Ben ik autistisch ofzo?

25-12-2011 21:07 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een groot probleem met sociale contacten. Moeilijk uit te leggen maar probeer het.



Ik ben jaren werkloos geweest. Als kind ben ik heel erg gepest en was ook altijd een einzelganger en buitenbeentje. Nu moet over twee weken werken en ben nu al doodsnerveus. Vind groepen heel eng, ben me heel erg bewust van hoe ik overkom en vooral het pleasen word soms misselijk van mezelf. Alsof ik schreeuw aub vind me leuk. Meestal gaan mensen me tegen me keren en vinden me raar en ben ik weer alleen.



Hoe kom ik op mijn nieuw werk als een normaal mens over? Hoe kan ik me ontspannen en gewoon een gesprek met iemand aangaan zonder die druk te voelen en na te denken voor er een woord uit mijn mond komt??
Alle reacties Link kopieren
Hoe is dat gegaan met je sollicitatiegesprek dan? Je bent blijkbaar wel aangenomen.
Alle reacties Link kopieren
Laat je testen, dan weet je het.

Misschien ben je 'gewoon' onzeker of verlegen.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet een cursus sociale vaardigheden gaan doen oid? Of zoek iets als een vereniging van verlegen mensen ( ja heus, dat bestaat!)



Tot slot zou je misschien moeten leren dat het helemaal niet belangrijk is wat anderen over je denken. Zoiets als 'normaal' bestaat helemaal niet. Dat impliceert dat wij met z'n allen aan een bepaalde norm zouden voldoen. Dat is dus niet zo.



Misschien niet zo druk over maken, het is niet goed dat je er nu al gespannen om bent. Niet iedereen is extravert, sociaal enpopulair. Niet iedereen kan goed over koetjes enka.fjes praten, niet iedereen heeft een vlotte babbel. Ik niet in ieder geval. En dat is prima zo.
Heb je al eens hulp gezocht hiervoor?
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard ben je gewoon een normaal mens..

Maar ik snap wat je bedoelt. Misschien wordt het tijd om dat pesten van vroeger te verwerken. Zoiets kan flinke impact hebben. Heb je daar ooit hulp voor gezocht?

Het zou jammer zijn om heel je leven daardoor gekweld te worden.



Alvast veel succes in je nieuwe baan gewenst, fijn dat je na jaren werkloosheid weer iets hebt gevonden. Dat heb je alvast heel goed gedaan!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
quote:FullHouse schreef op 25 december 2011 @ 21:09:

Hoe is dat gegaan met je sollicitatiegesprek dan? Je bent blijkbaar wel aangenomen.Ik ben gestuurd door de uwv dus was geen gesprek.
Alle reacties Link kopieren
quote:zwartezwanen schreef op 25 december 2011 @ 21:14:

Kun je niet een cursus sociale vaardigheden gaan doen oid? Of zoek iets als een vereniging van verlegen mensen ( ja heus, dat bestaat!)



Tot slot zou je misschien moeten leren dat het helemaal niet belangrijk is wat anderen over je denken. Zoiets als 'normaal' bestaat helemaal niet. Dat impliceert dat wij met z'n allen aan een bepaalde norm zouden voldoen. Dat is dus niet zo.



Misschien niet zo druk over maken, het is niet goed dat je er nu al gespannen om bent. Niet iedereen is extravert, sociaal enpopulair. Niet iedereen kan goed over koetjes enka.fjes praten, niet iedereen heeft een vlotte babbel. Ik niet in ieder geval. En dat is prima zo.Ja dat is ook zo. Ik weet van mezelf dat ik introvert ben en dat wil ik ook niet veranderen. Wil me alleen niet zo gespannen voelen.
Alle reacties Link kopieren
Wil je wel werken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Elmervrouw schreef op 25 december 2011 @ 21:14:

Uiteraard ben je gewoon een normaal mens..

Maar ik snap wat je bedoelt. Misschien wordt het tijd om dat pesten van vroeger te verwerken. Zoiets kan flinke impact hebben. Heb je daar ooit hulp voor gezocht?

Het zou jammer zijn om heel je leven daardoor gekweld te worden.



Alvast veel succes in je nieuwe baan gewenst, fijn dat je na jaren werkloosheid weer iets hebt gevonden. Dat heb je alvast heel goed gedaan!





Nee ik heb nooit hulp gehad maar wil ik ook niet, wil het graag zelf oplossen.



En een nieuwe baan is het niet hoor de uwv is me zat omdat niemand me aanneemt en stuurt me naar een sociale werkplein.
Alle reacties Link kopieren
@Luni, waarom zo bot?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
quote:luni schreef op 25 december 2011 @ 21:18:

Wil je wel werken?





Ja ik wil heel graag een daginvulling.





Als ik een op een contact heb gaat het altijd heel goed en heb ik de leukste gesprekken. Maar groepen vind ik zo moeilijk.
Ik had heel veel aan drama therapie. Niet dat je ineens assertief en sociaal wordt, maar het was wel erg nuttig
Alle reacties Link kopieren
@Sam, sommige dingen zijn te ingrijpend om zelf te kunnen oplossen. Jammer toch als zoiets je leven blijft verpesten?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je wel iets aan je zelfbeeld/zelfvertrouwen moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe doe ik dat dan?



Ik heb geen geld voor een psygoloog ( geen idee hoe je het spelt sorry) ofzo.



Een zelfhulpboek?
Alle reacties Link kopieren
quote:Elmervrouw schreef op 25 december 2011 @ 21:19:

@Luni, waarom zo bot?

Niet bot bedoeld, sommige mensen willen niet werken, dat kan toch?

Ik heb er verder niets mee bedoeld.
Als het echt in de weg zit, neem iemand naar een gesprek met uwv om jou te helpen hard maken dat je geholpen moet worden. Een tweede lijn psycholoog valt onder de awbz, met een eigen bijdrage van 20 euro per consult
Alle reacties Link kopieren
quote:sam666 schreef op 25 december 2011 @ 21:22:

Hoe doe ik dat dan?



Ik heb geen geld voor een psygoloog ofzo.



Een zelfhulpboek?

Misschien kun je bij ggz terecht of een maatschappelijk werker?

Hoewel je het liever zelf oplost is een steuntje in de rug soms niet verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:luni schreef op 25 december 2011 @ 21:22:

[...]



Niet bot bedoeld, sommige mensen willen niet werken, dat kan toch?

Ik heb er verder niets mee bedoeld.





Ik heb heel veel vrijwilligerswerk gedaan voor mijn uitkering. Je krijgt tegenwoordig echt niet zomaar een uitkering. Je moet er van alles voor doen. En ik wil heel graag verder in mijn leven maar ik ben helaas niet slim en heb allerlei andere problemen die me belemmeren.



Maar mensen moeten echt weg met het idee dat het net als vroeger is dat men lekker niks doet en dan een uitkering krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal het bespreken met mijn werkcoach. Misschien weet die meer.



Maar heeft iemand nog tips voor over hoe ik me kan gedragen om normaal over te komen?



Het is echt altijd zo dat als ik ergens ben een tijdje mensen afstand van me nemen en me raar vinden. Ik weet dat het aan mij ligt en niet aan de mensen maar ik wil dit keer gewoon normaal overkomen.
Autisme is trouwens veel meer dan alleen moeite met sociale contacten. Het is een manier van denken en het is een manier van de wereld waarnemen. Het probleem van iemand met autisme is verbanden leggen en overgevoeligheid.
Alle reacties Link kopieren
Wat denk je zelf, waar zou het aan kunnen liggen?

Probeer te herkennen wat mensen afstand doet nemen.

Misschien ben je gewoon idd niet goed met veel mesnsen tegelijk maar wel 1 op 1...

Dan is dat zo, je bent hoe je bent.
De tips die je kan geven is:



- kijk mensen aan. Als je oogcontact moeilijk vindt, kijk net boven of net onder de ogen, of achter de persoon.



- Geloof in jezelf. Hoe meer je bezig met jezelf bent, hoe zenuwachtiger je wordt en hoe 'vreemder' je overkomt. Denk dat iedereen soms de verkeerde dingen zegt of doet



- Wees duidelijk in je taal en probeer je lichaamshouding en gezichtsuitdrukking in overstemming te brengen met wat je wilt of bedoelt
Ah! als je iets niet begrijpt of verstaat, gewoon vragen. Mensen zullen niet denken dat je dom ben als je vraagt, maar wel als je niet begrijpt en niet vraagt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven