Betrap je jezelf wel eens op oneerlijke gedachten?

23-01-2021 12:38 148 berichten
Ik zat zojuist lekker in het zonnetje vanuit mijn appartement naar buiten te kijken. Ik zag dat een auto parkeerde, en dat het een gezinnetje betrof die met een makelaar naar een appartement hier kwam kijken.

De vader van het gezin, een man van ca. 40 jaar liep erg moeilijk en krom, met een loopstok. En hij had een trainingsbroek aan. Ik merkte dat ik bij mezelf meteen dacht : Pfff lekker dit, wat een armoedig figuur, komt dat hier wonen?!

Meteen corrigeerde ik mezelf, want het slaat natuurlijk nergens op. Misschien is die man wel militair geweest en op een mijn gestapt in Uruzgan. Of misschien heeft hij wel botkanker. En eigenlijk : welke reden het ook is : krom met een wandelstok lopen is, ook op die leeftijd, helemaal niet ''armoedig''. Het zou je zelf maar overkomen, en dat mensen je dan zo bekijken. Dat is toch heel unfair. Maar vaak als we zelf een situatie niet kennen, is het niet altijd even makkelijk om in te leven / te begrijpen.

Soms heb ik wel eens van die onlogische gedachtes die er kennelijk ooit (in mijn jeugd) een keer ingesleten zijn. Jonge mensen met een wandelstok die mank lopen, vind ik al gauw ''gek''. Bij iemand in een rolstoel ben ik soms geneigd te denken dat je niet al te ingewikkeld tegen die persoon moet praten. Misschien zit het zelfs wel dieper ingebakken dan in mijn jeugd, want in de middeleeuwen waren mensen met een lichamelijk mankement soms behekst en werden ze wel eens in brand gestoken. Misschien is het zelfs een evolutionair dingetje. Maar alsnog totaal verkeerd natuurlijk.

Nog een voorbeeld: Ik was vroeger als kind trots dat we in een groot huis woonde en dat mijn vader piloot was, terwijl : dat is natuurlijk helemaal niet mijn eigen verdienste, dus hoezo ben ik daar trots op?

Dat soort onlogische en oneerlijke gedachten. Ik ben benieuwd of en in hoeverre jullie die wel eens ervaren.
Bulbul schreef:
23-01-2021 12:51
Ik vind het ook heel menselijk en leuk dat je er (hier) voor durft uit te komen. Ik probeer zulke gedachten gelijk weer te verbannen maar het is juist wel goed om er eens bewust over na te denken en actief tegenin proberen te gaan.

Volgens mij is het vooral opvoeding: hoe thuis over anderen wordt gepraat beïnvloedt je de rest van je leven en het betekent hard werken en vooral open staan voor meningen die later in je leven op je pad komen om daar verandering in te brengen. Ik merk dat aan de vooroordelen die mijn dochter (helaas) heeft door de arrogante "grappen" die bij mijn ex-man thuis worden gemaakt. Vroeger ging ik hierin mee omdat ertegenin gaan ruzie betekende. Nu hoef ik dat niet meer en kan ik de andere kant belichten. Over een jaar of tien zullen we het resultaat van dit experiment kunnen zien. :)
Oh interessant voorbeeld inderdaad, w.b.t. je dochter. Hopelijk voor haar slaagt het experiment, ik denk toch dat je met een open blik uiteindelijk verder komt in het leven.

En w.b.t. het onderstreepte: yep dat denk ik ook. Als jonger persoon zie je je ouders toch als de alwetenden die het beste met iedereen voor hebben, maar naar mate je ouder wordt besef je dat ook je eigen ouders gewoon hun onzekerheden hebben en hun manieren om daarmee te dealen.

Zo heb ik heel lang geloofd dat ouders van klasgenoten die werkten geen goede ouders waren, omdat ze niet genoeg tijd met hun kinderen spendeerden. Dat is wat mijn moeder altijd zei. Maar pas nu ik zelf ouder ben, zie ik in dat het voor mijn moeder altijd een manier was om te ''dealen'' en aan zichzelf te kunnen verantwoorden dat fulltime thuiszitten als huismoeder ''beter'' was dan carriere maken.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
23-01-2021 12:43


Ik vind je gedachten eerlijk gezegd nogal onaangenaam en het komt ook wat wereldvreemd en verwend over.


Kijk jij wel eens in de spiegel of je posthistorie?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap de link tussen lopen met een stok en het zijn van een armoedig figuur niet. :huh:

Iedereen heeft vast wel vooroordelen, maar het verschilt zeker wel in welke mate. Ik probeer niet te oordelen voordat ik iemand ken.
chocolol schreef:
23-01-2021 13:06
Ik snap de link tussen lopen met een stok en het zijn van een armoedig figuur niet. :huh:

Iedereen heeft vast wel vooroordelen, maar het verschilt zeker wel in welke mate. Ik probeer niet te oordelen voordat ik iemand ken.
Nee ik dus zelf ook niet. Vraag me ook echt af waar het vandaan komt.
Madeliefjees schreef:
23-01-2021 12:53
Bestellen ze cola. Gewone cola. Dan denk ik: waarom geen light?
Tja ik denk bij jou altijd waarom werkt die vrouw niet en is ze niet onafhankelijk van haar man . Ook geen eerlijke gedachte . Want eigenlijk voel ik ik me dus beter dan jij net als jij je beter voelt dan een zwaarder persoon kennelijk . Geen mooie gedachtes dat is waar
anoniem_642d224ec8888 wijzigde dit bericht op 23-01-2021 13:08
0.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
23-01-2021 12:48
Ja hoor, als ik een dik persoon een patatje oid zie eten. Dan denk ik ja joh neem er nog 1. Maar daarin ben ik absoluut niet de enige want iedereen denkt dat.
Ehh... nee hoor. Dat heb ik nu echt nog nooit gedacht.
viva-amber schreef:
23-01-2021 12:43

Ik vind je gedachten eerlijk gezegd nogal onaangenaam en het komt ook wat wereldvreemd en verwend over.
Dit is wat to bedoelt!
Jij doet het dus ook.
gm65 schreef:
23-01-2021 13:02
Bij dikke mensen op een fiets met hulp motortje... de gedachte; GA FIETSEN..
Daarna denk ik... niet mee bemoeien.
Misschien vind ze het heerlijk om vet te zijn.

Blijkbaar allemaal mensen hier met een perfect figuurtje. :roll:
Alle reacties Link kopieren
Yildizlar schreef:
23-01-2021 13:07
Tja ik denk bij jou altijd waarom werkt die vrouw niet en is ze niet onafhankelijk van haar man . Ook geen eerlijke gedachte . Want eigenlijk voel ik ik me dus beter dan jij net als jij je beter voelt dan een zwaarder persoon kennelijk . Geen mooie gedachtes dat is waar
lol ik dacht 100% hetzelfde :)
Alle reacties Link kopieren
gm65 schreef:
23-01-2021 13:02
Bij dikke mensen op een fiets met hulp motortje... de gedachte; GA FIETSEN..
Daarna denk ik... niet mee bemoeien.
Misschien vind ze het heerlijk om vet te zijn.

holy fuck

Of die dikke persoon kan (nog) niet fietsen zonder motor en doet het daarom met zodat hij toch in iedere geval wat lichaamsbeweging krijg? Waarom zou je het zo negatief zien? Jij noemt 2 kanten van je gedachte, en ze zijn beide onaardig.
himalaya schreef:
23-01-2021 13:02
:blabla:
Praat voor jezelf, niet voor anderen en al zeker niet voor mij.

Inderdaad. Ik ben niet zo kortzichtig.
gm65 schreef:
23-01-2021 13:02
Bij dikke mensen op een fiets met hulp motortje... de gedachte; GA FIETSEN..
Daarna denk ik... niet mee bemoeien.
Misschien vind ze het heerlijk om vet te zijn.
Geweldig voorbeeld dit, 100% kortzichtig!
Alle reacties Link kopieren
Menselijk en totaal niet kortzichtig of wereldvreemd. Je gedachten zijn ontzettend goed in steeds gedachten op te werpen. Soms heel zinnig, vaak onzinnig. Hoe mooi dat jij de kwaliteit bezit om de scheiding te maken in je gedachten: wat vind ik echt en wat komt zomaar op/voort uit een bepaald referentiekader. Ik maak me zorgen om de mensen die dit helemaal niet hebben ...
Iedereen doet dit.
Bewust en onbewust.

Rob Kemps vertelde bij de slimste mens dat er van hem gedacht werd dat hij dom was omdat hij de zanger is van de Snollebollekes. Hij heeft toch wel bewezen dat hij slim is. Het houden van de muziek die hij maakt is ooit door iemand bestempeld als muziek voor domme mensen.

Mijn spelling is niet geweldig en daar wordt hier op viva meteen een plaatje aan gehangen.
Overigens heb ik het ook ''de andere kant'' op.

Laatst liep ik hier in het appartementencomplex een nieuwe bewoonster tegen het lijf. Ze zei dat ze cardioloog is en hier sinds kort huurt omdat ze voor een ander ziekenhuis was gaan werken.

Wij hebben met de bewoners een whatsapp-groep om dingen in te delen m.b.t. het pand, en het schoot even door mijn hoofd haar te vragen of ze daarin wil worden toegevoegd. Maar ik dacht meteen : deze vrouw is een carrieretijger, cardioloog, hartstikke druk, die heeft helemaal geen zin in zo'n appgroep, dus ik vroeg het niet eens.

Tot ze onlangs wél werd toegevoegd, en ze een heel enthousiast welkomstbericht plaatste. Te snel ingevuld voor de ander.
watdachtjehiervan schreef:
23-01-2021 13:12
Iedereen doet dit.
Bewust en onbewust.

Rob Kemps vertelde bij de slimste mens dat er van hem gedacht werd dat hij dom was omdat hij de zanger is van de Snollebollekes. Hij heeft toch wel bewezen dat hij slim is. Het houden van de muziek die hij maakt is ooit door iemand bestempeld als muziek voor domme mensen.

Mijn spelling is niet geweldig en daar wordt hier op viva meteen een plaatje aan gehangen.
Oja inderdaad. Leuke vent trouwens. Ik weet nog wel dat hij een keer bij Op1 aan tafel zat toen Sander Schimmelpennninck de gastheer was. Die behandelde hem ook als enorm onnozel, vanwege zijn muziek. Overigens gaven zelfs Maarten van Rossem en de winnares van vorig jaar van de slimste (die nieuwslezeres) aan weinig van hem verwacht te hebben aan het begin. Dus het zijn allerlei type mensen die soms dit soort gedachtepatronen hebben.
Jaahoor schreef:
23-01-2021 12:56
Wereldvreemd en verwend? Omdat TO soms een oneerlijke gedachte heeft en zich daar bewust van is? Kan je uitleggen waarom dat wereldvreemd en verwend is?
Als jij een geliefde hebt die mank loopt, zou je niet dat instinctieve reflex oordeel niet hebben. Mensen met een nabij familielid met een handicap, of bijvoorbeeld Down Syndroom, kijken anders en minder vooringenomen naar mensen met diezelfde handicap en zien makkelijker de persoon achter het stempeltje. Mensen met veel dikke vrienden, of die zelf dik zijn, kijken niet zo ongenuanceerd naar een bakje frietjes op z'n tijd. Mensen met veel vooroordelen hebben vaak maar een beperkte kring, met veel dezelfde soort mensen. Dat lijkt me geen rare aanname.

Ook ik heb vooroordelen trouwens, en ook ik probeer ze aan de kant te schuiven, maar ze blijven hardnekkig de kop op steken in dat eerste moment. De beste oplossing voor dit soort gedachten is dan ook niet "weten dat ze er zijn", maar toenadering zoeken en vriendschap sluiten met mensen die anders zijn.
Alle reacties Link kopieren
Populaire mensen kunnen je meer flikken en toch populair blijven.
Men is dan tegen zichzelf niet eerlijk over wat hij gedaan heeft, bedoel ik.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
23-01-2021 12:52
:facepalm:
Waarom die facepalm? Wilde je het ontkennen? Zelfde voor dunne personen, eet eens wat joh!
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
23-01-2021 12:48
Ja hoor, als ik een dik persoon een patatje oid zie eten. Dan denk ik ja joh neem er nog 1. Maar daarin ben ik absoluut niet de enige want iedereen denkt dat.
Dit inderdaad. Of je het wil of niet, iedereen heeft dit soort gedachtes, ook al zijn ze niet reëel. En ja je kunt dan schrikken van wat je zelf denkt, maar het blijft menselijk. Ook voor die wereldverbeteraars hier die zeggen nooit dat soort gedachten te hebben, die hebben het ook, alleen zijn die zich er niet van bewust of nog erger, liegen erover om maar over te komen als moeder Teresa :lol:
En voor degene die het verschil niet schijnen te snappen, iemand veroordelen is heel wat anders dan een eerste gedachte die opkomt. Die gedachte komt spontaan in een fractie van een seconde, een oordeel vorm je en dan heb je er dus nadrukkelijk over nagedacht, dat is dus heel wat anders.
panda1987 wijzigde dit bericht op 23-01-2021 13:20
18.42% gewijzigd
Lees anders eens op de entertainment pijler! Die staat vol met meningen over bners.
Alle reacties Link kopieren
Panda1987 schreef:
23-01-2021 13:18
Dit inderdaad. Of je het wil of niet, iedereen heeft dit soort gedachtes, ook al zijn ze niet reëel. En ja je kunt dan schrikken van wat je zelf denkt, maar het blijft menselijk. Ook voor die wereldverbeteraars hier die zeggen nooit dat soort gedachten te hebben, die hebben het ook, alleen zijn die zich er niet van bewust of nog erger, liegen erover om maar over te komen als moeder Teresa :lol:
Eens.
Dan moet het maar zoals het kan
Sodermalm schreef:
23-01-2021 13:15
Oja inderdaad. Leuke vent trouwens. Ik weet nog wel dat hij een keer bij Op1 aan tafel zat toen Sander Schimmelpennninck de gastheer was. Die behandelde hem ook als enorm onnozel, vanwege zijn muziek. Overigens gaven zelfs Maarten van Rossem en de winnares van vorig jaar van de slimste (die nieuwslezeres) aan weinig van hem verwacht te hebben aan het begin. Dus het zijn allerlei type mensen die soms dit soort gedachtepatronen hebben.
Of topic heb je dat geweldige clipje gezien dat Andries Tunru met hem gemaakt heeft ? Hilarisch !
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
23-01-2021 12:54
Oh die is simpel, light is niet te zuipen.
Ik vind light lekkerder ;-)
Sága schreef:
23-01-2021 12:52
Heb ik ook, goed dat je je er bewust van bent juist. Zo maak je van impliciete overtuigingen expliciete en dan kan je er pas iets mee/ aan doen.
Dit inderdaad. Misschien dat de specifieke vooroordelen zijn aangeleerd, maar ieder mens heeft wel vooroordelen over een bepaalde groep mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven