Blijvende hersenschade door psychose

13-10-2020 20:45 190 berichten
Weet iemand of je blijvende schade over kunt houden door een langdurige niet opgemerkte psychose?
Vandaag is mn ex opgenomen ivm een strafbaar feit en een stevige psychose, ze heeft eerder psychoses gehad die ook heftig waren maar niet zo als deze. Vermoeden is ook dat deze psychose niet gisteren is begonnen. Kan ze blijvende schade overhouden aan een psychose? De reden dat ik dit weet is omdat mijn nummer nog steeds op haar crisiskaart staat en daarom hebben ze mij gelukkig gebeld.
En ik had al eerder gezien dat het niet goed ging, maar ik kon buiten kijken niks voor haar doen.
Uiteraard wil ik haar helpen maar ik weet niet hoe. Morgen mag ik als het goed is bij haar.
Iemand enig idee of tips?
LīlyRose schreef:
13-10-2020 21:43
Pa met verslavingen, onduidelijkheid, onveiligheid, etc.
OMG.....
Arme kinderen.
Ik hoop dat Jeugdzorg in beeld is.
Alle reacties Link kopieren
Elke psychose geeft enige schade in de hersens. Na meerdere psychoses of een hele zware zijn de cognitieve functies blijvens verslechterd. Iemand die herhaaldelijk psychoses heeft takelt cognitief af. Intelligentie wordt minder, men wordt prikkelgevoelig en daarnaast kunnen medicijnen de gevoelens afvlakken. Op termijn is voor jezelf zorgen en een huishouden draaien al een hele klus. Een sociaal leven en/of werken is dan nog maar zeer beperkt haalbaar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
LīlyRose schreef:
13-10-2020 21:44
Ze had haar behandeling serieus kunnen nemen en haar medicatie kunnen slikken.
Dat heeft ze niet gedaan, moet ik haar daarom straffen door haar kindjes af te pakken? Nee, ga ik niet doen, ik hou van haar en ik wil ze er bovenop helpen. Ook voor die twee kleintjes. En ja ik weet het, zoveelste keer maar ik moet ze helpen.
viva-amber schreef:
13-10-2020 21:48
Elke psychose geeft enige schade in de hersens. Na meerdere psychoses of een hele zware zijn de cognitieve functies blijvens verslechterd. Iemand die herhaaldelijk psychoses heeft takelt cognitief af. Intelligentie wordt minder, men wordt prikkelgevoelig en daarnaast kunnen medicijnen de gevoelens afvlakken. Op termijn is voor jezelf zorgen en een huishouden draaien al een hele klus. Een sociaal leven en/of werken is dan nog maar zeer beperkt haalbaar.
Maar wat houdt dat in??!
Alle reacties Link kopieren
Sinned77 schreef:
13-10-2020 21:49
Dat heeft ze niet gedaan, moet ik haar daarom straffen door haar kindjes af te pakken? Nee, ga ik niet doen, ik hou van haar en ik wil ze er bovenop helpen. Ook voor die twee kleintjes. En ja ik weet het, zoveelste keer maar ik moet ze helpen.
Zoek hulp
Daar help je ze mee, niet door ze terug te sturen de onveilige situatie in
Sinned77 schreef:
13-10-2020 21:49
Dat heeft ze niet gedaan, moet ik haar daarom straffen door haar kindjes af te pakken? Nee, ga ik niet doen, ik hou van haar en ik wil ze er bovenop helpen. Ook voor die twee kleintjes. En ja ik weet het, zoveelste keer maar ik moet ze helpen.
Jij trekt zelf allemaal rare conclusies hoor. Niemand hier op dit topic. Als je wil dat ze herstelt zorg je dat ze in opname en behandeling blijft, zolang als de psychiater dat nodig acht.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou via de huisarts hulp voor jullie als gezin inschakelen. Een familielid die psychose heeft is voor volwassenen als zwaar, laat staan voor kinderen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het is per individu verschillend, ook qua invloed medicatie, ernst psychose, duur psychose, etc. De ene psychose is de ander niet. Eenduidig antwoord is er dus niet, ik zou als ik jou was informatie inwinnen bij de professionals die nu bij haar betrokken zijn.

Kinderen gaan even voor, zij zijn zoals ik het nu lees al extra kwetsbaar nu voor eventuele (psychische) problematiek door hetgeen wat ze mee hebben moeten maken (externe risicofactoren).
bugsfunny wijzigde dit bericht op 13-10-2020 21:52
Reden: Typfout
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
13-10-2020 21:48
Elke psychose geeft enige schade in de hersens. Na meerdere psychoses of een hele zware zijn de cognitieve functies blijvens verslechterd. Iemand die herhaaldelijk psychoses heeft takelt cognitief af. Intelligentie wordt minder, men wordt prikkelgevoelig en daarnaast kunnen medicijnen de gevoelens afvlakken. Op termijn is voor jezelf zorgen en een huishouden draaien al een hele klus. Een sociaal leven en/of werken is dan nog maar zeer beperkt haalbaar.
Klopt ook niet. de meeste schade (gemiddeld) is er rond de eerste psychose. daarna knappen sommige mensen op, andere gaan met elke episode verder achteruit. Maar sommigen herstellen ook tussen episodes, het verval is dus niet altijd progressief. Je visie is te somber en generaliserend imo
Alle reacties Link kopieren
Bugsfunny schreef:
13-10-2020 21:51
Het is per individu verschillend, ook qua invloed medicatie, ernst psychose, duur psychose, etc. De ene psychose is de ander niet. Eenduidig antwoord is er dus niet, ik zou als ik jou was informatie inwinnen bij de professionals die nu bij haar betrokken zijn.

Kinderen gaan even voor, zij zijn zoals ik het nu lees al extra kwetsbaar nu voor eventuele (psychische) problematiek door hetgeen wat ze mee hebben moeten maken (externe risicofactoren).
ja helemaal eens! met beide boodschappen
Dana schreef:
13-10-2020 21:01
Luci waarom ga je niet naar napraat als je zo nodig wilt discussiëren? Dat is ervoor en volgens mij weet jij dat topic prima te vinden.



Dit is nogal ontopic en ik voel helemaal niet de behoefte om dit in napraat te gaan zitten te posten. Wat een raar iets weer. En een onnodig sneertje ook nog.
Saivash schreef:
13-10-2020 21:05
Nou ja zeg! De dingen die Luci zegt horen niet bepaald in napraat. Ze discussieert hier omdat dat mág binnen een topic. Wat is je probleem?
Dank.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
13-10-2020 21:55
Dank.
:)
LīlyRose schreef:
13-10-2020 21:33
Heeft die tufuslijer dan maar mooi goed en verstandig gedaan.
Ja, vind ik ook.

TO, vraag om hulp en informatie over de aandoening bij je HA of zelfs bij haar hulpverleners. Nogmaals, ze mogen geen gerichte info over haar geven aan iedereen. Of een ex maar ze kunnen wel globaal meer info geven en je naar de juiste hulpkanalen sturen. Misschien een psychoeducatie ook niet verkeerd.

En vraag om hulp voor de kinderen. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
https://richtlijnenjeugdhulp.nl/kopp/in ... or-ouders/
https://www.kopopouders.nl/site/

Je kinderen hebben hulp nodig.
Je ex is nu op de beste plek waar ze kan zijn, al zal ze daar zelf waarschijnlijk anders over denken. Neem morgen kleding voor haar mee, misschien nog wat andere spullen als toiletartikelen en kijk morgen of ze aanspreekbaar is.
Bugsfunny schreef:
13-10-2020 21:51
Het is per individu verschillend, ook qua invloed medicatie, ernst psychose, duur psychose, etc. De ene psychose is de ander niet. Eenduidig antwoord is er dus niet, ik zou als ik jou was informatie inwinnen bij de professionals die nu bij haar betrokken zijn.

Kinderen gaan even voor, zij zijn zoals ik het nu lees al extra kwetsbaar nu voor eventuele (psychische) problematiek door hetgeen wat ze mee hebben moeten maken (externe risicofactoren).
Morgen ga ik haar zien, en ik kan ze wel oplappen denk ik, ik denk niet dat die gozer schuldig is aan misbruik van onze babydochter maar zeker weten doe ik het uiteindelijk niet. Morgen mag ik haar zien, ik ga morgen even winkelen voor spullen voor haar om haar wat op te lappen en dan wil ik ze het liefst thuis hebben. Morgen komt alles goed.
Alle reacties Link kopieren
Sinned77 schreef:
13-10-2020 22:05
Morgen ga ik haar zien, en ik kan ze wel oplappen denk ik, ik denk niet dat die gozer schuldig is aan misbruik van onze babydochter maar zeker weten doe ik het uiteindelijk niet. Morgen mag ik haar zien, ik ga morgen even winkelen voor spullen voor haar om haar wat op te lappen en dan wil ik ze het liefst thuis hebben. Morgen komt alles goed.
Even realistisch, je ex is ziek en zit nu op de plek waar ze hulp krijgt. Natuurlijk kan je haar morgen niet mee naar huis nemen.
Alle reacties Link kopieren
Sinned77 schreef:
13-10-2020 22:05
Morgen ga ik haar zien, en ik kan ze wel oplappen denk ik, ik denk niet dat die gozer schuldig is aan misbruik van onze babydochter maar zeker weten doe ik het uiteindelijk niet. Morgen mag ik haar zien, ik ga morgen even winkelen voor spullen voor haar om haar wat op te lappen en dan wil ik ze het liefst thuis hebben. Morgen komt alles goed.
Neem nou eerst contact op met de hulpverlening
Laat hen meedenken wat voor de kinderen het beste is.
Er is zoveel mis in hun leven, dat niet alles spontaan goed komt
Sinned77 schreef:
13-10-2020 22:05
Morgen ga ik haar zien, en ik kan ze wel oplappen denk ik, ik denk niet dat die gozer schuldig is aan misbruik van onze babydochter maar zeker weten doe ik het uiteindelijk niet. Morgen mag ik haar zien, ik ga morgen even winkelen voor spullen voor haar om haar wat op te lappen en dan wil ik ze het liefst thuis hebben. Morgen komt alles goed.
Jij denkt dat je psychiater bent? Ga haar het even nog veel moeilijker maken om te herstellen. Lekker egoïstisch.
Luci_Morgenster schreef:
13-10-2020 21:59
Ja, vind ik ook.

TO, vraag om hulp en informatie over de aandoening bij je HA of zelfs bij haar hulpverleners. Nogmaals, ze mogen geen gerichte info over haar geven aan iedereen. Of een ex maar ze kunnen wel globaal meer info geven en je naar de juiste hulpkanalen sturen. Misschien een psychoeducatie ook niet verkeerd.

En vraag om hulp voor de kinderen. Sterkte.
Ze heeft eerder psychoses gehad, morgen mag ik haar zien, om 11.00. Ik weet waar ze nu is, het gaat gelukkig goe met haar, en ze is daar veilig morgen mag ik haar zien en praten met haar
Alle reacties Link kopieren
sterkte morgen!
Sinned77 schreef:
13-10-2020 22:09
Ze heeft eerder psychoses gehad, morgen mag ik haar zien, om 11.00. Ik weet waar ze nu is, het gaat gelukkig goe met haar, en ze is daar veilig morgen mag ik haar zien en praten met haar
Jij kan haar niet oplappen he?

Ik zou echt die psychoeducatie aanraden als jij dat echt denkt.
Sinned77 schreef:
13-10-2020 21:49
Maar wat houdt dat in??!
dat ze medicatie moet nemen
dat ze hulp nodig kan hebben met huishouden , met koken , met financiën
dat zij de kinderen niet dagelijks kan hebben
dat zij behoefte heeft aan rust
enzovoort

dus geen gedram over naar huis gaan
maar kijken naar goede hulp
ook voor de kinderen
Alle reacties Link kopieren
Je ziet haar nog steeds als eerste prioriteit terwijl ze dat niet is. Ik hoor je niet over de kinderen terwijl daar de impact elke keer mega moet zijn.
lilalinda schreef:
13-10-2020 22:08
Neem nou eerst contact op met de hulpverlening
Laat hen meedenken wat voor de kinderen het beste is.
Er is zoveel mis in hun leven, dat niet alles spontaan goed komt
Morgen. Ik hou me nu vast aan onze tijd samen, morgen ga ik ze zien en dan zorg ik dat het goed komt, ze hoeft bij mij nooit bang te zijn dat ze iets moet doen wat ze niet wil, indien iemand onze kinderen iets wil doen weet ze dat ik daar wel iets voor regel, en dat ik wbt onze jong niet flauw ben. Ik hoop dat dat genoeg is want ik weet verder niet meer wat te doen om haar veilig te doen voelen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven