Blijvende hersenschade door psychose

13-10-2020 20:45 190 berichten
Weet iemand of je blijvende schade over kunt houden door een langdurige niet opgemerkte psychose?
Vandaag is mn ex opgenomen ivm een strafbaar feit en een stevige psychose, ze heeft eerder psychoses gehad die ook heftig waren maar niet zo als deze. Vermoeden is ook dat deze psychose niet gisteren is begonnen. Kan ze blijvende schade overhouden aan een psychose? De reden dat ik dit weet is omdat mijn nummer nog steeds op haar crisiskaart staat en daarom hebben ze mij gelukkig gebeld.
En ik had al eerder gezien dat het niet goed ging, maar ik kon buiten kijken niks voor haar doen.
Uiteraard wil ik haar helpen maar ik weet niet hoe. Morgen mag ik als het goed is bij haar.
Iemand enig idee of tips?
Alle reacties Link kopieren
Blóm schreef:
13-10-2020 21:06
Misschien lijkt het soms alsof mensen blijvende hersenschade hebben, omdat er bij/ na psychoses vaak langdurig medicatie gebruikt wordt die invloed heeft op cognitieve processen, zoals geheugen, maar ook op stemming.
Dat klopt niet, want ook bij mensen die geen medicatie gebruiken zie je cognitieve schade. deze ontstaat vaak rond eerste episode
Alle reacties Link kopieren
Ja dat kan! Ik werk in de zorg en meerdere cliënten gekend die door langdurige psychoses cognitieve beperking hebben opgelopen. Heel schrijnend.
mick87 schreef:
13-10-2020 21:24
Ja dat kan! Ik werk in de zorg en meerdere cliënten gekend die door langdurige psychoses cognitieve beperking hebben opgelopen. Heel schrijnend.
Wat houdt dat in?
Dudettie schreef:
13-10-2020 21:08
Een langdurende psychose met heftige symptomen kan zeker blijvende schade aanrichten. Herstel duurt een poos en soms blijvende problemen met geheugen, verwerkingssnelheid ed, zeker als er meerdere psychoses zijn geweest. Sommige mensen hollen er op IQ ook echt op achteruit.

Sterkte!
Oke
Elke psychose laat schade achter.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
13-10-2020 21:30
Elke psychose laat schade achter.
dat klopt ook niet. er zijn mensen die helemaal herstellen na een psychose, gelukkig maar
Sinned77 schreef:
13-10-2020 21:03
Ze zijn hier, ze had me zondag gebeld met een warrig verhaal dat ze bij mij veilig waren, dat ze dacht dat de man waarmee ze samenwoont aan onze dochter had gezeten want ze had tekenen gezien, wat voor tekens was mij niet duidelijk maar ik mocht de kinderen niet brengen en vandaag is ze blijkbaar de confrontatie aan gegaan en daarna is ze opgeladen want die tyfyslijer heeft de wouten gebeld en aangifte gedaan, maar ze was kennelijk zo in de war dat ze na 6 uren in de cel naar dezelfde instelling is gebracht waar ze eerder ook zat. Morgen mag ik naar haar toe. Ik weet niet wat ik moet doen. Ik wil haar helpen, ze is de moeder van mn kinderen.
Heeft die tufuslijer dan maar mooi goed en verstandig gedaan.
noorderlicht76 schreef:
13-10-2020 21:32
dat klopt ook niet. er zijn mensen die helemaal herstellen na een psychose, gelukkig maar
Niet alle schade is merkbaar of hoeft merkbaar te zijn.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
13-10-2020 21:33
Niet alle schade is merkbaar of hoeft merkbaar te zijn.
dat klopt, maar er zijn mensen die op alle fronten en tests herstellen, en geen verliezen hebben van vrienden baan etc. Vaak heeft een psychose altijd veel impact en moeten mensen verwerken wat er met ze is gebeurd, bedoel je dat?
LīlyRose schreef:
13-10-2020 21:33
Niet alle schade is merkbaar of hoeft merkbaar te zijn.
Onmerkbare schade, noem je ook schade?
Moirmel schreef:
13-10-2020 21:36
Onmerkbare schade, noem je ook schade?
Ja, natuurlijk. Niet alle schade is altijd merkbaar hè.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
13-10-2020 21:37
Ja, natuurlijk. Niet alle schade is altijd merkbaar hè.
maar wat bedoel je dan?
noorderlicht76 schreef:
13-10-2020 21:35
dat klopt, maar er zijn mensen die op alle fronten en tests herstellen, en geen verliezen hebben van vrienden baan etc. Vaak heeft een psychose altijd veel impact en moeten mensen verwerken wat er met ze is gebeurd, bedoel je dat?
Nee, ik bedoel dat een psychose letterlijk schade aanricht in de hersenen. Soms heel klein en/of makkelijk te rerouten en daardoor niet merkbaar in het (dagelijks) functioneren. Soms juist weer wel.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
13-10-2020 21:38
Nee, ik bedoel dat een psychose letterlijk schade aanricht in de hersenen. Soms heel klein en/of makkelijk te rerouten en daardoor niet merkbaar in het (dagelijks) functioneren. Soms juist weer wel.
vaak maar niet altijd, met name bij mensen met vooral psychotische symptomen is er soms volledig herstel
Alle reacties Link kopieren
De aandacht zou uit moeten gaan naar de kinderen. Natuurlijk is zij de moeder, maar wellicht zijn ze zelfs beter af zonder haar. Er is al te veel gebeurt in die levens
Ma met alcoholprobleem pa met seksprobleem door ma
Ruzie, gedonder
Pa seks met schoonzus
Ma had in no-time een ander, die de kinderen weer in een onveilige situatie bracht blijkbaar.
Vergeet ik nog iets TO?

Ik zou echt ma even op plek2 hebben en hulp zoeken voor kwetsbare kinderen
noorderlicht76 schreef:
13-10-2020 21:40
vaak maar niet altijd, met name bij mensen met vooral psychotische symptomen is er soms volledig herstel
Ik heb het over de fysieke hersenen. Herstel kan ook door nieuwe zenuwpaden. Vooral symptomen als in geen officiële psychose?
LīlyRose schreef:
13-10-2020 21:38
Nee, ik bedoel dat een psychose letterlijk schade aanricht in de hersenen. Soms heel klein en/of makkelijk te rerouten en daardoor niet merkbaar in het (dagelijks) functioneren. Soms juist weer wel.
Je lult uit je kont, laat To professioneel advies inwinnen.
LīlyRose schreef:
13-10-2020 21:33
Heeft die tufuslijer dan maar mooi goed en verstandig gedaan.
Nee, vanaf waar zij komt begrijp ik het heel goed, haar hoofd denkt anders dan het mijne omdat ze dusdanige schade heeft opgelopen, in haar hoofd zijn stiefvaders altijd foute kerels die hun stiefdochters verkrachten. Daar kan ze niks aan doen, echt niet!!
Ik neem ze ook niks kwalijk en ik zal zelf persoonlijk een goede advocaat voor haar zoeken, dit is allemaal niet haar fout, ze kan er niks aan doen.
lilalinda schreef:
13-10-2020 21:41
De aandacht zou uit moeten gaan naar de kinderen. Natuurlijk is zij de moeder, maar wellicht zijn ze zelfs beter af zonder haar. Er is al te veel gebeurt in die levens
Ma met alcoholprobleem pa met seksprobleem door ma
Ruzie, gedonder
Pa seks met schoonzus
Ma had in no-time een ander, die de kinderen weer in een onveilige situatie bracht blijkbaar.
Vergeet ik nog iets TO?

Ik zou echt ma even op plek2 hebben en hulp zoeken voor kwetsbare kinderen
Pa met verslavingen, onduidelijkheid, onveiligheid, etc.
Sinned77 schreef:
13-10-2020 21:43
Nee, vanaf waar zij komt begrijp ik het heel goed, haar hoofd denkt anders dan het mijne omdat ze dusdanige schade heeft opgelopen, in haar hoofd zijn stiefvaders altijd foute kerels die hun stiefdochters verkrachten. Daar kan ze niks aan doen, echt niet!!
Ik neem ze ook niks kwalijk en ik zal zelf persoonlijk een goede advocaat voor haar zoeken, dit is allemaal niet haar fout, ze kan er niks aan doen.
Ze had haar behandeling serieus kunnen nemen en haar medicatie kunnen slikken.
lilalinda schreef:
13-10-2020 21:41
De aandacht zou uit moeten gaan naar de kinderen. Natuurlijk is zij de moeder, maar wellicht zijn ze zelfs beter af zonder haar. Er is al te veel gebeurt in die levens
Ma met alcoholprobleem pa met seksprobleem door ma
Ruzie, gedonder
Pa seks met schoonzus
Ma had in no-time een ander, die de kinderen weer in een onveilige situatie bracht blijkbaar.
Vergeet ik nog iets TO?

Ik zou echt ma even op plek2 hebben en hulp zoeken voor kwetsbare kinderen
Ja wrijf het er nog maar even in.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
13-10-2020 21:42
Ik heb het over de fysieke hersenen. Herstel kan ook door nieuwe zenuwpaden. Vooral symptomen als in geen officiële psychose?
sorry volgens mij snap ik het niet helemaal...jij mij ook niet denk ik?
noorderlicht76 schreef:
13-10-2020 21:45
sorry volgens mij snap ik het niet helemaal...jij mij ook niet denk ik?
Schijnbaar.
Alle reacties Link kopieren
Sinned77 schreef:
13-10-2020 21:43
Nee, vanaf waar zij komt begrijp ik het heel goed, haar hoofd denkt anders dan het mijne omdat ze dusdanige schade heeft opgelopen, in haar hoofd zijn stiefvaders altijd foute kerels die hun stiefdochters verkrachten. Daar kan ze niks aan doen, echt niet!!
Ik neem ze ook niks kwalijk en ik zal zelf persoonlijk een goede advocaat voor haar zoeken, dit is allemaal niet haar fout, ze kan er niks aan doen.
En dus brengt ze een stiefvader in het leven van de kinderen
Alle reacties Link kopieren
Sinned77 schreef:
13-10-2020 21:45
Ja wrijf het er nog maar even in.
Zoek hulp voor ze!
Dat zeggen we je al diverse topics
Je kinderen leven in onveiligheid! Als je het over schade hebt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven