De tweede helft van je leven met een blanco blad beginnen?

31-08-2026 15:05 74 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hey

Deze energieke jonge moeder, oma en weduwe van 54
Zit beduusd op de bank

Met het overlijden van mijn partner ben ik niet alleen mijn maatje kwijt maar eigenlijk alles
Werk, auto, sociale contacten, inkomsten en mijn doel het leven
Heb altijd voor iemand gezorgd en nu is alles weg!

Heb eigenlijk geen idee wat of wie ik ben, wat ik wil of blij van wordt
Zit ondertussen mijn dagen en mijn leven te verkwisten met hangen op de bank, steeds meer onverschillig te worden

Ik weet een ding zeker
Voor mij geen menselijke projecten meer, nú ben ik aan de beurt!!

Tja, mmmm
Ben stoer waiffie maar hebben jullie ervaringen, ideeën of suggesties?
Ik snap geen bal van alle posts van je TO, sorry, ik kan er geen kaas van maken.

Gecondoleerd in ieder geval :rose:
Ik denk dat wij daar geen antwoord op kunnen geven, Kikker, dat is voor iedereen anders.
Ikzelf zou met de basis beginnen, huis, veiligheid, inkomen. Als dat voor elkaar is zou ik hulp zoeken bij mijn rouw en het opnieuw vormgeven van mijn leven en tijd, ik zou samen met mijn hulpverlener op zoek gaan naar zingeving.

En ik zou de mensen in mijn omgeving vragen of ze daarin iets kunnen betekenen voor mij, hen betrekken in mijn proces.
Heeft hij ooit in loondienst gewerkt en heb je het nabestaandenpensioen al aangevraagd?

Heb je nu wel of geen werk?
Ik denk dat je het veel te groot maakt allemaal. Je wilt van alles en een volledige omzwaai. Dat past bij ADHD. Maar zorgt zoals je hebt gemerkt ook voor teleurstelling, opgeven en diepe dalen. Begin eens wat kleiner en denk in kleine stappen. Zet voor jezelf op papier wat je wilt of nodig hebt per levensgebied. En vraag iemand daarbij te helpen (iemand uit je omgeving, de poh of een adhd coach of andere ambulante begeleider). Stort jezelf niet zomaar vol in allerlei halve ideeën. En heel verstandig om je niet op anderen of een relatie te storten om de interne leegte te vullen. Dat is een grote valkuil. Naast je plan moet je ook de rouwperiode door en aangaan. Je mag gewoon verdrietig zijn. Blijf daar alleen niet volledig in hangen.

Kijk naar wat voor jou belangrijk is. Heb je hobby's? Bewegen is ook belangrijk (wandelen en fietsen is ook bewegen). Kijk of parttime werk of vrijwilligerswerk mogelijk is. Investeer in je gezondheid. Misschien een dagdeel oppassen op je kleinkind.
Flashy schreef:
31-08-2026 17:54
Heeft hij ooit in loondienst gewerkt en heb je het nabestaandenpensioen al aangevraagd?

Heb je nu wel of geen werk?
Volgens mij hebben ze helemaal niets vastgelegd en zijn ze dus op papier niets van elkaar.

TO, wat fijn dat je deze persoon hebt leren kennen en dat jullie samen zoveel levensvreugde hebben gekend. Ik wens je heelveel sterkte in je zoektocht naar wie jij bent en wat jij wil.
Bij het terug lezen..

Inderdaad een warrig verhaal
Heb de neiging om overal op te reageren en dan verstrikt te raken in al die details

Ja ik heb problemen, verdriet maar dat gaat over

Ik heb de kans om echt voor mijzelf te leven!
Echter geen geld om de wereld in te duiken en een tweede jeugd te herbeleven en mijn te verspillen
Echt ik! Blanco!!
Moet alleen mijzelf gelukkig maken

Hoofdvraag
Wie heeft ervaring met jezelf opnieuw ontdekken en het leven beter aan te pakken en voor je zelf te gaan?
Voor wie regent het zonnestralen? Zoals het nummer van acda en
Heb je een inkomen en dak boven je hoofd??
Ik ben niet iemand die voor mezelf gaat. Daar word ik niet gelukkig van. Hoewel ik het leven en dus ook mijn leven als vrij nutteloos beschouw is het toch heel fijn om van waarde te zijn voor anderen. Daarin hoef je jezelf ook niet helemaal te verliezen natuurlijk. Misschien gebeurde dat nu wel als je zoveel moet zorgen voor een zieke partner.

Ik zou zeggen doe het in kleine stapjes. Voor welke hobby of interesse had je vroeger geen tijd of was er om een andere reden geen ruimte. Ga dat nu wel doen als dat je blij maakt. Het zit niet in grote dingen.
jojojo wijzigde dit bericht op 31-08-2026 18:17
1.46% gewijzigd
-
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 31-08-2026 19:50
99.84% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Heb beloofd om met onze ervaringen, liefde en einddoel door te gaan

Wat was jullie einddoel ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Een heel blanco blad gaat niet lukken je neemt altijd je ervaringen, geschiedenis, gewoontes en valkuilen met je mee.

Als de vraag meer is: wie is verder gegaan met leven na overlijden partner kan ik meeschrijven. (Ik was 27 toen mijn eerste echtgenoot overleed)
Het is me alleen niet helder wat je vraag naar ervaring precies is.
Ik snap ook niet helemaal dat jullie niet samenwoonden maar dat jij je werk en huis kwijt bent geraakt na zijn overlijden.

In ieder geval gecondoleerd met je verlies. Misschien lukt het wat helderder te schrijven wat je behoefte is op een later moment. Voor nu lees je zo warrig dat ik denk dat dit niet het juiste moment is.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Allereerst gecondoleerd!

Wat betreft je leven omgooien: wat anderen ook al aangeven: dat gaat niet van de 1 op andere dag. Je zal tijd nodig hebben om uit te vinden hoe je je leven wil inrichten.
En daarvoor is een stabiele basis belangrijk. Vanuit daar kun je verder kijken.
- Wil je gaan reizen, maar is er te weinig inkomen? Dan moet je kijken naar hoe je meer inkomen kunt vergaren.
- wil je graag anderen blijven helpen? Is een verzorgend beroep of vrijwilligerswerk iets voor je?
- wil je nieuwe mensen leren kennen? Kan op werk, maar bijvoorbeeld ook bij een club.
- wil je nieuwe dingen leren?
- wil je fit(ter) worden? Ga op een sport of trainen
Sommigen van deze dingen kun je ook prima combineren, maar het verandert niet ineens je leven, dat is een proces.
Please!

Ik ben 54, stabiel, dak boven mijn hoofd. Familie en vrienden om mij heen
Rekeningen betaald en geen schulden!
Veel liefde en zorg in mijn omgeving

Uiteraard is het leven lastig of hard maar ik ervaar het voornamelijk als dankbaar en rijk

Dus terug op mijn vraag…

Wie heeft ook de kans en mogelijkheid gehad om zijn of haar leven opnieuw te beginnen?
Kinderen de deur uit, partner weg en geen zorgtaken meer?
Op www.jjgv.nl vind je een besloten forum voor mensen die op jonge leeftijd (tot 60 jaar) hun partner zijn verloren.

https://www.facebook.com/groups/7411444 ... cale=nl_NL
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Opnieuw beginnen? Je neemt altijd jezelf mee dus helemaal opnieuw is het nooit en je vrienden en familie daar wil je toch geen afscheid van nemen?

Waar bestaat opnieuw uit voor je? Voor mij is dat alle schepen achter mij verbranden en verhuizen naar een plek hier ver vandaan. Iets wat ik nooit zal doen.

Is opnieuw beginnen voor jou tijd voor jezelf? Doen wat je graag wil? Een nieiwe carriere of is het groter dan dat?
kikker22 schreef:
31-08-2026 18:25
Please!

Uiteraard is het leven lastig of hard maar ik ervaar het voornamelijk als dankbaar en rijk

Dus terug op mijn vraag…

Wie heeft ook de kans en mogelijkheid gehad om zijn of haar leven opnieuw te beginnen?

"Please!"? Wat is het nu? Volgens je OP ben je "alles kwijt" waaronder inkomsten en sociale contacten. Nu is alles ineens prima voor elkaar. Waarom wil je je leven opnieuw beginnen? Als je het ervaart als dankbaar en rijk, stabiel, liefdevol, met zorg om je heen. Hoe rijmt zich dat met "alles kwijt" en "onverschillig je leven verkwisten op de bank"?

Waarom wil je je leven opnieuw beginnen als je zoveel goed voor elkaar hebt?
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 31-08-2026 18:43
4.37% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Ga met jezelf in gesprek en bedenk wat je vroeger leuk vond
Doe testjes op internet over je drijfveren
Vraag Chatgpt om raad
kikker22 schreef:
31-08-2026 17:24
Geld?

Ja dat is fucking probleem nu!

Heb altijd gewerkt of een uitkering gehad
Als alleenstaande moeder is de basis altijd het belangrijkste, dak boven je hoofd

Heb zwaar geleund op de overheid maar ook in alles tegengewerkt en bestraft
Mijn mogelijkheden en positie is altijd duidelijk geweest

Heb een periode beleefd waar de financiële situatie makkelijker was, voor het eerst geen zorgen, in de supermarkt gewoon je mandje vullen zonder rekenen, terrasje pakken en naar de kapper gaan, een nieuwe broek uit de winkel ipv de kringloop

Ja,
Ik heb profiteert, genoten van een normaal bestaan
Dat mis ik nu!
En ja ik heb moeite om terug te gaan en besef dat het verdomde makkelijk is om in de problemen te komen

Hoe dan ook..
Dankbaar voor het feit dat de uitkering altijd als vangnet is
😘😘
Dankjewel allemaal

Dit heeft mijn adhd brein totaal in de knoop gebracht

Heeft wel mij geholpen om te zien dat ik nogal chaotisch en lyrisch kan zijn
Voel me verwarmd en getroost door de lieve woorden
Bovendien bevestigd in mijn gedachten gevoelens en normen en waarden die ik ook heb

Echter roept het ook rebellie op

Ik heb zojuist gesolliciteerd bij defensie als reservist
Veel succes bij defensie.

Wat roept er rebellie bij je op? Dat snap ik niet zo goed.
Vind je de suggesties te normaal/suf?
Het is zoals het is
kikker22 schreef:
31-08-2026 18:25
Please!

Dus terug op mijn vraag…

Lijkt me heerlijk...

Misschien jezelf even een schop onder de kont geven?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Mijn vader.....maar niet blanco. Nieuw huis, nieuwe partner, vrijwilligerswerk, pensioen en nieuwe hobby's. Gewoon bij 1 ding begonnen en daarna uitgebreid.
Vind je mensen te lief en begripvol terwijl je zelf juist spektakel zoekt? Het blijft een onduidelijk hoor. Je was je sociale contacten toch kwijt zei je?

Kan je een gewone baan aan? Daar heb je meer aan dan reservist bij Defensie lijkt me. Dat is maar zo beperkt, dat schiet niet op.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
En verder klink je behoorlijk naïef...als met deze instelling reservist kunt worden, dan vind ik dat beangstigend eerlijk gezegd.
Oei, to, dit klinkt niet goed. Je schrijft inderdaad erg warrig. Ik kan er in ieder geval geen touw aan vastknopen. Heb je op dit moment hulp?
Gecondoleerd met het overlijden van je partner. Ongetwijfeld is het een verdrietige en verwarrende tijd voor je. Je klinkt verward. Misschien niet de tijd om dramatische beslissingen te nemen nu. Misschien kun je beter eerst focussen op passende hulp.
Sterkte.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven