Betrap je jezelf wel eens op oneerlijke gedachten?

23-01-2021 12:38 148 berichten
Ik zat zojuist lekker in het zonnetje vanuit mijn appartement naar buiten te kijken. Ik zag dat een auto parkeerde, en dat het een gezinnetje betrof die met een makelaar naar een appartement hier kwam kijken.

De vader van het gezin, een man van ca. 40 jaar liep erg moeilijk en krom, met een loopstok. En hij had een trainingsbroek aan. Ik merkte dat ik bij mezelf meteen dacht : Pfff lekker dit, wat een armoedig figuur, komt dat hier wonen?!

Meteen corrigeerde ik mezelf, want het slaat natuurlijk nergens op. Misschien is die man wel militair geweest en op een mijn gestapt in Uruzgan. Of misschien heeft hij wel botkanker. En eigenlijk : welke reden het ook is : krom met een wandelstok lopen is, ook op die leeftijd, helemaal niet ''armoedig''. Het zou je zelf maar overkomen, en dat mensen je dan zo bekijken. Dat is toch heel unfair. Maar vaak als we zelf een situatie niet kennen, is het niet altijd even makkelijk om in te leven / te begrijpen.

Soms heb ik wel eens van die onlogische gedachtes die er kennelijk ooit (in mijn jeugd) een keer ingesleten zijn. Jonge mensen met een wandelstok die mank lopen, vind ik al gauw ''gek''. Bij iemand in een rolstoel ben ik soms geneigd te denken dat je niet al te ingewikkeld tegen die persoon moet praten. Misschien zit het zelfs wel dieper ingebakken dan in mijn jeugd, want in de middeleeuwen waren mensen met een lichamelijk mankement soms behekst en werden ze wel eens in brand gestoken. Misschien is het zelfs een evolutionair dingetje. Maar alsnog totaal verkeerd natuurlijk.

Nog een voorbeeld: Ik was vroeger als kind trots dat we in een groot huis woonde en dat mijn vader piloot was, terwijl : dat is natuurlijk helemaal niet mijn eigen verdienste, dus hoezo ben ik daar trots op?

Dat soort onlogische en oneerlijke gedachten. Ik ben benieuwd of en in hoeverre jullie die wel eens ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb dat ook, van die flitsgedachten. Gelukkig zijn we in staat die gedachtes te corrigeren.

Een aantal reageerders in dit topic schrijft dat zij zoiets nóóóóit hebben. Wel grappig dat ze daarmee, mijn vooroordeel over hun, weer bevestigd hebben.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
23-01-2021 12:48
Ja hoor, als ik een dik persoon een patatje oid zie eten. Dan denk ik ja joh neem er nog 1. Maar daarin ben ik absoluut niet de enige want iedereen denkt dat.
Oh?
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
23-01-2021 14:18
Waarom vul je zoveel in voor een ander? Dat je een vooroordeel hebt, kan gebeuren. Maar dat jij er ook nog naar handelt vind ik wel echt een hele negatieve eigenschap. Ik zou je adviseren daar mee aan de slag te gaan.
Iedereen is hier ontwapenend over hun eigen vooroordelen. Juist doordat mensen het hier noemen, getuigt van reflectie op dat het een vooroordeel of foute overtuiging was, want immers daar gaat het topic over.
Jouw reactie lijkt me dan ook volstrekt overbodig.
Echt naar als mensen zich beter gaan voordoen dan een ander hier. Óók handelen naar een foute overtuiging is menselijk en doen we allemaal, zeker in de voor- beginfase van bewustwording.
zonnedauwregenboog wijzigde dit bericht op 23-01-2021 16:24
14.57% gewijzigd
- Fight for your right to party -
Ik ben woke, dus nee.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk hebben we allemaal zo onze vooroordelen, volstrekt normaal, vanuit evolutionair oogpunt. Maar als je jezelf daarop betrapt (je ervan bewust bent) kan je ervoor kiezen daar verder niet in mee te gaan. Kijk waar die vooroordelen vandaan komen en corrigeer jezelf.
https://m.youtube.com/watch?v=-qzjR2ZzT ... rjenLubach
Alle reacties Link kopieren
Ja maar voor dat moment, ben je er wel in meegegaan. Verandering is een continuüm van opmerken dat - tot complete verandering. Daartussen in faal je soms ook nog eens bewust. Allemaal menselijk. Verandering is moeilijk, zeker als gedachten en daaraan gekoppeld gedrag ingesleten zijn. Dan kan je heel lang bewust zijn van je gedachten en gedrag, maar nog geen verandering kunnen toepassen.

Het voornemen en het proberen om je continu te verbeteren, is mijn inziens meer een maatstaf voor "een goed mens".
- Fight for your right to party -
Ik betrap mezelf wel eens op de verwerpelijke gedachte: "ik hoop dat je tegen een boom rijdt" als er weer eens iemand de veiligheid in de wijk verpest door met 150 km./uur langs te scheuren.

Mag ik niet denken, doe het toch.
Alle reacties Link kopieren
Als ik niet lekker in mijn vel zit kan ik heel vals denken over anderen. Maar dat neem ik verder niet serieus. Mijn probleem.
Alle reacties Link kopieren
ZonnedauwRegenboog schreef:
23-01-2021 16:21
Iedereen is hier ontwapenend over hun eigen vooroordelen. Juist doordat mensen het hier noemen, getuigt van reflectie op dat het een vooroordeel of foute overtuiging was, want immers daar gaat het topic over.
Jouw reactie lijkt me dan ook volstrekt overbodig.
Echt naar als mensen zich beter gaan voordoen dan een ander hier. Óók handelen naar een foute overtuiging is menselijk en doen we allemaal, zeker in de voor- beginfase van bewustwording.
Juist.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
Het is maar goed dat de gedachtenpolitie niet bestaat, heb in gedachte al heel wat mensen de nek om gedraaid.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
23-01-2021 16:40
Het is maar goed dat de gedachtenpolitie niet bestaat, heb in gedachte al heel wat mensen de nek om gedraaid.
Ik ook. En omver gereden.
Ik heb soms ook nare gedachten....gelukkig kan ik ze wel omdraaien. Maar in ik heb ze wel.....heel veroordelend en hard zijn ze.

Dikke mensen die patat eten.. dan denk ik...geen verstandige keuze.

Mensen met opgespoten lippen en botsten. Botox...denk he nu echt dat dat mooier is?

We wonen in een nette buurt. Nu de rente zo laag is kunnen ook aso's hier een huis kopen. Ik denk dat deze gedachte nog wel het ergste is. Maar als je er dan over praat....dan merk ik dat meer in de buurt dat denken. Lekker veroordelen zonder de mensen te kennen. Maar dat zal meer angst voor overlast zijn.

Dus ja...ik heb soms nare gedachten maar dat wordt soms ook gevoed door angst. Eerlijk gezegd geloof ik niet dat er mensen zijn die altijd netjes zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat ook vaker gehad, vooral als bijv. kinderen heel dik zijn, een kleuter nog in de kinderwagen zit: "ouders, Let toch op..."
Totdat onze jongste zoon ziek geboren werd, door zijn ziekte heel flink was en lang niet heeft kunnen lopen door voedingspompen.

Bij alle negatieve gedachtes (die ik heus weleens heb), denk ik nu bewust: "misschien heeft hij of zij wel iets".

Ik geef overigens les aan statushouders...zouden meer mensen moeten doen. Er zou een stuk minder racisme zijn.
Alle reacties Link kopieren
In onze buurtsuper komt regelmatig een vrouw, overgewicht, matje in de nek en altijd in een joggingbroek en badslippers met sokken. 9 van de 10 keer sleept ze met bierkratten (lege en volle). Daar denk ik automatisch van: ‘Tokkie’. Ik ken iemand die dankzij een vuurwerkongeluk meerdere vingers mist en nooit heeft gewerkt. Dat vind ik een luie donder. Iemand die 6 verschillende opleidingen heeft gedaan en niks heeft afgemaakt een slappe tosti zonder doorzettingsvermogen.

Etc. Etc. En toch vind ik mezelf best een aardig en begripvol mens, maar het is lastig zaken te begrijpen die heel ver buiten je eigen referentiekader liggen.
Alle reacties Link kopieren
hondenmens schreef:
23-01-2021 16:45
Ik ook. En omver gereden.
Oh, ook erger.

IRL doe ik echter geen vlieg kwaad. Verder dan mopperen en sarcasme kom ik niet. :mrgreen:
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ja zeker, racistisch en seksistisch. En dan heb ik een conversatie in mijn hoofd die mezelf weer tegenspreekt. Ik kan er wel om lachen omdat ik me er zo bewust van ben.

Als ik een islamitische man zie, en dan vooral met lange baard en een grote tas, dan komen er allemaal terroristische grappen in mijn hoofd op. En vervolgens ga ik daar tegenin en probeer ik een compliment over die meneer te verzinnen.

Als ik in het donker loopt en er loopt een man achter mij ben ik gelijk bang dat hij me wat gaat aandoen. Als het ff kan dan begroet ik hem, krijg ik vervolgens een vriendelijke begroeting terug, en kan mijn brein geherprogrammeerd worden in dat mannen die in het donker achter mij lopen best leuk kunnen zijn 😂

Soms doen mensen echt heel dom en kut, en daar kon ik me druk om maken. Nu relativeer ik het. De meeste mensen proberen het goede te doen, naar hun kunnen.

Maar bij de meeste mensen denk ik eigenlijk vrij weinig. Ik loop als een leeghoofd over straat. Ik neem dingen waar en doe er verder niks mee. Meestal geen oordeel.
doornroosje9 schreef:
23-01-2021 13:46
Komt het niet in je op dat mensen ook gewoon niets denken van het uiterlijk van een ander? Dik, dun, klein, groot, weetikveelwat, maakt me geen bal uit en nee, ik denk er niets over.

Inderdaad. Waar ik dan wel weer wat van denk en over oordeel zijn domme en kortzichtige mensen. Mensen die aan fatshaming doen. Bah!
LAgirl82 schreef:
23-01-2021 17:54
Inderdaad. Waar ik dan wel weer wat van denk en over oordeel zijn domme en kortzichtige mensen. Mensen die aan fatshaming doen. Bah!
Heb je zelf overgewicht soms? Je reageert best wel heftig in dit topic.
Ik ben opgegroeid met een moeder die, vanuit eigen onzekerheid-frustratie-boosheid, altijd en overal op alles en iedereen commentaar had. Ze dacht het, ze zei het, ze uitte het non-verbaal.

Ik betrapte me er jaren geleden op dat als ik ergens liep dat ik haar stem hoorde: jee, kijk daar, die vette reet in die strakke broek of moet je zien wat die voor een rotkop heeft of bah, wat een verschrikkelijk mens, zou die zichzelf al eens in de spiegel hebben bekeken?

En dan schaamde ik me. Het was wel echt haar stem in mijn hoofd. En ik durf pertinent te beweren dat ik dat zelf niet dacht. Ik zag die dingen, echter gaf er geen waardeoordeel aan.

Ik weet van mijzelf dat ik enorm openminded ben naar anderen toe. Ik hou niet van veroordeling, reageer daar zelf ook enorm allergisch op. Ik heb me al sinds mijn jeugd verzet tegen deze negativiteit. Ik heb me ook verzet tegen haar.
SjaanRoeispaan schreef:
23-01-2021 16:15


Een aantal reageerders in dit topic schrijft dat zij zoiets nóóóóit hebben.
waar staat dat
Ttroeteltje schreef:
23-01-2021 18:33
Ik ben opgegroeid met een moeder die, vanuit eigen onzekerheid-frustratie-boosheid, altijd en overal op alles en iedereen commentaar had. Ze dacht het, ze zei het, ze uitte het non-verbaal.

Ik betrapte me er jaren geleden op dat als ik ergens liep dat ik haar stem hoorde: jee, kijk daar, die vette reet in die strakke broek of moet je zien wat die voor een rotkop heeft of bah, wat een verschrikkelijk mens, zou die zichzelf al eens in de spiegel hebben bekeken?

En dan schaamde ik me. Het was wel echt haar stem in mijn hoofd. En ik durf pertinent te beweren dat ik dat zelf niet dacht. Ik zag die dingen, echter gaf er geen waardeoordeel aan.

Ik weet van mijzelf dat ik enorm openminded ben naar anderen toe. Ik hou niet van veroordeling, reageer daar zelf ook enorm allergisch op. Ik heb me al sinds mijn jeugd verzet tegen deze negativiteit. Ik heb me ook verzet tegen haar.

Wat naar.
Ik geloof wel dat het veel voorkomt dat mensen uit een minderwaardigheidscomplex/frustratie/ongenoegen met eigen leven, kritiek hebben op anderen. Omdat ze zich dan zelf beter gaan voelen.
Ik ken zo iemand en dat is eigenlijk best triest. Jezelf omhoog halen door anderen neer te halen.
Je maakt er ook geen vrienden mee. Het zijn geen gezellige mensen.
herfstappeltaart schreef:
23-01-2021 18:48
Wat naar.
Ik geloof wel dat het veel voorkomt dat mensen uit een minderwaardigheidscomplex/frustratie/ongenoegen met eigen leven, kritiek hebben op anderen. Omdat ze zich dan zelf beter gaan voelen.
Ik ken zo iemand en dat is eigenlijk best triest. Jezelf omhoog halen door anderen neer te halen.
Je maakt er ook geen vrienden mee. Het zijn geen gezellige mensen.
Ik weet zeker dat dit in haar geval de oorzaak was. Ze was en is enorm gefrustreerd over haar eigen leven, haar eigen relatie, haar eigen uiterlijk. Ze uit dit op verschrikkelijke wijze. Hoe vaak ik, als kind al, tegen haar zei dat ze dit niet zo moest doen. Het zit er echter echt ingebeiteld. Krijg je nooit veranderd.
Ikzelf heb overigens opgegeven mijn ouders te veranderen. Het zijn mensen met een kilometerslange gebruiksaanwijzing. Ik heb me jarenlang aangepast aan hen. Tot ik op het punt kwam dat ik me realiseerde dat hen veranderen er niet in zit en ik geen fut en zin meer heb me aan te passen. Laat ze elkaar het leven zuur maken. Niet meer dat van mij.
Ttroeteltje schreef:
23-01-2021 18:55
Ik weet zeker dat dit in haar geval de oorzaak was. Ze was en is enorm gefrustreerd over haar eigen leven, haar eigen relatie, haar eigen uiterlijk. Ze uit dit op verschrikkelijke wijze. Hoe vaak ik, als kind al, tegen haar zei dat ze dit niet zo moest doen. Het zit er echter echt ingebeiteld. Krijg je nooit veranderd.
Ikzelf heb overigens opgegeven mijn ouders te veranderen. Het zijn mensen met een kilometerslange gebruiksaanwijzing. Ik heb me jarenlang aangepast aan hen. Tot ik op het punt kwam dat ik me realiseerde dat hen veranderen er niet in zit en ik geen fut en zin meer heb me aan te passen. Laat ze elkaar het leven zuur maken. Niet meer dat van mij.

Verstandige keuze :hug:
Natuurlijk. Dikke mensen, Chinezen, kakkers, moeders, .... Als ik m'n dag niet heb krijgen ze er allemaal wel eens van langs

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven