Burn-out / overspannen; wie praat er mee?

02-08-2019 14:09 747 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Twee weken geleden ben ik flink ingestort. Een stempel 'burn-out' vind ik een beetje lastig, omdat er zoveel verschillende verhalen over bestaan. Vandaar ook dat ik in de titel 'burn-out / overspannen' heb gezet. Want dat ik flink overspannen ben, dat is wel duidelijk.

Ik zou het fijn vinden om met wat mensen in contact te komen die ook in dit proces zitten. Ben jij op dit moment ook overspannen of heb je een burn-out, dan hoop ik dat dit een plek is waarop we met elkaar kunnen communiceren.
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.
Mip ik hoop maar dat ik goed bezig ben. Denk het zelf van wel maar ik heb niet alles zelf in de hand. Moet wel zeggen dat ik een goede week achter de rug heb op maandag na. Ook mijn sombere gedachten waren een stuk minder. Gaat het met jou ook wat beter ook met je gemoedstoestand?

Vleugeltjes dat is niet niks wat je hebt. Depressie en Burn out komen ook veel overeen. Ik heb ook echt depressieve gevoelens gehad en dat hoort ook wel bij burn out en ik had ook veel angst en paniek. Je moet gewoon kijken waar je het prettig vind. Ik heb ook op het depressietopic meegelezen maar het maakte mij nog onzekerder en somberder door alles wat ik las. Dit ligt natuurlijk niet aan de forumers daar maar aan mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom ook weer eens aanwaaien 👋🏻

Ik heb best goede dagen achter de rug, ik merk dat ik wat minder loop te haasten en ik word me nu bewust van wanneer ik dat wel doe, hetzelfde met de druk op mijn borst en snellere ademhaling en wanneer de spanning in mijn nek schiet, natuurlijk heb ik helemaal geen zin om hier bij stil te staan maar toch doet de bewustwording me goed. En ook word ik me heel erg bewust van mijn korte lontje... ergernissen in het verkeer dat ik bijna Mn auto uit wil stappen zonder er goed bij na te denken... niet de slimste keuzes. In huis is ook de rust weer wat terug gekeerd na het overlijden van ons maatje en huisdier. Ik merk dat ik weer geniet om weer af en toe uitgebreid te koken en kom ik al in de herfst sferen. Ik was deze week helemaal trots op mijn hachee en zuurkool stamppot, ja eigenlijk best gek maar ik had er weer lol in. De intake bij de praktijk ondersteuner is achter de rug en volgende week het vervolg gesprek. Ik las dat er bij jullie ook weer vanalles is gebeurd, en ik ben trots op jullie hoe jullie het allemaal doen, ook al zijn het 3 stappen naar voren en 2 stappen terug, het blijft vooruitgang.

Mip vertelde over dat ze het gevoel heeft dat sommige sneller vooruitgang boeken, dit valt best mee hoor mip, ieder doet het op zijn eigen tempo, daarbij als je je goed voelt, voel je je goed en dan vergeet ik zelf bijvoorbeeld dat dingen niet goed gaan, dan vergeet ik alle klachten en vlucht ik weer in iets anders. maar vervolgens word ik weer met mijn neus op de feiten gedrukt.

Nu ik een paar weken thuis zit worden er wel dingen op lichamelijk gebied duidelijk. Toen ik nog vol aan de bak was had ik enorm last van zware vermoeide benen, en een vrouwen praatje... een jaar terug schimmel infecties had ik ook geregeld last van. Dat is allemaal verdwenen, wel heb ik last nog van ik denk een spier links onder mijn sleutelbeen dit is al een week of 6.

😘
anoniem_380349 wijzigde dit bericht op 22-09-2019 14:07
17.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hé ad-astra gezellig!
Heerlijk is het dat je weer kan genieten van kleine dingen zoals stampot maken! (Als je een keer over hebt....)
Je hebt gelijk ik moet zeker niet vergelijken. Als je je goed voelt gaat het goed en anders even niet.

Door die griep werd ik weer even behoorlijk depri, maar ik zit gelukkig weer wat positiever in mijn vel nu.
Als het goed is gaat morgen iedereen weer naar werk/school dus kan ik proberen er weer een beetje ritme in te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je weer wat beter in je vel zit Mippert. Dit helpt ook weer mee om de komende tijd ritme te creëeren

Met alle liefde zou ik een stampotje voor je maken, misschien kan je er sneller van genieten als je daar deze week zelf de tijd voor neemt ;) lekker met een verse rookworst
Ad-astra fijn dat het met jou veel beter gaat! Hier ook nog wel hier en daat wat lichamelijke klachtjes maar niets vergeleken met een paar maanden terug.


Ik heb gisteren een hele gezellige zaterdag gehad, niet echt bijzondere dingen maar in de ochtend voetballen gekeken bij zoon en en in de middag zijn weeven bij schoonzus en zwager geweest, even met schoonzus geshopt bij hun in het dorp. En toen we terug gingen jongste zoon opgepikt en gegeten bij de mac. Oudste moest werken. Het was gewoon echt zo'n gezellige zaterdag. Zo blij dat ik dat weer zo kon voelen.


Nu een rustige zondag, beetje aanrommelen in huis en van de zon genieten nu het nog kan.

Ik heb echt het gevoel dat ik weer een stapje vooruit maak!
Alle reacties Link kopieren
Mag ik hier even inbreken en jullie om advies vragen?
Anderhalf jaar geleden ben ik burn out geweest
Ik heb er een jaar over gedaan om weer op de rails te komen en mijn werk weer volledig te hervatten.
Sinds 4 weken ben ik aan een nieuwe baan begonnen, onderwijs en ik vind het vreselijk.
Mijn oude kwalen voordat ik burn out ging komen weer omhoog.
Oorsuizen non stop,niet slapen, stress, maagklachten.
Om nou na 4 weken de ziektewet weer in te gaan vind ik not done.
Maar hoe hou ik me staande?
Ben driftig op zoek naar een andere werkplek.
Ze weten hier niet dat ik burn out geweest ben trouwens dat vond ik onnodig om te noemen.
En ik voelde me weer geweldig had een half jaar weer prima gewerkt. Tot ik daar terecht kwam.
Nou zitten hier allemaal dames met een burn out of geschiedenis. Wat kunnen jullie mij adviseren?
Dat is een lastige Binkie, ik weet oprecht niet wat ik zou doen...als de financiele situatie zo is dat ik de baan al kon opzeggen voordat ik een nieuwe baan heb dan zou ik dat doen. En anders nu zoveel mogelijk je rust pakken buiten werktijd om en zo regelmatig mogelijk leven, ik zou het anders echt niet weten. Het blijft lastig. Heb het idee dat het altijd een zwakke plek blijft.
Alle reacties Link kopieren
Take-a-Break schreef:
22-09-2019 18:58
Dat is een lastige Binkie, ik weet oprecht niet wat ik zou doen...als de financiele situatie zo is dat ik de baan al kon opzeggen voordat ik een nieuwe baan heb dan zou ik dat doen. En anders nu zoveel mogelijk je rust pakken buiten werktijd om en zo regelmatig mogelijk leven, ik zou het anders echt niet weten. Het blijft lastig. Heb het idee dat het altijd een zwakke plek blijft.
Dank voor je reactie.
In principe heb ik mijn salaris wel nodig.
Thuis tot rust komen is zeer beperkt met jonge kinderen die zorg nodig hebben.

Wat je als laatste zegt klopt wel denk ik. Ik was heel naïef en dacht niks meer aan de hand en gaan maar weer. Maar ik zit niet op de juiste plek.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Binkie
Lastige situatie...
Maar ik geloof dat ik er alles voor over zou hebben om niet meer in die diepe put te komen. Dan nog liever op een houtje bijten. Ik krijg momenteel ook geen salaris en het is niet makkelijk maar gezondheid is veel belangrijker en geeft je uiteindelijk meer rijkdom.
Kies voor jezelf :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben weer thuis! Ik zal zo even vertellen wat er allemaal gebeurd is. Even kort reageren op jullie. Heb bijna alles bijgelezen:

Ah, jullie hebben dat zweten dus ook! Hopelijk is het snel over. Ik heb het gelukkig niet élke nacht.

@Take-a-break: ik ben ook begonnen met haken dit voorjaar. Het is veel werk, maar het resultaat is erg leuk! En er zit ook geen deadline op. Ik wil het nu weer gaan oppakken binnenkort.

Wat naar van die bedrijfsarts, zeg! Maar heel goed dat je nu steviger in je schoenen staat! :)

@Mip: ben je inmiddels weer opgeknapt? :)
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week was ontzettend heftig. De bruiloft van mijn vader was een gezellige dag, erg informeel en prima te doen. We waren wel uitgeput toen we in ons hotel terug kwamen, maar dat was prima. We hadden immers alleen de dag erop nog wat verplichtingen (tandarts en bezoek aan mijn oma) daarna begon onze vakantie.

Maar helaas. Op donderdagnacht kregen we het bericht dat mijn opa (van moeders kant) plotseling is overleden. Hoewel hij erg dementerend was, en laatst even een paar dagen gestopt was met eten, ging het juist de laatste weken weer goed met hem. Fysiek dan. Mijn oma begon hij soms ook niet meer te herkennen, dus dat was wel een naar idee. Maar niets wees erop dat hij dood zou gaan.

We zijn donderdag en vrijdag dus weer naar mijn oma geweest. De rest van de familie was er ook, waaronder ook mijn moeder met wie ik een erg moeizame verhouding heb.

Zoals altijd kregen we alleen maar verwijten naar ons hoofd dat we nooit contact met haar zoeken. Niet écht het moment om daar over te beginnen...

De begrafenis is komende week, en voor ons in alle opzichten niet haalbaar. Qua energie niet (die verhuizingen hakken er namelijk ook flink in), met het werk van mijn man niet echt (al moet dat nog wel te regelen zijn) maar ook qua geld niet.

Het is ongelooflijk duur om last minute een ticket te boeken naar Nederland (maar dan 1000 euro voor samen) en ik zie het niet zitten om alleen te gaan (om div. redenen). En los daarvan konden we de afgelopen dagen ook niet bij ons spaargeld, dus konden we ook geen tickets boeken.

Enfin, hele verantwoording. Nergens voor nodig. Het is al verdrietig genoeg dat we niet kunnen. Ik hoef er persoonlijk niet naartoe. Ik wil die kist niet zien, etc. Maar als ik in de buurt had gewoond, had ik wel gegaan (en dus wel tegen m'n gevoel ingegaan). Maar hierdoor kon ik voor mezelf wel het besluit nemen dat ik niet alles op alles ga zetten om toch te kunnen gaan.

Helaas is er vanuit mijn familie geen enkel begrip gekomen. Alleen maar verwijten en erg gemene opmerkingen (dingen als: opa zou dit heel erg gevonden hebben...) Uiteindelijk hebben we een net berichtje gestuurd, en daarin uitgelegd dat wij het net zo moeilijk en verdrietig vinden, maar dat het niet mogelijk is te komen. En dat dit soort berichten niet erg meehelpen. Dat wederzijds begrip fijner zou zijn.

Toen kregen we als antwoord dat er 'zeker wel wederzijds begrip is', en dat het jammer is. Zoiets.

We hebben het daar voor nu bij gelaten. Het is een erg nare situatie geworden. We werden de afgelopen dagen sowieso al erg buitengesloten. Iedereen lijkt van alles te doen, maar op vragen of wij kunnen helpen wordt ontkennend geantwoord. De muzieklijst was donderdagochtend al in elkaar gezet, maar ik had in de middag nog een liedje had opgeschreven (van 1,5 minuut). Vrijdag kreeg ik tussen neus en lippen door te horen 'dat er geen plek was' voor dat nummer, 'dus die doen we niet, hoor.'

Ook dat doet me heel veel pijn. Ik ga mijn oma niets verwijten of haar ergens mee lastig vallen. En gevoelsmatig heb ik nu al helemaal niets meer in te brengen. Ik weet hoe ik er zelf in sta, en ze mogen denken wat ze willen. Maar het doet erg veel pijn.

De vakantiedagen die we zo nodig hadden, zijn dus erg anders uitgepakt. Ik ben zó blij dat we weer thuis zijn. Het is hier weer zo heerlijk rustig en stil. En nu duik ik vol overgave mijn eigen bed in :)
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.
binkie schreef:
22-09-2019 17:54
Mag ik hier even inbreken en jullie om advies vragen?
Anderhalf jaar geleden ben ik burn out geweest
Ik heb er een jaar over gedaan om weer op de rails te komen en mijn werk weer volledig te hervatten.
Sinds 4 weken ben ik aan een nieuwe baan begonnen, onderwijs en ik vind het vreselijk.
Mijn oude kwalen voordat ik burn out ging komen weer omhoog.
Oorsuizen non stop,niet slapen, stress, maagklachten.
Om nou na 4 weken de ziektewet weer in te gaan vind ik not done.
Maar hoe hou ik me staande?
Ben driftig op zoek naar een andere werkplek.
Ze weten hier niet dat ik burn out geweest ben trouwens dat vond ik onnodig om te noemen.
En ik voelde me weer geweldig had een half jaar weer prima gewerkt. Tot ik daar terecht kwam.
Nou zitten hier allemaal dames met een burn out of geschiedenis. Wat kunnen jullie mij adviseren?
Jeetje, dit is mijn verhaal.
Hier ook thuisgezeten 1,5 jaar geleden. Nu ook een nieuwe baan op een nieuwe school en ik vind het verschrikkelijk. Vannacht heb ik het nog drie uur zien worden, het idee dat ik weer moet werken vandaag houd me wakker.
Maar ja, ik heb nog geen andere baan. Hoe doe ik dit? Ik kan het niet, en eigenlijk wil ik het ook niet. Maar opzeggen, dat kan ik me niet veroorloven..
Alle reacties Link kopieren
Twinkel welkom terug! Het was erg stil zonder jou ;-)

Mijn griep is verdwenen en iedereen is weer naar school/werk.
Ik weet niet of het een nasleep is maar ik ben extreem moe.

Jij hebt een heftige week gehad zeg! Gecondoleerd met je opa.
Erg vervelend zulke reacties van je familie! Voor jou was het misschien wel fijn dat je precies in Nederland was.... maakt voor jezelf misschien wel makkelijker om vrede te hebben met het feit dat je niet bij de begrafenis bent. Mensen staan zo makkelijk klaar met oordelen.
Wel weer lekker geslapen in je eigen huis? Rustig aan hè :hug:
Alle reacties Link kopieren
@Mip: fijn dat de griep in ieder geval weer over is. Misschien moet je fysiek en mentaal weer even een beetje resetten? Wennen aan het nieuwe ritme dat nu echt begonnen is.

Ik was erg blij om precies afgelopen week in Nederland te zijn, ja. Ik heb er 100% vrede mee dat ik er niet bij ben. Maar de oordelen zijn erg pijnlijk. Alsof we gewoon geen zin hebben, en daarom niet komen.

Het is wel onwerkelijk en raar allemaal. En alles is zo snel gegaan en de hele week was zoveel, dat mijn hoofd vol watten voelt. Maar anders dan toen ik net was uitgevallen.

Ik merk ook dat ik fysiek niet goed meer in mijn vel zit, en dat er steeds meer behoefte komt om dat op te gaan lossen. Ik weet alleen niet zo goed hoe. Ik heb thuis een hoepel, denk dat ik die er sowieso weer eens bij ga halen. En ik wil deze week eigenlijk gaan kijken bij het zwembad, maar het voelt ook een beetje als een hobbel, omdat het zo nieuw is. De omgeving die ik niet ken, en ik heb lang niet bewogen/gezwommen.

Het hoeft ook niet deze week, maar wil het wel binnenkort gaan proberen :)
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.
Twinkle, gecondoleerd met je opa, inderdaad zoals je het schrijft is het nog best een heftige week geworden! Nou meid het is toch goed zo...je bent bij je oma geweest en wat niet haalbaar is niet haalbaar. En wat ik zo mooi vind ze kunnen jullie toch ook niet in de portemonnee kijken? En zeggen opa zou het erg gevonden hebben...ook zo'n opmerking, dat is op iemands gevoel inspelen en diegene om wie het gaat kan hier niets meer over zeggen dus het is zo makkelijk. Maar goed je hebt in een mail heel goed uitleg gegeven, en nu loslaten meid!


Hutsefluts en Binkie, onderwijs en zorg echt de beroepen waarin nu zoveel slachtoffers zitten met een burn-out. Ik werk in de zorg en re-integratie staat voor de deur maar ik weet ook dat er niets verandert is met de werkdruk. Eerst zullen ze echt wel rekening met mij houden maar dat houd ook een keer op. Ik ga wel kijken om uit deze situatie te komen maar wij zijn het geld ook gewoon nodig. We hebben gewone vaste lasten niets abnormaals maar gaan het van een salaris ook niet redden met 2 pubers.
Ik drukte iets te vroeg op plaatsen....
Mip de extreme vermoeidheid heb ik af en toe ook nog wel.

Ik ben net bij de psycho somatisch fysio geweest. MIjn nek zat als gewoonlijk weer vast en hij maakte ineens een trekkende beweging, zo dat deed zeeeeeer! Hij deed het om een klemmende zenuw vrij te maken of zoiets was het, ik weet het niet meer goed. Maar het deed wel pijn en nu nog wel. Maar dat is meestal even een tijdje en vervolgens wordt het veel beter. Tenminste ik hoop het!
Alle reacties Link kopieren
Twinkle gecondoleerd.


Hutsefluts ik heb je een pb gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
@Binkie: dank je wel. Ik heb nog niet alle berichten bijgelezen, maar fijn dat je meeschrijft hier :)

@Take-a-break: ja, het deed echt pijn, die opmerking. We hadden de dag ervoor al contact met mijn schoonmoeder over het dilemma. Zij staat natuurlijk helemaal los van mijn familie, en kan soms weleens iets nuttigs zeggen.

Toen ik dit nare bericht kreeg, hebben we haar nog teruggebeld, wat er nou mee moesten. Zij noemde het ook emotionele chantage.

Ik kreeg net ook nog van mijn vader te horen dat ze aan hem nog hebben gevraagd of hij niet nog eens aan mij wil vragen of ik alsnog wil komen. Gelukkig had ik hem al het een en ander verteld, en hij heeft duidelijk uitgelegd dat het gewoon niet haalbaar is. Het lijkt er nu op dat ze het begrijpen.

Alsof het alleen een kwestie van willen is.... zucht.

Tja, het zijn rare dagen zo. Soms ben ik heel verdrietig, maar over het algemeen gaat het wel. Ik was altijd heel close met mijn opa voordat hij te erg dement werd.


De vakken op de universiteit laat ik ook even voor wat ze zijn. Ik had allerlei documentatie geüpload (diploma etc.) maar ze willen per se ook nog een diploma van de middelbare school + officiële vertaling. Ja, doei, daar heb ik nu geen zin in.

Ik heb zin om weer aan het werk te gaan, aan mijn schrijfproject. Vrijdag heb ik een afspraak met mijn coach. We hebben veel te bespreken, haha. Maar ik wil vooral ook even kijken naar hoe ik mijn werk rustig en op een leuke manier kan opbouwen. Ik ben eigen baas, dus kan het zelf bepalen.
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het met jullie?
Ik had gisteren een rotdag. De hele dag zo gespannen geweest dat ik nu spierpijn heb. Geen idee waarom.
Vandaag gaat gelukkig wat beter. Vanmorgen naar de psycholoog geweest. Ik vind het wel fijn om van me af te praten maar of ik er nou echt wat mee opschiet betwijfel ik eigenlijk.
Vanavond nog even boodschappen doen met manlief. En verder hou ik me rustig deze week.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het ruk. Weer een afschuwelijke dag gehad op mijn werk.
Compleet leeggezogen en ruisende oren.
Morgen nog 1 dag dan weer even ervan af....
Mippert ik heb ook het gevoel dat het meer praten is dan een soort van therapie bij mijn GGZ ondersteuner. Moet wel zeggen door te praten krijg ik het soms wel beter op een rijtje.

Binkie wanneer was jij uitgevallen en na hoeveel tijd ben je begonnen met re-integreren en hoe ging de opbouw?

Ik moet over 2 weken beginnen met 2x 2 uur en de week erna 2x3 uur en dat blijft zo tot half november. Ik vind het heel snel gaan. Ik ben 1 mei uitgevallen waarvan ik de eerste tijd alleen maar verder achteruit gegaan ben. In juli ben ik pas eigenlijk echt begonnen met herstellen. Het is allemaal nog erg wankel en dat weten en zien ze ook wel. Ik had graag nog even gewacht met re-integreren maar het zit er niet in.
Ik voel me trouwens ook niet zo fijn, dik verkouden en menstruatie voor de deur. Maar goed ik weet waar het aan ligt. Ga lekker rustig aan doen vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Poeh Take-a-break over 2 weken alweer joh... dat lijkt me pittig zeg. Blijf goed op jezelf passen hoor!
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad tamelijk snel, take-a-break. Waarom zit het er niet in om het uit te stellen?

Jij voelt wat je voelt, en je bent destijds niet voor niets uitgevallen... o.a. omdat er over je grenzen gegaan werd. Pas op jezelf, hoor!
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.
Ik vind het ook pittig....ik ga het proberen maar zodra ik voel dat het niet gaat trek ik aan de bel. Echt ik wil niet terugvallen. En weet wat het is als je zegt dat het nog niet gaat voelt het toch wat als falen daarom wil ik het liefst nog even wachten, vooral met mijn karakter die niet snel zegt dat iets niet gaat, daarom ben ik natuurlijk ook in deze situatie beland.


In mijn rapportage staat zelfs, mw is uitgevallen met forse klachten...en dan denk ik als jullie dat met elkaar zo goed weten waarom gun je mij niet een rustig herstel...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven