Dochter 15 tips zelfverzekerder worden

28-02-2024 20:24 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag allemaal, mijn dochter van 15 is herstellende van een terugval van haar overgeeffobie met forse paniekaanvallen. We zijn inmiddels 4 maanden verder en het gaat inmiddels gelukkig een heel stuk beter! Ze durft weer op pad te gaan, weer naar de stad, onder mensen zijn en weer goed te eten en drinken. Ook is ze sinds een week helemaal gestopt met lorazepam.

Helaas heeft dit alles ervoor gezorgd dat ze achterloopt op school en moet ze haar examenjaar straks overdoen( ze gaat wel wat deelexamens maken). Op zich vindt ze dat niet zo erg, wat ze wel erg vindt is dat ze waarschijnlijk veel alleen zal zitten...hier piekert ze veel over. Ze is op het moment door alles wat er is gebeurd niet zo zelfverzekerd.
Haar psycholoog gaat haar hierbij ook helpen, maar hebben jullie ook tips? Ik zou haar zo graag willen zeggen en garanderen dat het goed komt, dat ze misschien wel weer nieuwe mensen leert kennen maar dat gelooft ze niet..de leeftijd van haar is ook niet zo makkelijk natuurlijk.
Rots en Water?
Alle reacties Link kopieren Quote
PMT volgen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom denkt ze dat ze veel alleen zal moeten zitten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Butterfly_fly schreef:
28-02-2024 20:36
Waarom denkt ze dat ze veel alleen zal moeten zitten?
Omdat ze, zoals ze zegt niemand kent in die klas...
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
28-02-2024 20:25
Rots en Water?
Dat heeft ze volgens mij op de basisschool gehad, geen idee of ze dit ook aanbieden aan pubers?
Alle reacties Link kopieren Quote
Rilena schreef:
28-02-2024 20:28
PMT volgen?
Ja, dat is wellicht ook helpend. Psycholoog zal daar misschien ook wel over beginnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
tammie28 schreef:
28-02-2024 20:42
Omdat ze, zoals ze zegt niemand kent in die klas...
Nog niet…
De klassen / clusters hebben zich meestal wel redelijk gevormd, maar er zijn in elke examenklas wel leerlingen die blijven zitten. Ze zal in die zin geen uitzondering zijn.
Ik begrijp haar angst zeker, maar wat ik zie is dat het zich meestal vanzelf oplost.
tammie28 schreef:
28-02-2024 20:47
Dat heeft ze volgens mij op de basisschool gehad, geen idee of ze dit ook aanbieden aan pubers?
Zeker wel. Zowel individueel als in groepen.
Butterfly_fly schreef:
28-02-2024 20:54
Nog niet…
De klassen / clusters hebben zich meestal wel redelijk gevormd, maar er zijn in elke examenklas wel leerlingen die blijven zitten. Ze zal in die zin geen uitzondering zijn.
Ik begrijp haar angst zeker, maar wat ik zie is dat het zich meestal vanzelf oplost.
Jij. Dochter niet. En tegen haar zeggen dat het wel goed komt zal de angst niet minder maken.
anoniem_65e068bdece4c wijzigde dit bericht op 28-02-2024 21:01
1.35% gewijzigd
Mijn kind is maatje geweest voor een paar kinderen die zij-instroomden. Misschien kan je dochter hierom vragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
28-02-2024 20:57
Jij. Dochter niet. En tegen haarcrèmes dat het wel goed komt zal de angst niet minder maken.
Het kan wel een perspectief op de situatie werpen. Natuurlijk zorgt mijn ervaring niet dat de angst als sneeuw voor de zon verdwijnt. Dat zal ik ook nooit beweren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze kan gewoon met de mensen van haar nieuwe klas praten en vrienden worden. Veel mensen staan wel open voor nieuwe vrienden.

Voor meer zelfvertrouwen zou ik haar op een sport zetten. Dat helpt om te groeien in heel veel dingen zowel mentaal en fysiek. Daarnaast zorg ervoor dat ze goed in haar vel zit door gezonde voeding en een goede verzorging. Zoals naar de kapper gaan, nieuwe kleren kopen, misschien nagels laten doen of iets anders wat ze belangrijk vind. Geef haar complimenten voor meer zelfvertrouwen en laat haar ook vrij in verschillende keuzes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Overgeeffobie bij zichzelf of bij anderen? En hoe komt ze daaraan, iets wat al heel lang speelt of pas sind een jaar?
Een bijbaantje heeft mijn 15 jarige ook echt geholpen met haar zelfvertrouwen. Het baantje bood een hele nieuwe omgeving waar niemand haar nog kende en even niet beoordeeld worden op schoolprestaties maar op simpele klusjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suppenhuhn schreef:
28-02-2024 21:35
Overgeeffobie bij zichzelf of bij anderen? En hoe komt ze daaraan, iets wat al heel lang speelt of pas sind een jaar?
Dit heeft ze al sinds haar 11e. Jaren ging het goed tot in oktober vorig jaar. Het is bij haarzelf maar ook wel bij anderen. Maar nu dmv therapie kan ze het goed handelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stientje schreef:
28-02-2024 21:36
Een bijbaantje heeft mijn 15 jarige ook echt geholpen met haar zelfvertrouwen. Het baantje bood een hele nieuwe omgeving waar niemand haar nog kende en even niet beoordeeld worden op schoolprestaties maar op simpele klusjes.
Ja, dit had ze net gekregen voor haar terugval....helaas moest ze hiermee stoppen toen vanwege haar angst. We hopen dat ze straks weer met een baantje kan beginnen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Mevrouw25 schreef:
28-02-2024 21:13
Ze kan gewoon met de mensen van haar nieuwe klas praten en vrienden worden. Veel mensen staan wel open voor nieuwe vrienden.

Voor meer zelfvertrouwen zou ik haar op een sport zetten. Dat helpt om te groeien in heel veel dingen zowel mentaal en fysiek. Daarnaast zorg ervoor dat ze goed in haar vel zit door gezonde voeding en een goede verzorging. Zoals naar de kapper gaan, nieuwe kleren kopen, misschien nagels laten doen of iets anders wat ze belangrijk vind. Geef haar complimenten voor meer zelfvertrouwen en laat haar ook vrij in verschillende keuzes.
Ze zit op voetbal, maar ook dit heeft ze lang niet kunnen doen vanwege haar angst. Inmiddels heeft ze weer wat gekeken en hoopt ze binnenkort weer voorzichtig te starten...
Dank voor de andere tips!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven