Daten…. met een sociale angststoornis

26-05-2024 11:47 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In mijn leven is weer tijd en ruimte gekomen om weer eens te gaan daten. Ik ben niet op zoek naar een relatie maar wel naar wat leuke flirts en wat spanning en fysiek contact…. Alleen.. ik heb last van sociale angst. Wat maakt dat ik tijdens een date kan dichtklappen of bevriezen, of juist ga ratelen… in ieder geval leidt het er meestal toe dat een date bij mij stroef en ongemakkelijk verloopt. En oooooh wat baal ik hiervan!! Wanneer ik iemand goed ken en bij vrienden ben ik juist spontaan en loopt alles heel gemakkelijk. Maar daar blijft tijdens een date weinig van over. Waardoor mannen snel afhaken en ik niet de kans krijg om te laten zien dat ik eigenlijk best wel leuk ben.. Heel frustrerend dus.
Herkent iemand dit ? Of heeft iemand advies voor mij wat ik kan doen om mijn dates prettiger te laten verlopen… ?
Ik ben al meerdere keren in therapie geweest hiervoor. Heeft een klein beetje geholpen maar de angst is zo hardnekkig.. ! :-/
perevla wijzigde dit bericht op 26-05-2024 12:11
2.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben je er open over tijdens je dates? Mijn ervaring is dat als je dit soort dingen benoemt, dat de ander dan ook wel iets heeft wat afwijkt en dat het leuke gesprekken kan opleveren. En het haalt meteen druk van de ketel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet, eigenlijk niet erg goed advies maar…misschien een drankje drinken voor je op je date gaat?
Soms kan 1 drankje of borreltje net wat barrieres wegnemen zodat je je iets makkelijker / luchtiger voelt.
Niet veel, klein beetje
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het van te voren benoemen, als je nog contact hebt via de app.

Als iemand dan afhaakt om die reden weet je gelijk dat het onbetrouwbaar datemateriaal is toch?

Dus: van te voren aangeven. Zet je angst in om het kaf van het koren te scheiden zeg maar.

Ik heb zelf vaginisme en was daar altijd vóór het plannen van dates al duidelijk over: penetratieseks lukt niet. En ja een aantal mannen is daardoor afgehaakt. Prima, jij hoeft echt niet met mij op date als je me niet volledig accepteert zoals ik ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
l2l89 schreef:
26-05-2024 12:14
Ik zou het van te voren benoemen, als je nog contact hebt via de app.

Als iemand dan afhaakt om die reden weet je gelijk dat het onbetrouwbaar datemateriaal is toch?

Dus: van te voren aangeven. Zet je angst in om het kaf van het koren te scheiden zeg maar.

Ik heb zelf vaginisme en was daar altijd vóór het plannen van dates al duidelijk over: penetratieseks lukt niet. En ja een aantal mannen is daardoor afgehaakt. Prima, jij hoeft echt niet met mij op date als je me niet volledig accepteert zoals ik ben.
Ik zou het in het geval van TO helemaal niet benoemen. Wel als je een relatie zoekt, niet als je alleen maar op zoek bent naar fysiek contact en flirts. Daar is dit een nogal zwaar en persoonlijk onderwerp voor.

Verder geen tips, denk persoonlijk dat het best ingewikkeld is om te losse-flodder-daten als je kampt met een spciale angststoornis. Ik heb ook een angststoornis en zie dat in ieder geval niet gebeuren. Net zoals iemand met suikerziekte beter niet naar een all you can eat-toetjesbuffet kan, bij wijze van spreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien is iemand met sociale angst dan gewoon minder geschikt voor casual flirts, dat kan toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook last gehad van sociale angststoornis en heb het soms nog wel eens. Maar juist door er makkelijk over te doen, en het niet als een zwaar en persoonlijk onderwerp te zien, verloor de angst aan kracht. Iedereen heeft wel iets, en door erover te praten kan het zijn dat je je minder alleen en vreemd voelt.
Het is gewoon menselijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
blachocoladevla schreef:
26-05-2024 13:29
Ik zou het in het geval van TO helemaal niet benoemen. Wel als je een relatie zoekt, niet als je alleen maar op zoek bent naar fysiek contact en flirts. Daar is dit een nogal zwaar en persoonlijk onderwerp voor.

Verder geen tips, denk persoonlijk dat het best ingewikkeld is om te losse-flodder-daten als je kampt met een spciale angststoornis. Ik heb ook een angststoornis en zie dat in ieder geval niet gebeuren. Net zoals iemand met suikerziekte beter niet naar een all you can eat-toetjesbuffet kan, bij wijze van spreken.
Hoi vergelijkbare naamgenoot ;-)
Ik denk idd ook dat losse dates niet zo geschikt zijn om dit soort problemen te benoemen.. Aan de andere kant.. wat moet ik dan.. ? Ik vind het nogal wat om te accepteren dat losse flodder dating niet voor mij is weg gelegd... en ik zou ook wel weer eens fysiek contact willen. Ik heb oxazepam gekregen van de huisarts, misschien neem ik daar wel eentje van in voor een date. Of een drankje zoals iemand hier dat al opperde.

Mag ik vragen wat jij voor angststoornis hebt? En hoe zie jij het dan voor jezelf qua daten en relaties. Denk je dat dat niet mogelijk is met jouw / een angststoornis?
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
26-05-2024 14:02
Misschien is iemand met sociale angst dan gewoon minder geschikt voor casual flirts, dat kan toch?
Dat kan idd, maar dat vind ik dan wel een groot gemis.. ! Liever vind ik een manier om toch leuke dates te hebben, ondanks mijn angst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yakuzakiko schreef:
26-05-2024 14:03
Ik heb ook last gehad van sociale angststoornis en heb het soms nog wel eens. Maar juist door er makkelijk over te doen, en het niet als een zwaar en persoonlijk onderwerp te zien, verloor de angst aan kracht. Iedereen heeft wel iets, en door erover te praten kan het zijn dat je je minder alleen en vreemd voelt.
Het is gewoon menselijk.
Dank voor je reactie ! Benoemde jij je angst voorafgaand / tijdens dates wel eens ?
Vrienden van mij weten ervan. Ik maak er iha ook niet zo'n zwaar onderwerp van. Alleen wat daten betreft, dat is een ander verhaal.. Ben zo bang dat mannen erop afknappen. Er niet doorheen willen prikken. Waardoor ze me niet leren kennen zoals ik echt ben...
Alle reacties Link kopieren Quote
Yakuzakiko schreef:
26-05-2024 14:03
Ik heb ook last gehad van sociale angststoornis en heb het soms nog wel eens. Maar juist door er makkelijk over te doen, en het niet als een zwaar en persoonlijk onderwerp te zien, verloor de angst aan kracht. Iedereen heeft wel iets, en door erover te praten kan het zijn dat je je minder alleen en vreemd voelt.
Het is gewoon menselijk.
Dank voor je reactie ! Benoemde jij je angst voorafgaand / tijdens dates wel eens ?
Vrienden van mij weten ervan. Ik maak er iha ook niet zo'n zwaar onderwerp van. Alleen wat daten betreft, dat is een ander verhaal.. Ben zo bang dat mannen erop afknappen. Er niet doorheen willen prikken. Waardoor ze me niet leren kennen zoals ik echt ben...
Alle reacties Link kopieren Quote
perevla schreef:
26-05-2024 14:07
Dat kan idd, maar dat vind ik dan wel een groot gemis.. ! Liever vind ik een manier om toch leuke dates te hebben, ondanks mijn angst.
Begrijp ik. En er is vast een weg in te vinden ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Verbinder schreef:
26-05-2024 14:13
Begrijp ik. En er is vast een weg in te vinden ;-)
Dank je :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
perevla schreef:
26-05-2024 14:07
Dat kan idd, maar dat vind ik dan wel een groot gemis.. ! Liever vind ik een manier om toch leuke dates te hebben, ondanks mijn angst.
In het algemeen vinden veel mensen daten spannend en komen ze niet altijd lekker uit de verf, dus in die zin is dat niet alleen een probleem voor mensen met sociale angst. Zou leuk zijn als je er een weg in vindt, maar ongemakkelijke dates herkennen veel mensen denk ik wel. Het is soms ook een beetje wat het is.
Alle reacties Link kopieren Quote
perevla schreef:
26-05-2024 14:10
Dank voor je reactie ! Benoemde jij je angst voorafgaand / tijdens dates wel eens ?
Vrienden van mij weten ervan. Ik maak er iha ook niet zo'n zwaar onderwerp van. Alleen wat daten betreft, dat is een ander verhaal.. Ben zo bang dat mannen erop afknappen. Er niet doorheen willen prikken. Waardoor ze me niet leren kennen zoals ik echt ben...
Ik ben al heel lang samen met mijn vriend, dus over dates kan ik niet echt meepraten. Maar ik leer wel nieuwe mensen kennen, en als ik er dan last van heb (wat tegenwoordig niet meer vaak is) dan zeg ik gewoon dat ik wat moeilijk uit mijn woorden kom omdat ik soms een beetje last heb van sociale angst. En ik vind het ook helemaal niet erg als een ander het heeft. Als iemand zich ongemakkelijk voelt, begint te stotteren, blozen of het loopt stroef, dan is dat toch helemaal niet erg? Die persoon is alleen maar menselijk.
Op tv vind ik het ook leuker als gesprekken realistisch verlopen met ongemakkelijke stiltes enzo, ipv dat ze elkaar aftroeven met scherpe replies.
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
26-05-2024 14:23
In het algemeen vinden veel mensen daten spannend en komen ze niet altijd lekker uit de verf, dus in die zin is dat niet alleen een probleem voor mensen met sociale angst. Zou leuk zijn als je er een weg in vindt, maar ongemakkelijke dates herkennen veel mensen denk ik wel. Het is soms ook een beetje wat het is.
Dat is idd ook wel zo natuurlijk..
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er geen bekende met wie je kan losse flodder daten? Een single vriend met wie je geen relatie wil maar die wel een upgrade zou kunnen krijgen naar fwb?
Alle reacties Link kopieren Quote
perevla schreef:
26-05-2024 14:05
Hoi vergelijkbare naamgenoot ;-)
Ik denk idd ook dat losse dates niet zo geschikt zijn om dit soort problemen te benoemen.. Aan de andere kant.. wat moet ik dan.. ? Ik vind het nogal wat om te accepteren dat losse flodder dating niet voor mij is weg gelegd... en ik zou ook wel weer eens fysiek contact willen. Ik heb oxazepam gekregen van de huisarts, misschien neem ik daar wel eentje van in voor een date. Of een drankje zoals iemand hier dat al opperde.

Mag ik vragen wat jij voor angststoornis hebt? En hoe zie jij het dan voor jezelf qua daten en relaties. Denk je dat dat niet mogelijk is met jouw / een angststoornis?
Gegeneraliseerd. En ik ben al eeuwen getrouwd, dus ik denk dat mijn man het niet zo leuk zou vinden als ik ging losse flodder-daten. :-D Ik denk dus zeker wel dat je een relatie kan met een angststoornis, in het geval van mijn relatie ben ik er vrij snel eerlijk over geweest want in dat geval vind ik dat de andere persoon wel moet weten waar hij/zij aan begint.
En ook losse flodder-daten moet prima kunnen, ik zou dan - zoals ik al zei - het niet over je angststoornis gaan hebben, want dat past daar dan weer minder bij. Maar als jij met een pammetje of een glas wijn vooraf een prima avond kan hebben: go for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als mijn date niets zou zeggen vantevoren zou ik de sociale angst op mezelf betrekken en denken 'oh we hebben geen klik, ik moet alles eruit trekken'

2 tips:

1: mensen praten graag over zichzelf, bekwaam jezelf in vragen stellen. Zoek in zijn profiel naar aanknooppunten om vragen over te stellen. Maak vast een lijstje met vragen.

Het moet natuurlijk geen verhoor worden, maar dat helpt de boel hopelijk op gang.

2: ga op een date waarbij praten niet op de voorgrond staat. Geen drankje drinken of etentje, maar: escape room, rondleiding met bijzondere gids, kermis, kookworkshop, museum, alpaca's voeren.

Bij voorkeur iets waar je interesse ligt. Ben je super slecht in puzzels, misschien geen escaperoom dan.
Alle reacties Link kopieren Quote
En ik weet niet of je er van houdt, maar adrenaline schijnt goed spraakwater te zijn. Dus laat je eerst op de kermis samen afschieten in zo'n bungeebal en ga daarna pas een drankje drinken :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
26-05-2024 14:23
ongemakkelijke dates herkennen veel mensen denk ik wel. Het is soms ook een beetje wat het is.
Maar worden die ongemakkelijke dates ooit jouw FWB?

Ook daarvoor moet je het toch een beetje met elkaar kunnen vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
26-05-2024 15:53
Maar worden die ongemakkelijke dates ooit jouw FWB?

Ook daarvoor moet je het toch een beetje met elkaar kunnen vinden.
Ik heb zelf niet zo’n last van ongemakkelijke dates, ik praat juist makkelijk met mensen, maar ik sprak meer in zijn algemeenheid. Het is niet raar dat mensen soms niet op hun gemak zijn met dates, ook zonder sociale angst.

FWB’s is trouwens niks voor mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
perevla schreef:
26-05-2024 11:47
Waardoor mannen snel afhaken en ik niet de kans krijg om te laten zien dat ik eigenlijk best wel leuk ben..
Is dat wat mannen zeiden?

Ik zou kijken of je contact kan hebben met mannen op een meer luchtige manier in plaats van als doel een 'leuke flirts en wat spanning en fysiek contact'.
Dan kan je merken welke setting voor jou werkt. En als je makkelijker contact hebt dan gaat wat je zoekt vast ook wat makkelijker.
Alle reacties Link kopieren Quote
blachocoladevla schreef:
26-05-2024 15:32
Gegeneraliseerd. En ik ben al eeuwen getrouwd, dus ik denk dat mijn man het niet zo leuk zou vinden als ik ging losse flodder-daten. :-D Ik denk dus zeker wel dat je een relatie kan met een angststoornis, in het geval van mijn relatie ben ik er vrij snel eerlijk over geweest want in dat geval vind ik dat de andere persoon wel moet weten waar hij/zij aan begint.
En ook losse flodder-daten moet prima kunnen, ik zou dan - zoals ik al zei - het niet over je angststoornis gaan hebben, want dat past daar dan weer minder bij. Maar als jij met een pammetje of een glas wijn vooraf een prima avond kan hebben: go for it.
Haha nee losse flodder daten lijkt me in jouw geval dan idd niet zo’n goed plan ;-)
Ja idd ik denk dat ik toch ook maar niet te spastisch moet doen over een wijntje of een pammetje van tevoren..

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven