Burn out, en daar helemaal geen tijd voor hebben....

03-10-2019 10:16 487 berichten
Zo voelt het een beetje. Sinds een week of 3 zit ik ziek thuis van mijn werk. Ik dacht 'even een weekje rust, dan ben ik er wel weer'. Dat was niet zo. Toch maar naar de huisarts, diagnose: burn out. Ik vond dat dat wel meeviel. De huisarts niet. Ik had het idee dat je bij een burn out in bed lag en hélemaal niets meer kon. Dus zeggen dat ik een burn out heb voelt nog steeds alsof ik me enorm aanstel, want immers: er is niets aan de hand eigenlijk. Het is al jaren druk, en ik doe niets buitengewoons in mijn beleving. Vriendinnen zeggen wel altijd 'hoe krijg je het voor elkaar', maar die vriendinnen zijn kinderloos en hebben een heel ander leven, dus zo keek ik er een beetje naar als ze dat zeiden. En voor mijn gevoel breng ik juist zoveel tijd door met lanterfanten en nietsen! Ik zou veel meer moeten doen!

De afgelopen jaren waren hectisch, eigenlijk al de laatste 12 jaar. Tropenjaren met de kinderen, jong kinderen gekregen, veel zorgen om de jongste. We hebben keihard gewerkt, van heel jonge ouders zonder diploma's en banen naar prima banen, HBO+ diploma's, koophuis en een fijn leven. Kinderen doen het goed, we zijn blij met elkaar, maar ook relationeel wel het een en ander te verstouwen gehad samen. Dat gaat inmiddels prima, we zijn 2 jaar terug in therapie geweest en dat heeft wonderen verricht.
Forummers zullen de verhalen wel kennen, want ik schrijf hier al jaren (ik kon mijn oude avatar niet meer vinden, dus een ander plaatje van dezelfde mevrouw gekozen)

2 jaar geleden een nieuwe baan gekregen, daar was een opleiding verplicht voor. Dus deze enthousiast begonnen. Maar hoewel de baan geweldig is is het ook heel zwaar. Niet alleen vanwege de inhoud van het werk, maar vooral ook vanwege organisatiegezeik, bezuinigingen en onduidelijkheid. Nooit kunnen doen wat je wilt doen. Niet mogen doen wat je wilt doen.
Gebrek aan vastigheid ook, detachering is het hoogst haalbare.
Begin dit jaar besloten dat we een puppy zouden nemen. Dat wilde ik al jaren. Alle voors en tegens afgewogen, en in de zomer kwam het perfecte hondje voorbij. Een werkhond. Want ik wil er lekker mee gaan sporten en ik wandel sowieso al veel. Dus op vakantie geweest en daarna kwam de hond.

En een week later zat ik ziek thuis. Ik huil om álles. Ik heb het energieniveau van een 3 dagen oud theezakje, géén geduld en ik voel me vreselijk. Slaapgebrek (want hij slaapt nog niet door). Daarbij kinderen die gestart zijn met nieuwe scholen, hulp nodig hebbendaarbij en in de familiesfeer veel ziekte en overlijden op dit moment.

Mijn werkgever laat het er een beetje bij zitten. ik vraag al weken om een bedrijfsarts en dat gebeurt niet. Ik ben pas gisteren ziekgemeld, terwijl ik al weken thuis zit. Ik kom de dagen met moeite door, ben totaal gefocussed op de hond, schiet helemaal door in mijn controledrang. Ik zie het bij vlagen helemaal niet zitten allemaal. Ik voel me extreem schuldig, alsof ik me heb ziekgemeld vanwege een puppy. Wat ik rationeel heus kan tegenspreken, achteraf gezien was het voor de zomervakantie al goed mis en heb ik de laatste jaren al vaker tegen een burn out aangezeten. Als ik anderen moest geloven, zelf zag ik dat niet altijd zo.Coaching gehad, enz. Voor de zomer sliep ik enorm slecht, kort lontje, was 0,0 productief op het werk, zag het nut er niet van in, vond mijn cliënten maar irritant, kreeg ik wat fysieke klachten en wat last van angst- en paniekachtige klachten, dat relateerde ik aan zeer recente ziektes in mijn omgeving, dat dat me een beetje aangreep. Dacht dat ik op vakantie wel zou opknappen, maar dat was niet het geval.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben enorm aan huis gebonden door een hondje dat nog niet alleen kan zijn, ik heb het gevoel dat ik niet eens toekom aan nadenken over wat ik moet doen. Maar aan de andere kant is dit volgens mij ook niet een kwestie van 'even schouders eronder en doorzetten' want dat is wat ik al jaren doe en die neiging heb ik nu ook weer. De neiging is nu alles zelf doen, niets uit handen geven en geen hulp vragen. Doormodderen tot het bittere einde en mezelf schuldig voelen omdat ik niet kan zijn wie ik wil zijn voor man, kinderen, hond, vriendinnen en familie.

Met de huisarts ben ik aan het bekijken wat nu, in mijn werkgever heb ik 0 vertrouwen, en zelf heb ik haptonomie geregeld vanaf volgende week. Voor de pup hebben we cursus en komt er ook iemand privétraining aan huis geven. Ik ben namelijk ook bang dat we het beestje 'verpesten' omdat het geen makkelijk ras is en ik nu niet het gevoel heb ik dat ik mijn stabiele, duidelijke en consequente zelf ben. En aangezien een van mijn meest recente huilbuien ging over iets wat niet fatsoenlijk in een vuilnisemmer was gestopt :$ kan dat zomaar eens kloppen.

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen. Hoe ging dat voor jou, zo'n burn out? En ik wil graag een topic om een beetje van me af te schrijven, want dat helpt me door de bomen het bos weer te zien. En mogelijk stuit ik zo nog op patronen en denkwijzen die nou juist niet helpend zijn in dit geheel. Bedankt voor het lezen van deze lap tekst in ieder geval.
redbulletje schreef:
03-10-2019 11:08
Hoezo wordt hulp niet vergoed? Basis GGZ zit volgens mij zelfs in de basiszorgverzekering. Tot je daar terecht kan is de POH een start. Idd bijlange na niet deskundig genoeg, maar wellicht om de tijd te overbruggen voor je bij een echte terecht kunt?
Burn out is geen DSM diagnose, dus geen vergoeding.
Malinois schreef:
03-10-2019 11:12
Burn out is geen DSM diagnose, dus geen vergoeding.

Je zou wel kunnen kijken of er een andere diagnose op kan komen te staan, dat hebben mijn psych en huisarts toen ook gedaan, in overleg.
Malinois schreef:
03-10-2019 11:12
Burn out is geen DSM diagnose, dus geen vergoeding.
Ik kwam in eerste instantie ook binnen met burnout/depressie/rouw.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 04-01-2020 18:04
Reden: privacy
99.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
03-10-2019 11:04
Mijn ziekmelding klopt ook niet. Ze hebben de ziekmelding op de verkeerde datum gezet, 5 dagen te laat. En dat dus pas 3 weken nadat ik ziekgemeld was. Terwijl ik vanaf dag 1 gevraagd heb om de bedrijfsarts.
Er is altijd een preventief spreekuur mogelijk, dus ook zonder officiele ziekmelding. Je mag bij je arbodienst zelfs zelf een spreekuur bij de bedrijfsarts aanvragen. Ook heeft je werkgever een inspanningsverplichting mbt de ziekmelding/wet poortwachter, dus vraag gerust om bedrijfsmaatschappelijk werk.
Het maakt ook niet zo heel veel uit, als het niet vergoed wordt kan ik zelf een psycholoog betalen, zo afschuwelijk duur is het niet en de vergoeding is toch maar de helft van de kosten. Dus ik zoek het uit. De huisarts wilde de POH graag omdat deze dan kon meekijken naar mijn agenda en tijdindeling, maar dat is denk ik niet waar het om gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dan wel geen burn out, maar zit wel al een half jaar thuis met ptss en een depressie. Ik herken je denkwijze zo ontzettend, ik heb van ze allemaal ontzettend veel last en dan ben ik al een half jaar verder. Iedereen roept heel makkelijk dat ik het moet accepteren dat het nu allemaal eenmaal niet anders is, maar dat accepteren lukt mij nog niet.

Ik heb dan gelukkig geen werkgever die mij in mijn nek hijgt, maar juist heel begripvol is en me alle tijd en ruimte geeft die ik nodig heb. Maar het is zwaar en elke dag weer een gevecht met mezelf. Van de andere kant, zolang ik mijn denkwijze niet verander zal het waarschijnlijk ook niet snel beter worden...
glitglam schreef:
03-10-2019 11:20
Er is altijd een preventief spreekuur mogelijk, dus ook zonder officiele ziekmelding. Je mag bij je arbodienst zelfs zelf een spreekuur bij de bedrijfsarts aanvragen. Ook heeft je werkgever een inspanningsverplichting mbt de ziekmelding/wet poortwachter, dus vraag gerust om bedrijfsmaatschappelijk werk.

Dit is een goed tip. Ik denk dat het verstandig is om zelf een afspraak te maken met de bedrijfsarts. Dan kan die ook een beetje bewaken dat jouw werkgever zich houdt aan de regels.
Alle reacties Link kopieren
Burn out heb ik ook gehad en ik kwam er sterker uit dan ooit.
Een psycholoog was bij mij wel essentieel in dit proces om stappen te zetten in mijn perfectionisme en hoe ik mezelf zag.
Ook veel naar buiten geweest, het bos in. Dat heeft me echt geholpen en gelukkig helpt een hond daarbij!

Je werk is niet goed bezig. Bel even het Juridisch Loket. Een ziekmelding moeten ze correct doorvoeren en re-integratie kunnen ze niet afdwingen want dat plan maak je samen, in overeenstemming met elkaar.
Ik krijg er het idee bij dat ze hier niet te veel geld aan kwijt willen zijn. Een bedrijfsarts kost je namelijk geld als bedrijf. En als jij je weer beter meldt en gaat reintegreren kunnen ze je contract niet verlengen zonder dat je ziek uit dienst gaat.

Bij mijn toenmalige baan toen ik dat jaar een burn out had hebben ze gewacht tot het laatste moment om me te vertellen dat mijn contract niet verlangd werd zodat ik me niet alsnog weer ziek kon melden. Ik had toen al lang een andere baan gevonden want ik was ook niet gek, maar ik krijg nu een gevoel dat het bedrijf waar je werkt op een zelfde manier niet zuiver bezig is.

Maar het juridisch Loket kan je meer vertellen. Of je Rechtsbijstand verzekeraar als je die hebt.

Als je je hier niet meer druk om hoeft te maken kun je je goed gaan richten op je herstel, want ik kan me heel goed voorstellen dat dit door je hoofd blijft spoken nu.
Je hebt altijd recht op een afspraak met de bedrijfsarts. Geef dus gewoon bij de casemanager aan dat je een afspraak wil met de bedrijfsarts.
De casemanager en de werkgever mogen immers niet beslissen wanneer jij weer beter bent.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
03-10-2019 11:40
Je hebt altijd recht op een afspraak met de bedrijfsarts. Geef dus gewoon bij de casemanager aan dat je een afspraak wil met de bedrijfsarts.
De casemanager en de werkgever mogen immers niet beslissen wanneer jij weer beter bent.
Ook dit inderdaad, dat mag alleen een arts.
uggs schreef:
03-10-2019 11:24
Ik heb dan wel geen burn out, maar zit wel al een half jaar thuis met ptss en een depressie. Ik herken je denkwijze zo ontzettend, ik heb van ze allemaal ontzettend veel last en dan ben ik al een half jaar verder. Iedereen roept heel makkelijk dat ik het moet accepteren dat het nu allemaal eenmaal niet anders is, maar dat accepteren lukt mij nog niet.

Ik heb dan gelukkig geen werkgever die mij in mijn nek hijgt, maar juist heel begripvol is en me alle tijd en ruimte geeft die ik nodig heb. Maar het is zwaar en elke dag weer een gevecht met mezelf. Van de andere kant, zolang ik mijn denkwijze niet verander zal het waarschijnlijk ook niet snel beter worden...
Heftig. Zo lang ook al. Dat accepteren is een dingetje he? Ik hoop dat het je lukt. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo mag je niet naar de bedrijfsarts?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
uggs schreef:
03-10-2019 11:24
Ik heb dan wel geen burn out, maar zit wel al een half jaar thuis met ptss en een depressie. Ik herken je denkwijze zo ontzettend, ik heb van ze allemaal ontzettend veel last en dan ben ik al een half jaar verder. Iedereen roept heel makkelijk dat ik het moet accepteren dat het nu allemaal eenmaal niet anders is, maar dat accepteren lukt mij nog niet.

Ik heb dan gelukkig geen werkgever die mij in mijn nek hijgt, maar juist heel begripvol is en me alle tijd en ruimte geeft die ik nodig heb. Maar het is zwaar en elke dag weer een gevecht met mezelf. Van de andere kant, zolang ik mijn denkwijze niet verander zal het waarschijnlijk ook niet snel beter worden...
Zo herkenbaar dit. Ik zit er al een jaar mee en heb het nog niet zo lang geleden echt pas geaccepteerd.
Tickel schreef:
03-10-2019 11:43
Hoezo mag je niet naar de bedrijfsarts?
Ik kreeg een 'telefonisch intake' en mij werd verteld dat de bedrijfsarts ofwel binnen 24 uur ingeschakeld werd als men niet geloofde dat je ziek was, ofwel na 6 weken pas en dan kreeg je eerst een casemanager. Mijn werkgever huurt een extern bureau in blijkbaar voor ziekmeldingen.
Ik wacht even tot ik iets van de zojuist toegezen casemanager hoor en dan vraag ik meteen weer naar de bedrijfsarts, want ik ga wat mij betreft niet reintegreren tot een arts bekeken heeft wat wijsheid is. Maar geen idee of dat een haalbaar standpunt is.
Alle reacties Link kopieren
symptoom #1; ontkenning ........
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Zie het pupje maar meteen als een stap naar genezing! Over een paar weken is het dier zindelijk en slaapt door. Dan is het jouw ontspanning, ze zorgen namelijk voor stress verlaging. Daarnaast moet je er uit, je moet lekker wandelen. Dus de pup helpt je er bovenop komen!

(En het viel mij ook ontzettend tegen die puppy tijd, was gesloopt! Ook een moeilijk ras hier, bewust. Maar dat dier geeft ook zo veel blijdschap en liefde, onvoorstelbaar.)
Ik ben gewoon geen babymens, dat wist ik. Blijkbaar geldt dat niet alleen voor mensenbaby's maar ook voor harige bijtgrage exemplaren. Maar mensenbaby's leg je in een box en kláár, daar was geen training voor nodig. Deze wil niet in de bench, en slaapt niet alleen. Dat helpt allemaal niet.

Ik hou me maar voor dat het me over een jaar een volwassen stabiele hond oplevert deze ellende, maar 'genieten' is er niet echt bij :) Hij is schattig als ie slaapt en de 10 seconden dat ik hem kan aaien voordat hij in mijn arm hangt :P Verder is het gewoon hard werken.
Malinois schreef:
03-10-2019 11:57
Ik kreeg een 'telefonisch intake' en mij werd verteld dat de bedrijfsarts ofwel binnen 24 uur ingeschakeld werd als men niet geloofde dat je ziek was, ofwel na 6 weken pas en dan kreeg je eerst een casemanager. Mijn werkgever huurt een extern bureau in blijkbaar voor ziekmeldingen.
Ik wacht even tot ik iets van de zojuist toegezen casemanager hoor en dan vraag ik meteen weer naar de bedrijfsarts, want ik ga wat mij betreft niet reintegreren tot een arts bekeken heeft wat wijsheid is. Maar geen idee of dat een haalbaar standpunt is.

Dat is zeker een haalbaar standpunt. De wet is kort geleden veranderd en daarin is het recht opgenomen van werknemers om zelf een afspraak te maken met de bedrijfsarts. Ze mogen dat niet verhinderen of tegenwerken


https://www.arboportaal.nl/actueel/nieu ... per-1-juli
Malinois schreef:
03-10-2019 11:57
Ik kreeg een 'telefonisch intake' en mij werd verteld dat de bedrijfsarts ofwel binnen 24 uur ingeschakeld werd als men niet geloofde dat je ziek was, ofwel na 6 weken pas en dan kreeg je eerst een casemanager. Mijn werkgever huurt een extern bureau in blijkbaar voor ziekmeldingen.
Ik wacht even tot ik iets van de zojuist toegezen casemanager hoor en dan vraag ik meteen weer naar de bedrijfsarts, want ik ga wat mij betreft niet reintegreren tot een arts bekeken heeft wat wijsheid is. Maar geen idee of dat een haalbaar standpunt is.
Gewoon lekker thuisblijven dus. Ze kunnen pas iets verplichten als de bedrijfsarts je gezien heeft. Als dat pas na 6 weken is dan heb je in elk geval 6 weken rust.
Pup klinkt niet als helpend bij je burn out, eerder als extra ballast. :hug:
Malinois schreef:
03-10-2019 11:57
Ik kreeg een 'telefonisch intake' en mij werd verteld dat de bedrijfsarts ofwel binnen 24 uur ingeschakeld werd als men niet geloofde dat je ziek was, ofwel na 6 weken pas en dan kreeg je eerst een casemanager. Mijn werkgever huurt een extern bureau in blijkbaar voor ziekmeldingen.
Ik wacht even tot ik iets van de zojuist toegezen casemanager hoor en dan vraag ik meteen weer naar de bedrijfsarts, want ik ga wat mij betreft niet reintegreren tot een arts bekeken heeft wat wijsheid is. Maar geen idee of dat een haalbaar standpunt is.

Zo heb ik het ook gedaan; huisarts stelde diagnose en daarna heb ik om afspraak bij bedrijfsarts gevraagd om te overleggen. Mijn bedrijfsarts zei overigens dat zij geen diagnose mogen stellen en dus de diagnose van de huisarts overnemen. Als dat bij jou ook zo is, dan is het mooi dat die uitspraak van je huisarts er al ligt.
hamerhaai schreef:
03-10-2019 11:58
symptoom #1; ontkenning ........

Yep. De titel zegt ook alles. Oorzaak en gevolg heel mooi in één zin.
De hele clou van een burn-out is nou juist: je maakt maar tijd. Want doorgaan zoals voorheen gaat niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ook in een burnout sinds een aantal weken (langer dan jij). Wel bij de POH, praten alleen helpt al iets. Ik heb ook nog geen oproep van de bedrijfsarts, maar dat boeit me niet zo. Ben wel vanaf dag 1 ziekgemeld.

Ik ben een type die altijd maar doorgaat. Na een hoop problemen eindelijk alles voor elkaar. En dan loopt de emmer over.
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
03-10-2019 11:12
Burn out is geen DSM diagnose, dus geen vergoeding.
De huisarts kan gewoon depressie aanvinken op de DSM lijst, krijg je het gewoon vergoed.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven