Complotdenkers, wat zijn dat voor mensen?

01-06-2020 21:17 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic over complottheorieën en de onnavolgbare discussies daar met complotdenkers, wat mij nou fascineert: wat zijn dat voor mensen? En hoe zijn ze zo geworden?

Daar willen complotdenkers zelf waarschijnlijk weinig over zeggen, maar ik denk dat we inmiddels bijna allemaal wel een oom, een vage FB-kennis of een collega kennen die gelooft dat er in de wereld allerlei duistere krachten aan het werk zijn om ons te controleren. Dus ik dacht: als we nou allemaal die persoon hier beschrijven, dan ontstaat er misschien een beeld.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken er ook meerdere. Ik heb soms het idee dat het voor hun iets is om zich aan vast te houden. Er gebeurt vanalles in de wereld wat ze boven de pet gaat. Ze raken de controle kwijt en zoeken houvast aan verhalen. Het begint vaak bij gezonder leven/andere levensstijl. Het gaat van kwaad tot erger. Soort dwangneurose maar dan anders.
Complotdenkers zijn inderdaad vaak mensen die iets mankeren of ergens last van hebben, maar ik vind mensen die alles wat hen wordt voorgeschoteld als zoete koek slikken ook nogal naïef. Beide uitersten neem ik even serieus (lees:niet).
Alle reacties Link kopieren
Ik ken ook zo iemand vanuit mijn werk.
Niet erg intelligent...maar denkt zelf wel dat hij slim is.
Overschat zichzelf en overschreeuwt zichzelf. Heeft een slechte jeugd gehad.
Blowt veel en drinkt veel.

Kijkt altijd naar de Jensen show en neemt alles wat Jensen zegt voor waarheid aan.
Hij probeert mij dan te overtuigen en in discussie te gaan....heel vermoeiend.
MientjeHapgraag schreef:
01-06-2020 21:54
Ik ken er één maar ben wat huiverig om deze persoon te beschrijven. Ten eerste, wat hebben we er aan om te 'weten' hoe mensen met een bepaalde kijk op de wereld in elkaar steken?
Ten tweede, het is geen wetenschap en we begeven ons op een wat wiebelig ethisch terrein als we gaan generaliseren.
Hear hear! Er is trouwens gewoon wetenschappelijk onderzoek beschikbaar. Dit las ik recent:

https://www.nu.nl/weekend/6053009/socio ... -punt.html
Merrick schreef:
02-06-2020 06:59
Hear hear! Er is trouwens gewoon wetenschappelijk onderzoek beschikbaar. Dit las ik recent:

https://www.nu.nl/weekend/6053009/socio ... -punt.html
Interessant artikel. Ik vind iemand met een afwijkend perspectief, iemand met een andere mening, iemand die vragen stelt, ook niet meteen een complotdenker. Soms zijn er ook gewoon complotten, laten we eerlijk zijn.

Ikzelf spreek pas van complotdenker als iemand aan de feiten voorbij gaat; alleen de data/informatie die past bijhet wereldbeeld van de complotdenker wordt meegenomen in de theorieën, en dan word er nog selectief gelezen ook. Informatie die wijst naar het ontbreken van 'het complot' wordt op creatieve wijze gediskwalificeerd.

Met de eerste persoon kun je mooie gesprekken voeren, met de tweede is het vaak eenzijdige communicatie; complotdenker weet immers zijn eigen waarheid.

Zoals veel al zeggen, het tegenovergestelde van naïviteit.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
02-06-2020 07:50

Met de eerste persoon kun je mooie gesprekken voeren, met de tweede is het vaak eenzijdige communicatie; complotdenker weet immers zijn eigen waarheid.

Zoals veel al zeggen, het tegenovergestelde van naïviteit.
Precies dit. De complotdenkers waar ik het over heb is geen normaal gesprek meer mee te voeren. Ze willen je alleen maar overtuigen van hun gelijk. En daarvoor trekken ze alles uit de kast. Al slaat het nergens op.
syntax18 schreef:
02-06-2020 00:14
Lol.

Ik ben gewoon skeptisch, ik zeg niet dat ik alles weet, alleen dat ik niet alles meteen accepteer.
Welk gedeelte van wat ik zeg is "gekkie" waardig?

Zo'n beetje alles. Je kiest de verkeerde dingen om sceptisch (met een c) over te zijn. When you hear hooves, think horses, not zebras.
Alle reacties Link kopieren
Alixane schreef:
01-06-2020 23:28
Ik heb een paar bekenden/familieleden die van die complottheorien fan zijn of deze regelmatig delen op social media.
Ik ben er absoluut alergisch voor, de complottheorieen. Ik snap dus echt niet hoe je als normaal functionerend/denkend mens dit kunt geloven/aanhangen. Ik erger me er ook aan en blok mensen die deze complottheorien te pas en onpas delen of uitdragen op social media.
Wat voor mensen zijn het? Ik denk zelf mensen die de simpele waarheid niet kunnen of willen bevatten. Mensen die angsten hebben en deze door complottheorien proberen te verkleinen. Mensen die moeite hebben met het "normale" leven en dit als een soort uitweg/vlucht zien.
Trouwens, de mensen die ik persoonlijk ken die de complottheorien aanhangen zijn aardig, normaal, sociaal en ik heb gewoon contact met ze. Alleen over "hun complottheorien", daar wil ik het niet met ze over hebben.
:)
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben biochemisch opgeleid dus kan me bijzonder kwaad maken om specifiek complottheoriën omtrent vaccins en medicijnen.

Ik had er een aantal op facebook die met enige regelmaat linkjes deelden van 'natuur-heal' pagina's die echt de gekste dingen beweerden. Ik had ook ooit iemand op fb die heilig geloofde in chemtrails en dat de overheid iedereen op die manier dom hield.

Kweenie, ieder z'n standpunten, en ik ben zelf ook echt niet overal van op de hoogte, maar sommige mensen zijn echt te dom om te poepen.
https://www.youtube.com/watch?v=RMuMBGa ... 6YTdv2Uo7Y

Gemeenschappelijke deler uit recent onderzoek (bron even niet bij de hand) complotdenkers zijn bang om dood te gaan, om de controle te verliezen.

Complotdenkers kunnen altijd alles 'bewijzen' met hun zelfgemaakte bronnen. Wij van wc-eend enzo.


Complotdenkers zijn vaak populisten, rechtsstemmers, antifeminisme, anti alles eigenlijk. Ze zien overal een complot in en toeval bestaat niet. Ze zijn achterdochtig en zien hun wakkerzijn als een soort religie en willen iedereen om zich heen bekeren wat echt bloed irritant is. Je hebt er hoogopgeleide zeer vervelende beetje autistische zielepoten tussen die tijd te veel hebben maar oha wordt er heel erg neergekeken op titels en geschoolde mensen want ook op school word je geindoctrineerd. Je telt pas mee als je off grid en soeverein bent, rauwe melk drinkt uit de uier en alle vrouwen haat. En alle zwarten. En Femke Halsema. En Rutte dan ook maar.

Als je een Q of Qanon aanhanger bent of de deepstate of weet ik het dan geloof je dat overal een complot achter zit en ben je overtuigd van je waarheid en moet je die vertellen tegen iedereen. Een soort zendelingendrang krijgen ze dan.

De complotdenkers die ik ken zijn een beetje sneue figuren die omgekeerde platen luisteren en daar verstopte boodschappen in horen en in de oorbellen van politica tekens ziet en Janet Ossebaard als hun goeroe hebben geadopteerd. Net als Martin vrijland en Jensen.

Ze noemen zichzelf wakker (ik vind ze vooral psychotisch) en kritisch (als ik hun bronnen zie vind ik ze allesbehalve kritisch, eerder het tegenovergestelde - en dom)

Hun theorieen gaan enorm ver, soms is het zelfs verbazingwekkend knap. Ze gaan geraffineerd te werken en schromen niks. De manier waarop er op de NL complot fora te werk wordt gegaan is echt eng. Ga eens een kijkje nemen op eentje en je schrikt je de tyfes. Maak een account aan en probeer eens een gesprek aan te gaan, je wordt meteen voor dom uitgemaakt, voor schaap, en vervolgens heel grof geblokkeerd. Je zou de eerste niet zijn. Ze dulden geen tegenspraak en geen gesprek.

Ze gooien je met liefs Engelstalige schreeuwerige Amerikaans ogende flitsende en heftige filmpjes om de oren en die moet je eerst allemaal kijken (slordige 25 jaar aan materiaal) en daarna mag je met jouw bron komen die in 1 sec van tafel wordt geveegd. Onder het mom van: de overheid is toxic, het rivm is gebrainwashed en wil ons dood en ons chips inspuiten, de who is omgekocht en wil ons dood.
De nos zit ons met verstopte codes om te praten waar we bij staan. De volkskrant is gif. Alles is gif elke mainstream bron wordt zo van tafel geveegd.

Homo's zijn gif, vrouwen zijn dom en alleen goed voor het aanrecht, zwarten zijn ondergeschikt aan de blanke, Trump is een held, Baudet is een held. Jensen is een held. En de rest is kut.

De mannen en vrouwen die hier in geloven hebben allemaal gemeen dat ze niet kunnen geloven (of niet snappen) dat niet alles een dubbele laag heeft en de dingen soms gewoon zo zijn als ze zijn. Dat gaat ze echter de pet te boven. Er heerst voornamelijk onvrede. Vaak omdat ze zelf de boot hebben gemist of op andere vlakken anders zijn. Ze zoeken aansluiting, ze zoeken een 'groepje' klampen zich daar in vast. Willen gelijkgestemden, vinden die en slaan dan door. Omdat er een zogenaamde leider aan top staat die ze daarna helemaal brainwashed. Mijn mening is: het zijn zielige pathetische betweters die denken het licht te hebben gezien en zich boven ons plebs te hebben verheven. Ze dulden geen tegenspraak want ohwee als hun eigen geschapen beeld zou gaan wankelen. Je zit in hun klauwen en komt er niet meer uit. Als anders denkende word je angstvallig buitengehouden. Het zijn uitgerangeerde derderangs burgers die driehoogachter wonen, vaak een uitkering trekken, boos zijn op de wereld voor al het onrecht dat hun is aangedaan en geen vrienden hebben en op deze manier op hun eigen zielige verknipte manier toch nog een platform krijgen. Als je al die gekkies in een ruimte zou kunnen zetten is driekwart man (als het niet meer is) zijn ze allemaal net even iets te dik, kalend en lelijk. En een groot deel woont nog bij mammie op zolder en is autistisch of op zijn minst niet helemaal 100. Want kom op, welk weldenkend mens gelooft er nou in dat er chips onder onze huid worden gespoten bij vaccins, vliegtuigen rattengif op ons dumpen om ons allemaal uit te moorden, grote namen uit de politiek pizza's bestellen terwijl ze eigenlijk jonge kinderen verkrachten (de namen van de pizza's beelden de handelingen die ze met de kinderen willen doen uit - echt dafuq) dat de tweedewereldoorlog nooit is gebeurd, dat graancirkels echt bestaan, je autistisch wordt van vaccins, 5 g masten corona veroorzaken en kanker een keuze is.
Nou ik zeg: opsluiten en sleutel weggooien. Helemaal gestoord.

Ik vind ze niet aardig en normaal maar echt zeer opdringerig en vervelend. Ik ervaar ze als negatief en niet openstaande voor het gesprek en ons schapen allemaal als domme mensen te bestempelen. Er is 1 waarheid en dat is die van hun. Staan niet open voor het gesprek. Hun standpunten zijn zeer extreem en hun bronnen allemaal fakenews. Ze zeggen dat ze kritisch zijn maar zijn dat allesbehalve. Ik heb het opgegeven. Elke complotdenker op mijn tijdlijn blokkeer ik. Zulke mensen wens ik echt niet in mijn vriendenkring te hebben sorry. Ik vind ze echt heel erg vervelend en we zullen elkaar nergens in het midden tegenkomen vrees ik. Het is allemaal zo vergezocht en al kom je tien keer met wetenschappelijke feiten, ze zullen in 1 veeg van de tafel worden geramd want past niet in hun straatje. Ze zijn vaak verbaal heel sterk en ze lullen menigeen zo onder de tafel. Dus ben je zoekende in complotdenkland dan ben je in 1 dag om. Want ze vangen je in hun netten waar je bijstaat op hun zeer ondoorzichtige manier. Dus pas heel goed op als je je in hun slangennest gaat begeven.
Er bestaat maar 1 soort feit en dat is hun feit. Alle wetenschappelijke artikelen zijn namelijk gemanipuleerd. Als zij dan met een Janet Ossebaard aankomen als hard bewijs dan moet ik altijd een beetje lachen. Eigenlijk zijn het dan toch ineens weer net kleine kinderen. Aandoenlijk haast.

Ik durf mijn linkerbeen er om te verwedden dat ik een leuker leven heb dan zij.
anoniem_398104 wijzigde dit bericht op 02-06-2020 08:55
16.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ken meerdere mensen die in meer of mindere mate complotdenker zijn. Heel verschillende types. Neef wil geen Smartphone, want je wordt gemanipuleerd en gevolgd. Nou heeft hij wel een punt, maar hij heeft ook een tijd op blote voeten gelopen, want in zolen werden ook chips gestopt om je te volgen. Hij heeft een psychose gehad na xtc gebruik, sindsdien functioneert hij niet meer.

Nog een paar antroposofische wereldverbeteraars die met name alle E-nummers (ook de natuurlijke) en vaccins vervloeken. Allemaal gif, je krijgt er autisme van. Autisme kan trouwens over gaan van een radicaal dieet. (Was het maar zo, al hoewel, dan had ik minder werk.) Oh ja, en 4 uur googlen geeft je meer kennis dan een arts, dus de voorgestelde chemo hoeft niet bij borstkanker. Ik duim mee, maar ben benieuwd naar de afloop bij een buurvrouw.

Verder ken ik van vroeger een rasechte complotdenker, WO opgeleid, die haar leven gewijd heeft aan een website, waarbij ze "misstanden" aan de kaart stelt. Leden van het Koningshuis beschuldigt van de meest rare feiten, allerlei BN'-ers hebben dubbelgangers. En zij is sinds haar 18e door de overheid in een volg/manipulatie programma opgenomen... Beschuldigt haar moeder van moord en ziet comploten achter ongelukken. Haar vind ik eng, ze zet mensen ook met volledige naam en woonplaats op haar website. Zij moet zich ook melden bij dagen als Koningsdag.

Heel verschillend dus.
Alle reacties Link kopieren
Grappige is dat die socioloog het ook heeft over controle willen hebben als je alles wat neigt naar complot afwijst en alleen eenzijdige wetenschap accepteert.
Alle reacties Link kopieren
ringaroundtherosie schreef:
01-06-2020 23:48
Over beiden kan ik zeggen dat ze zich vaak tekortgedaan of miskend voelen en dat naar buiten richten. Dat, in combinatie met grip zoeken in een bestaan met veel onzekerheid op belangrijke vlakken (inkomen en relaties) is in mijn ogen het recept voor dat soort gedrag. Ergens bij willen horen en de vinger kunnen wijzen naar een groter geheel dan jezelf voor je onvrede.
Ja, ik denk dat dit wel een aardige samenvatting is. Ook al heb je complotdenkers in alle soorten en maten, ik denk dat dit vaak overeenkomsten zijn. Het zijn denk ik bijna nooit gelukkige mensen.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat nu.nl artikel wel echt interessant.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
02-06-2020 07:50
Interessant artikel. Ik vind iemand met een afwijkend perspectief, iemand met een andere mening, iemand die vragen stelt, ook niet meteen een complotdenker. Soms zijn er ook gewoon complotten, laten we eerlijk zijn.

Ikzelf spreek pas van complotdenker als iemand aan de feiten voorbij gaat; alleen de data/informatie die past bijhet wereldbeeld van de complotdenker wordt meegenomen in de theorieën, en dan word er nog selectief gelezen ook. Informatie die wijst naar het ontbreken van 'het complot' wordt op creatieve wijze gediskwalificeerd.

Met de eerste persoon kun je mooie gesprekken voeren, met de tweede is het vaak eenzijdige communicatie; complotdenker weet immers zijn eigen waarheid.

Zoals veel al zeggen, het tegenovergestelde van naïviteit.
Ja, dit dus. Iemand die kritisch nadenkt, staat open voor feiten en argumenten, zowel vóór als tegen. Zo iemand is in staat om zijn mening bij te stellen op basis van nieuwe kennis. Een rasechte complotdenker zoekt alleen maar naar 'bewijs' voor zijn eigen stelling en wuift al het andere weg.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
02-06-2020 10:12
Ik vind dat nu.nl artikel wel echt interessant.
Deze is dat ook. Hier wordt dezelfde onderzoeker geïnterviewd, maar komen ook andere mensen aan het woord.
https://www.eoswetenschap.eu/psyche-bre ... plotdenker
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Bladiebladiebla2016 schreef:
02-06-2020 06:09
Ik ken er ook meerdere. Ik heb soms het idee dat het voor hun iets is om zich aan vast te houden. Er gebeurt vanalles in de wereld wat ze boven de pet gaat. Ze raken de controle kwijt en zoeken houvast aan verhalen. Het begint vaak bij gezonder leven/andere levensstijl. Het gaat van kwaad tot erger. Soort dwangneurose maar dan anders.
Die 'gezonder leven' mensen vind ik wel een interessante subvariant. Zitten inderdaad antivaxxers onder, maar ook mensen die denken dat aspartaam giftig is. Ik ken iemand die denkt dat je met grote doses vitamine C covid19 kunt voorkomen en dat 'de machthebbers' je dat expres niet vertellen. Maar die gaat dan weer niet zo ver dat ze denkt dat het met 5G te maken heeft en dat Bill Gates erachter zit.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
02-06-2020 10:24
Die 'gezonder leven' mensen vind ik wel een interessante subvariant. Zitten inderdaad antivaxxers onder, maar ook mensen die denken dat aspartaam giftig is. Ik ken iemand die denkt dat je met grote doses vitamine C covid19 kunt voorkomen en dat 'de machthebbers' je dat expres niet vertellen. Maar die gaat dan weer niet zo ver dat ze denkt dat het met 5G te maken heeft en dat Bill Gates erachter zit.
Voor mij houdt het op bij dat mensen die beweren met vitamine [noem er één] alle ziekten op te kunnen lossen (en ja, die mensen zijn er), en ontploft het wanneer de kreet komt "Ik heb onderzoek gedaan en (...)". Nee, je deed geen onderzoek, je hebt een middagje blogs zitten lezen op woke.com ofzo en jezelf op basis daarvan tot expert gedoopt terwijl je niet eens weet hoe je het onderwerp moet spellen.

Grom.
Alle reacties Link kopieren
Warrique schreef:
02-06-2020 08:35
Ik ken meerdere mensen die in meer of mindere mate complotdenker zijn. Heel verschillende types. Neef wil geen Smartphone, want je wordt gemanipuleerd en gevolgd. Nou heeft hij wel een punt, maar hij heeft ook een tijd op blote voeten gelopen, want in zolen werden ook chips gestopt om je te volgen. Hij heeft een psychose gehad na xtc gebruik, sindsdien functioneert hij niet meer.

Nog een paar antroposofische wereldverbeteraars die met name alle E-nummers (ook de natuurlijke) en vaccins vervloeken. Allemaal gif, je krijgt er autisme van. Autisme kan trouwens over gaan van een radicaal dieet. (Was het maar zo, al hoewel, dan had ik minder werk.) Oh ja, en 4 uur googlen geeft je meer kennis dan een arts, dus de voorgestelde chemo hoeft niet bij borstkanker. Ik duim mee, maar ben benieuwd naar de afloop bij een buurvrouw.

Verder ken ik van vroeger een rasechte complotdenker, WO opgeleid, die haar leven gewijd heeft aan een website, waarbij ze "misstanden" aan de kaart stelt. Leden van het Koningshuis beschuldigt van de meest rare feiten, allerlei BN'-ers hebben dubbelgangers. En zij is sinds haar 18e door de overheid in een volg/manipulatie programma opgenomen... Beschuldigt haar moeder van moord en ziet comploten achter ongelukken. Haar vind ik eng, ze zet mensen ook met volledige naam en woonplaats op haar website. Zij moet zich ook melden bij dagen als Koningsdag.

Heel verschillend dus.
Is dat die mevrouw die in haar gezonde tijd nog een redelijk goed verkopend boek heeft geschreven (economie)?

Ik ken maar één echte complotdenker. Zij gelooft al snel dingen als er ‘bewegende plaatjes’ bij zitten. Het is dus redelijk makkelijk om van dat geleuter af te komen (ik stuur een linkje van een of andere online PowerPoint of YouTube filmpje die de ‘theorie’ ontkracht). Het is een lieve vrouw als het niet over complotten gaat alleen nogal angstig en beperkt. Misschien haar manier om een beetje grip te houden/krijgen op een wereld die ze niet begrijpt (maar wel beseft dat anderen meer begrijpen).
Verder ooit een (ietwat indirecte) collega gehad die met droge ogen beweerde dat de overheid met opzet allerlei vervuilde hulpstoffen in vaccins toevoegde om een soort Dr Mengele selectie te krijgen van ‘sterke’ kinderen. Die kon niet meer met ons omgaan nadat hij hoorde dat wij wel onze kinderen lieten vaccineren ondanks zijn waarschuwing. Een tijd later hoorden wij dat hij was opgenomen. Best triest om zo’n aftakeling te zien.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
blauwebessensap schreef:
02-06-2020 08:32
https://www.youtube.com/watch?v=RMuMBGa ... 6YTdv2Uo7Y

Gemeenschappelijke deler uit recent onderzoek (bron even niet bij de hand) complotdenkers zijn bang om dood te gaan, om de controle te verliezen.

Complotdenkers kunnen altijd alles 'bewijzen' met hun zelfgemaakte bronnen. Wij van wc-eend enzo.


Complotdenkers zijn vaak populisten, rechtsstemmers, antifeminisme, anti alles eigenlijk. Ze zien overal een complot in en toeval bestaat niet. Ze zijn achterdochtig en zien hun wakkerzijn als een soort religie en willen iedereen om zich heen bekeren wat echt bloed irritant is. Je hebt er hoogopgeleide zeer vervelende beetje autistische zielepoten tussen die tijd te veel hebben maar oha wordt er heel erg neergekeken op titels en geschoolde mensen want ook op school word je geindoctrineerd. Je telt pas mee als je off grid en soeverein bent, rauwe melk drinkt uit de uier en alle vrouwen haat. En alle zwarten. En Femke Halsema. En Rutte dan ook maar.

Als je een Q of Qanon aanhanger bent of de deepstate of weet ik het dan geloof je dat overal een complot achter zit en ben je overtuigd van je waarheid en moet je die vertellen tegen iedereen. Een soort zendelingendrang krijgen ze dan.

De complotdenkers die ik ken zijn een beetje sneue figuren die omgekeerde platen luisteren en daar verstopte boodschappen in horen en in de oorbellen van politica tekens ziet en Janet Ossebaard als hun goeroe hebben geadopteerd. Net als Martin vrijland en Jensen.

Ze noemen zichzelf wakker (ik vind ze vooral psychotisch) en kritisch (als ik hun bronnen zie vind ik ze allesbehalve kritisch, eerder het tegenovergestelde - en dom)

Hun theorieen gaan enorm ver, soms is het zelfs verbazingwekkend knap. Ze gaan geraffineerd te werken en schromen niks. De manier waarop er op de NL complot fora te werk wordt gegaan is echt eng. Ga eens een kijkje nemen op eentje en je schrikt je de tyfes. Maak een account aan en probeer eens een gesprek aan te gaan, je wordt meteen voor dom uitgemaakt, voor schaap, en vervolgens heel grof geblokkeerd. Je zou de eerste niet zijn. Ze dulden geen tegenspraak en geen gesprek.

Ze gooien je met liefs Engelstalige schreeuwerige Amerikaans ogende flitsende en heftige filmpjes om de oren en die moet je eerst allemaal kijken (slordige 25 jaar aan materiaal) en daarna mag je met jouw bron komen die in 1 sec van tafel wordt geveegd. Onder het mom van: de overheid is toxic, het rivm is gebrainwashed en wil ons dood en ons chips inspuiten, de who is omgekocht en wil ons dood.
De nos zit ons met verstopte codes om te praten waar we bij staan. De volkskrant is gif. Alles is gif elke mainstream bron wordt zo van tafel geveegd.

Homo's zijn gif, vrouwen zijn dom en alleen goed voor het aanrecht, zwarten zijn ondergeschikt aan de blanke, Trump is een held, Baudet is een held. Jensen is een held. En de rest is kut.

De mannen en vrouwen die hier in geloven hebben allemaal gemeen dat ze niet kunnen geloven (of niet snappen) dat niet alles een dubbele laag heeft en de dingen soms gewoon zo zijn als ze zijn. Dat gaat ze echter de pet te boven. Er heerst voornamelijk onvrede. Vaak omdat ze zelf de boot hebben gemist of op andere vlakken anders zijn. Ze zoeken aansluiting, ze zoeken een 'groepje' klampen zich daar in vast. Willen gelijkgestemden, vinden die en slaan dan door. Omdat er een zogenaamde leider aan top staat die ze daarna helemaal brainwashed. Mijn mening is: het zijn zielige pathetische betweters die denken het licht te hebben gezien en zich boven ons plebs te hebben verheven. Ze dulden geen tegenspraak want ohwee als hun eigen geschapen beeld zou gaan wankelen. Je zit in hun klauwen en komt er niet meer uit. Als anders denkende word je angstvallig buitengehouden. Het zijn uitgerangeerde derderangs burgers die driehoogachter wonen, vaak een uitkering trekken, boos zijn op de wereld voor al het onrecht dat hun is aangedaan en geen vrienden hebben en op deze manier op hun eigen zielige verknipte manier toch nog een platform krijgen. Als je al die gekkies in een ruimte zou kunnen zetten is driekwart man (als het niet meer is) zijn ze allemaal net even iets te dik, kalend en lelijk. En een groot deel woont nog bij mammie op zolder en is autistisch of op zijn minst niet helemaal 100. Want kom op, welk weldenkend mens gelooft er nou in dat er chips onder onze huid worden gespoten bij vaccins, vliegtuigen rattengif op ons dumpen om ons allemaal uit te moorden, grote namen uit de politiek pizza's bestellen terwijl ze eigenlijk jonge kinderen verkrachten (de namen van de pizza's beelden de handelingen die ze met de kinderen willen doen uit - echt dafuq) dat de tweedewereldoorlog nooit is gebeurd, dat graancirkels echt bestaan, je autistisch wordt van vaccins, 5 g masten corona veroorzaken en kanker een keuze is.
Nou ik zeg: opsluiten en sleutel weggooien. Helemaal gestoord.

Ik vind ze niet aardig en normaal maar echt zeer opdringerig en vervelend. Ik ervaar ze als negatief en niet openstaande voor het gesprek en ons schapen allemaal als domme mensen te bestempelen. Er is 1 waarheid en dat is die van hun. Staan niet open voor het gesprek. Hun standpunten zijn zeer extreem en hun bronnen allemaal fakenews. Ze zeggen dat ze kritisch zijn maar zijn dat allesbehalve. Ik heb het opgegeven. Elke complotdenker op mijn tijdlijn blokkeer ik. Zulke mensen wens ik echt niet in mijn vriendenkring te hebben sorry. Ik vind ze echt heel erg vervelend en we zullen elkaar nergens in het midden tegenkomen vrees ik. Het is allemaal zo vergezocht en al kom je tien keer met wetenschappelijke feiten, ze zullen in 1 veeg van de tafel worden geramd want past niet in hun straatje. Ze zijn vaak verbaal heel sterk en ze lullen menigeen zo onder de tafel. Dus ben je zoekende in complotdenkland dan ben je in 1 dag om. Want ze vangen je in hun netten waar je bijstaat op hun zeer ondoorzichtige manier. Dus pas heel goed op als je je in hun slangennest gaat begeven.
Er bestaat maar 1 soort feit en dat is hun feit. Alle wetenschappelijke artikelen zijn namelijk gemanipuleerd. Als zij dan met een Janet Ossebaard aankomen als hard bewijs dan moet ik altijd een beetje lachen. Eigenlijk zijn het dan toch ineens weer net kleine kinderen. Aandoenlijk haast.

Ik durf mijn linkerbeen er om te verwedden dat ik een leuker leven heb dan zij.
Jouw oordeel over deze mensen, iets waar je beslist niet de enige in bent, zou wel eens onderdeel kunnen zijn van het probleem.

We leven in spannende tijden.
Een economisch systeem dat voor steeds meer ongelijkheid zorgt en concurrentie met lage lonen landen. Technologische veranderingen waardoor steeds meer mensen min of meer overbodig worden.
De dreiging van de klimaatverandering die niet meer te ontkennen valt.
De uit hetzelfde systeem voortvloeiende tweedeling in de maatschappij tussen voorlopig nog kansrijke mensen en de laag opgeleiden, de groeiende polarisatie in de VS, de democratie die daar eigenlijk niet meer werkt en meer een strijd tussen verschillende belangengroepen lijkt.
De invloed van miljardairs en de vele propaganda en het zwartmaken van de tegenpartij.
Desinformatie die bewust verspreid wordt. De opkomst van China. En nu ook nog eens een pandemie.
Enz. enz.
Eigenlijk is het niet zo raar dat sommigen het spoor flink bijster raken.
Alle reacties Link kopieren
De personen die ik ken en die er de hele tijd mee bezig zijn, kan ik omschrijven als: geniaal en gek ligt dicht bij elkaar, hebben verslavingen, psychische problemen die regelmatig opspelen.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
02-06-2020 07:50
Interessant artikel. Ik vind iemand met een afwijkend perspectief, iemand met een andere mening, iemand die vragen stelt, ook niet meteen een complotdenker. Soms zijn er ook gewoon complotten, laten we eerlijk zijn.

Ikzelf spreek pas van complotdenker als iemand aan de feiten voorbij gaat; alleen de data/informatie die past bijhet wereldbeeld van de complotdenker wordt meegenomen in de theorieën, en dan word er nog selectief gelezen ook. Informatie die wijst naar het ontbreken van 'het complot' wordt op creatieve wijze gediskwalificeerd.

Met de eerste persoon kun je mooie gesprekken voeren, met de tweede is het vaak eenzijdige communicatie; complotdenker weet immers zijn eigen waarheid.

Zoals veel al zeggen, het tegenovergestelde van naïviteit.
Ja, dit wel. Nu vind ik zelf niets mis met een gezonde kritische kijk op zaken, want alles klakkeloos aannemen/napraten vind ik niet echt heel slim.
Voor mij is het verschil vaak tussen een andersdenkende en een complotdenker de manier waarop ze dit uiten.

Met iemand die een andere mening heeft, kun je vaak prima praten over andere onderwerpen zonder dat het andersdenkende onderwerp ter sprake komt. (Het kan best zijn dat dit onderwerp een complot is hoor.) Ik zal niet beweren dat je altijd ook prima over dat onderwerp kunt praten, maar de sommigen vinden het wel leuk om het uit te leggen, maar accepteren dat ik het eventueel niet interessant vind/niet in geloof. Een soort van wederzijdse acceptatie/respect of zo.

Ik heb gemerkt dat mensen die ik label als complotdenken, op een of andere manier altijd een complot in het gesprek weet te werken. En anders denken is niet acceptabel/is stom. Doodvermoeiend.

Natuurlijk denk ik ook bij sommige acties/opmerkingen/gebeurtenissen in de wereld denk ik heus wel, goh volgens mij zou daar best wel eens iets anders achter kunnen zitten. Ook omdat situaties op verschillende manieren gepresenteerd kunnen worden. Want soms wordt iets als GROOT nieuws gepresenteerd en dan denk ik; goh, ben je echt verbaasd? Dit zag iedereen toch aankomen! Kan ook gewoon een gevolg van cynisme zijn. En het kan best heel leuk zijn om met iemand te kletsen over mogelijke complotten mbt de aanslag op JFK. :-D

Maar ik zal mijzelf niet zo snel in de hoek van complotdenkers zetten, maar wel als iemand die kritisch is (nou ja, dat wil ik zijn). Daarvoor is het teveel een sidequest ipv de missie van mijn leven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik ken geen hardcore complotdenkers gelukkig.
Wel mensen die zgn kritisch zijn en dan dingen zeggen dat corona door 5G wordt veroorzaakt.
Ik kan dat niet erg serieus nemen.

En wat voor mensen dat dan zijn? Gewoon een beetje simpele zielen. Over 6 mnd kopen ze waarschijnlijk de nieuwste huawei met 5G mogelijkheid. Dat dus.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
02-06-2020 10:09
Grappige is dat die socioloog het ook heeft over controle willen hebben als je alles wat neigt naar complot afwijst en alleen eenzijdige wetenschap accepteert.
:-)

En: Kan angst een reden zijn waarom mensen meer op de wetenschap van feiten vertrouwen?
“ Onzekerheid en angst hebben daar zeker mee te maken: de wetenschap geeft toch houvast."

Eigenschappen die door zgn niet complotdenkers vaak massaal aan zgn complotdenkers wordt toegeschreven.

Zijn complotdenkers meestal ook Ram, enig kind, vroeggrijs en buikslapers?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Angst is niks anders dan controleverlies. Een angstig iemand doet van alles om weer controle te krijgen.
Of dat nou vasthouden of afwijzen van wetenschap is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven