Bang voor oorlog
woensdag 4 maart 2026 om 08:08
Gelukkig ben ik niet bang aangelegd. Ik heb niet zo snel angst.
Ik ben wel erg benieuwd wat dit gaat doen met de wereldorde. Het zal zeker van invloed zijn op ons leven. Kosten van bepaalde producten zullen duurder worden, producten zullen schaarse worden.
Voor mensen met familie en vrienden in de golfregio heeft het veel meer impact.
En ik hoop oprecht dat wij, en ieder ander persoon in de wereld heel goed realiseert dat we zelf verantwoordelijk zijn voor de leiders die we kiezen.
En natuurlijk al die arme influencers die in de dure golfstaatjes wonen, hoe moet dat nu met hun social media plaatjes?
Ik ben wel erg benieuwd wat dit gaat doen met de wereldorde. Het zal zeker van invloed zijn op ons leven. Kosten van bepaalde producten zullen duurder worden, producten zullen schaarse worden.
Voor mensen met familie en vrienden in de golfregio heeft het veel meer impact.
En ik hoop oprecht dat wij, en ieder ander persoon in de wereld heel goed realiseert dat we zelf verantwoordelijk zijn voor de leiders die we kiezen.
En natuurlijk al die arme influencers die in de dure golfstaatjes wonen, hoe moet dat nu met hun social media plaatjes?
woensdag 4 maart 2026 om 08:25
Ik denk vooral dat het voor ons een economische oorlog wordt/is. De VS heeft ons gedwongen meer uit te gaan geven aan defensie, wat ons economisch raakt. Daarna zetten ze een president af in een land met veel olie (Venezuela) zodat ze zelf in oorlog gaan met Iran en het stoppen van toeleveren van olie uit het midden oosten ze niet meer kan raken, en de rest van de wereld wel. Daarnaast zal een vluchtelingen stroom uit het midden oosten Europa wederom heel veel geld gaan kosten.
woensdag 4 maart 2026 om 08:36
Mijn dochter van 12 vroeg vandeweek of er een WW3 komt. Ik ben er niet bang voor, vooral omdat ik er toch geen invloed op heb. Toen ik 12 was kwamen er vluchtelingen uit Libanon naast ons wonen ivm de oorlog daar. Toen heb ik ongetwijfeld ook gedacht aan een oorlog hier, maar het is nooit gebeurd. Oorlogen in die regio's zijn van alle tijden, je kan je er heel druk om maken maar je hebt er weinig invloed op.
Alle nieuwsvoorzieningen maken het er natuurlijk niet beter op als je hier angst voor hebt. Ik kijk al langer bewust weinig nieuws, het is alleen maar ellende en dat beïnvloed mijn stemming wel. Kop in het zand dan maar en me richten op mijn eigen kleine omgeving
Alle nieuwsvoorzieningen maken het er natuurlijk niet beter op als je hier angst voor hebt. Ik kijk al langer bewust weinig nieuws, het is alleen maar ellende en dat beïnvloed mijn stemming wel. Kop in het zand dan maar en me richten op mijn eigen kleine omgeving
woensdag 4 maart 2026 om 08:43
Ik denk niet oorlog in de term dat hier bommen gaan vallen en er hier geschoten gaat worden.
Wel kans dat onze militairen moeten gaan vechten en dan zijn we natuurlijk wel in oorlog.
En we moeten allert zijn op terrorisme dat ook.
Economisch zal t slechter gaan, alles zal duurder worden.
En er hoeft maar 1 gek op de nucleaire knop te drukken, en er zijn wat gekkies aan de macht nu.
We leven in een rare tijd.
Maar hier vechten? Dat verwacht ik niet zozeer.
Wel kans dat onze militairen moeten gaan vechten en dan zijn we natuurlijk wel in oorlog.
En we moeten allert zijn op terrorisme dat ook.
Economisch zal t slechter gaan, alles zal duurder worden.
En er hoeft maar 1 gek op de nucleaire knop te drukken, en er zijn wat gekkies aan de macht nu.
We leven in een rare tijd.
Maar hier vechten? Dat verwacht ik niet zozeer.
woensdag 4 maart 2026 om 09:05
Dit vooral,en het leven is al zo duur!! Ik vrees voor gedwongen huizen verkopen, armoede, veel geld naar oorlogsgebieden en nog meer vluchtelingen en nog minder betaalbare huizen…
woensdag 4 maart 2026 om 09:14
Ik ben met name bang voor hogere prijzen en tekorten omdat Europa zichzelf enorm in de voet heeft geschoten door alles aan de markt over te laten boven energiezekerheid en voedselvoorziening te zetten.
Zie: https://www.nu.nl/economie/6387194/gasv ... euren.html
De aanvoer en opslag van gas worden nu volledig aan de vrije markt overgelaten. Door geopolitieke ontwikkelingen moet het nieuwe kabinet volgens Gasunie wel opnieuw kijken of dat wenselijk is.
(geschreven voor de gebeurtenissen in Iran van de afgelopen dagen)
woensdag 4 maart 2026 om 09:44
@ TO: ben je op zoek naar bevestiging van je angst of naar een manier om met je angst om te gaan?
Ik merk dat je je in andere topics ook niet gerust laat stellen.
Wat ga je doen als zich hier ook iemand meldt met dezelfde angst? Ik heb zo het idee dat dat zwaarder voor je weegt dan berichten van mensen hier die relativeren.
Ik merk dat je je in andere topics ook niet gerust laat stellen.
Wat ga je doen als zich hier ook iemand meldt met dezelfde angst? Ik heb zo het idee dat dat zwaarder voor je weegt dan berichten van mensen hier die relativeren.
woensdag 4 maart 2026 om 09:52
Ik snap je angst en dat is echt niet fijn. Mijn advies is om te stoppen met social media en hijgerige actualiteitenprogramma's als VI en elke dag het Jeugdjournaal te kijken. Op die manier heb je minder hijgerig 'nieuws' en meer echt nieuws, dat ook genuanceerd wordt gebracht. Ook wat filmpjes kijken van prof. dr. Beatrice van der Graaf geven echt een heel mooi genuanceerd beeld over wat er loos is en hoe ons dat kan raken.
Op die manier ben je beter geïnformeerd en zal je angst wel zakken denk ik. En daarbij: zorgen maken is onhandig. Je verknalt er prachtige dagen mee, en het leed waar je later mee te maken krijgt is toch weer ander leed dan het leed waar je je zorgen over hebt gemaakt.
Op die manier ben je beter geïnformeerd en zal je angst wel zakken denk ik. En daarbij: zorgen maken is onhandig. Je verknalt er prachtige dagen mee, en het leed waar je later mee te maken krijgt is toch weer ander leed dan het leed waar je je zorgen over hebt gemaakt.
woensdag 4 maart 2026 om 09:58
28? Hoezo
woensdag 4 maart 2026 om 09:58
28? Hoezo
woensdag 4 maart 2026 om 10:10
actueel/bang-voor-oorlog/list_messages/ ... #p34979405
Dit topis is toch gewoon een herhaling van zetten? Stop met social media.
woensdag 4 maart 2026 om 10:14
Ik vind het vooral heel erg zonde dat een vak als geschiedenis zo verguisd wordt. Terwijl het in mijn optiek samen met aardrijkskunde in grote mate bijdraagt aan begrip over wat er in de wereld gebeurt. Ik zie vaker bij jonge mensen dat er geen enkel historisch besef is, dat ze ook zeggen dat ze geschiedenis echt niet interessant vinden, maar ondertussen geven ze zich over aan hijgerige influencers uit Dubai en maken ze zich enorme zorgen over de toestand in de wereld.
Dat is wat ik bij jou ook zie, To. Begin anders eens met het lezen van een goed dagblad, koop eens een Elsevier of Vrij Nederland.
Dat is wat ik bij jou ook zie, To. Begin anders eens met het lezen van een goed dagblad, koop eens een Elsevier of Vrij Nederland.
ladadieladieda wijzigde dit bericht op 04-03-2026 10:15
12.24% gewijzigd
woensdag 4 maart 2026 om 10:14
De situatie paar jaar geleden is nu weer anders.BrutaImmaculata schreef: ↑04-03-2026 10:10actueel/bang-voor-oorlog/list_messages/ ... #p34979405
woensdag 4 maart 2026 om 10:38
De escalatie in het midden oosten. Het lijkt allemaal steeds dichterbij te komen en uit te groeien tot een wereldoorlog / conflict waarbij eu/nl betrokken raakt
woensdag 4 maart 2026 om 10:39
Klopt. Ik heb t redelijk goed onder controle en kan het meestal naast me neer leggen. Alleen als er weer een nieuw conflict ontstaat, wat veel in t nieuws is, ben ik weer uit m’n huisje en slaat de paniek toe
woensdag 4 maart 2026 om 10:47
Grappig, als we juist eerder groen idealisme hadden gehad en dat ook gestimuleerd, waren we niet zo achterlijk afhankelijk van dit soort landen. Voor biobased materialen hebben we genoeg land om te verbouwen. Voorbeeld:een suikerbiet kan zowel voedsel als plastic worden, net wat je meer nodig hebt. En hoe meer je recyclet, hoe minder olie uit het midden oosten je nodig hebt voor nieuw materiaal.
Als je meer plantaardig eet zijn er minder dieren nodig en is er minder import nodig van soja uit instabiele landen om die dieren te voeden.
Had je meer energie uit zon en wind, was je minder afhankelijk van gas uit Rusland en de doorstroomroutes.
Juist in dit soort tijden zie je dat groen en veilig samenkomen: het is strategisch onafhankelijker.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in