar als een exposure en probeer gewoon weg te gaan wanneer je wil.
Toen ik vanmiddag terug kwam dacht ik eerst: ik ga mijn autp verplaatsen, makkelijke keuze zodat ik zeker weet dat ik met een gerust hart weg kan.
Maar uiteindelijk toch weer op dat pleintje gezegd.
Maar ik vind het zo lastig blijf maar in mijn hoofd malen maar wil niet de maanden dat ze bezig zijn dat ik mij er zo door laat beïnvloeden...
Mijn hoofd staat nooit stil maar dit is ook iets waar ik geen controle over heb en dat weet ik.
Ik vind het best lastig en weet niet altijd hoe ik er mee om moet gaan en dat kost soms best energie. Tuurlijk praat ik wel met mijn psycholoog er over maar toch lukt het mij niet om het los te laten. Die onvoorspelbaarheid en alles.
Hoe gaan jullie om met dit soort situaties?
dinsdag 17 februari 2026 om 12:12
Ik denk dat TO bang is dat haar auto straks is ingesloten door een hoogwerker of werkbus en ze dan aan die mensen moet vragen of ze aan de kant willen. Ik ken dat gevoel namelijk wel als er net een alberthein vrachtwagen naast mijn auto staat en ik moet weg. Of nog erger… het zij mensen die bij mij komen klussen en ik moet een van de buren vragen of zij hun auto ergens anders willen zetten zodat zij er bij kunnen.
dinsdag 17 februari 2026 om 12:23
Allereerst zou ik loslaten dat je zoiets los kan laten, want zo werkt het niet. Daar werk je alleen maar een roze olifant mee in de hand.
Des te meer tijd er verstrijkt en je inderdaad wel gewoon weggaat wanneer je er wil, des te beter het zal gaan. Maar dat is stukje bij beetje. En gewoon door te doen en de tijd die verstrijkt.
Liefst spreek je op een gegeven moment de bouwlui wel een keer aan met een vraag over de werkzaamheden op een neutraal moment. Zodat je dat gewoon een keer gedaan hebt en de drempel in de hypothetische situatie dat je echt zou moeten, omdat je klem staat, dan lager is.
Des te meer tijd er verstrijkt en je inderdaad wel gewoon weggaat wanneer je er wil, des te beter het zal gaan. Maar dat is stukje bij beetje. En gewoon door te doen en de tijd die verstrijkt.
Liefst spreek je op een gegeven moment de bouwlui wel een keer aan met een vraag over de werkzaamheden op een neutraal moment. Zodat je dat gewoon een keer gedaan hebt en de drempel in de hypothetische situatie dat je echt zou moeten, omdat je klem staat, dan lager is.
dinsdag 17 februari 2026 om 12:41
Ohhhhh dan snap ik hem. Dan zou ik gewoon de auto 1 of 2 straten verder zetten, heb je er sowieso geen last van.Jemoederheethenk6 schreef: ↑17-02-2026 12:12Ik denk dat TO bang is dat haar auto straks is ingesloten door een hoogwerker of werkbus en ze dan aan die mensen moet vragen of ze aan de kant willen. Ik ken dat gevoel namelijk wel als er net een alberthein vrachtwagen naast mijn auto staat en ik moet weg. Of nog erger… het zij mensen die bij mij komen klussen en ik moet een van de buren vragen of zij hun auto ergens anders willen zetten zodat zij er bij kunnen.
dinsdag 17 februari 2026 om 12:46
Het gaat toch over veel meer dan die auto?
Het gaat over onrust, andere geluiden, gevoel van bekeken worden, onvoorspelbaarheid. Kortom, van alles om moeite mee te hebben als je behoefte hebt aan structuur.
Daarbij komt de auto en de spanningen hier omheen. Waar doe ik goed aan? Vaste structuur is fijn, maar werkt dit nu. Sociale angst als anderen je bezig zien en het niet lukt, het moeten vragen als je hulp nodig hebt.
Lastig om op dit gebied tips te geven.
De standaard tips, loslaten, verder weg parkeren etc. die helpen je niet voldoende.
Je zou kunnen kijken of je evt contact op kunt nemen met het bedrijf om na te vragen hoe lang de werkzaamheden nog duren. Misschien geeft het wat meer rust als er een einde zit aan de onrust?
Het gaat over onrust, andere geluiden, gevoel van bekeken worden, onvoorspelbaarheid. Kortom, van alles om moeite mee te hebben als je behoefte hebt aan structuur.
Daarbij komt de auto en de spanningen hier omheen. Waar doe ik goed aan? Vaste structuur is fijn, maar werkt dit nu. Sociale angst als anderen je bezig zien en het niet lukt, het moeten vragen als je hulp nodig hebt.
De standaard tips, loslaten, verder weg parkeren etc. die helpen je niet voldoende.
Je zou kunnen kijken of je evt contact op kunt nemen met het bedrijf om na te vragen hoe lang de werkzaamheden nog duren. Misschien geeft het wat meer rust als er een einde zit aan de onrust?
dinsdag 17 februari 2026 om 12:46
Ja dat dus. Laatst had ik mijn auto ergens anders neergezet, wel dat ik vanuit het raam mijn auto zag. Maar toen stond daar zo hoogwerker voor, toen hoefde ik niet weg maar dat idee beangstigd mij en ja ik kan dan ook niet 1,2,3 vragen of die hoogwerker aan de kant msg want die man zit dan heel erg hoog in het bakje en hoort mij dan toch niet.Jemoederheethenk6 schreef: ↑17-02-2026 12:12Ik denk dat TO bang is dat haar auto straks is ingesloten door een hoogwerker of werkbus en ze dan aan die mensen moet vragen of ze aan de kant willen. Ik ken dat gevoel namelijk wel als er net een alberthein vrachtwagen naast mijn auto staat en ik moet weg. Of nog erger… het zij mensen die bij mij komen klussen en ik moet een van de buren vragen of zij hun auto ergens anders willen zetten zodat zij er bij kunnen.
Ja soms heb ik moeite om dat te vragen vooral aan werklui. Ook een beetje last can sociale angst maar nu met die werklui is het wel erger geworden. Bang dat ik dan niet weg kan of ze op dat moment het niet kunnem verplaatsen
dinsdag 17 februari 2026 om 12:51
Het gaat idd om veel meer dan alleen die auto. Ik weet dat de werkzaamheden duren tot eind mei mits het weer het toelaat. Alleen ze doen meer straten hier en bij mijn straat hebben ze het meeste gedaan. Het geeft mij idd ook onrust maar ook angst als ik erg moet met auto niet weg kan of geblokkeerd wordt.Gerbera88 schreef: ↑17-02-2026 12:46Het gaat toch over veel meer dan die auto?
En gelukkig krijg ik wel briefjes in de brievenbus met wanneer ze dat en dat gaan doen, zoals ze nu bezig zijn met verven. Wel gevraagd wanneer ze gaan verven want die man was aan t schuren of ik wel straks bij mijn fiets kan. Maar ze zijn overal bezig maar bij mij is het grootste gedeelte klaar
dinsdag 17 februari 2026 om 12:51
Ik snap het TO. Hier ook ASS. Bij de buren zijn al weken klussers bezig en die blokkeren ook vaak onze oprit zodat ik er niet langs kan. Dat vind ik ook erg vervelend om te vragen of ze aan de kant willen gaan. Heb dan een keer moeten doen ivm tandarts en ze waren juist heel aardig. Zagen achteraf ook wel dat het niet kon.
Ik herken volledig dat je allerlei beren op de weg ziet, die achteraf helemaal niet kloppen.
Ik herken volledig dat je allerlei beren op de weg ziet, die achteraf helemaal niet kloppen.
dinsdag 17 februari 2026 om 12:53
Dat deed ik in het begin ook, ergens waar ik makkelijk weg kon, 1 minuut lopen maar voelde ook ongemakkelijk en wil dat ook niet doen uit vermijding. Daarom dacht ik zet hem weer terug, soort exposure maar toch blijft dat gevoel
dinsdag 17 februari 2026 om 13:27
Dan kun je twee dingen doen:
Of je auto steeds ergens anders neerzetten en geen heb je geen stress van het wel of niet blokkeren.
Of je zet m neer zoals je gewend bent en kijkt op het moment dat je de auto nodig hebt wat je gaat doen.
Wat is voor jou de meest acceptabele oplossing?
En anders als je de werklui ziet een keer vragen wie je kunt vragen mocht de auto geblokkeerd zijn. Dan weet je dat vast.
Of je auto steeds ergens anders neerzetten en geen heb je geen stress van het wel of niet blokkeren.
Of je zet m neer zoals je gewend bent en kijkt op het moment dat je de auto nodig hebt wat je gaat doen.
En anders als je de werklui ziet een keer vragen wie je kunt vragen mocht de auto geblokkeerd zijn. Dan weet je dat vast.
dinsdag 17 februari 2026 om 13:38
Lastig want als ik de auto ergens anders neer zet voelt dat ook ongemakkelijk en maak ik mij weer druk wat mensen daarvan vinden. Maar meestal kan ik wr wel langs maar het is een rampscenario omdat ze soms een hoogwerker gebruiken die ze niet altijd gelijk kunnen verplaatsen. Maar er zijn zoveel werklui bezig van verschillende bedrijven dat ik niet altijd weet wie bij wst hoort en wie ik het kan vragen.Bo-Katan schreef: ↑17-02-2026 13:27Dan kun je twee dingen doen:
dinsdag 17 februari 2026 om 15:30
Heb je dit gevoel al eens besproken met je therapeut? Kans is namelijk heel groot dat de meeste mensen dat niet eens doorhebben. Het valt mij in ieder geval nooit op waar onze buren hun auto’s parkeren. Als ze niet voor de deur staan dan denk ik dat op pad zijn of dat er even geen plek was voor de deur. Ik vind daar eigenlijk nooit iets van.Schorpioen1987 schreef: ↑17-02-2026 13:38Lastig want als ik de auto ergens anders neer zet voelt dat ook ongemakkelijk en maak ik mij weer druk wat mensen daarvan vinden. Maar meestal kan ik wr wel langs maar het is een rampscenario omdat ze soms een hoogwerker gebruiken die ze niet altijd gelijk kunnen verplaatsen. Maar er zijn zoveel werklui bezig van verschillende bedrijven dat ik niet altijd weet wie bij wst hoort en wie ik het kan vragen.
Meeste mensen zijn te druk met zichzelf om ook nog met andere mensen bezig te zijn. Zou dus heel goed kunnen dat dat voor je buren ook geldt.
dinsdag 17 februari 2026 om 15:46
Ja ik heb het wel met de psycholoog besproken. Heb haar 3 weken geleden gezien en vrijdag weer maar weet niet zo goed meer wat ze heeft gezegd. Maar wel iets van exposure dat ik het ook moet zien als exposure om gewoon weg te gaan wanneer ik wil de auto daar laten zien. En dat mensen lang niet met andere bezig zijn.Ginger schreef: ↑17-02-2026 15:30Heb je dit gevoel al eens besproken met je therapeut? Kans is namelijk heel groot dat de meeste mensen dat niet eens doorhebben. Het valt mij in ieder geval nooit op waar onze buren hun auto’s parkeren. Als ze niet voor de deur staan dan denk ik dat op pad zijn of dat er even geen plek was voor de deur. Ik vind daar eigenlijk nooit iets van.
Meeste mensen zijn te druk met zichzelf om ook nog met andere mensen bezig te zijn. Zou dus heel goed kunnen dat dat voor je buren ook geldt.
Ik heb nu ook de neiging om de auto te verplaatsen zodat ik weet dat ik altijd weg kan komen maar dat voelt ook wel als vermijding en dat ik mijn brein waarschijnlijk aan leer van; zie je wel spanning is weg. Opgelost maar dat is vaak tijdelijk.
Bij een ander zou ik denken; oh die heeft de auto ergens anders neer gezet prima ik vind dar zelf niet raar maar denk dat wel over mezelf. En ook is meer bang om veroordeeld te worden, de angst dat ik een keer niet weg kan komen. Mjjn auto staat nu weer op pleintje waar die altijd stond maar ook daar staan soms werkbussen etc
dinsdag 17 februari 2026 om 15:56
dinsdag 17 februari 2026 om 16:00
Op dit moment ontregelt het mij wel.
Af en toe exposure is goed.
Gisteren wel aangegaan doordat ik wel weg ging met auto. Ik kon er wel langs ze waren wel bezig met hogedruk reiniger etc waardoor ik over de dikke slang moest rijden. Maar ik denk dat ik het voor mezelf gemakkelijk maak om hem te verplaatsen. Ik weet wel een parkeerplaats, is 1 minuut lopen en daar kan ik makkelijk weg
dinsdag 17 februari 2026 om 16:05
Schorpioen1987 schreef: ↑17-02-2026 16:00Op dit moment ontregelt het mij wel.
Af en toe exposure is goed.
Gisteren wel aangegaan doordat ik wel weg ging met auto. Ik kon er wel langs ze waren wel bezig met hogedruk reiniger etc waardoor ik over de dikke slang moest rijden. Maar ik denk dat ik het voor mezelf gemakkelijk maak om hem te verplaatsen. Ik weet wel een parkeerplaats, is 1 minuut lopen en daar kan ik makkelijk weg
Mijn hemel, ga die auto verzetten. Ik snap op zich die exposure wel, maar is dat het waard om je zo druk te maken? Je geeft de hele dag in meerdere reacties aan dat je bang bent dat je auto wordt geblokkeerd en wat mensen van je vinden. Als het jou nu rust geeft om die auto ergens anders neer te zetten, dan doe je dat toch? Het gaat maar om een parkeerplek voor je auto, meer niet.
I'm finally old enough to don't give a fuck
dinsdag 17 februari 2026 om 16:42
Ik snap het wel. Ik heb meerdere verbouwingen gehad en het is heel vermoeiend: continu geluid, mensen, je voelt je bekeken.
Ik kon ook niet ontspannen als er steeds iemand voor mn raam staat of aan het boren is. Dat is heel normaal.
Trek de gordijnen dicht, dan kijken ze iig niet meer naar binnen. Het maakt niet uit wat ze denken. Ze denken waarschijnlijk niks of 'die is altijd thuis'
Ik kon ook niet ontspannen als er steeds iemand voor mn raam staat of aan het boren is. Dat is heel normaal.
Trek de gordijnen dicht, dan kijken ze iig niet meer naar binnen. Het maakt niet uit wat ze denken. Ze denken waarschijnlijk niks of 'die is altijd thuis'
dinsdag 17 februari 2026 om 16:44
dinsdag 17 februari 2026 om 16:51
Ik denk dat als ik hem ergens anders neer zet meer rust geeft. Ik heb een parkeerplaats in mijn hoofd waarvan ik weet dat ik daar makkelijk weg kan komen. Ik weet ook dat het tijdelijk is, omdat ze 7 a 8 straten doen. En gelukkig was ik al eerste aan de beurt maar dat pleintje grenst met een paar straten waardoor ze nog wel even daar bezig zijn. Maar ik weet realistisch gezien ook wel dat het mijn eigen gedachten zijn en niet realistisch. Maar ik zal hem morgen gewoon verplichtingen en dan hoop ik dat ik het dan kan loslaten.Gerbera88 schreef: ↑17-02-2026 16:44Volgens mij is het beiden exposure. Bij de ander staan geeft onrust en op je vaste plekje staan geeft onrust.
Wat is op dit moment de weg van de minste onrust?
Dan maar geen exposure, volgens mij is het al veel met alle onrust om je heen. Is die extra exposure dan echt nodig?
dinsdag 17 februari 2026 om 19:26
Ik ben er nu wel meer aan gewend geraakt en het is nu wel iets rustiger achterhuis maar ze lopen overal en nergens. In het begin was het extreem.Dropdrop schreef: ↑17-02-2026 16:42Ik snap het wel. Ik heb meerdere verbouwingen gehad en het is heel vermoeiend: continu geluid, mensen, je voelt je bekeken.
Maar nu heb ik vooral dat ongemakkelijke gevoel als ik weg wil, dat ze of achterhuis zijn of in de steeg, op dat pleintje waar mjjn auto staat etc. Dan voel ik mij ook bekeken omdat het best druk is. En nu maak ik mij weer druk om mijn auto, de angst niet erg te kunnen, beoordeeld worden etc. Of dat ze ergens wat van vinden.
dinsdag 17 februari 2026 om 22:55
Nou weet je, het is ook heel praktisch om je auto op een plek te zetten waar je makkelijk weg kunt rijden. Het is nu heel rommelig in de omgeving. Niets mis mee om dan een beetje plaats te maken voor de werkbusjes, hoogwerkers en hogedrukspuiten.
Dat zullen ze waarschijnlijk best wel kunnen waarderen. Dus als je auto op een andere plek zetten jou weinig moeite kost en het je ook nog rust geeft is dat misschien wel een prima oplossing.
Dat zullen ze waarschijnlijk best wel kunnen waarderen. Dus als je auto op een andere plek zetten jou weinig moeite kost en het je ook nog rust geeft is dat misschien wel een prima oplossing.
woensdag 18 februari 2026 om 10:14
Vanochtend toen ik boodschappen ging doen was dat pleintje leeg met werkbussen etc. Ik zag natuurlijk wel een hoogwerker in een straat maar geen last van. Toen ik terug kwam, zag ik ze in een andere rij bezig waren. Ze werken rij per rij en het pleintje grenst aan 4 rijen waardoor ze dan in de steeg kunnen. En nu waren ze asn de andere kant bezig en had ik alle ruimte.
Maar weet natuurlijk niet hoe het morgen is omdat ik morgen een afspraak heb gaat mijn hoofd weer alle scenario bedenken wat als..
Maar weet natuurlijk niet hoe het morgen is omdat ik morgen een afspraak heb gaat mijn hoofd weer alle scenario bedenken wat als..
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in