Burn-out of overgang?

08-09-2020 19:01 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het begon zondag ineens. Ik liep de supermarkt in en alle energie trok uit me weg. Daarna is dat rotgevoel niet meer weggegaan. Ik dacht dat ik ziek werd, zo voelde het. Ben lichamelijk zo moe en zwak ineens.

In het verleden heb ik angst en depressieklachten gehad (tien jaar geleden) en daarvoor ook therapie gehad.

Ook nu is er angst en me raar/ naar voelen, maar ik denk dat het ook heel goed aan de overgang kan liggen.
Maar ook maandenlang veel stress gehad om ziek familielid, dus moeilijk onderscheid te maken.

Ik schrik er echt van dat het er zomaar inknalt. Zag dit totaal niet aankomen. Voelde me goed, alleen beetje moe.

Mijn vragen:
Herkenbaar?

En: wie heeft goeie tips om hier zelf weer uit te komen?
Alle tips zijn welkom.

Hoe heb jij dat gedaan?
doe eerst even een checkup bij de huisarts
S-Meds schreef:
08-09-2020 19:04
doe eerst even een checkup bij de huisarts
Dit
Dergelijke ervaringen heb ik niet met de overgang, maar de depressie begon wel zo onverwacht.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
08-09-2020 19:09
Dergelijke ervaringen heb ik niet met de overgang, maar de depressie begon wel zo onverwacht.
De angst en spanning staan nu voorop.
Ik voelde me vandaag even uurtje goed.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-09-2020 19:04
doe eerst even een checkup bij de huisarts
Bijna niet door te komen nu.
Bitchy assistentes en corona gaat voor.
Ik probeer nu vooral rust te vinden/ zoeken en tips om me iets sterker te voelen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
08-09-2020 19:09
Dergelijke ervaringen heb ik niet met de overgang, maar de depressie begon wel zo onverwacht.
Ik ben ooit een keer met een antidepressivum begonnen dat niet bij me paste en ook toen kreeg ik zulke klachten.

Ik heb me ook te druk gemaakt om corona. Dat kwam bovenop de stress om familielid.
Ik heb over dat laatste toen wat fijne gesprekken gehad met de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-09-2020 19:04
doe eerst even een checkup bij de huisarts
Zelfs deze opmerking bezorgt me angst. Ben ook ineens hartstikke hypochondrisch.
lila01 schreef:
08-09-2020 19:14
Ik ben ooit een keer met een antidepressivum begonnen dat niet bij me paste en ook toen kreeg ik zulke klachten.

Ik heb me ook te druk gemaakt om corona. Dat kwam bovenop de stress om familielid.
Ik heb over dat laatste toen wat fijne gesprekken gehad met de huisarts.
Het is misschien achterafgeklets, maar misschien wel nuttig voor de toekomst. Je druk maken, waar dan ook om, daar heb je alleen maar jezelf mee, zo zie je nu maar weer, dus probeer te relaxen, het leven kabbelt gewoon door of je je nou druk maakt of niet.
Alle reacties Link kopieren
Tips om uit de angst te komen helpen me nu het meest.
Ik heb overigens oxazepam in huis.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
08-09-2020 19:17
Het is misschien achterafgeklets, maar misschien wel nuttig voor de toekomst. Je druk maken, waar dan ook om, daar heb je alleen maar jezelf mee, zo zie je nu maar weer, dus probeer te relaxen, het leven kabbelt gewoon door of je je nou druk maakt of niet.
Ik weet het.
De illusie dat ik controle heb over iets...
Alle reacties Link kopieren
*weg*
sjiraf wijzigde dit bericht op 13-09-2020 21:32
99.62% gewijzigd
lila01 schreef:
08-09-2020 19:17
Zelfs deze opmerking bezorgt me angst. Ben ook ineens hartstikke hypochondrisch.
doe een meditatie. Youtube staat er vol mee. Koptelefoon op, lekker liggen en gaan!
Alle reacties Link kopieren
Wat rot voor je, Sjiraf :hug: .
Dat aldoor moeten huilen heb ik gehad op het hoogtepunt van de zorgen om familielid.
Ik zou zo graag willen huilen nu (want dan uit ik het tenminste), maar het zit helemaal vast.

Ik heb het ook nog niet verwerkt (familielid op IC) , geen diagnose kunnen vinden, heel heftig allemaal.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-09-2020 19:30
doe een meditatie. Youtube staat er vol mee. Koptelefoon op, lekker liggen en gaan!
Ga ik vanavond proberen. Mijn hoofd wil aldoor doorgaan :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Als dit blijft, dan sowieso huisarts.
Al tijden haaruitval en zweten dankzij de overgang, maar zie nu dat dat ook kan horen bij schildklierklachten.
Ik zou toch echt de huisarts bellen als ik jou was. Je gaat nu uit van psychische klachten maar het kan net zo goed iets lichamelijks zijn (extreme moeheid, angst en onrust kunnen bij vrouwen bv ook komen door hartklachten). Andere oorzaken uitsluiten is altijd belangrijk!

Uit de angst komen heb ik wel een tip voor: simpele, repetitieve handelingen. Puzzelspelletje op telefoon, spullen sorteren, muur schilderen, strijken.
Helpt voor mij het beste. Verder, ademhalingsoefeningen, bodyscan, van je afschrijven, lekkere warme douche nemen, muziek luisteren en meezingen.
Alle reacties Link kopieren
Shirt, mijn huisarts wilde me, voordat de coronacrisis begon een recept voor een onbewoond eiland voorschrijven :P . Hij begreep mijn behoefte dus volledig.

Maar nu is het een level verder.
Dat raar/ naar voelen en een onbestemde angst. Dat was er toen niet.
Ik wil het graag ombuigen voordat ik inderdaad straks bijvoorbeeld de deur niet meer uit durf/ kan.
lila01 wijzigde dit bericht op 08-09-2020 19:40
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad heel heftig als ik het zo lees Lila01. Het lijkt wel een soort trauma of ptss en wel iets wat los staat van de overgang. Ik zou dit toch eens bespreekbaar maken bij je huisarts/praktijkondersteuner. Even jezelf hard maken bij de assistent en doordrammen dat je zsm een afspraak wilt!
Alle reacties Link kopieren
Haaruitval kan je bijvoorbeeld ook hebben als je veel stress hebt (gehad).
Alle reacties Link kopieren
Ik was in die fase heel sterk. Heb mezelf erover verbaasd wat ik aankon. Ik had ook geen keuze toen.
Heb inderdaad traumatische dingen gezien en meegemaakt daar in dat ziekenhuis.
Corona en mijn zorgen daarover kwamen daarna erbovenop.
lila01 schreef:
08-09-2020 19:35
Ga ik vanavond proberen. Mijn hoofd wil aldoor doorgaan :facepalm:
daarom nu doen. Dwing jezelf!
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-09-2020 20:00
daarom nu doen. Dwing jezelf!
Dat zal ik ook zeker doen. Bedankt, meds.
Alle reacties Link kopieren
Wat rottig. En heel herkenbaar. Naast dat je je zo voelt, dat je ook bozig bent op / baalt van het gevoel. Dat het wegmoet.

Ik zit nu middenin een burnout en herken heel erg wat je beschrijft. Ik vind het altijd erg lastig omdat gezegd wordt dat je het gevoel niet moet wegduwen maar dat je ook afleiding moet zoeken. Wat ik meestal dan doe is goed opschrijven wat je voelt en welke gedachten daarbij horen. En dan ga ik afleiding zoeken: de afwasmachine uitruimen, de was vouwen ofzo en daarna iets ontspannends (in mijn geval tekenen of yoga). Dan heb ik dus het gevoel ruimte gegeven, iets "nuttigs" gedaan en iets ontspannends. Daarna is het meestal wel rustiger weer (maar nooit helemaal weg). Ik hoop dat dit je wat helpt?
Alle reacties Link kopieren
Sjiraf, ik denk dat je beter een weekje weg kan zijn dan maanden (het alternatief).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven