Begin 40 jaar en blijven hangen in je twintiger.

29-03-2020 17:13 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet zo goed in welke pijler ik dit onderwerp moest zetten, toch maar hier omdat het een mentale issue is.

Nooit verwacht maar de beginnende rimpels stroken niet met mijn jonge mentale geest.

Heb er ontzettend veel moeite mee dat ik een andere levensfase inga.
Mijn leven begon heel burgerlijk, gaandeweg heel veel tegenslagen meegemaakt. Met sommigen kan ik geen vrede sluiten.
Het blijft malen in mijn hoofd. Vooral de keuzes die ik in mijn jongere jaren gemaakt heb blijken erg fout geweest te zijn.

Hoe kijken de 40er Viva leden op hun keuzes en leven terug?
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
O, ik ben te oud om te mogen reageren.... :cry:
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Up en downs horen erbij. Je geest verandert niet echt...je kan altijd proberen om het slimmer te doen dat is niet afhankelijk van leeftijd. Van spijt is nog nooit iemand wijzer geworden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen "jonge mentale geest".
Iemand van 20 maalt (nog) niet om het verleden waarin zaken fout zijn ingeschat.
Die heeft namelijk zijn hele toekomst nog voor zich.
Alle reacties Link kopieren
Jong van geest is echt wat anders dan blijven hangen in je "twintiger"

Ik neem nu in ieder geval meer bagage mee, weet beter wat ik wil, sta steviger op mijn 2 benen etc etc. Wanneer ik naar jongeren van in de twintig kijken dan zie ik echt wel verschil, ondanks dat ik denk dat ik nog jong ben ;-)

Gelukkig zijn er genoeg leeftijdsgenoten (en mensen die ouder en jonger zijn) die het zelfde in het leven staan. Voor sommige gedraag ik me misschien te jong of juist te oud. Maar dat boeit me eigenlijk niet zo. Ik weet wel dat ik me minder thuis voel bij leeftijdsgenoten die zich oud voelen en zich zo ook gedragen.

Leeftijd is maar een getal.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ook dat. Dat melancholische hoort bij je leeftijd. Een teken dat je een oude zeikerd wordt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Jonge mentale geest klinkt als ouwewijvengeneuzel.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Omzien in spijt heeft geen zin. Je was vroeger eigenwijs en meende het beter te weten, zoals mensen dat in het algemeen menen te weten in die leeftijd, terwijl ze feitelijk nog niets weten.

En dan is het wie zijn kont brandt moet op de blaren zitten. Je kunt het verleden niet veranderen maar gewoon er vrede mee hebben.
Je kunt gemaakte keuzes in je verleden dus niet loslaten. Dat lijkt me heel iets anders dan “blijven hangen in je twintiger jaren”.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna 40. De beslissingen in mijn leven, die van mijzelf of van mijn ouders zijn niet allemaal de handigste geweest. Toch neem ik ze niets kwalijk of heb ik ergens spijt van. Het heeft mij gemaakt tot wie ik nu ben. En dat is soms lastig of lichamelijk pijnlijk. Maar als dit er niet was geweest was ik wel ergens anders tegen aangelopen.
Bridget ben jij dat?
Dat er een verschil bestaat in hoe je je voelt en de reflectie in de spiegel komt regelmatig voor. Soms is dat even schrikken, soms is het grappig en soms vervelend. Het is echter wat het is. Ik heb de indruk dat de geest bij de meeste mensen veel langer veerkrachtig, flexibel en jong blijft dan het lichaam. Niets unieks dus. Mijn schoonvader vertelde me eens dat hij zich regelmatig de blubber schrok omdat zijn spiegelbeeld niet meer matchte met het beeld dat hij in zijn hoofd had van zichzelf. En dan ging hij een klus doen en bleek zijn lichaam ook niet meer te kunnen wat het altijd had gekund. Dat valt weleens tegen.

Spijt hebben van keuzes en het verleden niet los kunnen laten lijkt me lastig, contraproductief en vooral ook erg zinloos, want je kunt het verleden niet over doen en je keuzes in de meeste gevallen niet meer terug draaien. In je twintiger jaren blijven hangen vindt ik sneu. Iedere leeftijd heeft iets moois te bieden. Ik ben persoonlijk blij dat ik geen 20 meer ben.

Maak iets leuks van het nu en probeer nu de juiste keuzes te maken voor jou. Het verleden is geweest, de toekomst moet nog komen, het enige wat je werkelijk hebt is NU.
Gatekeeper* schreef:
29-03-2020 17:34
Bridget ben jij dat?
:rofl: !
Ik lees best vaak van veertigers dat ze geen 20 meer zouden willen zijn.
Nou ik zeker wel!
Geen financiele rompslomp, geen 'grote mensen' problemen, de dag plukken, veel uitgaan. Ik kan het best missen allemaal eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vooral rustig, zelfverzekerd, niet bezig met wat anderen vinden, vaak gelukkig, geregeld tevreden, financiele rust etc. En de lichamelijke aftakeling houd ik zo veel mogelijk buiten de deur. Prima zo
Maar waar is het nu te laat voor dan?
Ik ben 41. Ik zou sommige dingen wel anders gedaan hebben als ik het over kon doen.
Sommige dingen zou ik niet meer over willen doen en ben ik blij dat het achter de rug is.
De energie die ik toen had zou ik wel eens terug willen. En mijn gezondheid van toen.
Verder ken ik mezelf nu beter, ben ik zekerder van mezelf en ben ik beter geworden in mezelf staande te houden en op mezelf te vertrouwen.
Voor en na delen dus.
Het leven was wel makkelijker toen dan nu wat mij betreft,
ik weet nu meer en ignorance is bliss.
Qua uiterlijk mag ik (nog) niet klagen, ik word nooit ouder geschat dan een jaar of 33. Vroeger vond ik het niet fijn dat ik er jong uitzag, werd vaak behandeld als een kind, maar sinds mijn 30e ben ik daar anders over gaan denken.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
29-03-2020 18:03
Maar waar is het nu te laat voor dan?
Erg relevante vraag. Ik zou dat ook wel eens willen weten.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
29-03-2020 17:24
Ook dat. Dat melancholische hoort bij je leeftijd. Een teken dat je een oude zeikerd wordt.
Dit idd.. zou het zelf alleen iets anders geformuleerd hebben :rofl:
Vraag blijft,why is the rum gone?
Je bent juist geestelijk al veel verder.
Bejaarden zeggen dit ook vaak als ze bv naar een verzorgingshuis moeten... Ik ga niet tussen die bejaarden zitten aldus de net 92 jarige
het heeft toch geen zin om jezelf “foute keuzes’ te verwijten? als je toen had geweten wat je nu weet zou je een andere keuze hebben gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
https://www.psychologiemagazine.nl/arti ... rleeftijd/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Leuk stukje. Klopt denk ik ook wel. Maar weet je wel wat me opvalt?

Vergelijk eens een vrouw van 40 of 50 van nu, met een vrouw met soortgelijke leeftijd in de jaren 70, of in de jaren 50. Zie je het verschil?
De vrouwen van nu ogen ook veel jonger. Vroeger waren ze sneller "middelbaar". Nu stralen ze dat vaak niet eens meer uit.

(misschien is mijn reactie off topic, maar de ts heeft vooralsnog niet gereageerd dus volgens mij maakt het dan niet uit)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna 40. Met een paar keuzes ben ik achteraf ook niet tevreden. Heb spijt zelfs. Maar met de meeste keuzes ben ik ook nu nog heel tevreden. Ik vind zelfs achteraf dat ik bepaalde dingen juist goed heb aangepakt.

Ik merk wel dat ik vaker, tja wat is het goede woord, melancholisch ben. Op deze leeftijd heb je al een hele geschiedenis, en elke keer heb ik een soort van schrik als ik bijvoorbeeld bepaalde muziek hoor en me dan bedenk dat ik daar 20 jaar geleden op stond te dansen. 20 jaar!!!

Over het algemeen heb ik wel meer rust nu. Veel dromen zul je nooit meer waar maken, dat weet je nu zeker (bijvoorbeeld topsporter, topfunctie), dat kan misschien soms verdriet geven. Ergens ligt het leven nu min of meer vast, het verdere verloop. En tegelijkertijd juist ook niet. Er kan zo maar van alles in je leven veranderen en dat kan juist weer een soort van 'vuur' in je aanwakkeren. Die onzekerheid vind ik aan de ene kant vreselijk, want ik ben gelukkig zoals het nu gaat, redelijk gezapig maar fijn, aan de andere kant weet ik dat ik ook van uitdagingen houd, om een tegenslag te boven te komen.

Nou ja, ik vind het wel mooi. Getuige zijn van deze wereld. Hoe verrot het soms ook is. De realiteit is dat er ook mooie dingen gebeuren. Ik hoop nog een tijdje mee te kunnen draaien, ondanks mijn rimpels :)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind spijt hebben zo zinloos.
En jezelf als twintiger zien als je veertig plus bent ook.

Ik ben in de tweede helft van 40 en ik vind dat ik het goed heb gedaan tot nu toe.
Als ik nu 20 was, had ik het zeker anders gedaan, maar ja, we leven ook in een andere tijd.

Wees tevreden, wees goed en geniet.
En zorg goed voor jezelf.

Ik heb nog steeds dezelfde conditie als toen ik 20 jaar was. Ik sport 3x per week, wandel veel en ik heb een grens in gewicht waar ik nooit boven wil komen. Ik heb meer geld voor mooie kleding en ik heb een meer inhoudvolle baan dan 10 jaar geleden. Bewuste keuzes.
because wijzigde dit bericht op 29-03-2020 19:30
32.24% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven