Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Alle reacties Link kopieren
@Uggs: Klinkt als intensieve therapie. Gelukkig heeft het wel een beetje effect. Maar ik snap dat het nog steeds een strijd is om vooruit te komen.

@ChocO: Goed dat je vandaag je rust pakt na een drukke dag! Wel rot dat je baas dan net een slechte dag heeft en zich zo gedraagt. Terwijl je wel een rustige dag kon gebruiken om weer even bij te komen.

Hier gaat het nog steeds niet goed. Eergisteren bijna een paniekaanval gekregen en dat is echt al lang geleden. Oxazepam hielp niet goed. Wss doordat ik dat al vanaf mijn 14e af en toe slik. De volgende dag had ik een paniekgevoel wat niet weg wilde gaan dus een ander rustgevend middel geslikt en dat hielp gelukkig wel.

Ik heb een thuisstudie die ik volg, maar ik kan me er gewoon niet toe zetten. Het enige wat ik doe is serie kijken, tijdschrift lezen en ik probeer 2x pw te sporten. Dat vind ik dan ook weer frustrerend want ik wilde de studie afronden voordat ik begin met werken in maart. Maar zo gaat dat nooit lukken.
@yess. Vervelend die prikkelgevoeligheid. In de mate waarin jij dat omschrijft ken ik dat alleen van hele slechte momenten. En dan vooral rond een (hypo)manie (vooral met psychose). Is het bij jou gewoon doorlopend?
Ik vind grote groepen wel eigenlijk altijd teveel. Ik mijd dat ook.
Maar op mijn werk is het ook druk en dat kan ik meestal wel aan.

@shiverr. Hè getsie toch! Kan je niet even tussendoor hulpverlening bellen? Misschien je psycholoog? Want duurt zo misschien wel lang tot je gesprek.

Ik snap hoe naar het is van je studie. Een thuis studie lijkt me ook altijd heel pittig. Vooral omdat je jezelf moet structuren. Dat is natuurlijk nog lastiger als het niet goed gaat.

Ik heb toen ik studeerde om structuur aan te brengen een studie maatje aangevraagd bij Humanitas. We spraken gewoon af in de bieb en deden beide onze eigen studie.
Uiteindelijk ging het al vrij snel zelf goed. Maar misschien nu het wel heel zwaar is om te structureren is zoiets een idee.

Nou ja veel sterkte.
Hier gaat het beter dan verwacht. Ik ben wel wat labieler maar lijk niet te ontregelen van mijn intense werkdag.

Wel goed dat ik vandaag een rustige dag heb want ik voel het wel.

Het is best bijzonder als die gewoon bij een korte psychose blijft. Ik heb dat dit jaar al een paar keer gehad met kortdurende depressieve klachten.

2019 is wel het jaar van de vooruitgang in levenskwaliteit, herstel en stabiliteit.

Hoop echt dat dit zo door gaat.
Alle reacties Link kopieren
Heey! Heb hier al heel erg lang niets gepost dus vergeef me dat ik kom binnen vallen. Ik heb een beetje terug gelezen, maar niet alles.

Hier gaat het niet goed, word dinsdag opgenomen in een autisme kliniek, voor minimaal 3 maanden. Depressie en suicidaliteit zijn al weken torenhoog evenals drang tot zelfbeschadiging.

Al met al is er niet meer veel om voor door te gaan, afgezien Mia en de hoop dat de opname gaat helpen.

Veel sterkte voor jullie allemaal! :hug:
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier.
Voel me rot, angstig en eenzaam op het moment. Netflix en tv interesseren me niet. Boek kan ik me niet op concentreren. Pinterest en Instagram krijg ik een rsi-duim van.
Dus toen maar eens op het viva-forum gaan kijken.
Beetje menselijk contact is wel gezellig.
@Kohaku, wat rot voor je!
Hou maar vol, joh. Ik ken je situatie niet, maar misschien helpt die opname wel en zie je alles heel anders na 3 maanden!
Wie is Mia?
En hoe kom je aan je mooie nickname?
Alle reacties Link kopieren
Nou, welterusten dan maar allemaal.
Alle reacties Link kopieren
@Choco: Toen ik studeerde (6 jaar gedaan) zette ik me er altijd gewoon toe om te beginnen met leren. Want je had tijdsdruk. Nu is er geen tijdsdruk en kan het op mijn eigen tempo. Ene kant denk ik waarom zou ik nu wat doen als ik me niet goed voel? Niemand die het me verplicht. Want normaal is structureren geen probleem en heb ik die zelfdiscipline wel, anders was ik er ook nooit aan begonnen. Kom ook verder niet in de knoei met de tijd wanneer het af moet zijn.

Wat fijn dat je niet helemaal uit het veld bent geslagen door je psychose! Je mag echt trots op jezelf zijn dat je zo ver bent gekomen! Want volgens mij weet je goed waarop je moet letten en hoe je moet handelen. Ik hoop dat het nog beter wordt in 2020!

@Kohaku: Heftig hoor een opname, maar het helpt je misschien wel heel goed! Want hoe het nu is, dat is ook niks. Ik hoop echt dat je er wat aan hebt en dat het snel wat beter gaat met je! Gaan je ouders tijdelijk voor Mia zorgen? Heel veel sterkte en succes! :hug:

@Suzanne: Welkom! Wat vervelend dat je je zo voelt. Is er niks anders wat je kan doen qua afleiding? Evt. een hobby ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Gisteren weer gesport met mijn personal trainer. We zijn bezig om bodypump op te bouwen. Wel echt super leuk! Uiteindelijk is mijn doel om een bodypump les mee te kunnen doen. Na het sporten is mijn stemming beduidend beter dan daarvoor. Dus eigenlijk zou ik vaker dan 2x pw moeten. Maar voordat ik ga sporten voel ik me zo moe en rot dat ik het ontzie.

Al kan ik het iedereen wel aanraden om op je eigen tempo te sporten. Want bij mij is de ervaring als ik niet over mn grenzen heen ga, het goed uitpakt!
Alle reacties Link kopieren
@Suzanne, Mia is mijn kat. Ik heb voor een nickname lopen zoeken op leuke Japanse voornamen.

En bedankt!

Jij ook Shiver!
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
@Shiverrr, ik heb geprobeerd Netflix te kijken en een boek te lezen, maar kon me niet concentreren. Meestal helpt het wel om even naar buiten te gaan maar ik was nog een beetje ziek. Ik had het ook vreselijk koud. Ben met drie dekens, een warme kruik en de kat op bed gaan liggen. Heb gewordfeud met 2 vreemden. Zowaar aardige mensen(ipv mannen die denken dat ze op een adult dating-app zitten) . Haha. Dat hielp wel.

Bedankt voor het meedenken!


@ Kohaku: Oh, ja, een kat in huis is geweldig! Ik heb ook veel aan mijn oude katje. Ben erg blij dat ik haar nog heb. Ik vrees de dag dat ik haar moet laten inslapen...
Alle reacties Link kopieren
Shiverrr schreef:
06-12-2019 07:21
Gisteren weer gesport met mijn personal trainer. We zijn bezig om bodypump op te bouwen. Wel echt super leuk! Uiteindelijk is mijn doel om een bodypump les mee te kunnen doen. Na het sporten is mijn stemming beduidend beter dan daarvoor. Dus eigenlijk zou ik vaker dan 2x pw moeten. Maar voordat ik ga sporten voel ik me zo moe en rot dat ik het ontzie.

Al kan ik het iedereen wel aanraden om op je eigen tempo te sporten. Want bij mij is de ervaring als ik niet over mn grenzen heen ga, het goed uitpakt!
Goed bezig, joh!
Ik moet ook wat meer bewegen.
Ik ga morgen eerst naar werk en daarna een wandeling maken.
@kohaku. Hey! Fijn weer wat van je te lezen.
Wel vervelend te lezen dat het zo slecht met je gaat. Fijn dat je wat hebt aan het gezelschap van Mia, zoiets kan enorm uitmaken.
Spannend die opname. Ik hoop dat je er veel aan gaat hebben. Ik heb er alle vertrouwen in. Je wil in elk geval graag vooruitgaan en daar begint het bij.
Heel veel sterkte!

@shiver. Bedankt voor je reactie!
Goed bezig met sporten. Fijn dat het je zo goed doet.

@suzanne. Welkom! En wat naar dat jeje zo voelt. Lastig soms om de tijd door te komen als het zo ellendig met je gaat.
Ik heb een goede dag gehad met mijn beste vriendin.
Ik heb besloten in december niet te gaan beginnen aan nieuwe doelen. Ik moet eerst de buffer aanvullen die mijn korte psychose heeft verbruikt.
Daarnaast zijn al die feestdagen spannend en ontregelend.
Ik wil ook met mijn hulpverleners bespreken hoe ik (met hun hulp) het rustig kan houden.
Dat enthousiasme van mij is soms best lastig te beteugelen namelijk.
Veel sterkte kohaku!!
hopelijk gaat het helpen!!!
Kohaku schreef:
05-12-2019 21:44
Heey! Heb hier al heel erg lang niets gepost dus vergeef me dat ik kom binnen vallen. Ik heb een beetje terug gelezen, maar niet alles.

Hier gaat het niet goed, word dinsdag opgenomen in een autisme kliniek, voor minimaal 3 maanden. Depressie en suicidaliteit zijn al weken torenhoog evenals drang tot zelfbeschadiging.

Al met al is er niet meer veel om voor door te gaan, afgezien Mia en de hoop dat de opname gaat helpen.

Veel sterkte voor jullie allemaal! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Even een knuffel voor iedereen.

Weinig concentratie om alles terug te lezen.
Zelf heb ik de afgelopen periode CGT gehad en EDMR
Nu een paar weken met de VERS training bezig.
Mijn hoofd ging weer de andere kant op (rand psychotische verschijnselen) en gebruik nu sinds afgelopen woensdag Abilify.
Wel last nu van de opstart bijwerkingen en liep echt te dwalen op werk en thuis. Wel heb ik het idee dat het vandaag iets beter is. Volgende week weer een contactmoment met mijn psychiater.

kohaku heel veel succes dinsdag
Alle reacties Link kopieren
@choco: Op dit moment heb ik ook geen behoefte aan een relatie. Heel mijn leven alleen blijven beangstigt me, maar een relatie net zo goed. Denk dat ik zowel bindings- als verlatingsangst heb. Lastige combi. Daardoor kom ik er niet achter wat ik nou wil.

Fijn dat je na zo'n zware werkdag hebt kunnen uitslapen en je een goede dag had met je beste vriendin. Ik snap dat je nu nog geen nieuwe doelen wilt beginnen. December is al druk genoeg. Ben altijd blij als die feestdagen weer voorbij zijn. Zelf ga ik ook nog maar even wachten met mijn proefles aquajogging. De enige tijd waarop ik zou kunnen is Woensdagochtend, maar die heb ik altijd zo nodig om uit te kunnen slapen. Een break in het midden van de week.

@Yesss: Ik doe ook zoveel mogelijk het liefst mijn eigen ding. Iets voelt voor mij zo gauw als verplichting. Waar ik ook slecht tegen kan is als dingen uitlopen. Of dat nou in het ziekenhuis is of als ik ergens op visite ben en het is ineens laat. Of erger, als ze bij mij komen en ze blijven maar zitten.

@Kohaku: Wat heftig. Hopelijk helpt de opname.

Allen: Gisteren heb ik bij mijn moeder en stiefvader gewokt en als toetje pannenkoekjes met ijs. Was voor Pakjesavond bedoeld, maar de 6e kwam beter uit. Hoewel ik het gezellig vond en heerlijk gegeten heb, was het toch wel weer iets te lang voor me. Heb dat niet gezegd gisteren, want het was mijn idee om dat te gaan doen, funcoocking. Dat doe ik graag. En toch die ergernis als iets langer duurt dan gedacht.
Alle reacties Link kopieren
@Suzanne & Choco: Bedankt!

@Choco: Fijn dat je een leuke dag hebt gehad met een vriendin! Zulke dagen zijn ook belangrijk.
Verstandig dat je nu even geen nieuwe doelen erbij neemt. Ik denk dat het belangrijk is om eerst weer goed stabiel te worden en dan verder kijken. Hopelijk kunnen je hulpverleners je helpen om rustig te blijven en niet te veel te willen.

@Grietje: Klinkt wel heftig zoveel therapie. Hopelijk helpt het je om jezelf weer wat beter te voelen!

@Hondenmens: Ik zou alleen aan aquajogging beginnen als je denkt dat je het erbij kan hebben. Wel zou je natuurlijk altijd 1x kunnen proberen om te kijken hoe het bevalt. Misschien geeft het je ook wel weer positieve energie zoals bij mij regelmatig het geval is.

Maar bij het etentje wat je had, kan je er niet gewoon naar toe gaan en kijken hoelang het duurt? Want van te voren weet je toch nooit hoelang zoiets gaat duren? Of kan je zoiets ook niet bespreken met je familie?
Alle reacties Link kopieren
Vandaag qua stemming wel redelijk oke vandaag. Ben met mijn moeder naar een kerstmarkt geweest vanmiddag. Maar ik heb wel een paniekgevoel in mijn lichaam. Aanstaande zaterdag komt '1 vd data' er aan en ik zie er zo tegen op. Het voelt alsof er iets ergs gebeurt, terwijl dat al gebeurd is. Wanneer ik afleiding heb dan gaat het wel qua paniek gevoel. Maar wanneer ik gewoon thuis bent overvalt het me gewoon weer. Ik kan niet elke dag een pilletje innemen maar soms is het wel fijn om even los te kunnen laten en niet tegen je paniek te vechten.
Alle reacties Link kopieren
Shiverrr schreef:
07-12-2019 20:53
Maar bij het etentje wat je had, kan je er niet gewoon naar toe gaan en kijken hoelang het duurt? Want van te voren weet je toch nooit hoelang zoiets gaat duren? Of kan je zoiets ook niet bespreken met je familie?
Ja lastig uit te leggen. Je weet niet precies van tevoren hoe lang iets gaat duren en juist dat vind ik moeilijk. Het liefst wil ik altijd weten hoe laat ik weer thuis ben. Ook al was het gezellig, toch heb ik zoiets van: Nu zit ik hier toch langer dan gehoopt. Ik was er om 16:00. Toen hebben we nog wat geborreld. Maar misschien had ik beter rond 18:00 gekomen. Om 22:00 ging ik weg, gelijk met mijn oom.
@shiverr. Ellendig die paniek en zon beladen datum. Heel moeilijk wat je daar tegen kan doen idd.
Wel leuk dat je naar de kerstmarkt bent geweest. Goed dat je zoiets blijft doen ondanks je paniek gevoel.

@hondenmens. Ik wil soms ook van tevoren duidelijkheid. Dan kan je in je hoofd alvast voor je zien hoe het allemaal zal gaan. Dat vind ik soms fijn.
Het gaat hier goed. Ook goed schema. Naar mijn ouders geweest en met mijn zusje (en neefje) ontbeten. En nog even met mijn huisgenoot koffie gedronken.

Maar daarnaast ook veel rust.

Morgen mijn casemanager en ik ben ook benieuwd hoe dat gaat. Of ik over kan brengen wat ik wil bespreken.

Nu zml!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, geen officiele depressie maar ben emotioneel even een wrak, verdrietig, lusteloos en doemdenken.
Alle reacties Link kopieren
@Hondenmens: Ja ik snap je wel opzich. Ik weet ook wel graag dingen van te voren. Alleen bijv. nu ben je bij je ouders, dan kan je zulke dingen toch aangeven en eerder weggaan? Dat kan natuurlijk niet in elke situatie maar in deze zou dat toch moeten kunnen?

@Choco: Leuk dat je ook nog sociale dingen hebt gedaan, maar ook gerust heb! Is het gelukt met je casemanager?

@Woloo: Welkom. Vervelend dat je jezelf zo voelt. Heb je dit al lang en heb je hulp hierbij?
Alle reacties Link kopieren
@Choco: Bedankt voor je reactie. Ja de paniek is dan wel weg omdat ik iets leuks doe dus er niet aan denk.

Gisteren was ik heel erg in paniek dus een pilletje genomen waardoor het allemaal beter te doen was. Het vlakt ook je gevoelens af dus ik voelde me ook niet rot. Vandaag zou ik dus moeten sporten, maar ik kon het niet opbrengen om te gaan. Daarvoor in de plaats heb ik een uur aan mn studie gezeten. Maar wel een rotdag vandaag, ook al weer 1,5 uur geslapen en ik voel me gewoon heel rot.

Het voelt ook als falen als ik dingen niet doe die ik wil doen, maar nu niet kan vanwege mn terugval. Dus ik maak het mezelf ook lekker moeilijk daarmee.
Alle reacties Link kopieren
:redrose:
yesss wijzigde dit bericht op 11-12-2019 21:16
98.91% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven