(Eindelijk) de diagnose ADHD

18-05-2019 08:37 1514 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik de diagnose ADHD gekregen. Na een dag aan onderzoeken en testen en het gebruiken van medicatie kom ik er niet meer om heen.

Ik ben ontzettend opgelucht, iets wat ik mijn hele leven al vermoedde dat er wat met mij is, dat ik anders ben dan anderen is er toch gekomen. Ik weet het nu, ik heb duidelijkheid en ik kan vooruit gaan kijken.

Ook heb ik moeite en kijk ik terug naar het kind , puber meisje en de student die zo hard heeft moeten knokken en het zo zwaar heeft gehad om iets voor elkaar te krijgen. Zich niet begrepen heeft gevoeld. Dat maakt mij verdrietig.

Mijn ouders begrijpen het nog niet helemaal en vragen zich af wat zij verkeerd hebben gedaan. Ik neem ze niks kwalijk.

Heb ik een vraag? Nee niet echt, ik wil gewoon even kletsen...
Alle reacties Link kopieren
:hug: :heart:
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat je er nu pas achter komt. Waren de problemen waar je tegenaan liep nooit eerder aanleiding om je te laten onderzoeken?

Nu je weet wat er aan de hand is, kan je in elk geval op zoek naar de beste aanpak. Sterkte!
Ik kwam er ook pas laat achter. Maar uiteindelijk heeft de diagnose mij alsnog weinig gebracht. Ik word een zombie van pillen en stuiter dus door het leven. Ik heb er wel vrede mee gekregen. Ik hoop voor jou dat het je wel wat brengt. Hoe oud ben je en werk je?
Alle reacties Link kopieren
@yette, blijkbaar niet... daarnaast had ik een broer met grote gedragsproblemen, ik viel daardoor niet op en paste mij aan de situatie. Als kind was ik erg ongelukkig.

@sjaks, ik ben 33 en heb een hele leuke afwisselende en verantwoordelijk baan. Op mijn werk zijn ze altijd erg blij met me en mijn manager is lovend over me. Ik werk in de zorgsector dus vreemd gedrag is eerder normaal dan een uitzondering.

Ik ga wel medicatie proberen, kijken of het helpend is. Mij is ook voorgesteld om cognitieve gedragstherapie te volgen, gericht op mijn zelfbeeld. Maar daar moet ik even over nadenken.
mefunny wijzigde dit bericht op 18-05-2019 09:21
18.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
AngelEyes0192 schreef:
18-05-2019 08:39
:hug: :heart:
Tanks...lief
Alle reacties Link kopieren
MEFunny schreef:
18-05-2019 09:13
@yette, blijkbaar niet... daarnaast had ik een broer met grote gedragsproblemen, ik viel daardoor niet op en paste mij aan de situatie. Als kind was ik erg ongelukkig.

@sjaks, ik ben 33 en heb een hele leuke afwisselende en verantwoordelijk baan. Op mijn werk zijn ze altijd erg blij met me en mijn manager is lovend over me. Ik werk in de zorgsector dus vreemd gedrag is eerder normaal dan een uitzondering.
Waar liep je dan tegenaan? Je laat je niet voor niets onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
18-05-2019 09:18
Waar liep je dan tegenaan? Je laat je niet voor niets onderzoeken.
De reden dat ik nu ging is omdat het eigenlijk nu, voor mijn doen, goed met me gaat. Doordat ik geen dramatische relatie heb, mijn eigen leven lijd en doe waar ik zin in heb. Zo kon ik mij ook beter focussen op mijn gedrag en hoe de omgeving naar mij kijkt met kleine opmerkingen. Daarnaast vraagt mijn werk heel veel concentratie van me, ik moet heel de dag aan staan en beschikbaar zijn voor collega’s en cliënten. Dit vraagt veel van me en aan het einde van de dag ben ik helemaal opgebrand, kom ik thuis, doe ik de gordijnen dicht en neem ik afstand van alles.

Ik ben mijn hele leven bezig geweest om mijzelf en andere te bewijzen dat ik wel slim ben en heel veel kan..
Zo kan ik nog wel meer vertellen ...
MEFunny :hug: Ik herken alles in wat je zegt. Ik heb de diagnose eind 2017 gekregen en ben in 2018 de PET in gegaan en heb toen coaching gekregen, die ik vorig jaar zomer heb afgerond. Ik heb wat meer vrede gekregen met de situatie en heb mijn eigen nukken omarmd. Het is allemaal heel vers nu en daarmee komt best een verwerkingsproces op je af. Dat kan soms heftig zijn. Maar weet dat het met de tijd gemakkelijker wordt en het een plekje krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Laatbloeier, dank je wel...
Kan je mij vertellen wat PET betekend/inhoud? Fijn dat de coaching je heeft geholpen.

De behandelaar en psychiater gaven gister aan dat ik de ADHD type heb met de inwendige Hyper. Dus niet druk van buiten maar extreem onrustig van binnen.

Ik wilde mij eerder niet testen omdat ik ben opgevoed met de teksten “stel je niet zo aan. Doe nou maar gewoon normaal. Je mankeert niks” en heel eerlijk, dat gevoel heb ik nu nog steeds.
Heel herkenbaar dit. Zo voelde ik me ook toen ik de ASS diagnose kreeg. Vooral enorm opgelucht dat ik eindelijk wist waarom ik zo anders was en het altijd overal moeilijker mee had dan de meeste mensen. Het was echt een last van mijn schouders. Ik heb toen een traan gelaten van opluchting. Het gaf een verklaring voor alles waar ik altijd tegenaan gelopen had, antwoorden waar ik lang naar gezocht had.
Het lag niet helemaal aan mij, ik was gewoon echt anders en kan met bepaalde dingen gewoon niet goed omgaan. Mijn moeder was ook opgelucht, zij is mijn hele jeugd bezig geweest om te proberen me te begrijpen. Nu weet ze dat het niet aan haar opvoeding lag. Zij kan het nu ook makkelijker loslaten.

Dus ja, ik snap je heel goed. Ook in je opvoeding van stel je niet aan, gewoon doorgaan. Dat heb ik ook lang gedaan. Wel goed dat je toch gegaan bent.
Wat voor soort hulp krijg je nu? Zijn er nog bepaalde doelen die je wil behalen?
Alle reacties Link kopieren
MEFunny schreef:
18-05-2019 09:13
Mij is ook voorgesteld om cognitieve gedragstherapie te volgen, gericht op mijn zelfbeeld. Maar daar moet ik even over nadenken.
.
Zou ik doen als ik jou was, daar heb je op de langere termijn imo meer aan dan aan pillen (interne vs externe oplossing).
Alle reacties Link kopieren
MEFunny schreef:
18-05-2019 09:45
Laatbloeier, dank je wel...
Kan je mij vertellen wat PET betekend/inhoud? Fijn dat de coaching je heeft geholpen.

De behandelaar en psychiater gaven gister aan dat ik de ADHD type heb met de inwendige Hyper. Dus niet druk van buiten maar extreem onrustig van binnen.

Ik wilde mij eerder niet testen omdat ik ben opgevoed met de teksten “stel je niet zo aan. Doe nou maar gewoon normaal. Je mankeert niks” en heel eerlijk, dat gevoel heb ik nu nog steeds.
Heb je geen ADD als je verder niet echt druk bent in je doen en laten? Verdiep je jezelf er ook in wat adhd/ADD inhoudt?

http://adhdmagazine.nl/wat-is-het-versc ... d-en-adhd/
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
18-05-2019 12:14
Heb je geen ADD als je verder niet echt druk bent in je doen en laten? Verdiep je jezelf er ook in wat adhd/ADD inhoudt?

http://adhdmagazine.nl/wat-is-het-versc ... d-en-adhd/
In de nieuwe DSM zijn add en adhd samengevoegd en wat vroeger add was heet nu, zoals TO zegt, het hyper inwendige type.

Maar desondanks geeft het inderdaad veel inzicht en begrip om je er goed in te verdiepen! TO, fijn dat je nu eindelijk duidelijkheid en begrip hebt. Ik raad CGT ook zeker aan, kun je heel veel aan hebben.
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
18-05-2019 12:14
Heb je geen ADD als je verder niet echt druk bent in je doen en laten? Verdiep je jezelf er ook in wat adhd/ADD inhoudt?

http://adhdmagazine.nl/wat-is-het-versc ... d-en-adhd/
Hallo moonlight, ik begrijp dat je wilt helpen.. het zou een episode worden alles ik alles zou plaatsen nu op dit forum over mijzelf en daar heb ik nu niet echt de behoefte aan en is ook niet zinvol.

Ik ben gister van 8 tot 16 onderzocht met een psycholoog, spver, psychiater... daar is alles wel aan bod gekomen. ik ga even uit van deze deskundigheid.
Alle reacties Link kopieren
Newief schreef:
18-05-2019 12:35
In de nieuwe DSM zijn add en adhd samengevoegd en wat vroeger add was heet nu, zoals TO zegt, het hyper inwendige type.

Maar desondanks geeft het inderdaad veel inzicht en begrip om je er goed in te verdiepen! TO, fijn dat je nu eindelijk duidelijkheid en begrip hebt. Ik raad CGT ook zeker aan, kun je heel veel aan hebben.
Zo te horen weet je er veel van af. Hoe sta jij tegenover medicatie?
Alle reacties Link kopieren
Qua behandeling heb ik voor nu dexamfetamine gekregen. Gister heb ik deze geprobeerd en na een aantal uur knallende koppijn gekregen. De hoofdpijn houd nog steeds aan.

De bedoeling is dat ik de komende weken met een lage dosis ga ervaren hoe het is tijdens het werk.

De cgt ga ik over nadenken, deze is zeer intensief begreep ik dus dan wil ik ook op een moment doen dat ik hier de tijd voor heb.
Je bent nog maar 33..(om het iets zonniger in te zien) :hug:
Je verleden kun je niet meer veranderen, maar de wijsheid die je nu in pacht hebt, gaat je toekomst beter maken :rose:
Alle reacties Link kopieren
Tormenta¿ schreef:
18-05-2019 14:58
Je bent nog maar 33..(om het iets zonniger in te zien) :hug:
Je verleden kun je niet meer veranderen, maar de wijsheid die je nu in pacht hebt, gaat je toekomst beter maken :rose:
Lief, dank je wel :hug:
Alle reacties Link kopieren
Hey MeF, mijn man is net zo oud als jij en onlangs ook eindelijk gediagnosticeerd met AD(h)D. Plus nog wat andere dingen.

Hij heeft net een medicatieproef met methylfenidaat (Ritalin) afgerond, en hij heeft er baat bij. Tenminste, op bepaalde gebieden. De bijwerkingen vooral tijdens het opbouwen zijn/waren behoorlijk heftig. Om man te quoten "Wat een paardenmiddel."

Ook start hij binnenkort met een Adhd training binnen de SGGZ met een kleine groep. Nog geen idee wat dit gaat brengen. Hij zelf hoopt op wat meer ziekte-inzicht en handvatten.

Ga jij nog een traject in nu?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
MEFunny schreef:
18-05-2019 09:45
Laatbloeier, dank je wel...
Kan je mij vertellen wat PET betekend/inhoud? Fijn dat de coaching je heeft geholpen.

De behandelaar en psychiater gaven gister aan dat ik de ADHD type heb met de inwendige Hyper. Dus niet druk van buiten maar extreem onrustig van binnen.

Ik wilde mij eerder niet testen omdat ik ben opgevoed met de teksten “stel je niet zo aan. Doe nou maar gewoon normaal. Je mankeert niks” en heel eerlijk, dat gevoel heb ik nu nog steeds.
PET is Psycho Educatie Training. Het waren 8 bijeenkomsten in groepsvorm van ieder 2.5 uur waarin de SVP'er dieper inging op AD(H)D en handvaten gaf hoe er mee om te gaan. Als slot hebben mijn man en vader nog een korte PET gekregen om voor hen ook meer inzicht te geven wat het inhield.

De coaching was individueel en ging meer over mijn omgang met ADHD en de burn-out waar ik op dat moment in verkeerde (dat was bij mij de trigger om me eens te laten testen).

Mocht je daar interesse naar hebben dan zou ik dat zeker vragen!

Ik neem nu geen medicatie trouwens, ik heb het op kunnen lossen met een betere structuur, minder uren werken en acceptatie. Maar ik houd de optie wel over voor de toekomst, maar daarvoor voelt de last nu niet zwaar genoeg tegenover de trial en error waarmee het zoeken naar de juiste medicatie mee gepaard gaat. Ik heb daarvoor een gesprek met de psychiater gehad.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
mefunny wijzigde dit bericht op 18-05-2019 20:03
97.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook laat (op mijn 41e) gediagnosticeerd met ADHD. Bij vrouwen is de hyperactiviteit vaak minder goed te herkennen dan bij mannen, maar de onrust die je voelt is hetzelfde. Maar voor de buitenwereld lijkt het dan meer ADD.
Ik vind het ook een hele puzzel: wel/ geen medicatie.... Het duurt wel even voor ik de juiste dosering te pakken heb.
Het is aan de ene kant fijn om te weten dat ik niet met opzet lui/ vergeetachtig/ chaotisch ben, maar inderdaad, net als jij, volgde bij mij ook een soort rouwproces 'had ik dit eerder geweten dan...

TO, vertel jij op je werk aan collega's over je diagnose? Ik twijfel daar nog over.
Alle reacties Link kopieren
AOW, heeft je man uiteindelijk wel baat bij het paardenmiddel? Hoelang duurde het voor hij was gewend?
De naweeen van de medicatie van gister heb ik nog steeds last van, vind het wel bizar dat de uitwerking zo veel doet. Dus nu begin ik te twijfelen om dit Door te zetten.

Laat bloeiertje, Psycho educatie is zeker geen slecht idee. Ik kan mij goed voorstellen dat dit helpend is. Fijn dat je familie ook pet heeft gehad. Dat zou ook goed zin voor mijn ouders maar die zie ik dat niet zo snel gaan doen eigenlijk.

Xylo, op mijn werk zijn ze op de hoogte dat ik de testen ging doen. Kreeg er ook bijzonder verlof voor en van mijn manager mag ik mij ziek melden als ik dat nodig vind in het proces. Dusja dit word gewoon medegedeeld. Ik vind het fijn dat alles openlijk is. Ik denk ook niet dat ik mijn mond te lang zou kunnen houden met dit nieuws, dat zou killing zijn :mrgreen:
Wat houd je tegen?
Hoe kijk je naar het rouwproces?
Alle reacties Link kopieren
moonlight schreef:
18-05-2019 12:53
Zo te horen weet je er veel van af. Hoe sta jij tegenover medicatie?
Ik heb het zelf. En weet er verder niet bijzonder veel vanaf, behalve dat ik mij er goed in verdiept heb.

Ik heb zelf een tijdje ritalin geslikt. Werkte enorm prettig voor mij. Helaas te veel last van (gevaarlijke) bijwerkingen dus moeten stoppen.
Verder ben ik persoonlijk een voorstander van proberen zonder medicatie. Maar dit is allemaal mijn persoonlijke ervaring, ik ben geen psychiater.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven