Cursussen, trainingen en respect voor de deelnemers.

11-12-2018 19:19 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik geef zelf regelmatig trainingen aan mensen voor mijn werk. Dit gaat over het onderwerp dat mij interesseert, en ik voel me thuis bij die trainingen omdat ik de training heb opgezet volgens een benadering die ik steun en ik er voor het overgrote deel zeer positieve feedback op krijg en ik het leuk vind om te geven.

Natuurlijk kun je personen nooit dwingen om iets te doen, maar ik vraag mij af hoe jullie denken over wat een juiste benadering is van personen die deelnemen, en hoe jullie daar zelf tegenaan kijken. Ben je meer van ''zeur niet zo, kom uit je comfort zone, en doe mee'' of vind je dat de deelnemer zowel feitelijk als gevoelsmatig volledige vrijheid zou moeten krijgen of hij/zij aan de case wil meedoen, met de mogelijkheid dat vervolgens niemand zich vrijwillig aanbiedt? Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.
anoniem_367446 wijzigde dit bericht op 14-06-2020 10:42
57.80% gewijzigd
Ik zit nu eindelijk eens in leven en werk in mijn comfort zone en heb geen enkele behoefte om daar uit te gaan.
Heb gelukkig geen trainingen vanuit werk, en zou het behoorlijk vervelend vinden zoiets verplicht te moeten volgen.
Alle reacties Link kopieren
ik heb een schurft hekel aan dit soort trainingen met rollen spellen voor de camera, en weiger dan ook pertinent om dit te doen.
Laat dit door toneelspelers doen en vraag dan wat wel of niet goed gaat.

Ik heb voor een vak gekozen, als ik toneelspeler had willen worden, was ik wel naar de toneelschool gegaan.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Ik zal heus braaf meedoen, maar men moet niet beginnen over comfort zones. Ik weet wat ik kan, waar ik goed in ben, en ben de fase waarin ik mijzelf vanalles opleg omdat ik dat ook zou moeten kunnen, voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan best wel mijn mannetje staan maar ik ben wel introvert van nature. Spreken of presenteren voor groepen is niet mijn hobby of iets dat me makkelijk af gaat. Maar tijdens zo'n cursus zal ik het wel doen, gewoon omdat ik het goed vind om ook eens dingen te doen die ik eng of moeilijk vind.
Ik vind dan echter wel dat de sfeer goed moet zijn. Als ik me niet fijn/vertrouwd voel in een groep, dan doe ik het niet.
Het probleem is voor veel mensen dat het nog meer een statement is om te zeggen dat je iets niet wil doen, dan gewoon maar mee te doen en te hopen dat de schuimrubberen gooimicrofoon niet bij jou terecht komt.

Edit: dat ding heet een catchbox blijkbaar. https://goo.gl/images/18ZsYv
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
11-12-2018 21:50
Het probleem is voor veel mensen dat het nog meer een statement is om te zeggen dat je iets niet wil doen, dan gewoon maar mee te doen en te hopen dat de schuimrubberen gooimicrofoon niet bij jou terecht komt.

Edit: dat ding heet een catchbox blijkbaar. https://goo.gl/images/18ZsYv
Waarom een statement, laat zo'n trainer gewoon iets beters verzinnen!
ik heb nut en noodzaak er na meer dan 25 jaar werken nog nooit van in gezien
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Nitflex schreef:
11-12-2018 21:50
Het probleem is voor veel mensen dat het nog meer een statement is om te zeggen dat je iets niet wil doen, dan gewoon maar mee te doen en te hopen dat de schuimrubberen gooimicrofoon niet bij jou terecht komt.

Edit: dat ding heet een catchbox blijkbaar. https://goo.gl/images/18ZsYv
Statement nog wel. :rofl:

Ik ga het gewoon niet meer doen. Meedoen heb ik al genoeg gedaan. Ben het wel zat die onzinnige vage cursusjes en rollenspellen.
Lopervanhiernaardaar schreef:
11-12-2018 22:05
Waarom een statement, laat zo'n trainer gewoon iets beters verzinnen!
ik heb nut en noodzaak er na meer dan 25 jaar werken nog nooit van in gezien
Het is ook vreselijk. Ik betrap me er soms op dat ik probeer de trainer een beetje probeer te helpen als niemand mee wil doen, maar dat is natuurlijk de omgekeerde wereld! Wij zijn er niet om de trainer te faciliteren.

Een ander probleem dat ik al sinds mijn schooltijd en studietijd heb is dat ik slecht gesproken informatie tot mij neem. Ik heb veel meer aan een set goede slides, want ik droom volledig weg tijdens instructies voor de volgende oefening. Dus ik weet meestal niet wat nu weer de bedoeling is.

Laatst moesten we een soort spel doen waarvan de spelregels waren uitgelegd. Ik had natuurlijk weer niet opgelet, dus ik had weer eens geen idee. Welja. Ik ben de dag weer doorgekomen.
*Lang verhaal weggehaald.*
anoniem_376516 wijzigde dit bericht op 13-12-2018 17:45
98.27% gewijzigd
nerdopviva schreef:
11-12-2018 21:09
Ik heb nu al een paar keer gelezen dat mensen uit hun comfort zone moeten stappen om te kunnen leren. Dat wordt bijna alleen gezegd tegen introverte mensen. Ze moeten uit hun comfort zone, actiever meedoen, etc. Probeer eens een cursus samen te stellen waarbij extraverten uit hun comfort zone moeten komen. Ik denk dat de introverten veel meer op hun gemak zijn.
Ik ben hartstikke introvert en vroeger was ik ook nog heel verlegen. Als tiener durfde ik geen onsje ham te bestellen en op school kreeg ik liever een 1 dan dat ik mijn spreekbeurt moest doen. Op het hbo heb ik me daarom steeds opgeworpen als presentator van de groepsopdrachten. Nu vind ik het eigenlijk wel leuk om voor een groep te staan, alleen met microfoon vind ik wat ongemakkelijk.
MinkeDeWit schreef:
11-12-2018 22:15
Ik ben hartstikke introvert en vroeger was ik ook nog heel verlegen. Als tiener durfde ik geen onsje ham te bestellen en op school kreeg ik liever een 1 dan dat ik mijn spreekbeurt moest doen. Op het hbo heb ik me daarom steeds opgeworpen als presentator van de groepsopdrachten. Nu vind ik het eigenlijk wel leuk om voor een groep te staan, alleen met microfoon vind ik wat ongemakkelijk.
Stoer!
Wat een weerstand :O Ik had me nooit gerealiseerd dat zoveel mensen dit soort dagen zo vreselijk vinden. Ik vermaak me er altijd wel mee, al is het maar omdat ik het vaak hilarisch vind hoe serieus veel mensen het allemaal nemen.

Ik heb dan zoveel binnenpretjes gedurende de dag. Het leukste is als je een soort partner in crime hebt :) En verder maar genieten van de koffie en broodjes en bedenken dat je het echt veel slechter kan treffen en dat je nota bene geld aan het verdienen bent met post-its invullen over je competenties of iets dergelijks :lijstje:
Dat met die post-its. Ik ben met een collega ooit eens in een verkeerde conferentiezaal beland. Daar was een ander bedrijf bezig met het out-of-the-box post-it-gebeuren, maar we hadden er zo bij aan kunnen sluiten. Er stond op de flappen exact hetzelfde als wat wij die ochtend hadden besproken.
Wordt nooit iets mee gedaan, met die ideeën, of hooguit iets snel realiseerbaars of wat het management toch al van plan was.
Ikigai schreef:
11-12-2018 22:23
Wat een weerstand :O Ik had me nooit gerealiseerd dat zoveel mensen dit soort dagen zo vreselijk vinden. Ik vermaak me er altijd wel mee, al is het maar omdat ik het vaak hilarisch vind hoe serieus veel mensen het allemaal nemen.

Ik heb dan zoveel binnenpretjes gedurende de dag. Het leukste is als je een soort partner in crime hebt :) En verder maar genieten van de koffie en broodjes en bedenken dat je het echt veel slechter kan treffen en dat je nota bene geld aan het verdienen bent met post-its invullen over je competenties of iets dergelijks :lijstje:
Tja, ik blijf liever thuis met een goed boek of ga aan het werk ( genoeg te doen). Of doe een cursus waar ik zelf voor gekozen heb. Of loop een dag mee ergens.
Maar gelukkig worden dit soort (algemene?) trainingen niet gegeven op mijn werk, dus ik prijs mijzelf gelukkig. Als mensen hun kennis willen bijspijkeren zoeken ze zelf iets uit.
Uiteindelijk is het natuurlijk een luxe probleem. Er wordt een zak geld uitgegeven aan een training aan mensen die anders in die tijd ook hun werk kunnen doen. Even een dag rust in de baas dr tijd, valt wat voor te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
@Voornu: ...als mensen hun kennis willen bijspijkeren, zoeken ze zelf wel iets uit...

Is dat juist niet het hele probleem geworden in opleidingsland; dat er bijna nergens meer gewoon cursussen worden gegeven waar je (vak)kennis kunt opdoen?

Ik heb redelijk recent een cursus gevolgd voor vrijwilligerswerk: 12 avonden van 19.00 uur tot 21.30 uur. De eerste bijeenkomst was uitgebreid kennismaken met de andere vrijwilligers, terwijl je uitsluitend alleen op pad gaat....maar vooruit.

Vervolgens per cursusavond een andere docent voor diverse onderwerpen.
En ja hoor, allemaal moesten ze zo nodig eerst een voorstelrondje doen.
Vreselijk: iedere week weer van alle mede cursisten hetzelfde verhaal (inclusief dezelfde grapjes van die ene vervelende man) aanhoren.
Dan pauze. En dan nog één uurtje informatie.

Maar ja, voor zo'n docent is het lekker vangen. Die declareert drie lesuren en hoeft maar hooguit één uur lesstof voor te bereiden.
Alle reacties Link kopieren
Vraagje: waarom is het zo bealngrijk dat mensen (op een bedrijfscursus) uit hun comfort zone komen?
Is dit nu ter meerdere eer en glorie van de tainers - die dan zelf vinden dat zij "toch echt wel iets bereikt hebben" of denkt de trainer dan echt dat zo iemand blij naar huis toe gaat omdat de cursist zo trots op zichzelf is dat hij uit zijn comfort zone is gekomen. Lees "moest komen / er niet onderuit kon" (want anders staat hij voor schut tegenover zijn collega's)?

Het staat er zo een beetje bot, maar kan iemand een voorbeeld geven van een cursus waarbij het voor de functie van betrokkene wenselijk of zelfs nodig was om uit zijn comfort zone te komen. En waarbij een collectieve bijeenkomst met collega's daar dan een geschikt middel voor geacht werd?

De ervaring leert toch dat als mensen eenmaal een paar keer zo'n cursus hebben meegemaakt dat je heet al snel zat bent en alleen nog voor de vorm een beetje meedoet (behalve rollenspellen dan en al helemaal niet met camera's erbij).
Aan het einde van de dag vul je het eeuwige evaluatie formulier in met een positieve feedback en klaar... kun je daarna weer door met andere zaken en met je gewone leven.
Altijd hetzelfde; een stelling of vraag, in subgroepjes uiteen, plenair een woordvoerder...en iedereen doet alsof hij luistert en het reuze interessant vindt...

Mooi dat er iemand is die zo'n theorie heeft dat je ergens tussen je comfort zone en je paniek zone moet zitten om in de leer-zone te kunnen komen.....maar wat is de meerwaarde daarvan als dat niet een expliciet leerdoel was vanuit de organisatie of die medewerker zelf?

En, moet ik dit nu zien als een (ogenschijnlijke) overwinning voor de trainer of kun je het eerder zien als de oorzaak van de weerstand die de meeste mensen na verloop van tijd krijgen tegen dit soort bijeenkomsten waar zij zo nodig door de trainer "uit hun comfort zone gesleurd moeten worden"?
En doe je dan ook iets met die kennis?

Je hebt een fake rollenspel gespeeld dat helemaal je ding niet is.
Je bent "uit je comfortzone gegaan".


Maar als het straks voor echt is heb je daar toch helemaal geen zin in?
En doe je het ofwel niet, ofwel op je eigen manier.
Terug in je comfortzone.
(Het is niet dat met 1 of 2 rollenspelen je comfortzone ineens giga uitbreidt.)


En jep, die eeuwige evaluaties die je ofwel niet invult, ofwel inderdaad vrolijk invult.
Er wordt met die ondingen 9 van de 10 keer toch nauwelijks iets gedaan.
De helft van de coaches of lesgevers zie je toch nooit meer, dus als je er iets negatief op zou zetten, wordt er toch nauwelijks rekening mee gehouden.
En je wil de boel nu ook weer niet totaal afkraken.

Ik vul die ondingen dus meestal gewoon niet in.
Alle reacties Link kopieren
Ik vul de formulieren zeker niet positief in, compleet afbranden is ook niet nodig, want je steekt vaak wel iets op.

grootste ergernis is nog dat wat gepland staat vaak niet afkomt, en je dus aan 't einde van de dag al weet dat er weer een vervolg komt.
Zo houden ze zich aan 't werk en helaas trapt de werkgever er nog in ook
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Ik vind het toch vaak wel nut hebben. Die training is bedoeld om bepaalde vaardigheden te leren, bij rollenspellen komt daar vaak toch een hoop naar voren.

Het enige wat ik ooit heb meegemaakt bij een trainer wat ik echt niet door de beugel vond kunnen, was bij een bhv training.
De trainer was een man en we waren allemaal met vrouwen. Het ging over de plaatsing van de handen bij de borstcompressies (hand onder de oksel, over de borst trekken naar het midden). Daar heb je poppen voor. Maar deze trainer vond het een goed idee dat wij allemaal over elkaars borsten gingen strijken 'want elk lichaam is anders'.
Ik heb het niet gedaan en niet laten doen, maar een groot deel van de groep stond het wel heel ongemakkelijk te doen. Allemaal onbekenden van elkaar.
Daar heb je een pop voor hoor, mij niet gezien.
Ik ben verbaasd over hoeveel mensen er negatief zijn over cursussen... Als zzp’er moet ik mijn cursussen zelf betalen en ik wou dat ik ze gratis van mijn baas kreeg.

Ik ben zelf echt introvert, naar ik zie het probleem met een voorstelrondje niet. Dat is toch wel het minste, dat je je fatsoenlijk voorstelt aan de mensen met wie je bent. Je zit niet in de tram.

Wat voor mij goed zou zijn, is als er voor elke oefening ruim de tijd was. Ik wil graag iets oefenen, maar heb een aanloopje nodig. Als er dan maar één persoon is die een presentatie of telefoongesprek of wat ook mag oefenen, dan ben ik dat niet want ik ben nooit de eerste.

Wat ook helpt, is als degene die de cursus geeft echt ervaring en vakkennis heeft. Als het iemand is die net komt kijken, of alleen ervaring heeft in een totaal andere branche, of je op een veel te laag niveau aanspreekt, dan kan ik me de weerstand wel voorstellen.
stroman Grappig, ik denk vaak bij trainingen; als ik zelfstandige was geweest had ik al die onzin niet hoeven doen. Een echte opleiding; prima, maar workshops en trainingen voegen wat mij betreft weinig toe aan mijn cv.
Nitflex schreef:
12-12-2018 08:28
stroman Grappig, ik denk vaak bij trainingen; als ik zelfstandige was geweest had ik al die onzin niet hoeven doen. Een echte opleiding; prima, maar workshops en trainingen voegen wat mij betreft weinig toe aan mijn cv.
Ruilen?
Maar wat zijn dat voor onzintraingen dan?

Ik wil bijvoorbeeld graag EHBO doen nu en een cursus Presenteren. Maar nog even sparen.
Gebruna schreef:
12-12-2018 01:28
Ik heb redelijk recent een cursus gevolgd voor vrijwilligerswerk: 12 avonden van 19.00 uur tot 21.30 uur. De eerste bijeenkomst was uitgebreid kennismaken met de andere vrijwilligers, terwijl je uitsluitend alleen op pad gaat....maar vooruit.
Interessant... ik moet straks ook vrijwilligers aan het werk gaan zetten, en ik zou denken dat het juist aantrekkelijk is als je de gelegenheid krijgt om andere vrijwilligers te ontmoeten, uit te wisselen en jezelf bij te scholen. Maar voor jou hoeft dat dus niet? Misschien moet ik me dan ook niet in bochten wringen om het te organiseren. :proud:
Als je er iets over wilt zeggen, ben ik wel benieuwd wat voor jou de reden was om voor dit werk te kiezen?
stroman schreef:
12-12-2018 08:44
Ruilen?
Maar wat zijn dat voor onzintraingen dan?

Ik wil bijvoorbeeld graag EHBO doen nu en een cursus Presenteren. Maar nog even sparen.
Blijkbaar is dat nuttig voor jou.

Presenteren is voor mijn vak niet nuttig. Net als het weten wat voor soort persoonlijkheid ik heb niet. Talenten workshop of mindmappen.

Het gaat vooral om die algemene cursussen die verplicht worden maar vaak niets tot weinig toevoegen bij het uitvoeren van je werk.

Als je zelf graag specifiek dingen wil leren is het gewoon anders. Dan is het nuttig en doe je dat graag. En daar heeft niemand wat tegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven